Et 45-minutters foredrag på Norgesuniversets høstkonferanse,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Lærer på nett? NFF Konferansen 2009 Astrid de Mora, Lærerveileder NKI Nettstudier.
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Ekspertgruppa for kvalitet i IKT-støttet.
Etterprøving av Norges Banks anslag for 2008 av Bjørn E. Naug Figurer til artikkel i Penger og Kreditt 1/09.
Litt mer om PRIMTALL.
Kunnskapsbasert praksis – rød tråd i bachelorutdanningen Institutt for fysioterapi, Høgskolen i Bergen Liv Heide Magnussen Institutt for fysioterapi Avdeling.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk August 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Hva har jeg gjort? Noen forsøk på ordning
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Bruk av streaming og social TV ANFO Knut-Arne.
Bioteknologinemda
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
1 Erfaringer med individuell og kollektiv nettbaserte læring Om virtuel læring - netpædagogik Morten Flate Paulsen Professor i nettbasert utdanning
ReSonare  Fra 2005 til i dag…… 2005: Hovedprosjektet avsluttet 2006: Overgangsprosjekt 2007: Overgangsprosjektet – LMS 2008: Prosjektet forlenges.
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
1 Kooperativ frihet som ledestjerne i nettbasert utdanning. Morten Flate Paulsen NKI Fjernundervisning Presentasjonen er tilgjengelig via min hjemmeside:
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
RHS veiledning Bakgrunn: Behovsundersøkelse høst 2000 Veiledningsped 3vt utdanning- des 2001/ februar personer Opprettet grupper fra høst 2001.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
NKIs erfaring med Læringspartnere
Velkommen til Medisinsk bibliotek
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
Det digitale løftet i Rogaland fylkeskommune v/Torill E
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
Malverk intern produktopplæring
E-post: FIRM Norge FIRM, Forum for forebyggende infeksjonsmedisin og reisemedisin ble opprettet i 1993.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PETS Kinsarvik mars 2011 Lars Nordbø Lars Nordbø 2250 District Internet Communication Officer District Internet Communication Officer.
Erfaringer fra HiL ulike samarbeidsprosjekter innen vurdering 3 hovedmodeller Etterutdanning Veiledning av team Undervisningsrekke.
Norsk akvarieforbunds oppdrettskampanje gjennom 25 år - en presentasjon av NAF oppdrettskampanjen gjennom 25 år, og resultater fra 2007.
Gap mellom intensjon og handling?
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
1 Forskerutdanning HF-fakultetet Professor Leiv Egil Breivik Engelsk institutt.
Elevundersøkelsen ( ) UtvalgGjennomføringInviterteBesvarteSvarprosentPrikketData oppdatert 7. trinnVår , Symbolet (-) betyr.
Finnmarksnettverket Psykisk helse og rus -et redskap for selvhjelp- Siv Helen Rydheim (Prosjektleder)
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
EVU BI1. 2 Visjon: ledende europeisk handelshøyskole Verdier: forskningsbasert, næringslivsrettet, internasjonal Virksomhetsidé: nasjonal og internasjonal.
Arbeidsmiljø- og klimaundersøkelser (ARK)
:39 Medlemsundersøkelse Norsk Fysioterapeutforbund 1 Svarlogg.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Christian Dalsgaard og Morten Flate Paulsen. Struktur Abstract/kort oppsummering Keywords/nøkkelord Innledning Problemstilling/teori/metode Forskning/resultater/diskusjon.
PedIT. Norsk Nettskole Eid av 4 kommuner Non-profitt Globalskolen > eget selskap Volda, Aurskog, Hamar. Totalt mellom 25 og 30 årsverk.
Miljø for Masteroppgaven?
Utskrift av presentasjonen:

