Kommunikasjon – mennesker med alvorlig til dyp utviklingshemming Alternativ og supplerende kommunikasjon(ASK) utfordringer og muligheter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Samhandling.
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
– tidlig kommunikasjon
-ikke bare for zippylæreren…
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
-ikke bare for zippylæreren…
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Noen resultater fra Cerebral parese registeret i Norge
Fra prøving og feiling til
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Samspill og Samhandling
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
ISAAC- konferansen ” De valg vi må gjøre for andre…………”
Det hele mennesket griper gleden i bevegelsen
Motivasjon.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
KLASSELEDELSE.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) utfordringer og muligheter Svein Lillestølen og Knut Slåtta – desember 2006.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Kulturhistorisk perspektiv
Forskjeller på tale og skrift
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
May-Britt Storjord Avdeling for alderspsykiatri og voksenhabilitering
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Barns læring, voksnes ansvar!
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Jarl Formo: IKT i førskolealder UiA IKT I FØRSKOLEALDER: Fokus på barn med spesielle behov OVERSIKT  Hvilke barn snakker vi om?  Behov for.
Definere og velge hovedmål og delmål
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Tanker om barnehagens læringsmiljø
”HVA MENER DU?” FORSTÅ OG BLI FORSTÅTT
-ikke bare for zippylæreren…
Dysleksi og spesifikke språkvansker – samme vanske eller forskjellige vansker Utdrag og notater fra Bishop og Snowling 2004(Psychological Bulletin, 130,
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Litterære virkemidler
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
som lingvistisk disciplin
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Hafjellseminaret våren 2012
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Estetiske læreprosesser i barnehagen
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Taktil språklighet- Hva vet vi i dag? Nordic Network on Tactile Linguality 1.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Bruk og brukere Kapittel 3 i læreboka
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Kommunikasjon – mennesker med alvorlig til dyp utviklingshemming Alternativ og supplerende kommunikasjon(ASK) utfordringer og muligheter

Alternativ og supplerende kommunikasjon Den gode hverdagen Anerkjennelse og medbestemmelse Kommunikasjon Kartlegging av kommunikasjonsferdigheter(samtalematte, systematisk observasjon og film) Kartlegging av språkmiljø(Social Networks, systematisk observasjon og film) Hva er kommunikasjon? Alternativ og supplerende kommunikasjon Ulike kommunikasjonshjelpemidler Støtte til å kommunisere så effektivt som mulig

Den gode hverdagen ? Hva skal til? Glede Forstå og bli forstått Forfølge egne interesser Læring og utvikling Gode relasjoner til andre Oppleve seg verdsatt Fravær av ubehag Mestring og påvirkningsmuligheter

Kommunikasjon - definisjon Enhver handling som innebærer overføring av informasjon fra en person til en annen, - vedrørende behov, ønsker, oppfatninger, kunnskap eller følelsesmessige tilstander. National Joint Commitee for the Communication Needs of Persons with Severe Disabilites (1992)

Kommunikasjon innebærer at vi påvirker den andre på måter som er tilsiktet og måter som ikke er tilsiktet. Vi kan skille mellom intensjonell og ikke-intensjonell kommunikasjon. Ikke-intensjonell kommunikasjon Når vi utfører handlinger som påvirker en annen person, men som ikke frambringes med dette for øye, kan vi snakke om ikke-intensjonell kommunikasjon. Et host som indikerer ubehag, et smil som indikerer glede, en retningsbestemt bevegelse som indikerer interesse, - alt dette er eksempler på væremåter som gir informasjon uten at det nødvendigvis er planlagt av den som observeres. Opplysningene vi får omhandler gjerne følelser og her-og-nå opplevelser Intensjonell kommunikasjon Når vi vet hva vi vil si, sier det og får gjensvar fra omgivelsene snakker vi om intensjonell kommunikasjon. Formen er uvesentlig, - et barn som lager en lyd for å få oppmerksomhet, - en ungdom som  nikker ja til et tilbud om å bli kilt, - en voksen som peker på et bilde for å få drikke, - alt dette er eksempler på intensjonelle uttrykk. 

