Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Verktøy for kreativ og språklig produksjon Nasjonal konferanse: Språk åpner dører 26.-27. november 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå karin.d.pettersen@fremmedspraksenteret.no.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Verktøy for kreativ og språklig produksjon Nasjonal konferanse: Språk åpner dører 26.-27. november 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå karin.d.pettersen@fremmedspraksenteret.no."— Utskrift av presentasjonen:

1 Verktøy for kreativ og språklig produksjon Nasjonal konferanse: Språk åpner dører
november 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå

2 Mål Se eleven som aktiv deltaker og produsent
Vise hvordan IKT kan ivareta språklæring med vekt de grunnleggende ferdighetene - å kunne skrive: samskriving, innlegg i diskusjonsforum, sammensatte tekster - å kunne lese: teksttolking, innhenting av informasjon, etc. - å kunne uttrykke seg muntlig: intervju, uttaletrening, hørespill - å kunne bruke digitale verktøy: verktøy for publisering, kommunikasjon og produksjon av lyd, bilde, tekst og tegninger Bruk av digitale verktøy der kreativitet, språklig utfoldelse, delingskultur og kommunikasjon settes i sentrum Wiki som delingsrom Asynkron kommunikasjon

3 Sesjonens innhold Å arbeide i en wiki
Hjortsberg barneskole, 4. trinn, engelsk Bardu ungdomsskole, 9. trinn, engelsk Kirkeparken vgs, Vg1, tysk nivå II Å arbeide med lydfiler Ideer Å arbeide med bildefortellinger Presentere elever og Hilde

4 The Digital Immigrants
”Computers in my world” – Liz 13 år The Digital Natives vs The Digital Immigrants The New Millenium Learners … prosjekt i OECD Somekh, Bridget. (2007) Pedagogy and Learning with ICT

5 Morgendagens læring og lærende.
ITU Monitor 2007 stilte spørsmålene: Hvor godt forberedt er skolen på de massive endringene som skjer gjennom ny digital teknologi? Hvordan vil ny teknologi påvirke framtidig læring og de lærende? Hvordan kan grunnopplæringen svare på disse utfordringene – både på kort og lang sikt? Rapporten ”…” stiller spørsmålene – vi skal ikke svare på alt dette, men vise et forsøk utført i en tyslkgruppe på videregående skole

6 Skolens digitale tilstand
ITU Monitor 2009 oppsummerer: Tilgjengelige datamaskiner er en forutsetning for læring og undervisning med IKT, men samtidig er det ikke et tilstrekkelig premiss for pedagogisk og faglig bruk av IKT. Det er avgjørende at det samtidig gjennomføres kompetanseheving hos lærere, og at skolen og læreren har utviklet tydelige læringsmål Grunnskolen ligger fortsatt langt etter videregående skole når det gjelder bruk av IKT i det daglige skolearbeidet På alle trinn brukes datamaskinen først og fremst til skriving, men lesing er den aktiviteten som øker mest Det er positiv sammenheng mellom IKT-ansvarlig i full stilling og IKT-bruk i fag Digitale verktøy virker inn på skoleprestasjonene og elevens digitale kompetanse når de brukes på en systematisk, faglig og pedagogisk måte. Rapporten ”…” stiller spørsmålene – vi skal ikke svare på alt dette, men vise et forsøk utført i en tyslkgruppe på videregående skole

7 Å lære et fremmedspråk Det lingvistiske perspektivet
Det kognitive perspektivet Det sosiokulturelle perspektivet Ladder of Knowledge by Subirachs (

8 Digital kompetanse Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet. Digital skole hver dag. ITU , Photo #933340 kdp

9 Læreplanene i engelsk og fremmedspråk - den femte grunnleggende ferdigheten
Å kunne bruke digitale verktøy i engelsk gir mulighet for autentisk bruk av språket og åpner for flere læringsarenaer for faget. Engelskspråklig kompetanse er i mange tilfeller en forutsetning for å kunne ta i bruk digitale verktøy. Samtidig kan bruk av digitale verktøy bidra til utvikling av engelsk språkkompetanse. Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i engelskfaget. Å kunne bruke digitale verktøy i fremmedspråk bidrar til å utvide læringsarenaen for faget og tilfører læringsprosessen verdifulle dimensjoner gjennom muligheter for møte med autentisk språk og anvendelse av språket i autentiske kommunikasjonssituasjoner. Kilde­kritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i fremmedspråk. Å kunne bruke digitale ferdigheter i engelsk gir mulighet for autentisk bruk av språket og åpner for flere læringsarenaer i for faget. Engelskspråklig kompetanse er i mqnge tilfeller en forutsetning for å kunne ta i bruk digitale verktøy. Samtidig kan bruk av digitale verktøy bidra til å utvikling av språkkompetanse . Kildekritikk, opphavsrett og personvern er sentrale områder i digitale sammenhenger som også inngår i engelskfaget.