Et 45-minutters foredrag på Norgesuniversets høstkonferanse, 19.09.11 Læring i kooperativ frihet Kvalitetsvurderinger  og   erfaringer  som er viktige i NKI Nettstudiers virksomhet Morten Flate Paulsen Et 45-minutters foredrag på Norgesuniversets høstkonferanse, 19.09.11 http://twitter.com/MFPaulsen http://nettstudier.blogspot.com http://home.nki.no/morten http://www.slideshare.net/MortenFP http://www.facebook.com/mfpaulsen http://www.eden-online.org/blog/

www.eden-online.org Norge på topp med 13 medlemsinstitusjoner EDEN medlemmer fra 400 institusjoner i 56 land: 20 års jubileum 200 institusjonsmedlemmer 2000 potensielle medlemmer i NAP - Network of Academics and Professionals Norge på topp med 13 medlemsinstitusjoner NKI Nettstudier NKS Online Studies Norway Opening Universities Norwegian Association for Distance and Flexible Education - NADE Norwegian Institute for Adult Learning - VOX Norwegian Ministry of Education and Research Norwegian Networked University Studiesenteret.no University of Nordland Folkeuniversitetet Nettstudier LIllehammer University College Sogn og Fjordane University College Globalskolen

Sekretariat i Budapest, Valgt styre med 11 medlemmer

Nettstudier i EDENs hage Annual Conferences Dublin, 2011 Valencia, 2010 Gdansk, 2009 Lisbon, 2008 Naples, 2007 Vienna, 2006 Helsinki, 2005 Budapest, 2004 Rhodes, 2003 Granada, 2002 Stockholm, 2001 Moscow, 1999 Bologna, 1998 Budapest, 1997 Poitiers, 1996 Birmingham, 1995 Tallinn, 1994 Berlin, 1993 Krakow, 1992 Open Classroom Conferences Athens, 2011 Porto, 2009 Stockholm, 2007 Poitiers, 2005 Copenhagen, 2002 Barcelona, 2000 Balatonfüred, 1999 Crete, 1997 Oslo, 1995 Nettstudier i EDENs hage Research Workshops Budapest, 2010 Paris, 2008 Barcelona, 2006 Oldenburg, 2004 Hildesheim, 2002 Prague, 2000

www.eurodl.org

Læring i kooperativ frihet er beskrevet i disse bøkene som kan lastes ned fra internett http://issuu.com/mfpaulsen

Resurser om kooperativ frihet Cooperative online education http://www.youtube.com/user/nki2008#p/a/u/2/HVXtbLg5ycE Kooperativ frihet som ledestjerne i nettbasert utdanning www.nettskolen.com/forskning/kooperativ_frihet/ E-viva em Portugal http://nettstudier.blogspot.com/ Transparency in Cooperative Online Education http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/671/1267 Cooperative Online Education http://seminar.net/index.php/volume-4-issue-2-2008-previousissuesmeny-124/100-cooperative-online-education Cooperative Freedom and Transparency in Online Education http://www.slideshare.net/MortenFP/futuralia-3400339 Visualizing student profiles http://www.slideshare.net/MortenFP/visualizing-student-profiles-through-nkis-online-catalogue-and-student-network Transparency for Cooperation http://toonlet.com/archive?m=s&i=11245

Studenter kan velge både individuell frihet og samhandling Seks frihetsgrader i kooperativ frihet Studenter kan velge både individuell frihet og samhandling Tid Sted Progresjon Medium Tilgang Innhold Det er vanskelig å kombinere individuell frihet med samhandling

Seks frihetsgrader

Mine portugisiske masterstudenter samlet stoff om kooperativ frihet på http://ppel4.pbworks.com/

Man kan si at: Individuell læring foregår alene Kooperativ læring skjer i nettverk Kollaborativ læring er avhengig av grupper

NKI driver kooperativ nettbasert utdanning

NKI tilbyr fleksibel oppstart og progresjon Unikt individuelt planleggings og oppfølgingssystem Individuell fullføringsfrist

NKI-studentenes individuelle progresjonsplaner

www.youtube.com/NKINettstudier

NKI-studentene får statusrapporter på e-post hver måned Nyheter Kvalitetssjekk av kontaktdata og personlige innstillinger Melding om studieprogresjon Påminnelse om å oppdatere progresjonsplan

Kvalitetstiltak for læring i kooperativ frihet Storskaladrift trenger systematiske, kontinuerlige, effektive og standardiserte kvalitetstiltak Transparens forebedrer kvalitet Støtteapparat for nettlærere Kvalitetsbarometre Responsbarometer Lærerbarometer Kursbarometer Etc.