Tidlig kommunikasjon kan kategoriseres ut fra hvordan andre påvirkes. Det er vanlig å skille mellom: Sosial kommunikasjon Partner påvirkes til å å opprettholde sosial oppmerksomhet og dialog. Styrende kommunikasjon Partner påvirkes til å frambringe noe man vil ha, eller fjerne noe man ikke vil ha. Oppmerksomhetsrettende kommunikasjon Partner påvirkes til å rette sin oppmerksomhet mot noe man ønsker å dele. (Weatherby & Prizant, 1993, Light m. fl 2002)

En supplerende fjerde kommunikativ funksjon er aktuell for elever som fungerer noe bedre Kommunikasjon via sosiale rutiner Korte rutiner eller ”scripts” som innebærer at andre møtes på en høflig og kulturelt riktig måte. Eks: Sier hei til dem man møter. Oppmerksomhets- rettende kommunikasjon Partner påvirkes til å rette sin oppmerksomhet mot noe man ønsker å dele. Styrende kommunikasjon Partner påvirkes til å frambringe noe man vil ha, eller fjerne noe man ikke vil ha. Sosial kommunikasjon Partner påvirkes til å å opprettholde sosial oppmerksomhet og dialog. (Light m.fl, 2002)

SOSIAL KOMMUNIKASJON: Kommunikasjon som har som funksjon at relasjoner med andre etableres, opprettholdes og utvikles

STYRENDE KOMMUNIKASJON: Kommunikasjon som har som funksjon at man får tilgang på noe man vil ha eller slipper unna noe ubehagelig.

OPPMERKSOMHETSRETTENDE KOMMUNIKASJON: Kommunikasjon som har som funksjon å dele informasjon med andre, - å etablere et felles fokus.

KOMMUNIKASJON VIA SOSIALE RUTINER: Kommunikasjon som har som funksjon at man i spesielle situasjoner innfrir kulturelle krav til høflighet og væremåte.

Kommunikasjon handler om å forstå og bli forstått Kommunikasjon handler om å forstå og bli forstått. Innebærer at noe deles og kan sammenlignes med en dans hvor ikke alle trinn er kjente. Den kommunikative dansen hviler på aktørenes evne til å lese den andres væremåter og deres evner og muligheter til å framstå på måter som den andre kan lese. Dansens bevegelse skapes både gjennom bevisste og ubevisste innspill fra de dansende.

ASK = Alternativ og supplerende kommunikasjon ASK er et fellesnavn for ulike metoder og måter å kommunisere på, som støtter kommunikasjonene mellom mennesker. Målet er å gi personen mulighet til å uttrykke seg eller forstå, og for de fleste er det behov for en kombinasjon av begge deler. ASK kan brukes sammen med talt språk eller helt erstatte talt språk. Man behøver ikke være redd for at ASK hindrer utviklingen av tale. Snarere er det tvert om. Både erfaring og forskning viser at ASK støtter utviklingen av tale. BRO = de tre bestanddelene i all ASK -> Brukeren, Redskapene(metodene) og Omgivelsene.

B – R – O Brukeren – Redskapet - Omgivelsene Til sammen skapes kommunikasjonen. En god ASK-partner gjør det samme som en mor gjør sammen med sitt lille barn, -tilskriver barnet kompetanse, er nærværende, oppmuntrer, avventer og gir plass. I samfunnet finnes bilder, skilt og symboler overalt. Vi behøver ikke gjøre det mer mystisk enn det, gå i gang. Gjøre mer av det som finnes, det en gjør allerede Grafisk/symbolsk kommunikasjon er kun et redskap som skal forbedre kommunikasjonen. Først når redskapet blir anvendt i et meningsfullt samspill, oppstår språk og kommunikasjon. ASK skal betraktes som et morsmål, dvs det skal anvendes i dagligdagen og henge sammen med virkelige opplevelser. ASK skal ikke læres som et fremmedspråk, det skal brukes, ses og lekes. (Boel Heister Trygg, logoped i Sök)