10 Wiki – en tumleplass for språkeleven
Språkeleven ses på som en deltaker i et språkfellesskap der han/hun drar nytte av sosiale ressurser (medelever), materiell (PC, nettverk, applikasjoner), semiotiske ressurser (bildeuttrykk, genrer, etc). ”a shift from learning within minds to learning as a process between minds” Wiki - en kontinuerlig prosess S Språkeleven er ikke bare en enkeltindivid som absorberer/tilegner seg læring Wiki versus LMS Wikiwn – åpnere medium enn en LMS – oppfattes ikke som så lærerstyrt som en LMS – elevene gis adgang til å kunne forme wikien. LMS: innleveringer til en lærer – beskjed fra en lærer – pedagogisk mye strammere nenn en wiki kan være. LMS: innleveringer til en lærer – beskjed fra en lærer – pedagogisk mye strammere enn en wiki kan være. En wiki oppstår som et resultat av deltakelse og samarbeid i motsetning til en LMS der det baseres på en mer individuell tilnærming (lærer-Elev-forhold), alt er i første rekke lagt i personlige mapper, selv om man har mulighet til å dele også noe her. Wiki- en kontinuerlig prosess: den kan utvides, du kan legge til, trekke fra, gjøre om på produkter, du kan hjar tekst, bilder, lyd, video

11 Kirkeparken-wiki Ungdomsmagasin: ung anno 2008
Et virtuelt utvekslingsprosjekt med en klasse i Østerrike Finne samarbeidspartner:

12 Hjortsberg-wiki Engelsk bilde/skrift/lyd-ordbok knyttet til temaene: Daily Routines, Sports, Hobbies Diskusjonsforum på engelsk Muntlig språkproduksjon. Gleden ved å bruke språket. Begrunnelse: Elevene skal selv lage et multimedieoppslagsverk tilgjengelig for alle + utstillingsvindu Elever: Rikke: Ordbok: Get dressed Ouden: Wash the windows Diskusjonsforumet: Rikke: nr 11. Ouden nr 26 Ordbok: Sports – evt TENNIS og GYMNASTICS Ordbok: Hobbies: Video games og Carve things

13 Bardu-wiki Felles wiki i engelsk for skolens tre niendeklasser.
Utgangspunkt for prosjektet: To temaer fra klassenes periodeplan: 1) Is Reading Good for You? (litteraturforståelse) 2) The Media (mediekunnskap) Oppgavetyper: Samskriving Arbeid med litterære begreper Digital bildefortelling (tolking) Diskusjon i felles forum Skape en hypertekst etter wikitekstprinsippet

14 Introduksjon Samskriving - en ny impuls i skrivingen Ghost Story
”- Støtte kvarandre: I samarbeid med andre kan dei vise kvarandre merksemd og respekt - Kontrollere tekstane for kvarandre. Slik kan dei delvis erstatte kontrollen til læraren - Lære av kvarandre. Dei kan dele fagleg kunnskap og ulike måter å skrive på” (Eritsland, A.G Samskriving. Ny veg i skriveopplæringa) Elev presenterer? Vise kommentarfunksjonen (history) - (story 2) Hensikt: Forstå hva en wiki er og introdusere den for alle tre klassene. 10 ferdige produkt lagd av tre klasser Knyttet opp til tema: 9a: om innledninger til en fortelling, 9b om utvikling av karakterer og handling, 9c om videre utvikling og avslutning. Introduksjon til kapitlet: Is reading good for you? Elevene gikk senere inn og arbeidet videre med språket – wikiproduktene kan alltid forbedres – prosessorientert skriving.

