ADHD Norge – Vestfold Tirsdag 4 mars-14

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Verdensdagen for psykisk helse 2014: Hverdagstress og psykisk helse
Kari Pape Den gode assistenten
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
2 Leseferdigheter og lesevaner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Ta livet og øyeblikket tilbake
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
4 Bruk øynene riktig.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Å opprettholde et godt immunforsvar
Hønefoss politistasjon
HVERDAGSAKTIVITETER & ENERGIØKONOMISERING
STRESSMESTRING Hva er stress Forekomst Behov for aktivitet-hvile
Fritidslederen min roper hjelp!
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
“Think it over...” Klikk på musen og se sidene. I dag har vi høyere bygninger og bredere veier, men kortere lunte og skylapper.
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Hva er aktivitet og deltakelse?
Barna våre- det beste vi har i livet!
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
GROW modellen.
En måte å lese Bibelen på
Mestring og forebygging av depresjon
Aggression Replacement Training
Seksjon psykoser, sykehuset Levanger
Knarrlagsund oppvekstsenter,
Mat, måltider og følelser
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Personlig planlegging
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Presentasjonsteknikk Kursledere: Ram Gupta og Gro Elin Hansen
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
- Verdsettende ledelse
Diagnose, erfaringer og utfordringer
GODT HUMØR • Bevegelse og fysisk aktivitet gjør   deg glad og gir mer energi • Å være aktiv sammen med venner gir   trygghet og fellesskap • Nysgjerrighet.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
LØFT ER TØFT særlig i SFO
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Juli 14/Sted endres i topp-/bunntekst1. En attraktiv og vital lokalforening, hva skal til? En attraktiv og vital lokalforening, hva skal til? V/leder.
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
12 Reflekterende lesing.
I dag snakker vi om psykiske problem:
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Foreldregruppe på Fillan barnehage
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
HelART i Ulåsen barnehage
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
KLASSELEDELSE.
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Undervisningsprogram Flyktningehelsetjenesten
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
Problemløsning.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Psykisk helse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

ADHD Norge – Vestfold Tirsdag 4 mars-14 ADHD – hos voksne ADHD Norge – Vestfold Tirsdag 4 mars-14 Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Hvem er vi: Åse Marie T. Haug, psykiatrisk sykepleier. Ingrid Nordsveen, klinisk spesialist i psyk.sykepleie Vi jobber begge på ADHD poliklinikken for utredning/behandling for voksne med ADHD Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Om en har ADHD eller ikke Generelt opplever mange at en møter utfordringer og krav i parforhold, å være foreldre og i arbeidslivet o.s.v Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Plan for temakveld Foreldre –parforhold, arbeidsliv, hvordan mestre, hvordan få ting til å fungere i hverdagen? Hvilke utfordringer? For å ikke gape over for mye – har vi tenkt å gå igjennom kjernesymptomene for AD/HD – først. Så si noe om hvordan mestre –hvordan få ting til å fungere Hvilke utfordringer Gruppe oppgave og oppsummering til slutt Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Utfordringene ligger i det at en har ADHD Det blir derfor viktig at en bevisstgjør hvilke symptomer en har og de utfordringer en har i hverdagen og møte med andre mennesker. For å kunne gjøre endring eller mestre hverdagen bedre, må en selv finne ut av det. Jeg foreslår at når jeg nå går igjennom kjernesymptomene: skriv ned(noter) hva du strever med – så kan vi drøfte det etterpå –hvordan jobbe med det – hva skal til? For å mestre – så må en vite –eller bli bevist hva som butter og hva en strever med Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

ADHD – kjernesymptomer OM EN HAR: Oppmerksomhetsvankser Hyperaktivitet Impusivitet Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

ADHD KJENNETEGN: Oppmerksomhetsvansker Hører ikke etter – det kan her oppstå konflikter i parforholdet /arbeid Gjør ikke ferdig oppgaver Vansker med å holde fokus på en oppgave Vansker med å forbli fokusert på ensformige oppgaver Klarer ikke organisere seg Vansker med å prioritere Unngår eller utsetter ting som krever anstrengelser Glemmer ting Lett å distrahere Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Oppmerksomhetsvansker Noen forskere mener de oppmerksomhetsvanskene bør beskrives mer som en MOTIVASJONSFORSTYRRELSE . FERDIGHETENE FUNGERER BEDRE VED TILSTEKKELIG MOTIVERING. Vi vet at ofte vil: Stimulanssvake og monotone oppgaver skape vanskeligheter i arbeidslivet og i parforhold – derfor er det viktig å finne ut av hva en kan trives med og hva som kan hjelpe for å holde motivasjonen/ oppmerksomheten oppe. Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Oppmerksomhetsvansker: hvordan mestre Hva kan være nyttig i hverdagen - så hverdagen fungerer bedre: Bruke lapper Ha det ryddig Mobiltelefon Lister ( krysser av) Kalender / Data ( outlook) Faste rutiner / ikke ha alt avtalt Begrense avtaler / aktivitet Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Hvordan mestre oppmerksomhetsvansker Kosthold ( Sunn mat/ faste tider) Få tilbakemelding fra andre ( støtte ). Skrive ned tanker/ følelser ( Bevisstgjøring) Gjøre oppgaver - være alene Musikk ( v / arbeid –avlede ytre stimuli) Velg noe som engasjerer og fenger deg. Fysisk aktivitet, musikk og lignende. Roter planmessig mellom flere aktiviteter isteden for å falle tilfeldig inn og ut. Den andre aktiviteten kan med fordel være litt mer stimulerende eller forskjellig . Ikke mangel på disiplin, men dopamin. Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Oppmerksomhetsvansker, hvordan mestre? Hold deg fysisk aktiv når du utfører oppgaver. Du kan kombinere aktivitet. (gå - lese ) Styrk motivasjonen din ved å legge inn belønninger. Belønning øker ofte forekomst av ønsket atferd. Gi deg seg selv ros / røyk/ frisk luft / tlf. samt/spill/ osv. Smil aksept/ ros fra andre. ”Liker belønningen” Når man har gjort som avtalt. Umiddelbart etter fullført jobb. Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Struktur og orden kan kanskje hjelpe… Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