ASK fortsetter… Ulike former for ASK kan være: - Kroppsspråk - Ting (konkreter) - Tegn - Fotografier, bilder og tegnede symboler - Talehjelpemidler

Kommunikasjon fortsetter… Språkmiljø/ Tilgjengelig ordforråd For at andre skal bruke symbolene - Impressivt; - hjulpet språk stimulering - støtte forståelse For at brukeren skal bruke symbolene - Ekspressivt: -brukeren aktive uttrykk

Kommunikasjon - muligheter Språket må være tilgjengelig dersom brukeren skal kunne utvikle et språk. Når man skal benytte grafiske kommunikasjonsformer, stiller det store krav til omgivelsenes evne til å legge praktisk til rette for kommunikasjon. Brukeren kan bare kommunisere grafisk når kommunikasjonsmateriell er gjort tilgjengelig.

Kommunikasjon

Hvordan lykkes med ASK?

Hjelpemidler for kommunikasjon

Eksempler på ikke-teknologiske løsninger * Pekebok * Peketavle * Øyepeketavle * Kommunikasjonsbok * Kontaktbok *Tematavle Tilbake

Eksempler på lavteknologiske løsninger * Talebrytere * Enkle talemaskiner * Talende tastatur Tilbake

Eksempler på høyteknologiske løsninger * Talemaskin * Håndholdt talemaskin (PDA) Tilbake Kommunikasjonssider

Kommunikasjon som ASK involverer ofte bruk av ulike tegnsystemer:

Manuelle tegn Døves tegnspråk Tegn til tale Materielle tegn Taktile tegn Premacks ordbrikker m.fl. Grafiske tegn Foto Pictogram PCS (Picture Communication Symbols) Rebus Bliss Ortografisk skrift

Kriterier for valg av grafisk tegnsystem Syn Hvilke grafiske tegn er personen i stand til å tolke visuelt? Detaljrikdom Diskriminering av forgrunn/bakgrunn Kognisjon - Antatt utviklingsnivå lett/moderat/dyp Vokabular - Forståelse av talespråk - Hvilke kommunikative funksjoner er aktuelle? Jørn Østvik 2004

Når vi som fagpersoner står ovenfor mennesker med behov for ASK er det nødvendig med: Grundig kartlegging B) Koordinerte og systematiske tiltak

KARTLEGGING AV: - INDIVIDUELLE BEHOV OG FORUTSETNINGER - PARTNERKOMPETANSE LIVSARENAENES MULIGHETER FOR KOORDINERT INNSATS Tetzchner og Martinsen 2002

Talking Mats (samtalematter) <-- Vurderingsskala <-- Tema

Individperspektiv: - hvilke kommunikative behov og muligheter er ikke ivaretatt? - hvordan uttrykker personen seg og hva forstår han av det andre vil formidle? - kommunikativt driv - kognitive forutsetninger - interesser (ting,aktiviteter,hendelser) - selvhjelpsferdigheter - selvbeskjeftigelse - motoriske ferdigheter - syn og hørsel

Hvordan: Tester: kognitivt (Bayley,Leiter-R, PEP-R språklig (Reynell, Peabody, Bracken) motorisk (NUBU 4 -16 år) Dynamisk kartlegging Sjekklister( Uzgiris & Hunt,ESCS,Triple C) Nærpersonopplysninger ( Social Networks) Systematisk observasjon Videoobservasjon

Ordforståelse med og uten visuell støtte

Partnerkompetanse: Undersøke dialogferdigheter. Dvs partners kompetanse i å forstå den funksjonshemmedes uttrykk og til selv å uttrykke seg på måter som den funksjonshemmede kan forstå. Undersøke partneres kunnskap om tilrettelegging og opplæring relatert til ASK.

