Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
En innføring i spillet: Lag En Setning
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Hvordan intervjue en forsker?
Godt verktøy er halve jobben
Hvem er Jesus?.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Aggression Replacement Training
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Roman- og novelleanalyse
Høyere ordens-tenking. Krever dyp forståelse og å trekke forbindelser.
I Dibrastan bor dubridene…
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Veiledet lesing Mørkved skole
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Eksamenstips.
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
12 Reflekterende lesing.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
NÅ SKAL VI LÆRE OM LIKNINGER.
Ser du feilen i denne setningen?
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
STUDIETEKNIKK og gode vaner
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Litterære virkemidler
Og.
Nyhetsartikkel.
I Dibrastan bor dubridene… Forskjellen på kunnskap og kompetanse.
Strukturell analyse -a short introduction
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Om hellige skrifter.
Lesing og lesestrategier
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Problemløsning.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Foreldremøte for foreldre som har 5-åringer i barnehagen
Naturfagtime OM TING DU KANSKJE IKKE VISSTE FRA FØR.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Verktøy for å kartlegge holdninger
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
I Dibrastan bor dubridene…
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Konflikt Forslag til spørsmål: - Hva ser dere på bildet?
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer? Stille spørsmål Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?

De ulike stadiene Kunnskap Forståelse Problemløsning Analyse Syntese Evaluering

Hvem gjorde denne handlingen Kunnskap. Dette spørsmålsnivået bruker man når elevene er i ferd med å starte sin egen tekstproduksjon. Bilder, tegninger og lignende vil kunne hjelpe med å gi riktig svar – og man finner gjerne svaret direkte i teksten. Spørsmålene er av typen: Hva gjorde x når…. Hvem gjorde denne handlingen Hvilket navn ga x til y Når møtte x y

Forståelse. Dette spørsmålsnivået er for å se om eleven forstod fakta og kan tolke dem – og det er kanskje dette nivået man bruker mest når man skal lære et nytt språk. Her blir man spurt om å sammenligne, se forskjeller, illustrere og klassifisere. Det brukes ofte muntlige spørsmål og støtte gjennom for eksempel venndiagram. Spørsmålene er av typen: Hvorfor gjorde x dette Hvordan vil x …. Sammen-lign x med y (og bruk ordet…) Lag en tegning som viser hvordan x følte seg når… Finn et bilde (i boka/på nett) som illustrerer følgende setning…. Hvorfor var x slem mot y

Problemløsning. Dette nivået handler om å bruke kunnskap man (nylig) har fått til å løse problemer på ulike måter. Stikkord er bygge, velge, konstruere, utvikle, organisere, velge ut, løse og identifisere. Spørsmålene er av typen: Hvorfor sendte x et brev Hva ville du gjøre hvis du skulle… Kan du fortelle hvordan du ville.. Skriv en ny slutt på historien Hvilke spørsmål ville du stille x hvis du fikk anledning

Analyse. På dette spørsmålsnivået har man kanskje ikke nok vokabular og språk for å uttrykke svar. Målet er at man skal bli i stand til å fullføre; klassifisering, kontrastering, sammenligning, kategorisering og sette i rekkefølge/”tidslinje”: Hvordan vet vi at x var bekymret. Finn setningene i fortellingen. Sammenlign følelsene til x i begynnelsen og i slutten av historien. Sett disse setningene i riktig rekkefølge. Se på ordene som er listet opp. Skriv riktig ord i riktig kolonne (f.eks hvilke ord som beskriver hvem) Kan du finne hvilke ulike følelser x hadde i løpet av historien Hva tror du er det neste som vil skje

Syntese. På dette spørsmålsnivået kan eleven sette sammen informasjon på nye måter gjennom å kombinere nye mønstre eller foreslå alternative løsninger. Elevene skal kunne velge, kombinere, lage, designe, finne opp, forutse, løse og endre. X har ikke venner her fordi hun er nytilflyttet. Hvordan ville du løse problemet. Hva ville du endre i fortellingen Hva skjer hvis du ikke forteller sannheten Hvordan ville du endre en historie for å lage en ny slutt Hvordan kan du endre fortellingen, på hvilke andre måter kunne x gjøre…..

Evaluering. Her skal man lære å ta avgjørelser, bedømme handling og evaluere arbeid. Hva tror du vil skje hvis x ikke sier sannheten Hva likte du ikke og hvorfor Tror du at x var et godt menneske – hvorfor/ hvorfor ikke Hva likte du best av det du leste – fortell hvorfor du likte akkurat det Hvorfor bestemte x seg for å …. Hva ville du gjort hvis du var x og dette skjedde