Pris er ut – Samspill er inn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Effektiv prosjektplanlegging
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
10.FEBRUAR 2011 BYGGEAVFALLSKONFERANSEN 2011 Hvilke erfaringer har aktørene med byggavfall i Plan- og bygningsloven? ERFARINGER FRA EN RÅDGIVENDE INGENIØR.
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Nytt regjeringskvartal Debatt Teknisk Ukeblad – 10 oktober 2013 Petter Eiken, styreleder Bygg21 1.
St.meld. nr. 36 Det gode innkjøp
Entrepriser –hva skjer i Bergen? 25.april 2007 Prosjektsjef Rune Moen Regiondirektør Jorunn Nerheim.
ARBEIDET MED NYE ENERGIREGLER FJERNVARMEDAGENE
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
HVORDAN BEHANDLER VI FJERNVARMEKUNDER Julemøte fjernvarmeforeningen IREN AANONSEN RAMBØLL ENERGI Alternative title slide.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
OPPFØLGING AV PROSJEKTERENDE Hoved – og totalentreprise
E-handel.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Innovative offentlige anskaffelser
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Medisinsk tekniske tjenester Organisering Internhandelmodellen Stig Koteng, avd.sjef, MTA MTFL, 27. mai 2009.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Vest Buss Gruppen Dialogkonferanse Ruter November
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
10. Organisasjoners effektivitet
Presentasjon av mulige problemstillinger og mulige metoder
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Byggforedrag ved NTNU Prosjekteringsledelse Trond Bølviken, Veidekke Entreprenør As Nils A Mogstad, Veidekke Entreprenør As.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Hvorfor Fellesforbundet er opptatt av produktiviteten i byggebransjen. Halvor Langseth forbundssekretær Fokus på PRODUKTIVITETEN I BYGGEBRANSJEN Konferanse.
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Felles Bransjemøte med Statens Vegvesen
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Side 1 Fornying, fleksibilitet, inkludering Øyvind Johnsen
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Rollen som ”ansvarlig søker”
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Samarbeide for å overleve? Mulighetene er der…og MÅ tas 5 September 2014 Grafisk bransjeforenings landsmøte 2014.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Rekvisisjonsblokka forsvinner
EFFEKTIVISERING EN KONFLIKT MED KILE? VED Per Kaggestad Buskerud Kraftnett AS LTE
Tilrettelagt av regjeringen (både rødgrønn og blåblå) Mandat gitt av KMD Samarbeids-program for hele bygg og eiendomsnæringen (styrt av næringen) Samarbeids-program.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Offentlig Privat Samarbeid (OPS)
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Utskrift av presentasjonen:

Pris er ut – Samspill er inn Velkommen til frokostseminar!

Samspillkontrakter og handel Hvorfor tar vi opp samspillkontrakter? Fordi vi er lei av ensidig prisfokus og tror at handelen kan tilføre noe. Hvordan ser verdikjeden ut? Hvorfor er ikke handelen en part i kontraktene? Virke handelsforum for Bygg & Anlegg spør aktørene og håper på noen svar. Planprosess Søke- og godkjennings-prosess Produksjon Import Varevalg, logistikk, plukk, pakk Bygge-kontrakter Kontrahering Prosjektering Bygging Garanti, UFDV

Samspillkontrakter og handel Velkommen til dagens møteleder Øystein Ingdahl, Virke Kommunikasjon Foredragsholdere: Petter Eiken, Direktoratet for byggkvalitet (Dibk) og Bygg 21 Dag Strømsnes, Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) – Offentlige anskaffelser Knut Strand Jacobsen, Byggmakker Norge AS

Bygg 21 – VIRKE Nye samarbeidsformer -bedre produktivitet ? Petter Eiken 10.01.2013

90 tall Statsbygg Hva gjør Statsbygg for å utvikle sine leverandører? , Sted, tema 10.10.2011 90 tall Statsbygg Hva gjør Statsbygg for å utvikle sine leverandører? Statsbygg er en refleks av byggenæringens leverandører Er det slik? Eller er det kundene som styrer etterspørselen?