Kvalitetstiltak for www.nki.no 12.500 studenter 400 kurs 150 deltidsansatte lærere 60 heltidsansatte bør være systematiske, kontinuerlige, effektive og standardiserte www.nki.no

Transparency or privacy?

Transparency improves quality …of system data, course content, course work etc….

Nytt skandinavisk studium i multimediejournalistikk www.webjournalisten.com

Project is funded by Norgesuniversitetet (Norway) Webjournalisten.com Partners Audio Journalism: Berghs School of Communication (Sweden) Video Journalism: UPDATE – Danish School of Media and Journalism Text Journalism: NKI Distance Education (Norway) Project is funded by Norgesuniversitetet (Norway)

Transparency promotes cooperation Dalsgaard, C. and Paulsen, M.F. (2009) Transparency in Cooperative Online Education. IRRODL, Vol 10, No 3.

The ideas are adopted by the EU-project e-teacher 2.0 | E-teacher 2.0 | www.e-teacher-2.eu |

Læringsfellesskap kan være mer eller mindre transparente Forum LMS PLE Web2.0 Personlige presentasjoner Læringspartnere

Tre grader av transparens Liten: Privat e-post Middels: Klassens forum i Moodle Stor: Publisering på Internet i diverse web2.0 tjenester Transparens gir bedre kvalitet og mer samarbeid, men både studenter og lærere bør være komfortable med transparensen i læringsmiljøet.

Støtteapparat for nettlærere http://nettstudier. blogspot

Lærers arbeidsverktøy på Nettskolen: Responstidsmåling Oversikt over besvarelser Tilgang til presentasjonene Forsinket student Studenter som har planlagt

Bedre oppfølging av forsinkede lærere Gjennomsnittlig responstid har holdt seg rundt 2-3 dager siden vi innførte målingen i mai 2004 - med unntak av sommerferiene Gjennomsnittlig responstid blant alle NKIs 150 lærere i 2010 var 1,8 dager Automatisk e-post til forsinkede lærere Manuell oppfølging Arbeidsmengde? Tekniske problemer? Ferie?

Kvalitetsbarometer på studentside:

Kvalitetsbarometer på lærerside: NKIs kvalitetsmål: 90 %. Evaluering av meg siste 90/180 dager: 93/84 %. Evaluering av lærerne siste 90/180 dager: 86/89 % Det er 25 tilbakemeldinger i din evalueringsrapport. Evalueringen skal være anonym Prosentangivelsen skal vise andelen av studenter som er: Svært fornøyd, Fornøyd eller Nøytral Automatiske e-post meldinger når prosentangivelsen går under eller over et bestemt tall

Kollegaveiledning I 2010 introduserte NKI kurset systematisk kollegaveiledning for lærerne. Vilkårlige tilbakemeldinger de har gitt til studenter sendes til en kollega som skal gi råd om mulige forbedringer. Torstein Rekkedals spørreundersøkelse blant de første deltakerne konkluderte: ”Deltakerne mener generelt at kollegaveiledning har vært motiverende og lærerikt. De fleste mener også at samtlige nettlærere burde være med og at deltakelse i større skala vil skape et bedre og mer fruktbart lærer- og læringsmiljø ved NKI”. Veilederne meldte også at det var minst like lærerikt å veilede som å få veiledning. Rollen som veileder og deltaker vil derfor rullere i fortsettelsen.

Egenvurdering Forrige skoleår gjennomførte majoriteten av NKIs lærere oggså en egenvurdering av sine tilbakemeldinger. Erfaringene fra dette har vært så positive at vi vil videreføre dette i et nettkurs, der lærerne skal bruke nettskolens innsendingssystem til å vurdere sine personlige presentasjoner, bidrag i forum og tilbakemeldinger til studentene.

Gode lærere fortjener Gullepler, slik andre bransjer hedrer sine enere med Gullmedaljer, Gullruter og Gulltagger

https://twitter.com/MFPaulsen Spørsmål? I care, so I share: http://nettstudier.blogspot.com http://home.nki.no/morten https://twitter.com/MFPaulsen http://www.slideshare.net/MortenFP http://www.facebook.com/mfpaulsen http://www.eden-online.org/blog