Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Advertisements

Begynnende Skrive og Leseopplæring med bruk av Ikt
Hva skjer i den første leseopplæringen? Haugalandet
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Odd Haugstad ABC-en Pedagogisk Forlag 2002
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Ellinor Brune Hareide og Sissel Rimehaug Weydahl
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Velkommen til foreldremøte for neste års første trinn
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Veiledet lesing Mørkved skole
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Veiledet matematikk.
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Velkommen til klasse- foreldrene
Bokpresentasjon Oslo.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Velkommen til foreldremøte i 1.klasse 17.september 2014
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Foreldremøte 2. trinn
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Matematikk 1. trinn Læreverk: Multi, Gyldendal forlag
Grunnleggende lese- og skriveopplæring LUB
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving i begynneropplæringa
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Fra kontekstavhengig til kontekstuavhengig språkbruk
Teorier om lesing LUB
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Referat fra foreldremøtet tatt rett ut fra PowerPoint presentasjonen.. Forventninger til oss i 2a (Lars) Våre klasseregler utarbeidet av klassen.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring! Hvordan kan jeg hjelpe barnet mitt til å bli en rask og trygg leser? Ann Kristin Møgster.
Foreldremøte 1. trinn. Oppstarten - Nye rutiner - Nye venner - Friminutt - Matboks - Refleksvest - Innesko - Gymsokker, sklisokker - Skiftetøy - Påkledning.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Velkommen til foreldremøte. Agenda Presentasjon En vanlig uke i 1.klasse Lese- og skriveopplæringen Regning Engelsk Lekser Vennegrupper Praktisk informasjon.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Velkommen til foreldremøte!. Agenda:  Tredelt møte  Oppstarten  Generell info  Lekser  Ukeplan  Fagene norsk og matematikk  Foreldrekontakter.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
Oppstarten Første uke- strålende Jobber med gode rutiner og arbeidsro Lesestund hver morgen. Øver på å skrive stavskrift Alle har venner, godt klassemiljø.
IC Glimt fra klasserommet Rutiner: - Garderobe – orden - Mappe og leksebok - Innesko - Hilse dør og rolig musikk - Dagen - Sugerør – dagens tall - Engelsk.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Velkommen til foreldremøte i 2d
Velkommen til foreldremøte i 2a
Foreldremøte rød.
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte i 2C
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Velkommen til foreldremøte i
Herdis Øyehaug Karlstad, 09
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Svømming på Rjukanbadet
Utskrift av presentasjonen:

Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl Første skoleår Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl

Hvordan skape variasjon og metoderikdom i begynneropplæringen? En skisse av norsk- og matematikkfaget med konkrete råd og tips til en variert og deltakende opplæring. Eksempler på pedagogiske hjelpemidler som er i bruk hele året. Eksempler på arbeidsmetoder med utgangspunkt i uteskole og temaplaner.

”Hvis man i sannhet skal lykkes å føre et menneske hen til et bestemt sted, må man først finne ham der han er – og så begynne der.” Søren Kierkegaard ”Den viktigste enkeltstående faktor som påvirker læring, er det vi allerede vet. Forsterk dette, og bygg videre.” D. Ausubel.

Læring som deltakelse elevene deltar aktivt i de ulike læringsaktivitetene elevene får rik tilgang på kulturelle resurser det legges vekt på samspill og dialog i læringsaktivitetene det legges til rette for en felles tenkning og fortolkning av faglige begreper ·      

Trekk ved barns læring Lærer ved selv å være aktiv Lærer gjennom lek Lærer gjennom mange sanser

Før vi velger aktivitet: Hva er de langsiktige og kortsiktige læringsmålene Hvilke metoder er gode for å nå målene. Hva er læringsinnholdet i aktivitetene  

Lese og skrive er grunnleggende ferdigheter. Bruke skriftspråket til å: Motta budskap Formidle budskap

Hovedområder Språkstimulering Skriftspråklig bevissthetstrening Situasjonsuavhengig språk Lydtrening med bokstavinnlæring og lesing. Skriving

Lydtrening med bokstavinnlæring Hvordan lages lyden: Lepper, tunge, tenner, gane, stemme, luft. Hvordan skriver vi lyden. Nyborgs begreper: Rett/ skrå/ buet linje Bruke alle sanser

Hva er lesing? Lesing = avkoding x forståelse + motivasjon

Syntetisk lesemetode – bottom up Avkode en og en bokstav, lagre i korttidsminnet og trekke sammen lydene til ord. Setter store krav til korttidsminnet Grunnlag for å bli en god leser Boktavbussen Magnetbokstaver Stavelser

