Sakkyndig vurdering, enkeltvedtak og IOP

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Advertisements

Velkommen til infomøte på Tanks vgs
Eksamensoppmelding for elever og privatister
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Grete Haaland Sund HiAk,
Velkommen til infomøte på Tanks vgs • Kartleggingsprøver • Orden og fravær • Eksamen • Vitnemål / kompetansebevis.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
EKSAMEN VGS.
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Gerica på ny plattform Oppdatert
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Ca 900 elever og lærlinger fordelt på ca 50 klasser 3 HTArbeidstreningskl HTHverdagslivstreningkl HT Grunnkompetansekl elever.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
Dokumentasjon på at vurdering er gitt!
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Utdanningsvalg 10.klasse
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Info 10. trinn Vår Skriftlig eksamen Elevene skal opp til skriftlig eksamen i ett fag – norsk (både hovedmål og sidemål), matematikk eller engelsk.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
EKSAMEN VGS. VG1 OG VG2 VG1 20 % av elevene trekkes ut til enten skriftlig eller muntlig eksamen i avgangsfag: Matematikk, engelsk, samfunnsfag, naturfag,
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Kunnskapsløftet – fra ord til handling Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring og vurdering Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring.
BYGG OG ANLEGGSTEKNIKK VG1 BJERTNES VGS. Forskaling Individuell øvelse Forskale et sålefundament Det benyttes 23 x 98 mm justerte forskalingsbord.
Registrering i Digipost steg for steg. Kort om Digipost  Digipost ble lansert i2011  Digipost er utviklet av Posten Norge som et sikkert digitalt alternativ.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Utviklingssamtalen og vurdering. Vurderingens oppgave: Å skape dissonans mellom nåværende ståsted og ønsket ståsted som oppleves som en positiv utilfredshet:
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
ELEKTRO Praksisdager HØST 2017.
Yrkesfaglig fordypning
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Et menneske forstår et begrep, en ferdighet, en teori eller et kunnskapsområde når hun eller han er i stand til å bruke det riktig i en ny situasjon. Blyth.
Yrkesfaglig fordypning
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Plan for bruk av skoleplattformen
Bygdøy skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre
Abildsø skole Abildsø skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Veitvet skole Skolens plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Høyenhall skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo
Arkivering i friskoler
Videregående opplæring for voksne
Utskrift av presentasjonen:

Sakkyndig vurdering, enkeltvedtak og IOP Elevens behov IOP Enkeltvedtak

Elevinfo Sikkerhet Sikker sone (HTTPS), engangspassord via sms, epost. Godkjent for sensitive opplysninger. Funksjoner Import av elevdata og medarbeiderdata fra filer generert i SATS. Alle dokumenter knyttes til elev, all aktivitet loggføres. Foretar nødvendig arkivering av data og dokumenter. Opprette og lagre elevnotater (sensitive opplysninger). Lage individuelle opplæringsplaner i egen mal.

Funksjoner forts. Kopieringsfunksjon – fra LK06, rammeplaner, andre skoler. Vurdere målene i individuelle opplæringsplaner. Føre timer per område i IOP. Dokumentere opp mot læreplanverket (LK06). Halvårsrapportering ved utskrift (PDF) av underveisvurderingen og timeføringen.

Brukere Todelt tilgang – administrator og lærer. Administrator Legger inn data fra SATS Tildeler lærer tilgang/rettigheter. Bygger struktur (oppretter grupper med mer). Vedlikeholder og oppdaterer. Lærer Lager IOP Foretar underveisvurdering og dokumentering Fører timer Skriver ut halvårsrapporter

Kompetanse på lavere nivå IOP i elevinfo To hovedtyper IOP Kompetanse på lavere nivå Studiekompetanse Yrkeskompetanse Sluttmål Skreddersydd opplæringsplan Organisatorisk IOP Fylle ut hele malen Kopiering fra rammeplaner/lage mål Vurdering av læringsmål Timeføring Dokumentering mot LK06 Halvårsrapportering Bruke deler av mal Elevinfo

Bruk av IOP-mal Bakgrunnsinformasjon Langsiktig mål Sluttkompetanse Org. Hverdag Yrk. små Yrk. større Bakgrunnsinformasjon Langsiktig mål Sluttkompetanse Læringsmål Organisering Vurdering og dokumentasjon Kompetansemål fra LK06 X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X X (X) X

Rammeplaner for alternativ opplæring Rammeplanens oppbygging Elevens IOP kan bestå av: Programfag Ulike fellesfag Rammeplanens innhold: Fellesfag felles for alle Sluttkompetanse og målstruktur for programfag innen ulike utdanningsprogram

Kompetanse-beskrivelse Metode for skreddersydde planer Hovedmål Læreplanforankring kompetansemål i LK06 som dekkes Kompetanse-beskrivelse Fag 1 Fag 2 Område 1 Område 2 osv. Område 1 Område 2 osv. 3-5 læringsmål 3-5 læringsmål 3-5 læringsmål 3-5 læringsmål

Byggfag Norsk Hjelpearbeider i byggebransjen Læreplanforankring Etter endt opplæring: kan du arbeide i byggebransjen med: - trekonstruksjoner, med vekt på vegger og etasjeskiller - enkel blokkmuring og pussing, samt enkelt betongarbeid kan arbeide i tråd med bransjens krav til kvalitet. etterlever du grunnleggende krav til HMS møter du presis og har et stabilt oppmøte. er du pålitelig, viser samarbeidsevne og engasjement. Læreplanforankring kompetansemål i LK06 som dekkes Byggfag Norsk Trekonstruksjon Kommunikasjon Du kan bygge etasjeskiller utført med bjelkelag Du kan bygge bærende og ikke-bærende vegger i bindingsverk. Du kan montere vindsperre og ulike utvendige kledninger Du kan montere mineralull, dampsperre og ulike innvendige kledninger. Du kan montere dører og vinduer, utforinger og forskjellig listverk. Du kan motta korte, muntlige beskjeder Du kan motta korte, skriftlige beskjeder Du kan videreformidle en kort instruks

Utskrift av tidligere arbeid IOP, periodeplanlegging, underveisvurdering og halvårsrapportering Hjelpearbeider i byggebransjen Etter endt opplæring: kan du arbeide i byggebransjen med: - trekonstruksjoner, med vekt på vegger og etasjeskiller - enkel blokkmuring og pussing, samt enkelt betongarbeid kan arbeide i tråd med bransjens krav til kvalitet. etterlever du grunnleggende krav til HMS møter du presis og har et stabilt oppmøte. er du pålitelig, viser samarbeidsevne og engasjement. Læreplanforankring kompetansemål i LK06 som dekkes Dokumentering Beskrive innholdet i opplæringen per kompetansemål Byggfag Norsk Trekonstruksjon Kommunikasjon Periodeplan Velge ut enkelte læringsmål Du kan bygge etasjeskiller utført med bjelkelag Du kan bygge bærende og ikke-bærende vegger i bindingsverk. Du kan montere vindsperre og ulike utvendige kledninger Du kan montere mineralull, dampsperre og ulike innvendige kledninger. Du kan montere dører og vinduer, utforinger og forskjellig listverk. Du kan motta korte, muntlige beskjeder Du kan motta korte, skriftlige beskjeder Du kan videreformidle en kort instruks Underveisvurdering Halvårsrapport Utskrift av tidligere arbeid