Behov for en ny norsk turiststrategi Innspill til reiselivssatsingen for neste stortingsperiode fra Hovedorganisasjonen Virke Bergen, 21.8.13.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Påvirkningsparadokser
Advertisements

Sist oppdatert august Tallene i presentasjonen bygger på regnskapsdata hentet Brønnøysundregistrene. Bedriftene som er med i utvalget er innen de.
Insert company logo here. Bergensregionen Insert company logo here Kunnskapsbaserte næringsklynger ENERGI: Olje, gass og fornybar energi MARITIME NÆRINGER:
Temadag fibersatsing KS huset 22. januar 2014
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
Om grunnlaget for inntektsoppgjørene 2013
NORGES TURISTBAROMETER Sommersesongen 2014 Prognose for utenlandsk ferie- og fritidstrafikk til Norge.
Grunnfondsseminar Oslo, 21. september Gode og stabile rammebetingelser •Sterk økonomisk vekst •Høy befolkningsvekst –Stavanger-regionen Norges tredje.
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Fylkeskommunens rolle Fylkeskommunen som regional utviklingsaktør skal se sammenhenger mellom ulike sektorer, skape samarbeid mellom ulike aktører og utvikle.
Reiseliv – Først mot fremtiden Fjellturismekonferansen 2012 BENTE BJERKNES.
MENON Business Economics Et kunnskapsbasert Norge: Tittel Navn Handelshøyskolen BI Møte for styringsgruppen NHD, Erik W. Jakobsen.
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
1 Noen utfordringer for fagbevegelsen – særlig i instituttsektoren Espen Løken, Fafo Innledning for NTL Forskningsinstituttene 24. september 2008.
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
10Velstand og velferd.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
HVEM TJENER PÅ ARBEIDSINNVANDRINGEN? OXLO-KONFERANSEN 2012.
NORSK EKSPORTBAROMETER Nasjonal konkurranseevne: mer enn kroner og øre! Foredrag av Carl Arthur Solberg Handelshøyskolen BI Trondheim 6. Februar 2003 SINTEF’s.
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
En kommune i endring. Netto driftsresultat Netto lånegjeld.
D2275 Samfunnsprosjekter – Stjørdal 2. Februar Samfunnsprosjekter Distrikt 2275 Arne Markussen Knut Sletten.
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Kapitalisme uten vekst? Velferdskonferansen 2012 Oslo Roar Eilertsen De Facto.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid Lagt fram 19. juni 2009.
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
NOU 2011:3 om Kompetansearbeidsplasser Dialogseminar, Bodø 30. mars 2011 Karstein Bye Seniorrådgiver.
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Sist oppdatert november 2013.
Samdata 2012 Somatikk.
Innledning ved BioHus konferansen
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
Storbyene som utviklere av kulturnæringene
Kan bedre merking gi turistene større opplevelser i nordnorsk natur?
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Fra regional flyplass til global aktør
Oppdraget  Initiativtakere: Oslo kommune og samarbeidsalliansen Osloregionen  Prosjektarbeidet startet fur jul i fjor.  Arbeidet utføres av Osloregionens.
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
"Verdier fra havet - Norges framtid"
Norges Turistbarometer Vintersesongen 2015 Prognose for norsk og utenlandsk ferie- og fritidstrafikk i Norge Norges Turistbarometer.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
VS2010: Intensjoner og perspektiver sett fra Forskningsrådets side Kristin Danielsen Avdelingsdirektør Norges forskningsråd Oslo, 29. november 2005.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Leverandørmøter - EPJ Én til én-møte - april 2016.
Styrker (internt)  Store volum av råstoff (skog og potet)  Sentral beliggenhet (Skandinaviakrysset)  Industrikompetanse  Klyngemiljøer innen bygg og.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
økonomi Hvordan fungerer økonomien?
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
Q Choice Hotels Scandinavia Sterk forbedring fra foregående år Fra negativ til positiv kontantstrøm De dårlige tidene ligger bak oss Oppgangen.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Spørreundersøkelse om Haugesund Lufthavn, Karmøy blant næringslivet i Haugesundregionen August 2015.
Behov for en ny norsk turiststrategi
Utredningens tittel: Utfordringsrett etter samme lest som i Danmark -
Trender i norsk og internasjonal forskning fra indikatorrapporten
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utskrift av presentasjonen:

Behov for en ny norsk turiststrategi Innspill til reiselivssatsingen for neste stortingsperiode fra Hovedorganisasjonen Virke Bergen,

1.Reiseliv og kultur i Hovedorganisasjonen Virke 2.Begrunnelse for en ny norsk turismepolitikk 3.Anbefalinger fra distriksturismen: Ny spisset reiselivsstrategi Agenda : Behov for en ny turismepolitikk |

Hovedorganisasjonen Virke representerer mer enn virksomheter i norsk tjenestesektor, herunder handel, kultur, deler av reiselivet og et bredt spekter av forretningsmessig tjenesteyting. Innen reiseliv og kultur har Virke et bredt spekter av medlemmer fra hele verdikjeden i reiselivet. Medlemmer i Virke Reise Norge: •Turoperatører som setter sammen og selger reiser til Norge i det internasjonale markedet (NIR- Norske Innkommende Reiseoperatører) •De største guideaktørene i Norge •De største cruiseagentene i Norge •Overnattingsbedrifter •Serveringsbedrifter •Hanen, Norsk Økoturismeforening Medlammer i Virke kultur: •Museer •Frivillig musikkliv •Scenedrift •Kinodrift •Stiftelsen norsk kulturarv Reiseliv og kultur i Hovedorganisasjonen Virke |

Norsk reiselivsnæring har tapt internasjonale markedsandeler hvert tiår fra 1970 frem til i dag. Norge taper særlig kampen om de internasjonale feriegjestene. Den nasjonale reiselivsstrategien har heller ikke gitt ønskede resultater, verken for næringen eller organisering og styring av virkemidler. Det er derfor nå nødvendig at:  Innsatsen spisses mot den delen av næringen som operer i den særlig konkurranseutsatte delen av turistmarkedet som befinner seg i distrikts-Norge. Det er denne gruppen som vi mener bør være målepunktet for den offentlige innsatsen.  Reiselivsarbeidet organiseres med en handlekraftig politisk og administrativ ledelse og et reiselivsdirektorat utenfor Oslo. Satsingen forankres i Stortinget. Reiselivsnæringen opplevde samlet sett høy vekst i verdiskaping frem til 2008, deretter nedgang. Gjennomsnittstallene skjuler store forskjeller. Det har sammenheng med at den samme næringen operer i to ulike markeder, som har hatt svært ulik utvikling: 1.et internasjonalt konkurranseutsatt turistmarked 2.et lokalmarked skjermet fra internasjonal konkurranse Innledning: Behov for en ny turismepolitikk |

1.Reiselivsnæringen har en vekstutfordring: Næringens verdiskaping vokser i byene men går ned i resten av landet. 2.Reiselivsnæringen har en lønnsomhetsutfordring: Distriktshotellene som gruppe har negativ bunnlinje. 3.Reiselivsnæringen har en konkurranseutfordring: Det distriktsbaserte reiselivet opererer i et internasjonalt konkurranseutsatt turistmarked som bla. medfører en etterspørselsutfordring. 4.Feilslått nasjonal reiselivsstrategi. Over mange år har reiselivspolitikken generelt og nå arbeidsformen Nasjonal Reiselivsstrategi ikke gitt tilstrekkelig/ønsket effekt i form av konkurransekraft eller lønnsomhet for turistdelen av reiselivet,- og ingen merkbar samlet politikk vs reiselivet. Begrunnelse for en ny norsk turismepolitikk |