Petter Eiken

Norske «Byggherrerådgivere»: Don Ward (Construction Excellence, UK) 03.04.201703.04.201703.04.201703.04.201703.04.201703.04.201703.04.201703.04.201703.04.201703.04.2017 Petter Eiken Norske «Byggherrerådgivere»: Don Ward (Construction Excellence, UK) De laveste prisene får du hvis du deler opp prosjektet i mange nok deler til å få intens priskonkurranse De minst fornøyde kundene er de som har splittet opp prosjektene i deler, og kun brukt priskriteriet som valgparameter Hvorfor? Jo, fordi ikke alle leverer det de skal når de skal. Det skaper problemer for andre - dominoeffekt

Significant differences in building costs within countries 0.5 MULTI Building cost kEUR per sellable area (m2) Median 2.2 Median 2.3 Median 1.6 Median 1.7 Sweden Finland** Norway Denmark Both Finland and Denmark* seem to have lower building costs than Sweden and Norway Significant differences in building costs within countries

Utfordringer i byggeprosjekter , Sted, tema 10.10.2011 Utfordringer i byggeprosjekter

, Sted, tema 10.10.2011 Hva skjer? Produktiviteten er omvendt proporsjonal med betalingsevnen hos kundene Beste praksis sprer seg ikke, fordi næringen er skjermet Skjermet næring betyr ikke lav konkurranse, men lokal konkurranse Når vi tjener 5% får det være nok…

Hva gjør de som bygger mest effektivt? , Sted, tema 10.10.2011 Hva gjør de som bygger mest effektivt? Planlegger Følger planen Prosjekterer før de bygger Bruker ny teknologi Aktørene i verdikjeden samarbeider med lang tids horisont

Hva er utfordringen ? Dårlig prosjektledelse Lite gjenbruk av erfaring , Sted, tema 10.10.2011 Hva er utfordringen ? Dårlig prosjektledelse Manglende planlegging Manglende plandisiplin Bygging starter før prosjektering er ferdig Lite gjenbruk av erfaring Nye aktører i hver ny byggesak Vanskelig å bruke ny teknologi Vanskelig å standardisere

Finnes det løsninger? Samspillskontrakter , Sted, tema 10.10.2011 Finnes det løsninger? Samspillskontrakter Starte samarbeidet før byggingen starter, mens prosjekteringen pågår Dialogfase før byggefase Planlegging før produksjon Plantrohet Økonomiske insentiver ved måloppnåelse/resultatforbedring

, Sted, tema 10.10.2011 Hva kan man gjøre ? En ny aktør i en del av verdikjeden skaper ikke en stor endring Verdikjeden må lære seg å jobbe sammen Man trener ikke veksling under VM! Kundene må hjelpe verdikjeden til å jobbe sammen – de klarer det åpenbart ikke selv

Hvorfor er ikke dette enkelt , Sted, tema 10.10.2011 Hvorfor er ikke dette enkelt Bryte profesjonsbarrierer Vi mangler erfaring med samspillskontrakter Lett å misforstå samspill – kilde til høyere marginer – eller høyere effektivitet? Sub optimalisering kan være mer lønnsomt for enkelte aktører

Hva kan vi gjøre nå? Forum for ambisiøse kunder , Sted, tema 10.10.2011 Hva kan vi gjøre nå? Forum for ambisiøse kunder Utveksle erfaringer og kompetanse Utvikle kontraktregimet Utvikle mot som forandringsagenter Bygg21 er et godt virkemiddel for å teste ut nye måter å samhandle på – i full skala Måling Vi kommer ikke utenom å kunne måle effektivitet – på prosjektnivå

Avsluttende synspunkter , Sted, tema 10.10.2011 Avsluttende synspunkter Jeg tror ikke det finnes et unikum av kontraktmodell Jeg tviler på om det f.eks. er lurt å bygge en opera i totalentreprise Jeg tror konkurranse alltid er en nødvendig ingrediens. Kan være et krav om prestasjonsforbedring De fleste leverandører flagger et annet syn Delte entrepriser med pris som avgjørende kriterium er forhistorisk

Direktoratet for forvaltning og IKT Det gode innkjøp Dag Strømsnes avdelingsdirektør Direktoratet for forvaltning og IKT

Byggemeldingen - stort utfordringsbilde Bygg og sosial utvikling tryggleik, inneklima, bustadkvalitet og trivsel, tilgjengelegheit og universell utforming, førebyggjande helsearbeid, arkitektur, byggjeskikk, design osv Bygg og miljø energi­bruk, energikjelder, klimagassutslepp, klima­tilpassing, bevaring, miljøfarlege stoff osv Bygg og økonomi ver­diskaping, kostnadseffektivitet, produktivitet, livssykluskostnader, samfunnsøkonomi osv Oslo 11/12/08 Direktoratet for forvaltning og IKT

