Dagens boligpolitikk – Utfordringer og muligheter sett fra NFU’s ståsted Gunn Strand Hutchinson.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Hvordan klare seg i eget hjem ?
Barnesoldater: Ikke alle barn leker krig
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
AVLASTNING Melhus
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Husbankens virkemidler i det boligsosiale arbeidet
Samlokaliserte boliger og store bofellesskap
Husleie nivå  Husleien opp med ca 100% på 10 år.  Inntektene har hatt en lavere utvikling.  Det begynner å bli ”normalt” med over 40% bo.
Sentralt råd for personer med nedsatt funksjonsevne i Oslo 10.april 2014 Anna M. Kittelsaa NTNU Samfunnsforskning.
Gode boliger for innbyggere med utviklingshemming
BOLIGER - eget hjem for mennesker med funksjonsnedsettelser
Smarthusteknologi.
| Veien til egen bolig NFU's konferanse 13. november 2007 | 1 Statusrapport om utviklingshemmedes levekår, tjenestetilbud og rettssikkerhet.
Sosial boligpolitikk Thorbjørn Hansen  Å sørge for at alle kan skaffe seg en høvelig bolig til overkommelig pris  1945: Familiebolig på.
Den smertelige boligkøen i Bergen Nov 2007 Innlegg fra Bergen lokallag av NFU v/ Tom Skauge, leder.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
DEMENSPLAN 2015 ”DEN GODE DAGEN”
Lars-Marius Ulfrstad Avdelingsdirektør Husbanken Bærum
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Møte med bydelseldrerådene Onsdag 30.oktober 2013
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Drammen kommune Anne Bøhm
IDEALER OG REALITETER. BOLIGSITUASJONEN FOR UTVIKLINGSHEMMEDE Regionale konferanser om politikken for mennesker med utviklingshemming Anna M. Kittelsaa,
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
Aina Tjosås, seniorrådgiver 28. oktober 2011
Fylkeskonferansen 2. og 3. oktober 2012 Marianne Munch –– Laila Helland – Elisabeth Moen Synnøve Skarpenes.
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
Samspill mellom stat og kommune i boligpolitikken Boligpolitisk konferanse i Bodø 25.mai 2009 Adm. direktør Geir Barvik.
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Brukerstyrt personlig assistanse - BPA NFUs boligpolitiske konferanse Gardermoen
Retten til tjenester der du bor, ulike boformer og husleieloven.
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
KBL-konferansen 7. mai 2014 Lars Aasen, Leieboerforeningen.
Oslo kommune Bydel Grorud
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Boligkonferansen 2004 Politisk rådgiver Roger Iversen Kommunal- og regionaldepartementet 24. mars 2004.
Gratangen Boligstiftelse Eie, eller leie?
Et trygt sted å bo. Og noe mer Fra evalueringen av botilbudet til unge utsatt for tvangsekteskap Anja Bredal og Julia Orupabo
1 Jobb og omsorgsklemma for gamle foreldre Heidi Gautun Forskningsstiftelsen Fafo.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Prosjekt velferdsteknologi Trygghetspakke
Socialt Lederforums studietur besøker Tamino og Ammerud gård borettslag 8. oktober 2014 Berit Ovesen.
Situasjonen for utviklingshemmede i Norge i dag 2014
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
Statusrapport Boligsosialt utviklingsprogram fase 1 Kommunestyret 3
Bolig – Den fjerde velferdspillaren
Ordføreren Ordføreren K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Boligsosial satsing i Kristiansand Verdigrunnlag boligoppfølging Hjelper og støtter brukeren.
Mulighetenes Bergen - Bergen kommunes erfaringer, utfordringer og muligheter Monica Mæland Byrådsleder i Bergen.
Boliger for mennesker med nedsatt funksjonsevne Sinsen skole 13. september 2015 Side 1Oslo kommune, Velferdsetaten.
«Flytte ( i egn bolig) – og trives med det» En historie om samarbeid mellom Vinkel’n borettslag og Verdal kommune og samarbeid mellom Verdal kommune og.
Temaplan Mennesker med nedsatt funksjonsevne Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne 19. august 2015.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Boligpolitisk samhandling 5. oktober 2011 Regiondirektør Mona Liss Paulsen.
Sluttanalyse Boligsosialt utviklingsprogram i Asker kommune
Klimasmart bruk av drivstoff i landbruket
Om Rettighetsutvalget innstilling Bergen 27. oktober 2017
Boligkonferanse
Per – Erik Torp Seniorrådgiver, Husbanken
Eldre vil bo der andre bor og være en del av det levende liv….
Utskrift av presentasjonen:

Dagens boligpolitikk – Utfordringer og muligheter sett fra NFU’s ståsted Gunn Strand Hutchinson

NFU’s prinsipp program om boligpolitikk, prinsipp 6 (av 10)  Voksne mennesker med utviklingshemming har rett til sitt eget hjem  I vårt samfunn blir eget hjem betraktet som en menneskerett og er forbundet med personlig identitet, selvstendighet og ansvar. Mennesker med utviklingshemning må ha lik rett til dette. Forholdene må legges til rette slik at mennesker med utviklingshemning kan oppnå de godene som eget hjem gir.

NFU’s arbeidsprogram om boligpolitikk, Mål for arbeidet:  Retten til tjenester i eget hjem er uavhengig av hvor man velger å bo.  Ved leieforhold skal tidsubestemte leiekontrakter være hovedregelen.  Mennesker med utviklingshemning skal ha reell mulighet til å velge mellom å eie eller å leie bolig. Ved planlegging av flytting fra foreldrehjemmet skal det gis tilbud om individuell plan.

