Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Muntlig eksamen i historie
Advertisements

Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Om muntlig eksamen i historie
Abildsø skole - Eksamen 2014.
I DRETT OG SAMFUNN – NYE RETNINGSLINJER FOR MUNTLIG EKSAMEN En kort presentasjon v/ Christin Magnussen.
Rutiner for kvalitetssikring av lokalgitt eksamen Foto: Crestock.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
FORSKRIFTSENDRING Gjennomgang av sentrale deler av forskriften Konkrete eksempler på vurderingspraksis v/ lærere fra skolen.
SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Yngvild Nilsen, seksjonssjef
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten 1 SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I NORSK Vg3 14. OKTOBER 2008.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen Retningslinjer, rammer – og handlingsrom
Muntlig eksamen i historie
Erfaringer med prosjektmodellen i Sør-Trøndelag
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Individuell vurdering
Sensorenes rolle.
ERFARINGER MUNTLIG TENTAMEN I MARS: ØVING. INSTRUKSJONER TIL ELEVENE: KLARE OG PRESISE (UNNGÅ TELEFONER). BARE PRESENTERE RELEVANT STOFF.
Oslo kommune Utdanningsetaten SKOLERING I GJENNOMFØRING AV MUNTLIG EKSAMEN I KUNNSKAPSLØFTET 11. JANUAR 2008 NORSK (modul 1) Trude Slemmen, fagkonsulent.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Eksamen i Kunnskapsløftet
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Borre ungdomsskole
Profilfag Tilpassa opplæring på Blindheim ungdomsskole.
Den videre satsingen på vurdering Samling i kvalitetssikringsnettverk - etterutdanning 2009/
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON
AGENDA PRESENTASJON AV MEDARBEIDERE REGLER FOR PERMISJON EKSAMENSRESULTATER UNDERVISNING/ORGANISERING VURDERING OG OPPFØLGING ELEVENES ARBEIDSMILJØ /
©Byrådsavdeling for oppvekst
Ny eksamensordning – nye eksamensoppgaver H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf:
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Om å skrive fordypningsoppgave i pedagogikk
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Temamøte 10.trinn Velkommen v/ rektor Bjørg Tørresdal Sang Spesielt for 10. trinn v/ avdelingsleder Bjørg Boneng Eksamen – muntlig og skriftlig.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
EKSAMENSAVVIKLINGEN VÅREN 2014 Hva gjør vi og hvordan gjør vi det? Ved eksamensleder.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Nettverksledersamling
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Vurdering og klage på standpunkt
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan gjennomføre eksamen etter ny eksamensordning? Harald Skottene, avdelingsleder ved Oslo Handelsgymnasium H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo Tlf: 22 400 400 www.aschehoug.no

Disposisjon Historisk: Hvorfor har det kommet nye regler for muntlig eksamen? Systematisk: Hva går de nye reglene ut på? Pedagogisk: Eksempler på gode eksamensoppgaver? Metodisk: Konsekvenser for undervisningen?

Medieoppslag juni 2012 Store forskjeller i praktiseringen av reglene mht: Bruk av forberedelsestid eller ikke Lengden på evt. forberedelsesdel Om elevens evt. presentasjon teller eller ikke Hvor lenge presentasjonen og eksamineringen varer Om elevene får velge eller må trekke oppgaver Hva elevene får vite om kommunikasjonen mellom sensorene på forhånd «Dagens system er uklart, rotete og urettferdig. Det favoriserer elever med ressurssterke foreldre, og elever som går på skoler der det tas snarveier i regelverket.» (Emilie Sverdrup, Bærum Unge Høyre i Aftenposten 25.06.12.)

Høring våren 2013 Mål: «tydeliggjøre reglene og sikre en mer felles nasjonal praksis» Modell A: Muntlig eksamen gjennomføres uten forberedelsesdel Modell B: Muntlig eksamen gjennomføres med forberedelsesdel, som er begrenset til 24 timer Ingen presentasjon under eksamen Heller ingen hjelpemidler, inkludert elevens egne notater Tolkning: Forsøk på kraftig innstramming av praksis, bestemt av: Politisk vilje til å motvirke sosiøkonomiske forskjeller Kunnskapspolitisk dreining fra Reform 94 til K06: Fra prosjektorientering med «virkelighetsnære» oppgaver som måler anvendelse av kunnskaper til vurdering av kompetanse og ferdigheter

Resultat våren 2014 Enormt engasjement i høringsrunden, med sprikende synspunkter Sterke negative reaksjoner fra norskfaglig hold på å fjerne presentasjonen, evt. at den ikke skal telle Resultat: Et kompromiss med avkortet forberedelsesdel og presentasjon som ikke skal telle

Styringskjeden Stortinget – Opplæringsloven Kunnskapsdepartementet – Forskrift til Opplæringsloven Utdanningsdirektoratet – Rundskriv Udir 1 -2010 og 2 – 2014 Skoleeier, f.eks. Utdanningsetaten i Oslo – Retningslinjer for avvikling av muntlig eksamen i Oslo Den enkelte skole – Handlingsrom for lokale bestemmelser innenfor rammene gitt ovenfor