Barrierer for innovasjon – byggemeldingen forts. ”Dei mange og samansette interessene som er involverte i eit byggjeprosjekt den store prosentdelen av små føretak og det relativt låge kunnskapsnivået kortvarige samarbeidsrelasjonar mange forskjellige sluttprodukt mangelen på prestasjonsbasert konkurranse” Livssykluskostnadsperspektivet må styrkes!! Oslo 11/12/08 Direktoratet for forvaltning og IKT

Er samspill et godt svar? behov skapt ved manglende samarbeid, kompliserte kontrakter, svak risikofordeling, manglende insitamenter til samarbeid manglende helhetstenkning i de tradisjonelle kontraktsformene Oslo 11/12/08 Direktoratet for forvaltning og IKT

Mulige suksesskriterier Samlokalisering (forutsetning for samhandling) Balanserte og klare kontrakter (skaper tillit) Resultatdokumenter underveis (skaper fremdrift) Kontinuitet i prosjektledelsen og sentrale funksjoner Tilstrekkelige ressurser i tidlig fase av prosjektet Tidlig involvering av utførelseskompetanse Tett oppfølging underveis og frem til sluttproduktet Aktiv kunde som deltar i prosessene med kunnskap og informasjon Oslo 11/12/08 Direktoratet for forvaltning og IKT

Mulige effekter av samspillkontrakter Verdiskapning i prosjektene Forutsigbarhet i økonomi for alle parter Bedre brukermedvirkning Bedre forståelse av brukerens forventninger Visker delvis ut kompetanse/ firmagrenser til fordel for prosjektet Det blir like mange diskusjoner som i andre modeller, men diskusjonene kommer til riktig tid Krever mer ledelse og styring tidlig i prosjektet Gir en arena for innovasjon i bransjen Oslo 11/12/08 Direktoratet for forvaltning og IKT

Hvordan anskaffe en samspillspartner? tekniske aspekter: referanser, kompetanse, ressurstilgjengelighet, nominerte nøkkelpersoner, kunnskap om bygningstekniske forhold kommersielle aspekter: risikovillighet/insentivprogram, kontraktsbetingelser, enhetspriser på materiell og timepriser på personell, avkastningskrav og vurdert m2-pris for nybygg (underbygget med nøkkeltall fra utførte, sammenlignbare, prosjekt) Oslo 11/12/08 Direktoratet for forvaltning og IKT

Hvordan anskaffe en samspillspartner? (forts) spesielle synspunkter på prosjektet: organisering og metoder, forbedringsmuligheter mht. kostnader, verdirealisering og fremdrift, innovasjonspotensiale samspillsrelaterte aspekter: alliansefilosofi og erfaringer, kulturelle aspekter, samspillforståelse og forankring i ledelse og organisasjon, fleksibilitet, relevante erfaringer Oslo 11/12/08 Direktoratet for forvaltning og IKT

Miljø og samfunnsansvar Virksomhetens omdømme Verdiskapning Partnere og leverandører Anskaffelsesprosesser IKT Mennesker og kompetanse Organisasjon og ledelse Miljø og samfunnsansvar Virksomhetens omdømme Kontroll, læring og forbedring Policy og strategi Det gode innkjøp Anskaffelsesregelverket Måling, rapportering av resultater

Praktiske utfordringer ved samspill Knut Strand Jacobsen Byggmakker Norge AS Virke Frokostseminar 26.02.13

Knut Strand Jacobsen

Praktiske utfordringer med samspill Handelen opplever et voldsomt fokus på produktpriser

Prisfokus Synlige kostnader Alt du får en faktura på Skjulte kostnader Interntransporter Skader, spill och svinn Bundet kapital Produksjonsforstyrrelser m.m. 03.04.2017

Landsdekkende nettverk av byggevarehus Byggmakker består av 89 varehus 75 medlemseide varehus 14 egeneide varehus

Praktiske utfordringer med samspill Handelen opplever et voldsomt fokus på produktpriser Hva er Handelens rolle i et samspill? Hvorfor er ikke logistikkrollen mer sentral? Er samspill i verdikjeden bare en utopi?

