Hvordan gjøre veksten bærekraftig?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Areal- og transportplan for Buskerudbyen
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Generelt om Randaberg Kommunen
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Flere reiser med Ruter God trafikkvekst og økt markedsandel :
LINK Ringerike 5. juni 2012 Stamvegutvalget. Ringerike og Jevnaker kan håndtere betydelig større vekst – og ønsker det.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Kommunes overordnede arealpolitikk/ utfordringer/ strategier
Regional areal- og transportplan Prosjekt Buskerudbyen
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Planstrategiverksted 25. januar 2012, Lillehammer
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Ny stortingsmelding om landbruk og mat
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Eksempel 4: Smart transport
Begrensninger og muligheter
Regional transportplan Agder
HOVEDSTADEN FORNYER OG STYRKER SIN MILJØPOLITIKK Byrådsleder Stian Berger Røsland.
Christian Grorud
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Arbeidet med ny kommuneplan Karlsøy kommunestyre
Langsiktig arealstrategi
Aktørenes roller i planprosessene
Kommunale bygg sin betydning for byutvikling Stian Berger Røsland Byrådsleder Omsorgsbyggkonferansen 2014.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Arealplan, innspill, føringer og framdrift
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Mosseregionkonferansen Ellen Grepperud, sekretariatsleder
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Pressekonferanse 9. mai 2003 Statsråden St.meld. nr. 31 ( ) Storbymeldingen Om utvikling av storbypolitikk.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Planleggingens utfordringer
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Planleggingens utfordringer Professor Tor Medalen Institutt for by- og regionplanlegging NTNU
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Fra idé til ferdig veg Roar Midtbø Jensen, VD NVF 8. September 2010.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Fortetting med kvalitet
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Langsiktige utviklingsgrenser i Vestfold – praktisk bruk og erfaring
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
SPR for SBATP og jordvern Sissel Tørud, Landbruksavdelingen
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
FAGGRUPPER OG PROSJEKTGRUPPER
Kommunemøter RPBA - om RTP
Fylkesmannen i Nordland, landbruksavdelinga Aage Steen Holm, rådgiver
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Kommunemøter RPBA - om RTP
Arealscenarier i byutredningen
Ambisjoner for utvikling i Alta
Bruk av GIS i Trondheimsregionen
Handlingsprogram
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan gjøre veksten bærekraftig? Plansamarbeid om samordnet areal og transport for Oslo og Akershus Fylkesordfører i Akershus Nils Aage Jegstad

Generelt om Akershus Areal: 4916 kvadratkilometer 22 kommuner Folketall: 543 500. 4 700 ansatte i fylkeskommunen 34 videregående skoler med over 20 000 elever Areal: 4916 kvadratkilometer Folketall i fylket: 489 000 Antall kommuner: 22 Ansatte i fylkeskommunen: ca. 3800

Generelt om Akershus Utgifter for fylkeskommunen 2010 Areal: 4916 kvadratkilometer Folketall i fylket: 489 000 Antall kommuner: 22 Ansatte i fylkeskommunen: ca. 3800

Hva vil Akershus fylkeskommune Sikre at vår region er konkurransedyktig «godt å bo/leve» og attraktivt for etablering av bedrifter Utvikling av regionen skjer ved effektiv utnyttelse av areal og transportsystem Planlegge oss ut av konflikter, ikke inn i konflikter Vern av dyrkbar jord, friluftsområder og kulturmiljøer ivaretas, samtidig som de avveies mot utbyggingsmuligheter i sentrale sentra Redusere klimagassutslipp og miljøforurensing 4

Hovedutfordring Hvordan skal vi komme i forkant av utviklingen! Areal og transport fordelt på to forvaltnings- nivåer. Manglende statlig engasjement i kollektivtrafikken. Store mangler både på veg og bane. Kapasitetsproblemer i kollektivtransporten. Målkonflikter.

Målkonflikter Knutepunktfortetting kontra dyrket mark Lokale ønsker om vekst kontra regionalt begrunnet vekstfordeling Best mulig livskvalitet kontra fortetting som kan gi tap av arealer Styrt arealbruk kontra lokaldemokrati Kommunale inntekter vs. kommunale utgifter

Fortsatt befolkningsvekst Det er konsekvensene av, og tilretteleggingen for, veksten som utgangspunktet for felles planlegging av arealbruk og transportsystem i Oslo og Akershus. Utviklingstrekk – Befolkningsvekst på 350 000 nye innbyggere i 2030 Det er konsekvensene av, og tilretteleggingen for, denne veksten som er det sentrale utgangspunktet for felles planlegging av arealbruk og transportsystem i Oslo og Akershus. befolkningsveksten krever 200 00 nye boliger i 2008 var 660 000 sysselsatt i Oslo og Akershus –2/3 i Oslo og 1/3 i Akershuus – stor vekst ventet