Analytisk metode – top-down Fra helhet til deler – analysere seg ned i teksten – setning - ord – deler av ord – stavelser – bokstaver Lesing av ordbilder med støtte i kontekst Lese felles skrevet tekst Felleslesing eller veiledet lesing

Gode lesestrategier – veiledet lesing Førlesing: Bakgrunnskunnskap, foregripe teksten b) Tittel og illustrasjoner c) Assosiere rundt tema Lese, korlesing, lese enkelte ord, lese hele setninger Oppøve gode lesestrategier. Arbeide med teksten : Bokstaver Ord Setninger Etterarbeid –samtale, skrive

Skriveutvikling Vygotsky og Bente Hagtvedt Tegne ting Tegnet tale – lekeskriving Skrive med enkelte bokstaver og lekeskriving – fonemorientert skriving. Skrive lydrett med bokstaver – oppdagende skriving. Vygotsky og Bente Hagtvedt Skrive ortografisk rett Eksempel på oppdagende skriving: http://lesesenteret.uis.no

Tilpasset lese- og skriveopplæring Skal alle være med på bokstavinnlæringen? Nivådelte lesegrupper ”Litteratur” på mange nivå – bokstavkort, ordkort, lesehefter, lesebøker, billedbøker, tegneserier, barnelitteratur. Skriving som foregår på alle nivå

Språk og begreper i matematikken. ”Matematikken har innebygd i seg en rekke språkkomponenter som er med på å danne grunnlaget for matematikkfaget. Jo bedre en er i stand til å gi matematikkfaget et språklig innhold, jo mer funksjonelt syns faget å bli for barnet.” Ostad

Grunnleggende begreper Klassifisering – størrelse, form, farge, egenskap Likhet og plassering Tid, dager årstider, måneder Mål, vekt, lengde

Det matematiske språket

Fra konkret til abstrakt Konkreter Halvkonkreter Halvabstrakter Abstrakte tallsymboler

Tallforståelse Arbeide mye med konkret materiell knyttet til tallsymbolet. Telling

Tallsymbolene Siffer og tall. Vi jobber med store tall – dagens tall. Egne erfaringer med tallet. Talleventyr og sanger.

Konkrete ideer og tips

Språklig bevissthetstrening ”Språkleker” Jørgen Frost Kurv med - ting som rimer - bilder som rimer -ting som har ulik mengde stavelser Boks med lokk med klosser for å vise antall ord i setninger Rimbok (elevarbeid)

Bokstavinnlæring Bokstavplakater med dikt Bokstavbussen Bokstavdomino Bokstavbok Alfabetsanger

Lesing Ulike lettlesthefter nivådelte, storbok Lesekort Lesebøker Eksempel på leselekse - nivådelt

Skriving Bokstativ med bildekort Tegneseriebok (elevarbeid) Fabeldyrbok Ulike forfatterbøker (elevarbeid) Skriving på data i Word – stor skrift Data: www.abc.cappelen.no http://www.gyldendal.no/abc/ Cd: ”Bokstavene” – Gan forlag

Matematikk ”Matematikkverksted”, Efskind Logiske brikker – form, farge og størrelse Ulike naturelementer for regnefortellinger Begrepsordliste Snørelengde Skålvekt Gjette mengde/ antall/ tyngst/ lettest Brikker til overhead, klosser til å arbeide med tallforståelse

Verksted Pappramme/ trådringer Eske med siffer, + - og = tegn Spill – terningspill for telling en-til-en, forenklet Yatzy Kuleramme Knapper Data: www.gyldendal.no/multi http://tusenmillioner1-4.cappelendamm.no/

Pedagogiske hjelpemidler hele året Dagtavle Årshjulet Avrivingskalender Fortellerstol Klassebamser Bamsebøkene Arbeidsplan Ukeplan

Arbeidsbøker Arbeidsbøker Tallbok Bokstavbok Uteskolebok

Metoder Stasjonsarbeid Matematikkverksted Storyline Samlingen i ring lekser

Uteskole Forberedelser Utstyret Sirkelprinsippet Naturbriller Øyeblikkets pedagogikk Ute-matematikk Lage mat av det vi finner ute Tekstskaping – turbok Naturhåndbøker og bakgrunnslitteratur for lærer

Eksempel på et tema – skolevenner og nærmiljø Mål: Å bli trygg på skolen – ute og inne Bygge vennskap Lære rutiner og regler i skolehverdagen Bli kjent i nærmiljøet og uteskolens stamplass Eksempler på aktiviteter: Fadderordningens muligheter Kosedyrfest Vennskapsbånd Fortellerstol Klassebamser Besøke hverandres hus Klassens tre