PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Når livet setter seg i kroppen…” Livsstyrketrening som en del av Arbeidsrettet rehabilitering Liv Haugli ASVL 5 feb.08.
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Høgskolen i Oslo Hvordan matcher studenters trening i kunnskapsbasert praksis med yrkeslivets krav? ved Anett Kristin Kolstad, 1. bibliotekarstipendiat.
30.April 2008 ”Peer Instruction” Fagdidaktisk metode og pedagogisk perspektiv FoU-lunsj IR Eksempel Kilde: Carl Wiemann I en fysikktime er temaet lyd.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Fra prøving og feiling til
Ingeniørfaglig innføringsemne Evaluering av gjennomføring høsten 2011 ved HiG, HiOF, HiBu, HiVe og UiA Førstelektor Fred Johansen, HiG.
Truls Fretland - Seminar 29.november 2005 Flervalgsøvinger og tester I diskret matematikk og algoritmer høsten 2005.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Inn i læringens landskap.... Elever skal lære på skolen, men elever må også lære å lære.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Gjennomgang av medisinstudiet
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
Navn, Tittel, Workshop helse og omsorg KONGSVINGER KOMMUNE.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Dialogen som pedagogisk verktøy
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
Veiledet lesing Mørkved skole
Early Years ”New Zealand-modellen”
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Veiledning av studenter
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Utbytte av læringsmål Innlegg på workshop med fagansvarlige basiskurs Handelshøyskolen BI Oslo ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet.
Inspirasjonsdagen 2009 Veiledet oppgaveskriving og studentaktivisering via digitale tester i Blackboard Eirill Bø, Institutt for strategi.
Bestått/ikke-bestått
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Avdeling for sosionomutdanning
Reidar Aarskog og Sidsel Kaland
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Organisering og arbeidet i kommunene
FOU prosjekt ved Sjøkrigsskolen
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Praksissamling for fjerde semester praksis på Lektorprogrammet.
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
PEDAGOGISK DAG Kjetil Bjorvatn 26/ Plan for dagen 1.Oppsummering av uken v/meg 2.Veien videre v/instituttene 3.Lunsj når vi er klare Torben Jensen.
Erfaring med ulike evalueringsmetoder Tanja Storsul UiOs evalueringsseminar 23. april 2007.
Mål og læring hos elever
LP-modellen fra et rektorperspektiv
5.og 6.studieår i ny studieplan
Forum for studentaktive læringsformer
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Problembasert læring i ansikt-til-ansikt og distribuerte grupper
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Forelesningsfri undervisning – økt læringsutbytte? Førsteamanuensis Kjersti Mordal Moen Høgskolelektor Vidar Hammer Brattli.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Framtid - Samspill - Skaperglede
Overordnet strategi SV-fakultetet
ABC opplæringen som metode
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
12. Organisasjonsutvikling
Utskrift av presentasjonen:

PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO STUDIEPLANEN ”OSLO ´96”

Tidsskjema Halvannen time til rådighet! Foredrag på ca. 50 minutter 10 minutter pause 30 minutter for spørsmål og kommentarer

Hva skal jeg si? To hoveddeler: 1. Det medisinske fakultet ved UiO: Tanker og målsettinger med Studieplanen Oslo ´96 Problembasert læring i Oslo ´96 2. Studentenes erfaring med Oslo ´96 i praksis

Viktig å presisere: Oslo ´96 er ikke en ren PBL-basert modell Oslo ´96 gjelder en profesjonsutdanning

PBL i Studieplanen Oslo ´96 A. Hvorfor Oslo ´96? B. ProblemBasert Læring C. PBL - en viktig del av av Oslo ´96

A. Hvorfor Oslo ´96? Undervisning av medisinstudenter i Oslo siden 1814 Flere ganger og i ulik grad er studiet endret Starten på 1990-tallet: Besluttet å utrede omfattende endringer i medisinerstudiet: bygging av nytt Rikshospital førte til diskusjon om type undervisning? inspirasjon fra utlandet økende pedagogisk bevissthet Visjon: Et studium som kombinerte nye krav til legerollen og en grunnutdanning for livslang læring

Hvorfor Oslo ´96? Høsten 1996 startet første kull på en utdanning basert på følgende prinsipper: studentaktive læringsformer allsidige evalueringsformer integrering av fag tidlig pasientkontakt selvstendig faglig prosjektoppgave utplassering i praksis

Hvorfor Oslo ´96? Studieplanen er et resultat av: Omfattende planlegging Evne til å legge uenighet til side når vedtak er fattet Finne nye lærer- og studentroller Oppfølging av gjennomføringen av studieplanen

B. ProblemBasert Læring Forsøk på definisjon: ”Pedagogisk metode basert på gruppearbeid” ”Arbeid i grupper med case-oppgaver” En ”…mer generell utdanningsstrategi heller enn en læremetode” En bestemt måte planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og utdanning på.

ProblemBasert Læring Foregår i mindre grupper med egen veileder Studentstyrt Gruppen løser en PBL-oppgave over to møter med en periode for kunnskapsinnhenting i mellom Fremgangsmåte: 7 trinn

ProblemBasert Læring 7 trinn: Oppfatning av situasjonen Identifisering av problemer Mulige hypoteser Drøfte sammenhenger mellom problemer og årsaker Formulere behov for læring Innhente kunnskap Anvendelse av kunnskapen

C. PBL – en viktig del av Oslo ´96 Studieplanen generelt: Læringsmål og undervisningsplan Begrepet ”pensum” er lagt til side NB: Oslo ´96 er ikke en ren PBL-modell! En ”hybrid-modell” Studentaktive læringsformer står sentralt Maksimum 15 timer timeplanfestet undervisning per uke En undervisningsfri dag per uke

PBL – en viktig del av Oslo ´96 Mål med PBL-undervisning: OPPNÅ FAGLIGE LÆRINGSMÅL, FÅ TRENING I SAMARBEID, GRUPPEDYNAMIKK OG EVNE TIL ETISK REFLEKSJON.

PBL – en viktig del av Oslo ´96 Gjennomføring av PBL i praksis: Kullene delt inn i grupper, 6-8 studenter per gruppe Hver gruppe har egen veileder Først i studiet ukentlige møter, senere færre

PBL – en viktig del av Oslo ´96 Trinn 6: Innhenting av informasjon God hjelp til dette i studiemodellen! Integrert undervisning: Eksempel: PBL-oppgave: Brystsmerter Forelesninger: Årsaker til brystsmerter. Behandling av brystlidelser. Kurs: Hjertesykdommer Praksis: Møte med hjertepasienter

PBL – en viktig del av Oslo ´96 Pedagogisk utfordring! Avhengig av mange lærere Kursing av PBL-veiledere Ny lærerrolle: Tilgjengelig ressursperson og veileder!

PBL – en viktig del av Oslo ´96 Evaluering Satset mye på dette! Evalueringsutvalg for Studieplanen Semesterstyrene gjennomfører evalueringen Av studentene: Eksamen med karakter bestått /ikke bestått

Studenters erfaringer med og vurderinger av Oslo ´96 Oslo ´96: Studentaktiv, integrert studieplan Erfaringer med Problembasert læring Evaluering Spesielle utfordringer Blir vi bedre leger?

A. Oslo ´96: Studentaktiv, integrert studieplan Pedagogisk grunntanke: Studentene aktiveres til økt engasjement for egen læring Tid til egen disposisjon Hvor mye skal vi kunne?

B. Erfaring med PBL 1) Gruppen 2) Veilederen 3) Oppgaven

Erfaring med PBL 1) Gruppen: God gruppe: Mindre god gruppe Trygg atmosfære,god diskusjon, positiv innstilling Mindre god gruppe Usikkerhet, noen dominerer veldig Gruppesammensetning Personkjemi Rulerende gruppesammensetning

Erfaring med PBL 2) Veilederen Sentral rolle God veileder: Skape trygghet, hjelpe oss til å tenke selv, få frem ressurser i gruppen, stille gode spørsmål, fremkalle etiske refleksjoner, bringe inn nye aspekt Mindre god veileder: For dominerende eller for tilbaketrukket, ser ikke gruppens behov Ny lærerrolle: Fokus flyttet til student Nær kontakt med veileder oppleves positivt

Erfaring med PBL Oppgaven: Varierende hvor godt temaene er egnet for PBL Fungerer best i form av gode, kliniske problemstillinger Skal få oss til å tenke helhetlig

C. Evaluering 1) Av Studieplanen Fakultetet legger stor vekt på tilbakemelding fra deltakerne i studieplanen Flere endringer er gjort!

Evaluering 2) Av studentene: Bestått/ikke bestått Mange savner utfyllende tilbakemelding Personlig tilbakemelding fra PBL-veileder

D. Spesielle utfordringer Ressurskrevende modell Økonomisk Menneskelig Enkeltindividenes holdninger Positiv innstilling nødvendig for at Oslo ´96 skal være gjennomførbar

E. Blir vi bedre leger? Vi lærer ikke bare faktakunnskap, men også hvordan vi skal tilegne oss denne kunnskapen. Et studium for livslang læring!

OPPSUMMERING Følgende emner er omtalt: Fakultetets strategi med Oslo ´96 PBL som en sentral del av studieplanen Egne og andre studenters erfaringer med studieplanen

OPPSUMMERING Oslo ´96 har noe forbedringspotensial En studentaktiv læringsmodell som er levedyktig Jeg er fornøyd, jeg!