Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Advertisements

Samiskopplæring i Nordland
Fremmedspråk for fremtiden Dagsseminar for rådgivere Fremmedspråksenteret, Denne presentasjonen er eit utdrag frå.
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Arbeidstid i kommunale barnehager
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Plan og rutiner for samarbeid og sammenheng mellom barnehager og skoler i Sandnes kommune.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Ansvar og prosesser i skolen
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kroppsøvingsdidaktikk
Den Norske Skolen i London
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Rolighetsmoen barnehage
Levanger kommune Oppvekst Bunntekst 1 St.meld.nr.16 ( ) ……. og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring Stortingsmeldingen presenterer.
Mangfold og fellesskap
Bente Aronsen Kunnskapsdepartementet
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
Landsorganisasjonen i Norge
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Overgangsprosjektet NY GIV
Hvordan skolene møter prosjektet: Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk…. En spørreundersøkelse til skoleledere i Oslo høsten 2005.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Borre ungdomsskole
Manifest mot mobbing 2011 – 2014 Statsminister Stoltenberg og sentrale parter signerte i januar et nytt Manifest mot mobbing. Manifestet skal gjelde.
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Foreldremedvirkning Foreldrerollen i skolen er tosidig: vs
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Informasjonsmøte 17. januar 2014
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
OVERGANG TIL UNGDOMSSKOLEN
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
”DEN RØDE TRÅDEN” MELLOM BARNEHAGE OG SKOLE I SKEDSMO KOMMUNE Plan for overgang barnehage/skolePlan for overgang barnehage/skole VirksomhetsplanenVirksomhetsplanen.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Hvordan vil vi ha det? Trygt og robust oppvekstmiljø! HVEM ER TJØME KOMMUNALE FORELDREUTVALG? MÅ KOMMUNEN OG HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR FORHOLDE SEG TIL.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Om Tema morsmål v/ Rukhsana Arshad.  Rukhsana Arshad  Førskolelærer med videreutdannings i PAPS  Migrasjonspedagogikk og Pedagogiskveiledning  Jobbet.
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Overgang mellom barnehage og skole/SFO på Søm.
Overgang for elever med spesielle behov
Siste året i barnehagen
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Utskrift av presentasjonen:

Veilederen fra eldst til yngst

Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå må følges opp av tiltak for dem som har behov for ekstra opplæring fra første stund….

Intensjon …Som kunnskapsminister er eg oppteken av å skape heilskap i opplæringsløpet og å skape gode rammer for vekst og tryggleik. Dette er også viktig i barnet sin overgang frå barnehage til skule. Samarbeid mellom institusjonane kan skape heilskap og samanheng for barnet i overgangen. Samarbeidet mellom barnehage og skule omfattar både tida før, under og etter barnet sluttar i barnehagen og startar på skulen..

Formål Veilederen har som formål å styrke sammenhengen mellom barnehage og skole og skape en god overgang (samarbeid) for barn når de begynner på skolen ”God sammenheng skal ivareta barnets behov for trygghet i overgangsprosessen og bidra til at opplæringen tilpasses enkeltbarnet allerede fra første skoledag.”

Veilederen anbefaler at: •Barnehagetiden avsluttes på en god måte og skolen og skolefritidsordningen forbereder seg på å ta imot barnet. •Barnet blir kjent med skolen i god tid før første skoledag. •Det er sammenheng og progresjon i læringsinnholdet i barnehage og skole. •Foreldre godkjenner informasjonsoverføring fra barnehage til skole og har muligheter for aktiv medvirkning i denne. •Lærere i barnehage og skole har felles møteplasser for forventningsavklaringer, kompetanseutvikling og felles planlegging. •Kommunen initierer, planlegger, kontrollerer og følger opp samarbeidstiltak gjennom overordnede planer. Planene bør inkludere både kommunale og private barnehager og skoler. •Barnehage- og skoleeier har det overordnede ansvaret for å legge til rette for samarbeid.

Felles ansvar Likheter og forskjeller i barnehage og skole skal tas vare på, samtidig som begge institusjonene har ansvar for å utvikle et samarbeid som ivaretar sammenhengen i barnas opplæringsløp. Barnehage og skole skal gjensidig informere hverandre om sine virksomheter. Rammeplanen påpeker barnehagens ansvar for å legge til rette for at barna kan ta avskjed med barnehagen på en god måte og glede seg til å begynne på skolen. I prinsippene for opplæringen (Læringsplakaten) heter det at: Godt og systematisk samarbeid mellom barnehage og barnetrinn, barnetrinn og ungdomstrinn, ungdomstrinnet og videregående opplæring skal bidra til å lette overgangen mellom de ulike trinnene i opplæringsløpet (Utdanningsdirektoratet 2006: 33).

Det er sammenheng mellom rammeplanen og skolens læreplaner •Da rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver ble revidert i 2006, ble det blant annet lagt vekt på å se sammenheng mellom barnehagens rammeplan og skolens læreplaner. •Barnehage og skole har ulike mandat, men fagområdene og fagene er i stor grad sammenfallende. •Både rammeplanen og skolens læreplaner peker på betydningen av språklig, sosial og kulturell kompetanse.

Sammen om tidlig intervensjon •Veilederen henviser til Storingsmelding 16 om tidlig innsats •Vi har hatt stort fokus på intervensjon knyttet til manglende lese og regnekunnskap •Vi har i følge statistikkene ikke gjort det samme i forhold til barnevernet.