Begrunnelse 1: Næringens verdiskaping vokser raskest i de store byene |

Driftsresultat i % TotaltByhotellDistriktshotellFlyplasshotell Netto salgsinntekter 100% Driftskostnader68,0%66,6%78,7%59,3% Driftsresultat 232,4%33,8%21,8%40,7% Sum ”faste” kostnader 28,2%29,5%22,5%30,7% Driftsresultat 33,9%4,3%- 0,7%10,0% Begrunnelse 2: Distriktshotellene som gruppe med negativ bunnlinje | Kilde:; Norsk Hotellnæring 2011, Horwath HTL Driftsresultat 2: Resultat før leie og faste finanskostnader

•Små, frittstående enheter, gjerne eid og drevet av familier. •Utenlandske turister: konkurrerer på pris internasjonalt – prisene er for lave i forhold til kostnadsnivået og prisene er for lite differensierte i forhold til kvalitet. •Norske turister: Gunstig valutakurs for nordmenn å feriere i utlandet og flere med egen fritidsbolig. •Høy arbeidskraftintensitet ( % av inntekter går til lønninger), særlig blant de små. •Høyt lønnsnivå sammenlignet med reiseliv i konkurrentland og lavt lønnsnivå sammenlignet med andre næringer i Norge. •Mangel på helårsarbeidsplasser – kundegrunnlaget er sesongbasert. •Avhengig av god infrastruktur og fellesgodefinansiering av destinasjons- og markedsutvikling. •Byene har en sentral rolle som innfalsport og besøksmål, og har derfor en plass i reiselivsstrategien. Men de er i mindre grad enn distriktene rammet av markedssvikt. Mager lønnsomhet og få finansielle muskler til investeringer, omstilling, kompetanseutvikling og markedsarbeid Begrunnelse 3: Det distriktsbaserte reiselivet opererer i et internasjonalt konkurranseutsatt turistmarked |

Begrunnelse 3 forts: Veksten i antall gjestedøgn kommer ikke utenfra. Veksten skjer i byene |

Begrunnelse 3 forts: Forskjeller nasjonalt i lønnskostnader mellom liten og stor reiselivsaktør |

Virke opplever manglende innhold, styring og organisering av reiselivspolitikken fra ansvarlig departement (politisk og på embetsnivå), til tross for at intensjonen bak Nasjonal Reiselivsstrategi er god. Skal reiselivssatsingen gi ønskede resultater, kreves omorganisering av reiselivsarbeidet.  Mangelfull koordinering av virkemidler, jf. ”Reiselivsmilliarden”  Så langt: Fokus på generell markedsføring, ikke på salg og distribusjon  Mangelfull oppfølging av tiltak skissert i tidligere reiselivsstrategier (jf. statssekretærutvalg for reiseliv)  Mangelfull ivaretakelse av reiselivsnæringen i enkeltsaker, f.eks kabotasjesaken  For dårlig reiselivskompetanse – delegering av ansvar og oppgaver til Innovasjon Norge  Svakt eller helt manglende faktagrunnlag – og dokumentasjon og statistikk Begrunnelse 4: Feilslått reiselivssatsing |

•Reiselivsstrategien omorganiseres med en handlekraftig ledelse og forankres i Stortinget. •Turistsatsingen vurderes overføres til kommunal- og regionaldepartementet slik at den kan sees i sammenheng med de distriktspolitiske virkemidlene. Politikken og virkemidlene bør spisses inn mot distrikts- og småskalareiseliv med fokus på norsk og utenlandsk turisme. •Det settes snarest i gang tiltak for å styrke distriktshotellenes økonomiske situasjon. •Næringen er for lite innovativ og mangler kompetent arbeidskraft. Det bør vurderes å lage et eget senter for anvendt turistforskning. •Det vurderes å etablere et eget turistdirektorat med forvaltningsansvar for politikk og ressurser. •Reisemålsselskapene er et virkemiddel, og må ha organisering og oppgaver som tar utgangspunkt i markedsmuligheter. Anbefaling fra distriktsturismen: Ny spisset reislivsstrategi |

•«Et kunnskapsbasert» Reiseliv, MENON 2010 •«Norsk hotellnæring» 2011 og 2012, Horwath HTL •«Reiselivsmilliarden», Oxford Research 2009 •SSB Overnattingsstatistikk Kilder |