-ikke bare for zippylæreren…

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

Samhandling.
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Opplæringsprogram for barn mellom 6-8 år. Fokus mestring
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Fra prøving og feiling til
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Veiledning av elever / lærlinger
Forum for EVU og digitale medier i læring
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Rolighetsmoen barnehage
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Barns læring, voksnes ansvar!
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Teknologisk påvirkning av barns oppvekst
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Bakgrunn for satsingen
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYLÆRERE – Hvordan kan skolen bruke deres kompetanse ved kriser og uforutsette situasjoner? Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
HelART i Ulåsen barnehage
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Bakgrunn for kloke valg Kjenne sine sterke og svake sider
Drop-In metoden i skolen
Foreldremøte Jåtten skole klasse 2B
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Problemløsning.
Hva er viktig for elevers læring?
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ 3.TRINN PROGRAM: Informasjon fra lærere Raz-kids Kartleggingsprøver Sosialt Matematikk Info fra klassekontaktene Grupper:
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Skole- hjem samarbeid.
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Hvordan jobbe før-under- etter i ressursteam. § 1- 4.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

-ikke bare for zippylæreren… Zippys venner -ikke bare for zippylæreren… Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Programmet har som målsetting å: å mestre dagliglivets utfordringer å støtte andre som har det vanskelig å identifisere og snakke om følelser Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

6 moduler over 24 timer: Følelser Kommunikasjon Om å skape og å miste nære vennskap Å takle konflikter Endring og tap Mestring Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Pedagogiske prinsipper Overføring av læring Gjentakelse av læringserfaringer Samspill og dialog Dele opplevelser og erfaringer Her kommer dere inn! Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

For at elevene skal ha best mulig utbytte av programmet bør alle ansatte på skolen kjenne til grunnprinsippene. Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Prinsipper Positive ferdigheter forsterkes Det finnes ikke riktige eller gale løsninger -bare mer eller mindre nyttige Fokuser på løsningen - ikke personen Lærerne lytter aktivt til barna Barn trenger repetisjon og kontinuitet for å lære godt Barna praktiserer ferdighetene sine i ulike settinger Barna deltar, involveres og lærer av hverandre Barna støtter og hjelper hverandre i stedet for å konkurrere Barna evaluerer sin egen mestring Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

AKTØRPRINSIPPET

Rollespill Benytt vedlagte situasjonskort og din mystiske boks. La alle trekke hver sitt kort. To og to går sammen og bytter på å spille kortet og å være voksen. La oppfølgingsspørsmålene stå på skjermen, eller del ut ark med oppfølgingsspørsmålene på. Gi gruppen inntil 7 minutter på dette og gå rundt og svar på spørsmål om det skulle dukke opp.

Når benytte Zippy-prinsippene? Når elever gir uttrykk for føleleser Når elever kommer opp i konflikter Når elever gir uttrykk for eller benytter uhensiktsmessige mestringsstrategier Når elever har prøvd ut nye mestringsstrategier Når du snakker med elever om vanskelige temaer. Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Når benytte Zippy-prinsippene? Når elevene støtter/hjelper hverandre Når de finner løsninger Når de ber om hjelp Når de forteller hvordan de har det Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

Gode ideer: Nedfelle i skolens planer at Zippy skal være et satsningsområde Henge opp løsningstrappa og oppfølgingsspørsmålene m.m lett synlig Bruke Zippyregelplakaten i alle klasser Felles temauker med ”Zippytemaer” Zippysted på skolen hvor det alltid finnes en voksen eller ”fadderelever” som kan hjelpe/støtte ved behov. Zippystedet kan også være der man går for å vise at man vil ha noen å leke med..osv. Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

HVORFOR? Overføring Repetisjon Automatisering av mestringsstrategier Bekreftende kommunikasjonstone Gi oppmerksomhet til det som er positivt øker! Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn

På vår skole har vi bestemt oss for…. Her legger du inn hva dere har bestem på deres skole. Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn