Aski Raski Velkommen til en kort informasjon om Aski Raski lesetrening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

Registrering 1.åpne din Galaxy. 2.trykk på Programmer som du finner oppe til høyre på skjermen. 3.trykk på ikonet Samsung App. 4.når du kommer inn på siden.
Leselos Koding/metakognisjon
Intensivt uttalekurs 40 timer 40x12 setninger.
DYSLEKSI OG DYSKALKULI
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Lars Anders Kulbrandstad Høgskolen i Hedmark
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
AP - Arbeidsplan Vi jobber med arbeidsplanen nesten hver dag.
TILSAMMANS I EN GRUPP Med Stein og Helene Hva gjør en gruppe bra?
Framtida nå - les og forstå!
Veiledet lesing Mørkved skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Program for systematisk lese- og skriveopplæring på 1. – 4.trinn
STASJONSUNDERVISNING
Velkommen til 1. klasse-foreldrene
Velkommen til klasse- foreldrene
Vurdering av pedagogisk programvare
GOD MORGEN! VELKOMMEN TIL SKOLEN! HÅPER DU HAR HATT EN FIN HELG!
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Skriftspråksutvikling Anne Høigårds kapittel 8 Fra toårsalderen med høytlesing Skriftspråksutviklinga følger Søderberghs firepunkts oppsett (4 prinsipper):
”NORSK RETTSKRIVING 1” Stemt og ustemt konsonant
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
RUD SKOLE Informasjon i fra SFO Læresituasjon.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Tankekart og læringstrategi
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
UKEPLAN FOR 3. KLASSE UKE mars 2015
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
FORELDRESKOLEN DEL 2 MATEMATIKK
Info om barn og begreper
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Velkommen til foreldremøte 7/ rød. Klasse 3 rød 22 elever, 13 jenter og 9 gutter Sosialt miljø: En godt sammensveiset gjeng Inkluderende klassemiljø.
LESEOPPLÆRING Presentasjon på foreldremøte på TBU
| Norsk og andre språk Det norske språket har mange likheter med andre språk, spesielt med andre nordiske språk. Vi skal se både på likheter og forskjeller.
Den første leseopplæringen.  Å skape mening med skriftspråket kommer ofte forut for konvensjonell skriving.
Sammensatte tekster. Hva er en sammensatt tekst?  Når flere utrykk opptrer sammen kaller vi det en sammensatt tekst.  Eksempler på slike uttrykk er:
Foreldremøte 3. klasse Høsten  Vi har hatt en fin oppstart  20 elever i klassen.  Ivrige og arbeidsomme elever.  Større klasserom og bedre plass.
© Tempolex ® To veier inn i leksikonet * De to veiene er gjensidig avhengig av hverandre og utvikler hverandre * Fonologisk.
Norskfaget i 1. klasse.
Lese- og skrivevansker
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Hvordan støtte barnet i leseutviklingen
Plan for 1.klasse Verdiord: Troverdighet Uke – 15. september.
Velkommen til Foreldremøte 7. trinn
Velkommen Foreldremøte 4. klasse.
Agenda Rutiner på skolen Informasjon skole/hjem/SFO STL/ Lesing Fag
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
Vurdering for læring ”Eleven skal få råd og tilbakemeldingar som fortel korleis han/ho kan få auka lesefart og leseforståing” Mål for aksjonsperioden:
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Leseopplæring 1. trinn FYLL GJERNE PÅ MED EKSTRA INFORMASJON FOR SKOLEN/TRINNET LESEOPPLÆRINGEN LOKALT: INNFØRING AV BOKSTAVER REKKEFØLGE PROGRESJON LESING.
Velkommen til foreldremøte
NorskPluss Alfa Læremiddel for unge og voksne innvandrere med lite eller ingen skolegang som trenger grunnleggende lese- og skriveopplæring på norsk Hovedkomponenten.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Les og skriv 3.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseutvikling og læringsstrategier
Utskrift av presentasjonen:

Aski Raski Velkommen til en kort informasjon om Aski Raski lesetrening Trykk deg frem med mellomromstasten! Ønsker du hurtig gjennomgang, trykk mellomromstast når ordøvelser vises.

