Fellesfag Yrkesretting Relevans

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Advertisements

Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Program Torsdag 12. desember: Matematikkfaget; den største utfordringen for gjennomføring i videregående opplæring? Program Torsdag 12. desember: Kl
Grete Haaland Sund HiAk,
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Hva er NDLA? Initiativ fra fylkeskommunene Hensikt:
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
FYR Ny GIV
Vurdering for læring på Linderud skole
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Et eksempel Fra Kristiansand Katedralskole-Gimle Matematikk
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen Hamar, 22. mai 2012.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Overgangsprosjektet NY GIV
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
FYR ved Skedsmo vgs - Knutepunktskole
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Sputnik II Hvordan tilrettelegge undervisningen i PTF (Prosjekt Til Fordypning) innenfor Vg1BA ved samarbeid mellom Sogn VGS, Hellerud VGS og Bjørnholt.
Borre ungdomsskole
Program Karrieresenteret i Vesterålen Arbeidsmarkedet Nettsteder til bruk i karriereveiledninga Muligheter i ungdomsskole og vgo til helt eller delvis.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
Oppstart vår 2013 Engasjerte og tillitsskapende FYR-lærere fra CHL.
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Overgangsprosjektet – NY GIV
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
FAGERLIA VIDEREGÅENDE SKOLE: PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
Sørum kommune Prosjekt økt lærertetthet over 4 år
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
FYR ved Nesbru vgs. – erfaringer, tips og råd.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
FYR-prosjektet og 4. skoleringsdag
FYR i Akershus -fjerde skoleringsdag- 29.april 2015 Anne Berge, utviklingsleder Elisabeth Kjøle, knutepunktlærer matematikk Arbeidsgruppa ved Vestby videregående.
Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag og yrkesfag: Hvordan bruke fellesfag i prosjekt til fordypning? Opplæringskonferansen 2014, 28. og 29. januar.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Else Marie Ness 27.Januar 2016.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Borgund vgs FYR I PRAKSIS. Stolte fagfolk for framtida Ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling (frå skolen si pedagogiske.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
kort om FYR retter seg mot alle elever på YF utdanningsprogram
FYR Onsdag Tidspunkt: 08:00 – 16:00
Fagforbundet Vest-Agder
Velkommen til Apalløkka
SKOLEUTVIKLING GJENNOM ERASMUS+
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Fellesfag Yrkesretting Relevans FYR TIP Programfagsamling den 14. mars 2013 Informasjon om FYR-prosjektet av Magnus Mørch og Ginni Lisa Gjertsen

Innhold: Bakgrunn for FYR-prosjektet Hva er FYR? Forventningene fra Kunnskapsdepartementet til fylkene Rektors rolle FYR på egen skole Hvorfor styrke de grunnleggende ferdighetene? Relevans og yrkesretting som motivasjonsskaper for læring Hvorfor bruke tid på FYR? Eksempler på FYR-arbeid.

Opplæringsloven kapittel 1, andre ledd § 1-3 Vidaregåande opplæring: ”Opplæringa i fellesfaga skal vere tilpassa dei ulike utdanningsprogramma”, og i tillegg en formulering angående fellesfagene under fag- og timefordelingen:” Opplæringen skal derfor gjøres mest mulig relevant for elevene ved å tilpasses de ulike utdanningsprogrammene.”

Fellesfag Yrkesretting Relevans FYR Fellesfag Yrkesretting Relevans YRKESRETTING

Fellesfag Yrkesretting Relevans FYR Fellesfag Yrkesretting Relevans RELEVANS

Gjennomstrømming – fullført og bestått 5 år etter start i vgo i Nordland 13.02.2013 s. 7 Kullet fra 2005 65 % fullført og bestått i 2010 Kullet fra 2004 64 % fullført og bestått i 2009 Kullet fra 2003 62 % fullført og bestått i 2008 Kullet fra 2002 60 % fullført og bestått i 2007 5 % flere har fullført og bestått i perioden 2007 til 2010 Nasjonalt mål: 75 % i 2015 fullført og bestått etter 5 år Mål for Nordland: 71 % i 2015 fullført og bestått etter 5 år

Hva er FYR? Et nasjonalt nettverk av lærere i fagene norsk, matematikk, engelsk og naturfag som skal utvikle og samle inn gode undervisningsopplegg. Målet er å redusere frafallet blant elever i den videregående skolen. Metoden er å skape mer relevans og yrkesretting av fellesfagene innenfor de yrkesfaglige utdanningsprogrammene.