Økte klimautslipp Dagens trender viser at klimautslippet kan øke med 40% fra 1990 til 2030. øker med 40% fra 1990 til 2030 – dagens trender Oslo og Akershus – halvere klimautslipp

Omdisponering av landbruksjord Kommunene i Akershus omdisponerte nær 55 400 daa dyrka jord i perioden 1965-2008 Gj. sn er ca 1300 daa dyrkamamark omdisp. pr. år. Famskriving: Hvis vi framskriver omdisp med ca 1000 da pr år, vil det si at ca 60 000 daa er omdisp. på 50 år     Dyrka mark: omdisponert 55 400 da dyrka mark fra 1965-2008. (inkl golf, men unntatt omdisp til skog og reg til landbruk) Framskriving: Hvis vi framskriver omdisp med ca 1000 da pr år, vil det si at ca 60 000 daa er omdisp på 50 år (i 2014). (Som et grovt anslag vil det si at 10% av dagens kornareal i Akershus er omdisp.) Status - jordvernmålet, halvering av omdisponeringstall 1994-2003 (10 år) for Akershus: omdisp 14 300 daa (94-03), halveringsmålet tilsier maks 715 daa pr år (som også er mye) -          De siste årene 2004-2008 er det i snitt omdisp 872 daa pr år. (MEN: Trolig underrapportering særlig 2004-2007 pga nytt rapporteringssystem. Kommunene rapporterer i KOSTRA.) -          I 2008 var omdisponering lavere enn på lenge i Akershus: 434 daa dyrka jord og ca 260 daa dyrkbart er omdisp . Vi håper at dette kan være en ny tendens, men vi må understreke at det er store svingninger i omdisponering fra år til år, jf gj. snittet ovenfor. Tall for 2009 foreligger ikke enda og omdisponering har trolig vært høyere enn i 2008. For årene 1982-2008 (vel 25 år) er det totalt omdisponert nesten 68 700 daa dyrka og dyrkbar jord. Det er en markert topp i 1993 med Gardermoenutbyggingen. (Se excelfil nr to.) -          Gj sn dyrka og dyrkbart 1982-2008: ca 2500 daa  

Kollektivtrafikken øker i Oslo 5,5% økning i antall påstigninger i 2010 Biltrafikken har gått ned og stagnerer 5.5 % økning i antall påstigninger i kollektivtransporten fra 2009 til 2010

Økning i kollektivtrafikken også i Akershus Biltrafikken dominerer Økning i kollektivreiser (5,8 % økning i antall påstigninger i 2010) Endring i antatt kollektivreiser i Oslo og Akershus - målt i påstigninger Endring i Akershus fra 2009 til 2010.

Utforming av transporttilbudet Rundt 2030 vil kapasiteten gjennom sentrum nærme seg en kritisk grense for kollektivtrafikken. Figuren viser:Persontransport gjennom Oslo i en time i morgenrushet, over og under bakken. Kilde Rambøll 2010

Ruter vil planlegge for fordobling av trafikken Dersom kollektivtrafikken skal ta hele trafikkveksten må den mer enn fordobles. Dagens virkemidler synes å kunne gi en vekst i kollektivtrafikk på nær 50 % i 2030. For å nå målet om at veksten skal tas kollektivt, kreves nye virkemidler. Det forutsettes en befolkningsvekst på 35 % frem til 2030 ( 2030: 380 000 personer i Oslo og Akershus)

Buss størst, men metro og trikk øker mest

Regionale utfordringer Konkurransedyktighet Bærekraftig by- og regionutvikling Trafikkvekst Utforming av transporttilbudet Arealbruksmønster Planleggings- og styringsutfordringer Osloregionen – god øk, vekst og gode levekår – perefer lokalisering –Samspillet mellom byene i næringsmessig viktig for å oppnå en størrelse og næringsmessig sammensetning som kan måle seg med andre storbyområder i europa – Samordne effektive areal og transportløsninger .- bor tettere og er mindre avhengig av bil Befolkningsøkning – trafikkvekst – klimagassutslipp og arealkonflikter Transporttilbud – utnytter kapasitet – utbygger iht boligutvikling

Bærekraftig vekst – hva er virkemidlene? En styrt arealpolitikk – fortetting i knutepunkt Nye transportmidler med klimavennlig teknologi – løsningen noen steder? Konsentrert satsing på kollektivtransport i knutepunktene? Økt tilgjengelighet i veisystemet – tilgjengelighet for buss Busstransporten øker kraftig i forhold til andre kollektivtransportmidler. vekst i passasjorer 8,8 % fra 2009 til 2010.