De nye reglene Melding om trekk av fag gis 48 timer før eksamen Ikke eksamen på mandager eller dag etter helligdag Tema/problemstilling for eksamen oppgis 24 timer før, oppgavene først på eksamen Forberedelsesdelen er obligatorisk skoledag der elevene forbereder en presentasjon av temaet I forberedelsestiden kan læreren bare drive veiledning av elevene, ikke undervisning På eksamen skal kandidaten presentere temaet eller problemstillingene fra forberedelsesdelen, begrenset til 1/3 av tiden

De nye reglene Presentasjonen skal ikke inngå i vurderingsgrunnlaget. Det er den kompetansen eleven viser under fagsamtalen som sensorene skal vurdere Under eksamen kan eleven også prøves i flere og relevante deler av læreplanen enn det som kan leses direkte ut av temaet Eksamensoppgavene og eksamineringen må gi eleven mulighet til å vise kompetanse i en så stor del av faget som mulig Sensorene skal lete etter elevenes kompetanse, og ikke den kompetansen de ikke har Bare egne notater knyttet til den forberedte presentasjonen kan brukes som hjelpemidler Rammen for muntlig eksamen er inntil 30 minutter

Presiseringer for Oslo Det må lages så mange oppgaver at elevene kan trekke blant dem. Innholdet i kommunikasjonen mellom sensorene på forhånd skal ikke meddeles elevene. Under veiledningen skal læreren stille spørsmål til materialet elevene har med seg. Faglærer skal avstå fra å gi råd og/eller foreslå løsninger. Dersom sensorene blir enige om det, kan presentasjonen være en del av vurderingsgrunnlaget i fag som krever kommunikative ferdigheter. Men det er eksaminseringen som skal sikre riktig karakter

Presiseringer for Oslo Oppgavene skal være så åpne at de åpner for oppklarende, utdypende og utvidende spørsmål. Det er kompetansen, ikke et konkret innhold som skal vurderes. Oppgavene må derfor gi grunnlag for valg. Alle oppgaver skal utstyres med forslag til kompetansemål. Krav om vurderingskriterier og kjennetegn på måloppnåelse på minst tre nivåer. Eksaminator må bli enig med sensor om hvilke problemstillinger som skal tas opp i samtalen etter presentasjonen, men disse skal eleven ikke vite om på forhånd. Klagegrunn hvis elevene bes om å legge vekk notatene under presentasjonen. Notatene kan mao. bare benyttes under elevforedraget, ikke under samtalen.

Fra læreplanens Formål: Faget skal bidra til kunnskap om og respekt for ulike religiøse, livsynsmessige og etiske ståsteder i lokalt, nasjonalt og globalt perspektiv. Opplæringen i faget skal utvikle teoretisk og praktisk kompetanse til å analysere og sammenligne religioner, livssyn og filosofiske retninger. Som holdningsdannende fag skal religion og etikk også gi rom for refleksjon over egen identitet og egne livsvalg.

Forslag til temaer/problemstillinger Riter i religioner og livssyn Religionenes estetiske dimensjon Fortellings- og læredimensjonene i religioner Etikk i religioner, filosofi og livssyn Frihet, frelse og frigjøring i religioner, filosofi og livssyn Virkelighetsoppfatning og menneskesyn i religioner, filosofi og livssyn Kjønn i religioner, filosofi og livssyn Det hellige Religion og samfunn Religion i forandring

Forslag til oppgavemodeller Gitt tema/problemstilling, selv gjøre faglig utvalg Gitt problemstilling, selv velge religion, filosof, livssynshumanisme eller bilde(r)/tekste(er) Utdelt bilde, selv lage problemstilling og velge bilde fra en annen religion Utdelt tekst, selv lage problemstilling og velge tekst fra en annen religion Definere begreper, selv velge og drøfte problemstilling(er) Gitt problemstilling Gitt problemstilling og tekst, selv velge religion å sammenligne med Gitt tema og tekster, selv lage problemstilling Definere begrep, selv velge religioner å sammenligne Definere begrep med utgangspunkt i gitte tekster/bilder , selv velge religioner å sammenligne Gitt tema, drøfte påstand Definere begrep, peke på problemstillinger

Konsekvenser for undervisningen Vektlegge kunnskap om og kompetanse i på analysere og sammenligne religioner, livssyn og filosofer Oppøve evnene til å drøfte religiøse, etiske og filosofiske problemstillinger Øve elevene i å lage gode problemstillinger Øve elevene i å holde poengterte presentasjoner Trene elevene i fagsamtaler – individuelt og i grupper Øve elevene i å bruke relevant fagspråk

Kilder Aftenposten 15.06.12.: "Krever opprydding i eksamenskaos" Aftenposten 16.06.12.: "Vil endre reglene – om to år" Aftenposten 12.01.13.: "Mindre presentasjon og mer fag på eksamen" Aftenposten 09.06.13.: "Muntlig eksamen lik for alle neste år" Forskrift til opplæringslova Retningslinjer for eksamensavvikling i osloskolene Skottene, Harald: "Muntlig eksamen med fem døgns forberedelsestid", s. 40-45 i Religion og livssyn 2/04 Sverdrup, Emilie: "Lik eksamensordning for alle!, Aftenposten 25.06.12. Utdanningsdirektoratet 10.01.13.: Høring-Forslag til forskriftsendringer-Lokalt gitt muntlig eksamen Udir-1-2010 Individuell vurdering Udir-2-2014 Lokalt gitt muntlig eksamen