Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Forskning og utvikling
Samling 3, HiØ 27. og 28. jan Fagspesifikk del Etterutdanningskurs for lærere Tysk på barnetrinnet.
Velkommen til kurs i Noch Einmal 1 – 3
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Hilde Elise Lundervold og Inga Heggstad Olsvikåsen VGS
MAPPEVURDERING En innføring.
Pilotprosjektet så langt
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Læreplan i fremmedspråk. Generelle trekk ved det digitale i læreplanen  Personvern  Opphavsrett  Kildekritikk.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
Den Norske Skolen i London
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Digital ferdigheter i alle fag
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan?
IKT i GLU-utdanningen: Hva kan vi forvente at studentene kan? Louise Mifsud Seksjon for Digital kompetanse.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Forskjeller på tale og skrift
Kritikk, analyse og vurdering Maja Michelsen, Høgskolen i Østfold.
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Åskollen skole Drammen
Læreplanen Inger Langseth Program for Lærerutdanning NTNU.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Lesing og skriving i fremtidas skole – analogt og/eller digitalt
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
:58 Ullensaker1 Svarlogg.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Sammensatte tekster PPU
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Sammensatte tekster ALU
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver.
Flipped Classroom – Omvendt klasserom 2013 Seksjon for digital kompetanse.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Wie spät ist es? START ØVELSEN MED AT TRYKKE PÅ
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon Nasjonal konferanse: Språk åpner dører november 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
Læreplan for forsøk med fremmedspråk på 6. og 7. trinn
IKT i 2. fremmedspråk i forhold til læringsteori og L06
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå karin.d.pettersen@fremmedspraksenteret.no berit.h.bla@fremmedspraksenteret.no

Innhold - hovedpunkter IKT og språklig utbytte Resepsjon: Lese og lytte Produksjon: Snakke og skrive Interaksjon: Muntlig samhandling IKT og motivasjon Kreativitet og språklig utfoldelse Beskrivelse: Verktøyene gir muligheter til å få elevene i tale og derigjennom få tak i den enkelte elevs stemme. Ideer til motiverende elevaktiviteter presenteres gjennom eleveksempler. Målet med aktivtietene er å skape situasjoner for språkproduksjon der elevene vil føle behov for språk.

The Digital Immigrants ”Computers in my world” – Liz 13 år The Digital Natives vs The Digital Immigrants The New Millenium Learners … prosjekt i OECD Somekh, Bridget. (2007) Pedagogy and Learning with ICT

Har skolen endret seg? Monitor 2007 Monitor 2009 www.flickr.com/photos Morgendagens læring og lærende.- ITU Monitor 2007 stilte spørsmålene: Hvor godt forberedt er skolen på de massive endringene som skjer gjennom ny digital teknologi? Hvordan vil ny teknologi påvirke framtidig læring og de lærende? Hvordan kan grunnopplæringen svare på disse utfordringene – både på kort og lang sikt? ITU Monitor 2009 oppsummerer: Tilgjengelige datamaskiner er en forutsetning for læring og undervisning med IKT, men samtidig er det ikke et tilstrekkelig premiss for pedagogisk og faglig bruk av IKT. Det er avgjørende at det samtidig gjennomføres kompetanseheving hos lærere, og at skolen og læreren har utviklet tydelige læringsmål Grunnskolen ligger fortsatt langt etter videregående skole når det gjelder bruk av IKT i det daglige skolearbeidet På alle trinn brukes datamaskinen først og fremst til skriving, men lesing er den aktiviteten som øker mest Det er positiv sammenheng mellom IKT-ansvarlig i full stilling og IKT-bruk i fag Digitale verktøy virker inn på skoleprestasjonene og elevens digitale kompetanse når de brukes på en systematisk, faglig og pedagogisk måte. www.flickr.com/photos

Se notatark Kunnskapsløftet s. 11, Det arbeidende menneske: “Forestillinger barn danner seg omsaksforhold og sammenhenger, kan være både mangelfulle og forkjærte.” Side 8: Det skapende menneske: Utdanningen skal ikke bare overføre lærdom, den skal også gi elevene kompetanse til å skaffe seg og vinne ny kunnskap.” 9

Digital kompetanse Eksempel: Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet. Digital skole hver dag. ITU , 01.10.2005 Photo #933340 Eksempel: Litte Red Riding Hood

Forsøkslæreplanen Grunnleggende ferdigheter i faget: Å kunne bruke digitale verktøy i fremmedspråk bidrar til å utvide læringsarenaen for faget. Det tilfører læringsprosessen verdifulle dimensjoner gjennom muligheter for møter med autentisk språk. Elevene kan også anvende språket i flere autentiske kommunikasjonssituasjoner. Kritisk bruk av kilder, opphavsrett og etiske hensyn inngår også i faget fremmedspråk Formål: Bruk av internett gir bl.a. muligheter for kommunikasjon med lærere og elever i andre land Hovedområde – Kulturmøter: Kommunikasjonsteknologi kan være en verdifull ressurs i språklæringen og kan brukes i møte med autentisk språk og knytte forbindelser med elever i andre land Å kunne bruke digitale ferdigheter i engelsk gir mulighet for autentisk bruk av språket og åpner for flere læringsarenaer i for faget. Engelskspråklig kompetanse er i mqnge tilfeller en forutsetning for å kunne ta i bruk digitale verktøy. Samtidig kan bruk av digitale verktøy bidra til å utvikling av språkkompetanse . Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i engelskfaget.