Hva skal til? Samordnet areal- og transportutvikling viktig Befolkningsveksten lokaliseres i hovedsak til områder som har potensiale til å utvikle seg til sentra med «by-kvaliteter» Arealutviklingen følges opp med god infrastruktur Fordrer samordning av kommuners, fylkes- kommunens og statens politikk og virkemidler

Fremtidens transport – betydning for areal og transportplanlegging Kan klimavennlige transportmidler endre virkemiddelbruken? Biogass El Hydrogen Biodrivstoff (biodiesel, etanol, metanol) Hybrid Plugg inn-hybrider Bensin Diesel

En felles plan for samordnet areal og transport for Oslo og Akershus Planen skal inneholde et strategisk arealkart som også avklarer prinsipper for grenser mot LNFR områder. gjennomføringsforpliktelser. virkemiddelbruk Finansiering

Mål for samordnet areal og transport Konkurransedyktig og bærekraftig Arealeffektiv flerkjernet utbygging Transportsystem som er rasjonelt, effektivt, miljøvennlig og tilgjengelig

Gjennom…….. Oppfylle nasjonale mål for klimagassutslipp Oppfylle nasjonale mål for jordbruksarealforvaltning Oppfylle nasjonale mål for naturmangfold Forbedre transporttilbudet Kvalitet og innhold i byer og tettsteder Avveining av målkonflikter Forpliktende oppfølging og samarbeid Gjennom plansamarbeidet skal: 1. Klimagassutslippene reduseres slik at regionen bidrar til å oppfylle de nasjonale målene om at Norge skal være klimanøytralt innen 2030. 2. Det legges til rette for å håndtere en sterk framtidig vekst i befolkningen 3. Jordbruksarealer i Oslo og Akershus forvaltes slik at det bidrar til å oppfylle de nasjonale målene om å halvere den årlige omdisponeringen av dyrka jord 4. Naturmangfoldet i Oslo og Akershus forvaltes slik at det bidrar til å oppfylle de nasjonale målene om naturtyper og artsmangfold. 5. Transporttilbudet for arbeids- og fritidsreiser samt varestrømmer (logistikk) forbedres. Investeringer og prioriteringer i transportsystemet skal understøtte utviklingen av en effektiv arealbruk og økt kollektivandel. 6. Byer og tettsteder i Oslo og Akershus utvikles med kvalitet og innhold, ved at økonomisk, sosial, fysisk og kulturell utvikling sees i sammenheng. 7. I planprosessen skal man identifisere målkonflikter og angi en avveining av disse. Alle involverte parter forplikter seg til å følge opp føringer og samarbeide om å finne fram til gode løsninger og realisere dem.

Hva ønsker vi å oppnå med planarbeidet? Få til et godt samarbeid mellom kommunene og fylkeskommunen, med omforente løsninger, der alle må «gi og ta» Regional enighet– det beste virkemiddel vi rår for å forplikte staten

Takk for oppmerksomheten!

3 modeller for utbyggingsmønster Metode for å vurdere utviklingsmulighetene Grunnlag for diskusjon om innholdet i planen Modell 1. Videreføre dagens kommuneplaner (0-alternativet) Sammenstilling av utbyggingspolitikken, samspillet ml. areal og transport, Konsekvenser for LNF - områder Kun modeller som er eksempler på framtidig utviklingsmuligheter Forskjellen på modellen er at vekstn fordeles ulikt på ulike sentra.

Konsentrert utvikling i byer Veksten konsentreres til Oslo og noen byer i Akershus hvilke byer? Persontranport – bane Utbyggingspress - LNF Grunnlag for diskusjon. Gjennom planarbeidet må en avklare hvilke steder det er snakk om og hvilke betydning en slik konsentrert utvikling får for bla. LNF, tettstedutvikling, transportsystem

Fortetting i mange knutepunkter Veksten fordeles på knutepunkt langs kollektivaksen hvilke og hvor mange steder? Sentrenes funksjon i et hierarkisk system?.

Sentralitet i kollektivsystemet Store interne forskjeller Behov for ulike virkemidler?

O3 E 18 Vestkorridoren: 6 300 mill. Effektiv, sikker og miljøvennlig transport, for en region i vekst

mer kollektivtransport = ”Flere mennesker + mer kollektivtransport = bedre klima”