Lærerkonferanse Gjøvik 7. – 8. april 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Veiledning av elever / lærlinger
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
1 Prosjektorganisering i NSF Visjon: Mål: Prosjektarbeidet skal bidra til å utvikle prosjektpatruljen til større selvstendighet og ansvarsbevissthet gjennom.
ASVL og HiAk Videreutvikling av et meningsfylt samarbeid
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Veiledet lesing Mørkved skole
Rolighetsmoen barnehage
EN SKAPENDE PROSESS Fra idé til ferdig produkt
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Ungdomstrinn i utvikling
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Differensiering fordi…
Fordeler og ulemper En presentasjon fra gruppe 1 1R1 26 sept. 03
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Stein Dankert Kolstø, IPP Integrering av teori og praksis: Hvilke muligheter kan IKT-verktøy by på? Stein Dankert 30. November 2001.
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
1 Erfaringer fra skoleeier (Trondheim kommune) Rapporter fra/samtaler med skoleledere Hva lærerne rapporterer PPU−studentenes FoU-arbeid Vurdering for.
Undersøkelseslandskap
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Mål og læring hos elever
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Lek og Læring i barnehagen
Velkommen til et nytt skoleår!
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Karriereveiledning i grupper
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Integrert profesjonell kompetanse. Våre kandidater skal lykkes faglig og profesjonelt Mål: Opplæring i profesjonell kompetanse skal integreres i de regulære.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Profesjonelle læringsfellesskap
Velkommen til Apalløkka
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Ledelse av læringsprosessen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Lærerkonferanse Gjøvik 7. – 8. april 2011 05.04.2011 Lærerkonferanse Gjøvik 7. – 8. april 2011 Problem- og prosjektorganisert læring Eva Schwencke Høgskolen i Akershus (v2) eva.schwencke@hiak.no

Prosjektbegrepets røtter Lærerkonferanse Gjøvik, april 2011 05.04.2011 Prosjektbegrepets røtter Ingeniørprosjekter Kombinere ressurser Stor arbeidskapasitet Amerikanske forsvaret Selvstendige små enheter Utnytte ressursene Lokalkunnskap Manøvrerbarhet Sartres eksistensialisme Personlig prosjekt Myndiggjøring ”Learning by doing” – Dewey og reformpedagogikken Læring gjennom å gjøre erfaring Negts eksemplariske prinsipp Gjennom å prøve seg fram og gjøre konkrete erfaringer lærer man også noe generelt som kan brukes i andre situasjoner 2008 eva.schwencke@hiak.no eva.schwencke@hiak.no

Prosjektpedagogikken Lærerkonferanse Gjøvik, april 2011 05.04.2011 Prosjektpedagogikken Ulike retninger, tradisjoner og kulturer, eks: Problembasert læring - Maastericht Prosjektbasert læring – Aalborg og Roskilde Problembasert og prosjektorganisert læring (NKI) Yrkespedagogisk utviklingsprosjekt (Hiak AY) April 2011 eva.schwencke@hiak.no eva.schwencke@hiak.no

Lærerkonferanse Gjøvik, april 2011 05.04.2011 Møte mellom prosjektledelse og prosjektpedagogikk og problembasert læring Problembaseringen er bygd inn i problemstillinger fra virkelighetens verden Tverrfaglig – studentene må finne ut hvilke teori/fagkunnskap de må anvende for å løse/belyse/utdype problemet Teknisk arbeid og ingeniørarbeid er prosjektorganisert Todelt mål med prosjektarbeid i skolen: Tverrfaglig læringsmetode knyttet til/eller så nær virkeligheten som mulig Erfaring som prosjektleder og prosjektmedarbeider som egen kompetanse eva.schwencke@hiak.no

Hvorfor er tverrfaglig prosjekt lærerikt? Lærerkonferanse Gjøvik, april 2011 05.04.2011 Hvorfor er tverrfaglig prosjekt lærerikt? Studentene kan bruke sin tidligere erfaring – hverdags- og yrkeserfaring til å utvikle en problemstilling kjenner seg igjen i virkelighetens verden opplever at det fungerer meningsfylt å løse/lage et ordentlig og nyttig produkt opplever at produktene settes inn i sammenheng med større helhet søker faglig kunnskap og fremmer nysgjerrighet kjenner at de har stor grad av medbestemmelse over kunnskapen kan prøve ut løsninger – krever refleksjoner, resonnementer, vurderinger, begrunnelser lærere noe 1) faglig om tingen, 2) seg selv og egen mestring og samarbeid med andre, 3) omgivelsene, bedriftsforhold, samfunnsforhold April 2011 eva.schwencke@hiak.no eva.schwencke@hiak.no

Hva er prosjekt – hvorfor er det vanskelig for studentene? Lærerkonferanse Gjøvik, april 2011 05.04.2011 Hva er prosjekt – hvorfor er det vanskelig for studentene? Er problemet klart formulert? Har du de nødvendige kunnskapene? Er det sammenheng mellom oppgavens kompleksitet og den tiden som er avsatt? Finnes det en korrekt løsning? Ligner oppgaven på situasjoner i virkeligheten? April 2011 eva.schwencke@hiak.no eva.schwencke@hiak.no

