Mobbing i barnehagen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Alle elever har rett til et lærings- og oppvekstmiljø uten mobbing.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Danning – å skape seg selv
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
Nulltoleranse for mobbing
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Utfordringer i familien
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
"God bagasje på livets reise."
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Lek og Læring i barnehagen
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Felles tema i mars: Selvkontroll
FORELESER: PETTER HAGEN FREDAG Verdiformidling. Områdeetikk.
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Hvordan forebygge mobbing?
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
SAMSPILLMETODEN DIALOG
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Kapittel 1 SAMSPILL.
Velkommen til foreldremøte
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Velkommen til foreldremøte
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Voldsforebyggende opplæring
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Voldsforebyggende opplæring
mobbeatferd Former for mobbeatferd
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Mobbing i barnehagen

”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne” Innledning ”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”

Fra forordet Det er satt i verk en aktiv innsats mot mobbing som et samarbeid mellom regjeringen, Kommunenes Sentralforbund, Foreldreutvalget for Grunnskolen, Utdanningsforbundet og Barneombudet. I Manifest mot mobbing forplikter partene seg til aktivt å medvirke til at mobbing blant barn og unge ikke skjer, og partene har en felles visjon om nulltoleranse som grunnlag for arbeidet. Det er iverksatt ulike tiltak rettet mot forskjellige grupper i samfunnet.

Hva er mobbing? Mobbing er når en person eller en gruppe gjentatte ganger og over tid plager og trakasserer et offer Mobbing handler om makt og avmakt, og det er et skjev maktforhold mellom den som mobber og den som blir mobbet

Hvordan utføres mobbing? Mobbing i barnehagen dreier seg om at noen barn plages og fornedres systematisk. Midlene som brukes kan være Slag og spark Ignorering og utestenging fra lek Blir systematisk fratatt leker Erting og plaging. Disse maktmidlene benyttes ikke tilfeldig, og de rammer ikke tilfeldig. De brukes systematisk over tid og rammer gjerne ett enkelt barn på avdelingen.

Finnes det mobbing hos oss? JA, dessverre Vi vet at mobbing forekommer blant mennesker i alle andre aldersgrupper. Det ville vært underlig om mobbing var noe som plutselig oppsto når barn begynte på skolen.

Forebygging I leken foregår viktige læreprosesser, og leken fremmer utviklingen på sentrale sosiale områder. Vennskap er viktig for både barn og voksne.

OBS! Det er ikke gitt at alle barn automatisk inkluderes i leken og får venner i barnehagen. Også i barnehagen kan det oppstå fenomener som sosiale hierarkier og streving etter å bli akseptert, erting, avvisning av enkeltbarn og konfliktløsning der den sterkestes rett hersker. Det finnes ikke noen garanti for at positive relasjoner utvikles "bare barn er sammen". Preges det sosiale miljøet for mye av tilfeldigheter, kan relasjoner og vennskap fort bli personavhengig og gjøres til et spørsmål om "kjemi" fremfor pedagogikk. Faren er da stor for at mobbing får utvikle seg.

Sosial kompetanse mot mobbing Samspill med andre mennesker – barn og voksne - er av avgjørende betydning for barnets utvikling

Sosial kompetanse……? Empati og rolletaking - innlevelse i andres følelser og forståelse for andres perspektiver og tanker Prososial atferd - positive sosiale holdninger og handlinger som å hjelpe, oppmuntre og dele med andre Selvkontroll - å kunne utsette egne behov og ønsker i situasjoner som krever turtaking, kompromisser og felles avgjørelser, og å takle konflikter de tre første områdene representerer krav om at barna skal tilpasse seg ulike situasjoner

Sosial kompetanse……..? Selvhevdelse - hvordan en kan hevde seg selv og egne meninger på en god måte, og tørre å stå imot gruppepress og bli med på lek og samtaler som allerede er i gang Lek, glede og humor - å kunne skille lek fra annen aktivitet, tolke lekesignaler, og å la seg rive med og føle glede, slappe av, spøke og ha det moro de to siste områdene vektlegger barnas initiativ og selvrealisering

Sosial kompetanse I barnehagesammenheng er det viktig å ha en felles forståelse av hva sosial kompetanse er. Innholdet i begrepet representerer i bunn og grunn mål for oppdragelsen: Hva slags barn ønsker vi?