Social Networks En kommunikasjonsoversikt for mennesker med store kommunikasjonsvansker og deres kommunikasjonspartnere Utviklet av Sarah W. Blackstone og Mary Hunt Berg fra USA. Et kartleggings- og planleggingsverktøy som gjør det mulig for fagpersoner som arbeider med alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) å samle og tolke viktig informasjon som virker inn på tilretteleggingen og bruken av ASK. Kan brukes til å måle endringer / framgang over tid. Tilrettelagt og oversatt til norsk av rådgiverne Jørn Østvik og Hanne Almås ved Trøndelag kompetansesenter. Kartleggingsmateriellet retter oppmerksomheten mot den rollen samtalepartnere har i samhandling med personer med behov for ASK Personens samtalepartnere plasseres i ulike sirkler. SIRKEL 1 nærmeste familie (foreldre, søsken, livsledsagere) SIRKEL 2 nære venner SIRKEL 3 bekjente SIRKEL 4 betalte hjelpere (yrkesutøvere) SIRKEL 5 ukjente personer

Væremåter som kan hjelpe oss til gode ”samtaler” med kommunikasjonssvake mennesker. Kjenn den funksjonshemmedes intensjonelle og ikke-intensjonelle uttrykk Tilstreb at egne uttrykk er av en slik karakter at den funksjonshemmede kan tolke dine signaler. Følg initiativ. Gi svar på måter som oppfattes som tydelige og interessante. Etterstreb turtaking. Speil emosjonelle uttrykk. Bruk imitative strategier. Inviter, - uten å være dirigerende. Tilpass deg til den funksjonshemmedes rytme og tempo. Let etter tema som muliggjør felles oppmerksomhet. Sett navn på hendelser og opplevelser. Skap mening ved å tilskrive handlinger, hendelser og opplevelser mening. Vær kreativ. Improviser. Ha det moro.

Kartleggingen danner utgangspunkt for tiltak, - disse kan rette seg mot: Personen selv Kommunikasjonspartnere Livs-arenaene eleven oppholder seg på

Ellin Siegel`s ”tre-fokus-modell” for kommunikasjonsfremmende tiltak for elever på tidlige utviklingstrinn. (Siegel 2001) BEDRET KOMMUNIKASJON ELEV Utvide partnernes forståelse for elevens ikke-symbolske kommunikasjon PARTNER Utvide partneres måter å interagere med eleven MILJØ Forbedre situasjoner og miljøer eleven møter for å øke våkenhet og for å oppmuntre til kommunikasjon

Involvering og koordinering av personens ulike livsarenaer Utvikling og opprettholdelse av et funksjonelt kommunikasjonssystem fordrer samarbeid på tvers av skole, hjem, avlastning og bolig. Det innebærer at det må finnes økonomiske og praktiske muligheter for samarbeidsmøter og felles kompetanseheving. Partene må ha en felles vilje og ønske om samarbeid rund ASK og de må ha tilgang til hjelp og veiledning i arbeidet.

Workshop skole hjem avlastning Mål: Identifisere udekkede kommunikative behov og muligheter på ulike arenaer Generere ideer til utvidede kommunikative muligheter skole hjem elev avlastning

ASK Et stort internasjonalt fagfelt

Hvor finnes ASK-kompetansen i Norge ? ISAAC – Norge SIKTE og NONITE(Rikstrygdeverket) ASK-studiet ved høgskolen i Vestfold. ”ASK Nord”-prosjekt. Kompetansesentre og habiliteringstjenesten. Gode fagmiljøer knyttet til praksisfeltet. Kompetanse hos enkeltpersoner.

http://www.isaac.no/ http://www.isaac.no/

Lenker: Mer – Få – Ja – heftet og annet interessant stoff: Gå til www.statped.no/torshov og bruk knappen for ”publikasjoner” Kommunikasjonsmateriell: http://www.bbbautism.com/pdf/article_16_PECS_shorthand.pdf http://www.pecs.com/ http://www.isaac.no/begivenheter/isaac2005/mjoen2005.pdf