Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
-ikke bare for zippylæreren…
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
De Utrolige Årene: Lærerprogrammet
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Hønefoss politistasjon
Læreren som leder Assertive Discipline.
Fritidslederen min roper hjelp!
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
DUÅ – De Utrolige Årene Et forskningsbasert program
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Aggression Replacement Training
Helhetlig kompetanseutvikling Forståelse og muligheter
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Aggression Replacement Training ”I stedet for aggresjon”
Utfordringer i familien
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
HelART i Ulåsen barnehage
Prosjekt barn og unge i hedmark
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Lyshovden Oppveksttun!
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Problemløsning.
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
Reguleringsvansker PPT; Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
1 Oddbjørn Løndal, BUP-Åsane/ RKBU-Nord, Universitetet i Tromsø De Utrolige Årene: Foreldre, barn og fagfolk - Treningsprogram Utviklet av Carolyn Webster-Stratton,
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Styrking av foreldrekompetanse forebygger atferdsvansker hos barn Charlotte Reedtz, RKBU Nord «Te ka slags nøtte» 2011.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
«De utrolige årene» i Hovedgårdensonen barnehager Presentasjon for oppvekstkomitèen
 Velkommen som foresatt.  Velkommen som samarbeidspartner.  Stolte av skolen vår. Håper det smitter.  57 elever så langt. Et veldig levende tall…
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Barn & smerter Å møte barn- forberedelser og samspill Psykologspesialist Ingrid Hyldmo St. Olavs Hospital 3. mai 2010.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
POSITIV GRENSESETTING ”DE UTROLIGE ÅRENE” Cathrine Immerstein Lid Bente Serigstad 6.Mars 2013.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Innskoling på Sørbø VELKOMMEN.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS OKTOBER 2016
Helsesøsterkongressen 2017
Kontaktinformasjon: Ønsker du mer informasjon? Ta kontakt med:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Negative konsekvenser
Sosial kompetanse og psykisk helse.
SJENANSE HOS BARN Namkang Jacobsen 05/10/18.
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.
Utskrift av presentasjonen:

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D. De Utrolige Årene: Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D. The Incredible Years Training Series

DUÅ-program for barn med atferdsvansker Siri Gammelsæter Psykologspesialist/trainer i DUÅ BUP klinikk, St,Olavs hospital Trondheim

3

Atferdsvansker hos små barn Barna hører ikke etter voksne Har vansker med å få venner Har raserianfall Slår andre, voksne og barn Er oppmerksomhetskrevende Dårlig konsentrasjon/utholdenhet Overaktive/rastløse

Erfaringer med barn med ADHD, BUP-klinikk St.Olavs hospital Tilbud for barn i alderen 4-8 år Henvist pga atferdsvansker/konsentrasjonsvansker/uro ADHD diagnose-medisinert/umedisinert Utredning før/etter

FORELDRE-PYRAMIDEN Ros og belønninger: Bygge sosial kompetanse Bruk sparsomt TP Ignorer og avled: Reduser aggresjon Vær raus Effektiv grensesetting: Øke samarbeid Ros og belønninger: Bygge sosial kompetanse Lek og coaching Skape positive foreldre - barn relasjoner The Incredible Years Training Series 3/00

Viktige tema når barna har ADHD Foreldreprogrammet Vignetter med barn som har ADHD- økt forståelse av hvordan samspille med barna, og forståelse for utviklingsnivå og temperament.

Carolyn Webster-Strattons ”De utrolige årene” Dinosaurskolen Et gruppebehandlingsprogram for barn med atferdsvansker, der målet er å utvikle bedre evne til problemløsning, og å utvikle gode sosiale ferdigheter. 6 barn pr gruppe 4 til 8 år i alder 2 gruppeledere 2 timer pr uke (18 til 20 uker)

Hvordan vi jobber Vi øver på nye ferdigheter ved å: Snakke om begreper/få ideer fra barna Modellere Praktisere Forsterke positiv atferd Ved oppmerksomhet, ros og belønning Regulering av uønsket atferd Ignorering, proksimal ros, beskjeder, logiske konsekvenser og TP

Temaer på Dinosaurskolen: Hvordan gjøre sitt beste på skolen og i barnehagen Lære å lytte, vente, og rekke opp en ”stille hånd”. Hvordan takle forstyrrelser fra andre. Konsentrere seg og samarbeide.

Temaer på Dinosaurskolen: Gjenkjenne og forstå følelser Å gjenkjenne og sette ord på følelser hos seg selv og andre. Å forstå hvordan forskjellige følelser oppstår, og at man kan se situasjoner fra ulike perspektiv.

Temaer på Dinosaurskolen: Problemløsning Finne alternative løsninger i problemsituasjoner. Lære å evaluere løsninger – trygg, rettferdig og gode følelser. Lære hva en skal gjøre når en løsning ikke virker.

Temaer på Dinosaurskolen: Sinnekontroll Forstå at sinne kan forstyrre problemløsning Lære teknikker for å roe seg ned Finne adekvate måter å uttrykke sinne på

Temaer på Dinosaurskolen: Om gode venne/lekeferdigheter Å lære seg gode venneferdigheter. Å hjelpe, dele, og jobbe på lag. Å gi kompliment til andre. Å dele problemer Å dele gleder

Viktige tema når barnet har ADHD Dinosaurskolen: Hvordan lykkes i skolen Emosjonell regulering Vennskapsferdigheter

ADHD utgjør en risiko for å utvikle ODD og senere CD Forebyggende effekt å gi DUÅ til små barn med ADHD, før store atferdsproblemer har oppstått? Kan DUÅ ha en effekt på ADHD symptomene?

Carlyn Webster-Stratton ADHD studie Paper in press publication in Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology Webster-Stratton, Reid and Beauchaine: Treatment of ADHD and ODD in preschoolers Combining Parent and Child Training for Young Children with ADHD

99 barn med ADHD Alder-4-6 år Foreldretrening og Dinosaurskole

DUÅ-ADHD studie Målsettinger: Øke sosial kompetanse og emosjonell regulering Øke oppmerksomhetsspenn, utholdenhet, evne til å vente Økt evne til å høre etter Reduksjon i aggresjon og atferdsproblemer

Noen resultater fra studien Intervensjonseffekt fra foreldrerapport: Effekt på barnas ADHD symptomer, eksternaliserende atferd og sosiale kompetanse Uavhengige observatører: effekt på barnas avvikende atferd og sosiale ferdigheter.