Idrettshall og uteanlegg Kantine

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret! 9. – 13. Desember
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Samarbeidsforum for estetiske fag
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Å ta i bruk teknologi for kunnskapsbygging på organisasjonsnivå
Fra prøving og feiling til
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
IKT og læring 1 for TOS Fagvalgspresentasjon januar 2013 Tonje Hilde Giæver/ Louise Mifsud.
Vitensenteret i Trondheim
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Ideen Å samle bedrifter, sykehus, kompetanse-, forsknings- og utdanningsinstitusjoner på Ullern for å skape en av de sterkeste næringsklynger innenfor.
IKT Lesing og skriving med Web 2.0 WEB 2.0 BLOGG WIKI KILDEKRITIKK ETIKK LOVVERK LISENSIERING GOOGLE VERKTØY Modul 4.
PCer i klasserommet – kaos eller kontroll? Erfaringssamling RFK, pedagogisk bruk av IKT, 4. mai 2010 Marita Aksnes, Randaberg vgs. Twitter: maritaa Blogg:
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Fremtidens skole i en digital virkelighet -Hva gjør vi på Nordahl Grieg videregående skole? Copyright Stein Larsen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Ulikheter og variasjoner
Blogg og publisering på nett
D EN DIGITALE DIMENSJONEN UTFORDRINGER OG MULIGHETER.
Web 2.0 Kva er det og kva kan vi bruke det til? Terje Mølster, høgskolen i Hedmark.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
En skoletime: Hjelp oss med å bringe Norge inn i det 21. århundret. 8
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Anne-Marie Ytrebø og Guri Kyte 2015©
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Velkommen til et nytt skoleår!
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Hva er viktig for elevers læring?
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
Realfagskommunen Asker
Digitalisering og digital kompetanse
Profesjonelle læringsfellesskap
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Aust-Lofoten videregående skole
Utskrift av presentasjonen:

Idrettshall og uteanlegg Kantine Bibliotek m leselund Idrettshall og uteanlegg Kantine Copyright Stein Larsen

forskning, teknologi og innovasjon ..eksperimentelt arbeid ..kreativt teknologisk arbeid …integrerte læringsprosesser ..informasjonsteknologi …musikk, realfag ..entreprenørskap ..nær kontakt med forskningsmiljø & næringsliv ..systematikk

Dristige hjerner i samspill VISJON Dristige hjerner i samspill

Sosiokulturell læringsforståelse …læring har med relasjoner mellom mennesker å gjøre, og at læring  skjer i samspill og deltakelse mellom mennesker…. …samarbeid og interaksjon betraktes som grunnlaget for læring… …deltakelse i sosiale praksiser hvor læring skjer blir sentralt i det å være lærende.

en lærende organisasjon Gruppelæring Systemtekning en lærende organisasjon Nordahl Grieg videregående skole, Felles visjoner Personlig mestring Mentale modeller

STEV

Teknologi og forskning: forskningsbasert undervisning samarbeidsavtaler med UiB, VilVite-senteret og NHO realfag og teknologi utstrakt bruk av digital teknologi i elevenes hverdag vil gi nye læringsmåter og større mulighet for variasjon. Vi skal ha vekt på det sosiokulturelle perspektivet i forhold til bruk av digital teknologi, slik at arenaer for samarbeid på nettet er vesentlige i elevens læring.

Sosiokulturelt læringsperspektiv - connectivism

Her finner du hele utviklingsplanen: http://docs. google. com/View

Implementering av digitale læringsverktøy på ulike nivå: Full implementering: 1. Ikke noe bestemt læreverk 2. Aktiv bruk av wiki (wikispaces, pbworks) og googledokumenter til samarbeid, konstruksjon av kunnskap og publisering 3. Aktiv bruk av sosial bokmerking, f. eks. etablering av gruppe i delicious. 4. Oppretting av felles rss-leser f. eks Netvibes-side for gruppen 5. Aktiv bruk av fagspesifikke digitale verktøy Evt: Blogg, twitter, ning-nettverk, facebook-side

Stor grad av impl.: 1. Tilgjengelige læreverk i form av klassesett (bok el NDLA) danner basis i undervisningen 2. Bruk av wiki og googledokumenter innenfor enkelte emner/kompetansemål til samarbeid og publisering 3. Aktiv bruk av sosial bokmerking, f. eks. etablering av gruppe i delicious. 4. Aktiv bruk av fagspesifikke digitale verktøy

Liten grad av impl. : 1. Bestemt læreverk (f Liten grad av impl.:  1. Bestemt læreverk (f.eks bok el NDLA) - en bok - en elev 2. Utprøving av googledokumenter 3. Utprøving av sosial bokmerking f. eks delicious 4. Aktiv bruk av fagspesifikke digitale verktøy

Hvordan blir planer til virkelighet? Visjon, stev og å jobbe som en lærende organisasjon satt inn i rutiner: Møterutiner Arbeidsplaner (fagteam)

Hvordan blir planer til virkelighet? Ledelsen går foran Facebook Wiki Googledokument Twitter/Etherpad brukt på første planleggingsdag

Hvordan blir planer til virkelighet? Å stå i kaos Skynde seg, men langsomt Makte å drive pedagogisk ledelse og refleksjon når hverdagen tar oss Løfte fram gode døme Copyright Stein Larsen

Hva er læring? Hva er kunnskap? Hvor skjer læring? Hvor er kunnskap? Vi står i en unik situasjon når det gjelder å ta tak i disse grunnleggende spørsmålene, fordi den ”gamle skole” står for fall, og hva skal erstatte den? Trenger vi skolen i det hele tatt? Vi må tørre å diskutere hvordan nettet setter våre ideer om ”skole” og ”undervisning” på spill. Bort fra verktøyfokuset – det er jo bare verktøy – nei det er det ikke. Copyright Stein Larsen

Takk for meg, og velkommen på besøk hos oss! Copyright Stein Larsen