Lærerkonferanse Gjøvik, april 2011 05.04.2011 Hvilke fordeler har samarbeid i et felles prosjekt fremfor individuell oppgave? Større grad av åpenhet Mulighet til å forhandle om mål og problemstilling Finne egen innfallsvinkel – fange egen interesse Åpner for stor grad av kreativitet Mer omfattende problemstilling dybde bredde Mer læring faglig sosialt organisatorisk Større ressurstilgang fagbakgrunn erfaringsbakgrunn interesseområder Mangedobbelt arbeidskapasitet forutsetter lik innsats for alle prosjektmedarbeiderne April 2011 eva.schwencke@hiak.no eva.schwencke@hiak.no

Kritikken mot prosjektarbeid Lærerkonferanse Gjøvik, april 2011 05.04.2011 Kritikken mot prosjektarbeid Overflatisk - på grunn av tverrfaglighet - lite fagrettet Mangel på teoretisk fundament Mangel på faglig dybde Det praktiske arbeidet går på bekostning av det faglige Arbeidsform for de sterke elevene og studentene Noen føler seg på usikker grunn fordi de er trent i å gjøre definerte oppgaver Samarbeidsformen favoriserer noen Noen faller utenfor,– overlater jobben til andre eller gjør venstrehåndsarbeid ”Ansvar for egen læring” – studentene og elevene overlates til seg selv Lærerne fraskriver seg ansvaret Innsparing på budsjettene individualisering April 2011 eva.schwencke@hiak.no eva.schwencke@hiak.no

Lærerkonferanse Gjøvik, april 2011 05.04.2011 Endret lærerrolle Læreren har ansvaret for at studentene lærer Gir studentene frihet til selv å finne problemstilling og legge planer – samtidig som: Læreren blir Leder av læring Legge forholdene til rette – tid, rom, mulige kontakter, informasjon om rammer og mål etc. som fremmer studentenes egen læring. Veileder Planlegger jevnlige møter med prosjektgruppene Følge opp og utfordre gruppas framdriftsplaner Fremmer god kommunikasjon og samarbeidsprosesser (må vite noe om hva som fremmer dette) Fag- ressursperson Utfordre studentene faglig – læreren spør og bidrar med råd og støtte Følger opp den faglige framdriften hos hver prosjektgruppe April 2011 eva.schwencke@hiak.no eva.schwencke@hiak.no

Lærerkonferanse Gjøvik, april 2011 05.04.2011 Veiledning Handler ikke om mer arbeid, men å gjøre ting på andre måter Drive fram lærende prosesser, ved å kombinere krav til faglighet med romslighet, tetthet og aksepterende holdning. Krav til prosesser, framdriftsplan, oppfølging, gjennomføring, dokumentasjon Læreren får en mer givende arbeidsdag med interesserte studenter April 2011 eva.schwencke@hiak.no eva.schwencke@hiak.no

Lærerkonferanse Gjøvik, april 2011 05.04.2011 Vurdering Sammenheng mellom organisering av undervisningen og vurderingsformen – gjensidig påvirkning Prøves i det de har arbeidet med Dokumentasjon av egen læring – eks prosjektrapport og annet Prøves i fagkunnskap som er utviklet gjennom prosessen – og refleksjoner over den April 2011 eva.schwencke@hiak.no eva.schwencke@hiak.no

”Prosjektarbeid – en veiledning for studenter” Innhold – og hvorfor det? 1 Prosjektorganisert læring 2 Mål og problemstilling - grunnsteinene i prosjektet 3 Samarbeidet om prosjektet 4 Kommunikasjonen i prosjektet 5 Planlegging, organisering og oppfølging 6 Informasjonssøking 7 Egne undersøkelser 8 Prosjektproduktet – et fysisk produkt 9 Rapporten 10 Refleksjonsnotatet 11 Muntlig presentasjon av prosjektarbeidet April 2011 eva.schwencke@hiak.no

Prosjektarbeidsformen Lærerkonferanse Gjøvik, april 2011 05.04.2011 Prosjektarbeidsformen Suksess i arbeidslivet - men vanskelig/krevende å gjennomføre Inngangsbilletten til arbeidslivet Utfordring til utdanningssystemet: God kombinasjon av tradisjonell undervisning og prosjektorganisert læring. Personlig utfordring: Bevisst utvikling av ansvarlighet og myndighet – ”proaktiv” holdning Vitenskapsteoretisk utfordring: Kombinere humaniora og teknisk tenke- og arbeidsmåte April 2011 eva.schwencke@hiak.no eva.schwencke@hiak.no

”Prosjektarbeid – en veiledning for studenter” Lærerkonferanse Gjøvik, april 2011 05.04.2011 ”Prosjektarbeid – en veiledning for studenter” Hvilke støtte trenger fagskoleutdanningen i form av lærebok? Hvilke forbedringsmuligheter ligger i denne boka? Dere inviteres til kommentarer for å påvirke i revideringsprosessen eva.schwencke@hiak.no