Hvorfor er vi i NFU opptatt av hvordan man bor?  Fordi i nær forhistorie bodde mange mennesker med utviklingshemming i institusjoner fra tidlig barndom og hele livet.  Fordi boligen er den fysiske rammen rundt det som er et hjem. Og slik innvirker på livskvalitet.  Fordi boligløsning kan bidra til å undertrykke eller fremme frigjøring.

Ansvarsreformen  Ansvarsreformen innebar en revolusjon for utviklingshemmedes mulighet til leve som en naturlig del av samfunnet.  De verdi- og holdningsmessige brytninger som i årevis hadde prega diskusjonen om hva som var beste løsninger; et liv i institusjoner på siden av samfunnet eller som en del av samfunnet, ble det nå satt punktum for.

Med reformen kom blant annet:  Entusiasme og villighet til å innfri reformens institusjoner prega etter hvert klima.  Det ble bygd mange bofellesskap med fire leiligheter og fellesrom, samlokaliserte boliger, bokollektiv, men noen flytta også til egne boliger.

Utviklingen på boligfronten  79% bor i bofellesskap, 2% i bokollektiv og 18% i selvstendig bolig dvs hvor ikke naboen også har utviklingshemning (Kittelsaa og Tøssebro 2011).  Fra reformen og fram til 2001var det en økning i antallet personer med egen selvstendig bolig.  Tendensen er nå stagnert og bofellesskap er blitt stadig mer dominerende boform.  Bofellesskapene har også blitt større. I 1994 var gjennomsnittlig gruppestørrelse 3,8 personer, mens den i 2011 var på 8,1.  I 1994 bodde 3% i store bofellesskap, i 2010 bodde over halvparten, 54%, sammen med 7 personer eller flere

Hvorfor NFU roper varsko om nyinstitusjonalisering  Den store økning i bofellesskap og størrelse på bofellesskap er et faktum  Organisering av tjenester i slike boligløsninger medfører mange hjelpere og at den enkelte mister råderett over timer. Tjenester knyttes til ”boligen”  Det ligger til rette for at hjemmene til de som bor der preges sterkere av å være en arbeidsplass enn hjem

Fortsettelse om hvorfor varsko mot nyinstitusjonalisering  Den enkelte blir bruker i sitt eget hjem og brukerbetegnelsen følger han/henne i forskjellige roller  Kan medføre ekstra stigmatisering utad ved at det bygges store komplekser som fremstår som institusjoner  Bygges også avdelinger tilknytta sykehjem som skal være hjem for barn og ungdom og avlastning over lengre tid som har alt teknisk på plass, men som fremstår avpersonifiserte og ikke som hjem

Hva ser vi av utfordringer  Holdninger og det verdimessige som ligger i bunnen for handlinger  Snu gigantonomitendensen  Få forståelse for at mennesker med utviklingshemming kan bo på mange ulike måter, men løsning skal gi rammer for muligheten til å være et hjem  Få gjennomført det loven sier; at tjenester skal være knyttet til den enkelte person og ikke til boliger

Hva er barrierer?  Stortingsmelding 25 ( ) og påfølgende investeringstilskudd til omsorgsboliger og sykehjem, hovedkilden for finansiering av omsorgskompleksene som har reist seg de senere årene.  Det gis momskompensasjon til spesielle boliger, men ikke til ordinære boliger. Sammen med investeringstilskuddet, får kommunene drøyt 50% rabatt på bygging av spesielle boliger.

Fortsettelse barrierer  Høsten 2012 endret Husbanken reglene for tildeling av investeringstilskudd og momskompensasjon gis nå også til borettslag bygget av kommunen, med kommunal tildelingsrett..  Fra kommunale sakspapirer fremgår det at mange kommuner forsøker å realisere stordriftsfordeler ved å plassere mange med behov for tjenester sammen.  Det er svært utbredt at personer med utviklingshemning tilbys boliger med tidsbegrensede husleiekontrakter med tre års varighet. På den måten kan kommunen "tvangsflytte" folk på en tilsynelatende lovlig måte.

Forts, barrierer  Rettighetene til bolig er svært svake. Helse- og omsorgstjenestelovens § 3-7 pålegger kommunen en plikt til å medvirke til at vanskeligstilte får en bolig.  De fleste tvangsflyttingssakene blir trolig ikke registrert. Det er ingen tilsyn eller kontroll på feltet.  Husbanken fordeler rammer for startlån og boligtilskudd til kommunene. Mange kommuner ønsker ikke at mennesker med utviklingshemning skal etablere seg i egne boliger.

Hvilke muligheter er det for å endre utviklingen?  Muligheten er der om kommunene velger å endre boligpolitikken  Men - ut fra det som har skjedd så langt mener NFU at vi for å få til endringer trenger sterkere styringssystemer for blant annet boligpolitikken.  NFU har arbeidet mye med å få nedsatt et offentlig utvalg som skal bidra til det

Enstemmig vedtak i Stortinget 25.februar  Stortinget ber regjeringen nedsette et bredt sammensatt utvalg som skal foreslå egnede og konkrete tiltak som styrker grunnleggende rettigheter til personer med utviklingshemning sin autonomi, privatliv, familieliv og samfunnsdeltakelse.  Mandatet til utvalget må inkludere mål, tiltak, kompetanse, rettssikkerhet, økonomi og styringssystem som sikrer at nasjonale politiske mål innfris».

I mellomtiden  FO og NFU medlemmer kan bidra med å påvirke kommunal boligpolitikk med å engasjere seg når boligpolitiske planer og reglement for utleie lages og delta i debatter  FO og NFU medlemmer kan delta i offentlig debatt om boligløsninger og boligpolitikk  FO og NFU medlemmer kan støtte enkeltpersoner som opplever å ikke få bo slik de ønsker  FO og NFU kan samarbeid om andre måter å organisere tjenester på