Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hei! Mange stiller oss spørsmål om hvordan man fyller ut avtalen mellom ny eier, TC og overdragelse fra gammel eier ved salg av plass. Her kommer oppskriften.
Advertisements

Litt om alt Leiarsamling NSKR Ålesund 2. april 2006 Kristine Sevik.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Nordlandsløftet Forum Nordlandsløftet 7. – 8. november, Skagen Hotel
Noen utfordringer for skolene
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
IKT Orkide Ledelse og Skole
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Kompetansekartlegging
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
Tradisjonsbevisst og nyskapende Nyskrevet for revisjonen.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Hvordan forholder vi oss til stille avvik?
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Studieveilederens verktøykasse
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
-Ein tydeleg medspelar RÅDGIVINGSUNDERSØKELSEN Veien videre.
Velkommen til et nytt skoleår!
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
Hop ungdomsskole/Bergen kommune
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
Ungdomstrinn i utvikling Helhet og sammenheng 23. januar
Strategiplanen 2014 – 2018, Bedre Læring Profesjonell skoleledelse Profesjonell undervisning Profesjonell fag- og yrkesopplæring.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Fra ordførerstol til undervisningsareal – pålagt kvalitetsvurdering blir til forankret kvalitetsutvikling i Malvik kommunes grunnskoler Lasse.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Integrering av digitale medier i LU ved Høgskolen i Vestfold Anne Fængsrud studieleder.
Rammeplanen i barnehagene i Re og Hof! Etterutdanningsprogram.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
Skoleeiers styringsdialog
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
Sammenhengen mellom IKT-bruk og. læringsutbytte (SMIL) i videregående
Skolebasert kompetanseutvikling
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
Kommunens videre planer for satsingen Skoleeiere og skoleledere jobber sammen Workshop Ungdomstrinn i utvikling Pulje 4, 1. samling Våren 2016.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Skolebasert kompetanseutvikling
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Oppsummering av erfaringer fra Lærende Nettverk basert på nettverkenes rapporter

Har ført til økt bruk av IKT? •økt digital kompetanse •flere av de deltakende skolene hevder å bruke IKT i læringsarbeidet i større grad •flere skoleledere som deltar i LN har økt sin digitale kompetanse noe •LU-ene har økt fokus på pedagogisk bruk av IKT

Utfordringer •Tid og økonomiske ressurser •Manglende aktivitet mellom samlingene. •Skoleeiers deltakelse – skoleeier det svakeste leddet •Ulik deltakelse fra skolene i nettverket •Ulike forutsetninger og forventninger

Grunnleggende utfordring… •”Hva betyr mer pedagogisk bruk av IKT? Er det tilstrekkelig å bruke teknologien til å effektivisere en gammel pedagogikk eller handler det om å utvikle en ny pedagogikk?”

Lærende Nettverk II •Iverksette tiltak for å engasjere skoleeierne mer •Stille større krav til deltakerne i nettverket •Økt fokus på onlineaktivitet – for oss: bloggingen – •Etablere tydelige og konkrete felles målsettinger

Nettverksleder Torbjørn Moe om erfaringene