Aski Raski Målet med å lese er å forstå. For å få forståelse, må en kunne teknikken å lese. Den delen av lesingen kalles avkoding. Aski Raski hjelper elever å bli gode avkodere. Aski Raski hjelper elevene å uttaler ord og lyder rett.

Aski Raski ”er et program hvor elevene lærer å avkode større og større deler av ord mer og mer automatisk” Ingrid Ask

Aski Raski har over 2000 øvelser fra avkoding av første bokstav til elevene avkoder lange ord automatisk

Aski Raski er et fint supplement i leseinnlæringen lærer elevene å avkode ord fonologisk

Aski Raski Elevene kan selv måle egen fremgang Elevene kan lære teknisk lesing med tilrettelagt opplegg- egen progresjon

Aski Raski Leseinnlæring I Trinn 2 B d k v j b h t g p æ ø y En og en bokstav s o l m u r f å i a e n To bokstaver l-e s-a ni fo Tre bokstaver l-e-s s-a-l fin sol To stavelser le-se rose Tre stavelser ro-se-ne filene Når eleven har lest en oppgave, kan han/hun fargelegge ruta, eller sette inn et bilde eller en animasjon. Skriveøvelser Ordbok Ordoversikt

Aski Raski12 Kartlegging Leseinnlæring I Leseinnlæring II Håndbok Ordbok

Aski Raski Kartlegging Aski Raski Kartlegging viser hvilke tekniske leseferdigheter eleven har. Tiltak kan settes inn der hvor elevene får vansker med å avkode ord hurtig og rett. Kartleggingen forteller på hvilket trinn eleven er i ei lesetrapp. Den viser også hvor på trinnet eleven er. Til mer automatiserte ferdighetene er, til mer fiolett er fargen. Det tar ca. 10 minutt å ta hele kartleggingen på en elev.

Høye søyler forteller at elevene bruker lang tid og har mange feil når de avkoder tekster.

Mor tok ansvar. De satt og leste ord fra Aski Raski 20 min. hver dag, også lørdager og søndager. Det har gitt resultater

I løpet av 9 måneder forbedret Erling poengsummen fra 547 til 154. Summen er fra 5 deltester i Aski Raski. Første gangen kunne han nesten ikke lese tostavelsesord.

Aski Raski Leseinnlæring I 12 Trinn 1 Trinn 2 A Trinn 2 B Trinn 2 C Fra bokstaver til lyd Trinn 2 A a-e-i-o-u-å f-l-m-n-r-s Trinn 2 B y-æ-ø-j-v-b d-g-h-k-p-t Trinn 2 C Alle bokstavene

Trinn 1 Fra bokstaver til lyd. Målet er her at elevene automatisk skal si lyden til enkle bokstaver mer og mer automatisk.

siolermuafnåj å f l s j o n a u n m v e r i

Aski Raski Leseinnlæring I 12 Trinn 1 Trinn 2 A Trinn 2 B Trinn 2 C Fra bokstaver til lyd Trinn 2 A a-e-i-o-u-å f-l-m-n-r-s Trinn 2 B y-æ-ø-j-v-b d-g-h-k-p-t Trinn 2 C Alle bokstavene

Trinn 2 A B C Elevene får trening i å sette sammen flere lyder til ord og nonord (tulleord), flere stavelser til ord og nonord. Målet er å avkode enkle stavelser automatisk.

v a d e p i d o t u b y v æ h ø j å

re ne re pe ne re lu ne re ra ne re se ne re e ne re lå ne re

Aski Raski 12 Trinn 4 Trinn 3 Trinn 6 Trinn 5 Leseinnlæring II Sammensatte grafem kj-skj-hj-ng osv. Trinn 4 Komplekse ord spra-sklu-aks Trinn 5 Enkel-dobbel konsonant Trinn 6 Morfem meningsdeler fin-ufin, ren-uren bilen-biler-bilene 1