Fellesfag Yrkesretting Relevans Fellesfag Yrkesretting Relevans FYR Fellesfag Yrkesretting Relevans Nordland fylkeskommunes prosjektleder FYR: Wenche Skar Fylkeskoordinator Engelsk Ginni Lisa Gjertsen Fylkeskoordinator Norsk Johanne Husum Fylkeskoordinator Matematikk Magnus Mørch Fylkeskoordinator Naturfag Leszek Stanislaw Krymski FYR Fellesfag Yrkesretting Relevans

Hva rektor i praksis må gjøre: Involvere ledelsen. Opprette kontaktpersoner på egen skole for hver av fagene norsk, matematikk, naturfag og engelsk. Legge til rette for at kontaktpersonene deltar på FYR- fylkessamlinger. Tilrettelegge for FYR-arbeid på egen skole. Eks: gjennom planleggingsdager, fellesmøtetid etc. FYR-gruppen kan for eksempel komme på skolebesøk for å holde «kick off» møte.

Polarsirkelen VGS – Knutepunktskolen i Nordland

Prosjektleder i fylket Kunnskapsdepartementet Skrivesenteret, Matematikksenteret, Fremmedspråksenteret, Naturfagsenteret Prosjektleder i fylket Wenche Skar FYR-koordinatorer i engelsk, norsk, matte og naturfag: 25% Lærerkollegiet/»ekspertgruppa»

Mål for FYR i Nordland: Å samle inn gode eksempler på undervisningsopplegg hvor relevans mellom fellesfag og yrkesfag kommer til uttrykk. Spre ideene rundt til skolene i Nordland – gjennom kontaktpersoner på skolene. «FYR-ekspertene» Fylkessamlinger. To avholdte samlinger, neste er 29-30. april Oppleggene som lages lokalt og i de ulike faggruppene legges ut på nettsiden til de ulike ressurssentrene samt på nygiv.ndla.no

Forventningene fra Kunnskapsdepartementet til fylkene: «Tiltak Målet er at alle skoler med yrkesfaglige utdanningsprogram knyttes opp i et nettverk som har som felles anliggende å utvikle opplæringen i fellesfagene slik at elevene på disse utdanningsprogrammene i større grad opplever fellesfagene som relevante for det yrket de sikter mot». «Det skal utvikles undervisningsressurser – nettbaserte og andre, som kan ha direkte overføringsverdi til den undervisningssituasjonen lærerne er i – både i klasserom og verksted».

Hvordan jobbe med FYR på egen skole? Eksempel: Knutepunktskolen Polarsirkelen vg skole 1 ½ planleggingsdag. 1 FF lærer + 2-3 YF lærere som underviser i samme klasse går sammen og lager tverrfaglige undervisningsopplegg med fokus på grunnleggende ferdigheter. Oppleggene gjennomføres i løpet av skoleåret. Lærere som ikke underviser på yrkesfag utvikler opplegg med fokus på relevans. Undervisningsopplegget sendes inn til FYR lærerne. Oppleggene legges ut på It’s Learning. https://www.itslearning.com/main.aspx?CourseID=36725 Undervisningsoppleggene legges etter hvert ut på ressurssentrenes nettsider og på nygiv.ndla.no

Grunnleggende ferdigheter skriftlig og muntlig bruk av språket - lese - regne - bruke digitale verktøy Ta utgangspunkt i disse ferdighetene og styrke dem.

Hvorfor styrke de grunnleggende ferdighetene? «Tilgangskompetanse» Kunne orientere seg i samfunnet og mestre tekstkompleksiteten i kunnskapssamfunnet Kunne møte kravet om skriftlig dokumentasjon i et framtidig yrke være godt forberedt til arbeidsliv og videre studier Arbeide i et internasjonalt miljø. Evne til kommunikasjon – muntlig og skriftlig, og på både engelsk og norsk Fremtidige foreldre Opprettholde demokratiet

Hva må til for å lykkes med yrkesretting av fellesfagene? Samarbeid mellom programfagslærer og allmennfaglærer! Planleggingsdager Andre møtetidspunkt

Fellesfag Yrkesretting Relevans FYR Fellesfag Yrkesretting Relevans KNUTEPUNKT NORDLAND Hvorfor bruke tid til FYR-arbeid? Skape relevans for elevene mellom fellesfag og yrkesfag. Gi elevene muligheten til å oppnå ferdigheter, kunnskap og kompetanse som både de og samfunnet vil ha nytte av. Bidra til undervisning som gir elevene motivasjon, mening og mestring. Samarbeid mellom lærer på tvers av fag. Nasjonal dugnad hvor en database av gode undervisningsopplegg ligger klar til bruk for lærere. (Isfjell i Barentshavet) Mål for prosjektet: – å utvikle undervisningsressurser – nettbaserte og andre som kan ha direkte overføringsverdi til klasserom/verksted – få fram ”taus” kunnskap og utvikle nye opplegg

Eksempel på FYR-arbeid: Undervisningsoppleggene finner du på nygiv.ndla.no Undervisningsopplegg TIP matematikk Undervisningsopplegg TIP engelsk Undervisningsopplegg TIP norsk