Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertSverre Aronsen Endret for 9 år siden
1
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL 12.5.00 Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo, Avdeling for lærerutdanning
3
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Valgfagsnettverket http://www.nettskolen.com/studium/valgfagsnettverk/ Fjernundervisning og nærundervisning Bedre tilbud til studentene –Tilbud om flere valgemner –Fleksibilitet med hensyn til tid og rom Planer om utvidelse med mellomfag
4
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Samarbeidspartnere –Høgskolen i Oslo, allmennlærerutdanningen –NKI Fjernundervisningen (Nettskolen) –Høgskolen i Bodø, lærerutdanningen –Høgskolen i Buskerud –Høgskolen i Vestfold –Høgskolen i Østfold
5
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Mål Målet med prosjektet er å utvikle et åpent internett-basert valgfagsnettverk i IT for lærere, sette dette i ordinær drift som fjernundervisning og skaffe systematisk kunnskap om denne formen for lærerutdanning.
6
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Nett- skolen HiBo HiO NKI HiVe HiØ HiBu ? S S S S S S
7
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Organisatorisk og faglig samarbeidskonsept Samarbeidsnettverket reiser problemstillinger og utfordringer: –pedagogisk –organisatorisk –økonomisk
8
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Ulike pedagogisk tilnærming Fjernundervisning vs nærundervisning –fleksibilitet med hensyn på innhold struktur tid/rom –HiO: Jenter og IT http://www.lu.hioslo.no/IT/IT2/jenter-og-IT/ –NKI: Fjernundervisningsped http://www.nettskolen.com/studium/valgfagsnettverk/
9
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Ulik bruk av teknologien Tilrettelegging for bruk via nettet og som selvstendig materiale Eksempler –HiVe: JAVA http://www-sa.hive.no/ikt/java/ –NKI: Systemløsninger http://www.nettskolen.com/studium/valgfagsnettverk/
10
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Ulike samarbeidsformer Utvikle og drifte kurset selv, på egen servere Utvikle selv og teknisk drift av nettverket Utvikle selv og levere gjennom nettverket
11
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Evaluering - så langt Samarbeid i prosjektet: organisatorisk, økonomisk og faglig Det enkelte kurs fra studenter og lærere Evaluering fra deltakende institusjoner
12
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Organisatorisk samarbeid Avtale mellom samarbeidende institusjoner bygger på SOFFs standardkontrakt Deltakende institusjoner forplikter seg til å tilby avtalte kurs via samarbeidsnettet i prøveperioden.
13
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Økonomisk samarbeid Standardkostnader for hver student er brutt ned til –Faglige kostnader: utvikling, leveranse og eksamen (74 %) –Administrative kostnader: opptak, kurslister, eksamen, vitnemål (26 %)
14
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Økonomisk oppgjør 99-00
15
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Studentevaluering Fullt læringsutbytte Dårligere læring Gode læringsresultater Vil ta flere kurs Vil anbefale andre Lett å begynne studier 295004295004 20 5 10 22 15 EnigUenig
16
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Evaluering fra deltakerne Flere valgfag/bedre tilbud Flere studenter på sikt Erfaringer kan brukes i andre prosjekter framover Godt samarbeid i prosjektet Studentene er forberedt på fjernundervisning Utvikling av mellomfag Muligens behov for samlinger i noen fag Lite erfaringsutveksling/ faglig ensomhet Uklare krav til utstyr for å følge kurs Lite engasjement fra studenter i nettverket Positive erfaringer Negative erfaringer
17
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Mellomfag Muligheten til å fortsette mot hovedfag IKT-didaktikk Tilbudet skal være totalt nettbasert Baserer seg på utstrakt gjenbruk av kurser Bygger på etablert samarbeid og leveransesystem dvs: Valgfagsnettverket
18
Johannesen og Øgrim, Høgskolen i Oslo Modell for mellomfaget
19
Norgesnett-tanken i miniatyr? Vil du være med så heng på
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.