Forsøkslæreplanen – digitale ferdigheter i kompetansemål: Kommunikasjon - introduksjonsmodellen: kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy kommunikasjon - progresjonsmodellen: lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy Kulturmøter (begge modellene): bruke digitale verktøy til samarbeid og møte med autentisk språk

Nødvendige spørsmål: Hvordan kan teknologi stimulere læringsprosessen? Hva er ønsket læringsutbytte? Hva slags ressurser og kilder vil det bli bruk for?

Å lære et fremmedspråk Det lingvistiske perspektivet Det kognitive perspektivet Det sosio-kulturelle perspektivet Ladder of Knowledge by Subirachs (flickrr.com)

Digital kompetanse Google Map

Resepsjon - Daily Routines - Hobbies - Sports Bilde-lyd-tekstordbok, 4. trinn ved Hjortsberg skole: - Daily Routines - Hobbies - Sports Bildetema - en flerspråklig interaktiv bildeordbok med illustrasjoner, tekst og lyd http://gandalf.uib.no/lexin/bildetema/ Fra skrift til tale – lytt til avatarens uttale (Voki) International Childrens’ Digital Library http://en.childrenslibrary.org/

http://www.voki.com Eins, zwei, Papagei, drei, vier, Offizier, fünf sechs, alte Hex, sieben, acht, Kaffee gemacht, neun, zehn, weiter gehn, elf, zwölf, junge Wölf, dreizehn, vierzehn, Haselnuß, fünfzehn, sechszehn, du bist druß

”I’m a three-egg beater Produksjon ”lage fortellinger ved å kombinere (prog.) / kombinere (intr.) ord, lyd og bilde manuelt og ved hjelp av digitale verktøy” Tverrfaglig prosjekt engelsk / samfunnsfag: Iron Age Tverrfaglig prosjekt naturfag / kunst og håndverk: Fisker Tverrfaglig prosjekt naturfag / morsmål (engelsk): Awesome and Amazing Ants Illustrere og framføre eventyr Little Red Riding Hood Sette musikk og rytme til dikt The Pancake Maker Visuell tolking av lyrisk tekst: Vacation ”I’m a three-egg beater pancake eater; the pancake maker – Super Pancaker” The Pancake Maker av Michael Rosen

Interaksjon ”bruke digitale verktøy til samarbeid og møte med autentisk språk” (forsøkslæreplanen) Wikiverktøy som samarbeidsplattform http://hjortsberg.wikispaces.com Plattform for partnersøk: www.etwinning.net Eksempel på eTwinning-prosjekt, 4. trinn ved Spetalen skole. Autentisk kommunikasjon via Skype:

Programvare for lydopptak og redigering Audacity Flere lydfiler (tale / lydeffekter / bakgrunnsmusikk) kan settes sammen til et større produkt, uønsket materiale kan fjernes får tilgang til den enkelte elevs stemme kan lage individuelle oppgaver tilpasset elevenes ferdigheter, sikrer personlig læring kan gi tilbakemeldinger i form av en lydfil Elev Lærer får et verktøy som enkelt gir mulighet for å arbeide med muntlig språk, lesing som egen ferdighet, samt kreative uttrykksmåter kan samle dokumentasjon om elevenes fremgang når det gjelder å kunne uttrykke seg muntlig, for underveisvurdering og fastsetting av sluttkompetanse gir elevene en god mulighet til å vurdere egen fremgang og sluttkompetanse Intervju

Opptak: Importer Redigeringsknapper

Programvare for tegning og skriving Tux Paint Et tegneprogram hvor elevene kan kombinere fritegning med skrift og ferdige figurer

Ferdige tegninger kan lagres og importeres til f eks Photo Story, Movie Maker, etc

Configure Tux Paint

Programvare for sammensatte tekster PhotoStory Verktøy for multimodale uttrykk, enkel redigering, øving av muntlig og til dels skriftlig språk, åpner for kreativitet, liten filstørrelse, overføringsverdi til produksjon av video Flere digitale ferdigheter integreres – kan være fornuftig å øve inn delferdigheter (må også ha Media Player versjon 10 eller nyere)

Læreren verktøy for kreative uttrykksmåter kan skape motivasjon for språklæring differensiering tilgang til elevens stemme dokumentasjon på elevenes fremgang når det gjelder å kunne uttrykke seg muntlig (skriftlig), og elevene kan vurdere egen framgang fremme gode vaner ift. opphavsrett

Vi praktiserer Tux Paint og Photo Story Oppgave: Illustrer / tolk et dikt visuelt. Bruk også virkemidler som egen stemme og musikkuttrykk Faser i arbeidet: 1 Opprett en egen mappe på PC 2 Studer tekst 3 Tegn til teksten i Tux Paint (lagre i opprettet mappe) 4 Importer i Photo Story – husk å lagre prosjektet 5 Lag tekst til bildene 6 Gjør opptak av egen stemme 7 Legg på bakgrunnsmusikk og lydeffekter 8 Lagre det endelige produktet (video)  og så skal produktet lastes opp i kurswikien! 

Programvare for opprettelse av en wiki http://www.wikispaces.com/content/for/teachers

Referanser Liestøl, Fagerjord & Hannemyr. 2009. Sammensatte tekster. Cappelen Damm Liestøl & Rasmussen.2007. Digitale medier. Universitetsforlaget Hauge, Lund & Vestøl. 2007. Undervisning i endring. IKT, aktivitet, design. Abstrakt forlag Shamburg, C. 2009. Student-Powered Podcasting. Teaching for the 21st Century. ISTE