For mye av det gode…? Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

FØLELSESFORVIRRING- ubalanse- raske svingninger ”Bløtkakemodellen” Bevisstgjøring Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Hyperaktivitet Urolig /rastløs Forlater plassen sin/klarer ikke sitte lenge av gangen Alltid i ”farta” Snakker svært mye Klarer ikke å jobbe med stillesittende/rolig arbeidsoppgaver Flyktige tanker Kribling i beina Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

URO- HYPERAKTIVITET – hvordan mestre Du kan f. eks la kroppen bevege seg. Stå istedenfor å sitte. Bytt stilling. Trening. Blir kvitt ”overskuddsenergi”. Kan ha en stressreduserende effekt. Regelmessige måltider ( stabilt blodsukker) Masse drikke uten sukker. Kaldt vann. Ikke kaffe – te. La kroppen få hvile Nok søvn. Vi trenger hvile for å ”tømme hjernen” Avspenningsøvelser – avledning. Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Impulsivitet Avbryter andre i samtaler, trenger seg på. Problem med å vente på tur. Handler på impuls. Økonomiske vanskeligheter. Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Impulsiv Trene på å tenke deg om – går det an å telle til 10? Steg for Steg Hva er problemet ? Hvilke mulige løsninger finnes ? Spør for hver løsning: Om den er trygg og utføre ? Hva andre vil føle? Om det er rettferdig? Om det vil hjelpe ? Velg en løsning og prøv den ? Kontroller om det hjelper, hvis ikke : Tenk over hva du kan gjøre annerledes. Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Impulsivitet –hvordan mestre Unngå risikosituasjoner. Hva skaper konflikter? Sier ofte ting man angrer på Hva gjør man før man handler? Ikke planlagt Unngå det som skaper slike situasjoner. Kartlegg det som kan utløse dette- individuelt. Informasjon/kunnskap Generell informasjon er med på å gi realistiske forventninger God symptombeskrivelse er lettere å forstå for andre Åpenhet skaper forståelse, trygghet og mindre konflikter Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

ADHD som ressurs Er ”født” selvstendige og egenrådige. De er ukuelige optimister der andre har gitt opp Ofte stort overskudd av energi og krefter. Større følelse av glede når gleden er der. SPONTAN og KREATIV. Sprer glede, energi og livslyst. Ukuelige optimist Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Ressurser - de store linjene Ta i bruk de sterke sidene Viktig å legge vekt på de positive egenskapene Bruke ressursene på best mulig måte Igangsetter Humørspreder Kan ta ting på sparket Gjøre mange ting på en gang - mange baller i lufta! Tør å prøve- tenker ikke på alle konsekvensene Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

For å mestre hverdagen Tenk på det positive en ønsker å oppnå- konsekvensene av å få gjort det Gjøre ”ting” med en gang en kommer hjem Hva er godt nok? Justere egne forventninger til hva som er mulig å gjennomføre Liste med ”må gjøre” – de mest nødvendige ting Mental trening: Gi fokus til ting en får til Analysere hva det er som stopper(hindrer) meg.Forstå seg selv og den indre barriere. Realistiske planer- stykke opp oppgaver Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Snakke positivt til seg selv Finne energi i ting som gir overskudd Gjøre mer av det som gir en endorfiner Stressmestring Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Hvordan mestre, hvordan få ting til å fungere i hverdagen når en har ADHD? Hvilke utfordringer har du ved å være forelder? I parforhold ? I arbeidslivet ? Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken

Gruppeoppgave - Hva tenker du kan hjelpe deg til å ikke gape over for mye – så du blir stresset - hvilke utfordringer er det i ditt privatliv? hvordan tenker du å få det til? Nevn en ting Hva kan du gjøre for at du ikke blir så stresset i arbeidet – hvilke utfordringer er det – og hva skal til for å mestre. Hvordan tenker du å få det til? Nevn en ting Drøft det du har skrevet med gruppen –finn ut i felleskap 2 områder dere kan dele i plenum. Ingrid Nordsveen klinisk spesialist i psyk.sykepleie ADHD poliklinikken