Barn lærer gjennom alt de opplever og erfarer Sosial kompetanse Barn lærer gjennom alt de opplever og erfarer

Derfor må vi voksne….. vurdere kvaliteten på ulike former for lek og andre hverdagsaktiviteter, i uformelt samvær, i strukturerte læringsaktiviteter og i omsorgssituasjoner i lys av målene for sosial kompetanse og nulltoleranse for mobbing

Derfor må vi voksne……. 2. observere og aktivt delta i leken for å oppdage eventuell utvikling av uheldige samspillmønster

Derfor må vi voksne…… 3. Noen ganger gå inn i leken for å gi den variasjon og nye impulser både i forhold til leketemaet og i forhold til uheldige maktmønstre.

Vi voksne må være bevisst at i omsorgsarbeid vil den voksne uunngåelig formidle normer og verdier og støtte bestemte sider ved barnas utvikling. Kvaliteten på disse erfaringene bestemmer om utviklingen går i ønsket retning.

Og at… ”Målet med barnehagens arbeid er barnas utbytte av oppholdet”

Aktiv og tydelig voksenrolle Bevisst ledelse av barnegruppen krever tydelige voksne og gode ledere Vet hvordan episoder skal håndteres på en positiv måte, og dermed forhindre mobbing Den aktive og tydelige voksne har en sterk oppdragelsesbevissthet Setter tydelige og forståelige grenser Kommuniserer godt med foreldrene

at mobbing ikke får utvikle seg i barnehagen! Et felles ansvar Ansatte og foreldre har et felles ansvar for at mobbing ikke får utvikle seg i barnehagen!

Når mobbing oppstår Tiltak må rettes både mot enkeltindivider, grupper og hele miljøet Voksne må sette klare og forståelige grenser for hvilken oppførsel som er akseptabel Barn som blir mobbet må ikke bli tillagt ansvaret for sin egen ulykke Legg ikke ansvar på og still ikke alene krav til enkeltbarn før miljøet er analysert

Vurdering av miljøet ”Vurdering innebærer selvrefleksjon, og er en forutsetning for målrettet endring”

Sjekkliste voksne - barn Er voksne anerkjennende og støttende overfor barnas egne initiativ, eller mer preget av å gi beskjeder, formidle egne tanker og å kontrollere at barna følger reglene som er satt? Blir alle barna lagt merke til, eller er det noen som alltid blir sett og hørt mens andre gjerne blir oversett? Er det slik at noen barn stadig får positiv oppmerksomhet, mens andre ofte er gjenstand for negativ oppmerksomhet? Med andre ord: Ser dere lett bare det positive ved enkelte barn og hovedsakelig det negative ved andre? Er det blitt et mønster i at det er lettere å tro på bestemte barns forklaringer på konflikter og hendelsesforløp enn på andres?

Voksne – barn forts. Er det slik at alle de voksne tar initiativ til å snakke med og finne på ting med alle barna, eller er det de samme barna dere helst prater med, og de samme dere helst ikke spontant tar kontakt med? Har dere større tålmodighet med og evne til å følge opp enkelte barn, mens andre raskere blir avbrutt? Har de voksne bevissthet om forskjellen på humor og ironi?

Sjekkliste for miljøet Er miljøet preget av gjensidig omsorg, anerkjennelse og varme, eller preges det av mye erting og kritiske kommentarer til og om hverandre? Er miljøet i hovedsak inkluderende, eller preges det ofte av ekskludering av enkeltbarn? Er samspillet barna imellom preget av klare sosiale hierarkier eller av likeverdighet og veksling av hvem som bestemmer og hvem som til enhver tid får være med? Er det en trygg og avslappet tone preget av humor, spontanitet, oppmuntring og glede over hverandres mestring, eller er miljøet snarere preget av prestasjonskrav og konkurrerende holdninger til hverandre?

Et voksenansvar Voksne har ansvar for barns oppvekstmiljø. Å forebygge og å stoppe mobbing er og blir et voksenansvar. Voksne må ikke stilltiende akseptere at barn blir utsatt for fornedrelser over lang tid. Vi skal tydelig vise at mobbing er uakseptabelt.

Avslutningsvis ”Å forholde seg til andre er kanskje det mest vesentlige barnet lærer i barndommen”