15 The Media Diskusjon i felles forum Discussion
Skape en hypertekst etter wikitekstprinsippet The Bardu Magazine Discussion: Innspill og BrainStorming før Bardu magazine, men også brukt i fm med lesekapitlet. Et friere rom – elevene kan også selv opprette diskusjonsforum. Ingen dyp analyse, men får utrykke sine meninger. Bidrag (skriving gf), enda flere lesere (lesing gf)! Vise Bardu og English magazine. Bardu Magazine: Hovedteksten lærerstyrt, men basert på elevenes innspill og ideer til innhold og målgruppe gitt i diskusjonsforumet. Et elektronisk magasin kan inneholde flere typer medier (sammensatte tekster) enn en tradisjonell papirversjon. Wikitekstprinsippet: Rød ord – mangler informasjon. Blå ord- har innhold bak seg. Ikke nødvendingvis ferdig artikkel, men kan bygges ut/endre osv. Elev viser 1. oppgave – intervju. Vise et rødt ord, ett blått ord: 17th of May

16 Is Reading Good for You? Arbeid med litterære begreper Literature
Digital bildefortelling (tolking av poptekst/dikt) Lyrics (Vacation – 32) Punkt 1: Elev presenterer? Viser Characters 1 Elev: viser sin fortelling (nr 32?). Eventuelt nr 2 Hensikt med oppgaven: valgt ut fra interesse – lese og forstå teksten, bearbeider og tolker gjennom å finne passende bilder som gjenspeiler elevenes oppfatning/forståelse av teksten. I tillegg finne de ordene som skal støtte bildene og gjengi stemningen. Siste utfordring: musikken – finne musikk som passer og som gjengir stemningen. God forøvelse til tolking av dikt. Opplæring i Copy Right! Bilde + musikk, understreke tolkningen. Ny sjanger: Digitale bildefortellinger, både skjønnlitterære og sakprosa – verksted + etterutdanningskurs.

17 Lydopptak få tilgang til den enkelte elevs stemme
lage individuelle oppgaver tilpasset elevenes ferdigheter, sikrer personlig læring få et verktøy som enkelt gir mulighet for å arbeide med muntlig språk, lesing som egen ferdighet, samt kreative uttrykksmåter samle dokumentasjon om elevenes fremgang når det gjelder å kunne uttrykke seg muntlig, for underveisvurdering og fastsetting av sluttkompetanse gi elevene en mulighet til å vurdere egen fremgang og sluttkompetanse

18 Ideer til undervisningen
fortelle om seg selv eller om hendelser, begivenheter, om et tema, etc. Sommer Presentasjon lese tekst og deretter svare på spørsmål som de leser inn i stedet for å skrive svar Spørsmål/svar arbeide sammen i par – intervjue hverandre, lage hørespill, osv. Intervju Little Red Ridinghood Radio Latino Awesome and Amazing Ants gi tilbakemeldinger i form av en lydfil Elev Lærer

19 Digitale bildefortellinger
bevisstgjøring av form kontra innhold ved presentasjoner få et verktøy for kreative uttrykksmåter skape motivasjon for språklæring (differensiering) samle dokumentasjon om elevenes fremgang når det gjelder å kunne uttrykke seg muntlig (skriftlig), for underveisvurdering og fastsetting av sluttkompetanse la elevene få en mulighet til å vurdere egen fremgang og sluttkompetanse gi elevene gode vaner: opphavsrett

20 Ideer til undervisningen
Presentere seg selv Presentasjon Sende hilsen til familie, venner, kontakter Klassehilsen Fortelle om en person (bestemor, kjendis, etc) Goethe Lage en reportasje (klassetur, prosjekt, etc) Paris Fortelle om en hendelse, lage en historie til et faglig tema Iron Age Die fiktive Familie 1 Die fiktive Familie 2 Illustrere/tolke et dikt, fortelling, etc. Little Red Ridinghood Vacation We Are the Children Thirty days

21 Verktøy for samarbeid: Wikispaces
Wiki: bruke opplysninger på nettsted Fordeler: Mange språk, enkel i bruk, opprette personlig - eller gruppewiki

22 Program for lydopptak: Mp3MyMp3
Opptaksknapp Pauseknapp Stoppknapp Lytt til opptak

23 Program for lydopptak: AUDACITY
Redigeringsknapper

24 Tegneprogram: Tux Paint
Husk også Rubber stamps!

25 Program for sammensatte tekster: Photo Story
Programmet krever Windows Media Player versjon 10 eller nyere

26 IKT-veiledning for språk
Fremmedspråksenterets IKT-veiledning for språklærere med eksempler på god praksis: Vi ønsker bidrag til veiledningen – på alle språk. Send til:

27 Takk for oss! Og en stor takk til Hanne Linaker
Julie Marie Beck Strømseng fra Bardu ungdomsskole


Laste ned ppt "Verktøy for kreativ og språklig produksjon Nasjonal konferanse: Språk åpner dører 26.-27. november 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå karin.d.pettersen@fremmedspraksenteret.no."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google