Handelens rolle i et samspill LOGISTIKK! Logistikk er kunnskapen om å lede og kontrollere materialflyt, energi, informasjon og andre ressurser. I mange tilfeller kan det handle om å oppnå størst mulig effektivitet for på beste måte kunne tilfredstille ulike parter i en salgsprosess. Logistikk er ikke lenger like differensierende som det var Flere aktører er profesjonalisert ”Hygienefaktor” å levere på generell servicegrad = Nye differensieringsstrategier for handelen

Handelens rolle i et samspill Proffkonsept 2013 Logistikk Telt Container Helikopter BM Bygglogistikk Byggdok./FDV/BASS Byggesoknad.no SmartDok

Handelens rolle i et samspill http://www.youtube.com/watch?v=rbYaIYRP-q0

Praktiske utfordringer med samspill Hvorfor er ikke logistikkrollen mer sentral? «Vi går fra å være en vareleverandør til å være en tjenesteleverandør» MEN VIL KUNDEN HA DET? 03.04.2017

Praktiske utfordringer med samspill Hvorfor er ikke logistikkrollen mer sentral? Noen påstander: Produkt-/Prisfokus i anbudsrundene overser andre verdiøkende tjenester Byggherren er ikke nok interessert i effektiv vareflyt. «Underentreprenørs ansvar»? Mikrofokus på priser og «å gjøre en god handel der og da» tar bort langsiktig effektivisering Låsing til leverandørvalg og løsninger (bakbonuser, forskjellige sortimentsstrategier mellom partene, nettverk) som bremser logistisk effektivitet og konkurranse - og motiverer for suboptimering? Informasjonsbehov. Vi som leverandør setter oss ikke godt nok inn i kundens reelle behov Informasjonsbehov. Kunden setter seg ikke godt nok inn i den enkelte leverandørs tilliggende egenskaper og tjenester «Nettverkskultur» begrenser fornyelse og konkurranse Uavklarte roller. Vertikal integrasjon lager dobbeltfunksjoner. Hvem skal gjøre jobben? Tillit. Forutsigbarhet vs. uforutsigbarhet - hva lønner seg? Gammeldags syn på at mellomledd er fordyrende , konkurransebregrensende og tungvint ?

Praktiske utfordringer med samspill Handelens rolle i et samspill Sortiment som gir kunden valgmuligheter PP Kompetanse som gir kunden valgmuligheter Idévarehus Helhetlige løsninger som tilfredsstiller kundens behov Enklere og mer lønnsom arbeidsdag Miljøvennlige løsninger

Praktiske utfordringer med samspill Produsent Byggevaregrossist Underentreprenør Entreprenør Byggherre Praktiske utfordringer med samspill Er samspill i verdikjeden bare en utopi? Logistikk, helhetlige løsninger, byggeplasseffektivitet, m.v. blir underordnet p.g.a. den vertikale konkurransens naturlige karakter (Egenskaper sakset fra nettet:) Samarbeidsformen er dialog, tillit og åpenhet. Kjennetegnes ved tidlig involvering av alle parter. Felles målsetning, aktiviteter og økonomiske interesser. Mer en samarbeidsform enn en kontraktsform. Samspill er ikke bare et regelbundet, men også et verdibasert samarbeid. Samspillkontrakter kjennetegnes også ved fullstendig åpenhet omkring alle økonomiske forhold i prosjektet. Alle parter har fullt innsyn til enhver tid, og  anskaffelse/innkjøp fra underentreprenører og leverandører skjer i åpenhet

Praktiske utfordringer med samspill Handelen opplever et voldsomt fokus på produktpriser Hva er Handelens rolle i et samspill? Hvorfor er ikke logistikkrollen mer sentral? Er samspill i verdikjeden bare en utopi?

Praktiske utfordringer med samspill Noen påstander (= motkrefter ?) Produkt-/Prisfokus i anbudsrundene overser andre verdiøkende tjenester Byggherren er ikke nok interessert i effektiv vareflyt. «Underentreprenørs ansvar»? Mikrofokus på priser og «å gjøre en god handel der og da» tar bort langsiktig effektivisering Låsing til leverandørvalg og løsninger (bakbonuser, forskjellige sortimentsstrategier mellom partene, nettverk) som bremser logistisk effektivitet og konkurranse - og motiverer for suboptimering? Informasjonsbehov. Vi som leverandør setter oss ikke godt nok inn i kundens reelle behov Informasjonsbehov. Kunden setter seg ikke godt nok inn i den enkelte leverandørs tilliggende egenskaper og tjenester «Nettverkskultur» begrenser fornyelse og konkurranse Uavklarte roller. Vertikal integrasjon lager dobbeltfunksjoner. Hvem skal gjøre jobben? Tillit. Forutsigbarhet vs. uforutsigbarhet - hva lønner seg? Gammeldags syn på at mellomledd er fordyrende , konkurransebregrensende og tungvint

Pris er ut – Samspill er inn