Trinn 3 Sammensatte grafem Grafem er en nedskrevet lyd. Når lyden er skrevet ned med flere bokstaver kaller vi det i Aski Raski for sammensatt grafem. Eks: kj, skj, ng, diftonger ….. Mange elever avkoder sammensatte grafem ved at de avkoder bokstav for bokstav. 3 2 1

ei l ei s ei br ei vr ei str eif v ei l eir s ei

Aski Raski 12 Trinn 4 Trinn 3 Trinn 6 Trinn 5 Leseinnlæring II Sammensatte grafem kj-skj-hj-ng osv. Trinn 4 Komplekse ord spra-sklu-aks Trinn 5 Enkel-dobbel konsonant Trinn 6 Morfem meningsdeler fin-ufin, ren-uren bilen-biler-bilene 1

Trinn 4 Komplekse stavelser En kompleks stavelse skrives med to eller flere konsonanter etter hverandre. Mange elever bruker lang tid på å avkode ord som inneholder komplekse stavelser. Programmet er en fin øvelse på å uttale vanskelige ord rett og til å lære nye begrep. 4 3 2 1

fr a fr akt fr am fr ank fr es fr i fr ist fr osk fr u

Aski Raski 12 Trinn 4 Trinn 3 Trinn 6 Trinn 5 Leseinnlæring II Sammensatte grafem kj-skj-hj-ng osv. Trinn 4 Komplekse ord spra-sklu-aks Trinn 5 Enkel-dobbel konsonant Trinn 6 Morfem meningsdeler fin-ufin, ren-uren bilen-biler-bilene 1

Trinn 5 Enkel dobbel konsonant Mange elever har vansker med å skrive ord med enkel- og dobbel konsonant rett. Aski Raski hjelper elevene til å oppdage endring i vokallyd når ord skrives med enkel- og dobbel konsonant. Lesetrapp: Trinn 5 5 4 3 2 1

d abbe kr abbe kl abbe l abbe st abbe t abbe gr abbe

t ap t app sk ap p app dr ap gl app g ap kn app r ap sl app skr ap tr app n app

Aski Raski 12 Trinn 3 Trinn 4 Trinn 5 Trinn 6 Leseinnlæring II Sammensatte grafem kj-skj-hj-ng osv. Trinn 4 Komplekse ord spra-sklu-aks Trinn 5 Enkel-dobbel konsonant Trinn 6 Morfem meningsdeler fin-ufin, ren-uren bilen-biler-bilene 1

Mål Trinn 6 Morfem- sammensatte ord Morfem vil si meningsdelen i et ord. Eks: hest i hester, hestene, hesten Mange elever som har lesevansker, gjetter ofte når de skal avkode endelser i ord. Denne delen av Aski Raski vil hjelpe elevene å oppdage likheter i orda. Programmet gir også en fin øvelse i å uttale ord rett og lære hva ulike ord betyr. 7 Mål 6 5 4 3 2 1

for bli for blø for bløffe for bokstav for brenne for bruk for brytelse for bud for bund

klok klok ere klok est fet fet ere fet est brun brun ere brun est fin fin ere fin est gul gul ere gul est ren ren ere ren est sur sur ere sur est

administr ator allig ator dikt ator ekv ator illustr ator imit ator inspir ator kalkul ator sen ator

Brukergruppe alle som befinner seg et sted i lesetrappa barnehage – småskole - ungdomsskole-videregående - voksenopplæring elever som trenger spesielt tilrettelagt opplegg for å utvikle lese- og skriveferdigheter supplement i ordinær leseinnlæring tospråklige, programmet vil gi hjelp til å se likheter i ord, finne ut av lyder og lydkombinasjoner artikulasjonstrening  

hvor hurtig orda skal komme tastetrykk – eget tempo Aski Raski Elevene kan velge hvor hurtig orda skal komme opp på skjermen: tastetrykk – eget tempo eller 4 sek, 2 sek ,1 sek

Aski Raski Metodisk bruk enetrening alle som er på samme nivå samleser fra storskjerm smågrupper lekser

Hjemlånslisens Alle elevene kan øve på Aski Raski hjemme. Intensiv øving: 20 minutt hver dag i 3 måneder vil gi resultater