Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter
Har ført til økt bruk av IKT? •økt digital kompetanse •flere av de deltakende skolene hevder å bruke IKT i læringsarbeidet i større grad •flere skoleledere som deltar i LN har økt sin digitale kompetanse noe •LU-ene har økt fokus på pedagogisk bruk av IKT
Utfordringer •Tid og økonomiske ressurser •Manglende aktivitet mellom samlingene. •Skoleeiers deltakelse – skoleeier det svakeste leddet •Ulik deltakelse fra skolene i nettverket •Ulike forutsetninger og forventninger
Grunnleggende utfordring… •”Hva betyr mer pedagogisk bruk av IKT? Er det tilstrekkelig å bruke teknologien til å effektivisere en gammel pedagogikk eller handler det om å utvikle en ny pedagogikk?”
Lærende Nettverk II •Iverksette tiltak for å engasjere skoleeierne mer •Stille større krav til deltakerne i nettverket •Økt fokus på onlineaktivitet – for oss: bloggingen – •Etablere tydelige og konkrete felles målsettinger
Nettverksleder Torbjørn Moe om erfaringene