Mønstre i Ungdomsteologien. - Et tegn i tiden?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
I.
Skjønnlitterær fortelling
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Harald Kaasa Hammer Knattholmen Guds kjærlighet og vår.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Fra ord til liv Mars 2011.
Barns rettigheter - personvern
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Fra ord til liv August 2012.
Dialog med barn i førskole- og småskolealder.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Kryss-kulturell kommunikasjon
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Selvfølelse vs selvtillit
Det gode Det rette Det rettferdige
Godt verktøy er halve jobben
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Fra ord til liv september 2010.
- roller og forventinger
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Martin Luther Martin Luther ble født i Tyskland i 1483.
Fra ord til liv April 2013 «Kom ikke med klager mot hverandre.» (Jak 5,9)
Fra ord til liv Fra ord til liv Mai 2012 Mai 2012.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
-av familieterapeut Hege Aitken
Introduksjonssenteret
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
Bokpresentasjon Oslo.
VERDIGHET av sykehusprest Håvard Ervik, Molde sykehus
Avdeling for sosionomutdanning
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
K APITTEL 2, OPPGAVE F. O PPGAVE 26 Ingen ville ha trodd at Mohammed og jeg skulle gifte oss i kirka. Men det skulle vi. Utrolig mange mennesker kom for.
Virkelighetskontrakt - når en tekst hevder å beskrive den virkelighet som er felles for forfatter og leser.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Fra ord til liv Februar 2010.
Mestring og forebygging av depresjon
12 Reflekterende lesing.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Forelesning 8: Descartes
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Og.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Stjernemennesker på Jorden
Fest og følelser Om seksualitet.
Responsferdigheter & Kartlegging
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
PED2300 – høsten Rønnaug Sørensen
Gruppetilbud for unge voksne med generelle lærevansker eller lett utviklingshemming, HAVO Lassa ved SUS Identitet/Selvbilde/seksualitet v/Ole Jan Hustøl.
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Utskrift av presentasjonen:

Mønstre i Ungdomsteologien. - Et tegn i tiden? UKT-konferansen 2012: Knut Tveitereid, NLA Høgskolen

Mønster Ideal, eksempel dydsm- / hun er et m- for andre Måte noe er ordnet på el. skjer på; Måte vi ordner noe, eller noe som skjer, på.

Mønstre i ungdomsteologien 1) Mønstre og monastiske praksiser Aristoteles vs. Luther 2) Mønstre og mening På vei mot post-post-modernismen? 3) Mønstre og mestring Kognitive terapi og kristen livsveiledning Nåden i kristen veiledning

Mønstre og monastiske praksiser Aristoteles vs. Luther? Aristoteles (384-322 f. KR) Hvordan blir vi gode, lykkelige og dugendes borgere? Dygder: Mot, klokskap, måtehold, ærlighet osv… Karakteren i et msk. dannes gjennom øving, repetering Thomas Aquinas er en av mange som lot seg påvirke av Aristoteles. I dag snakker vi om praksiser, øving, disipliner, deltagelse, rytme, regula, vaner – t.o.m. lovsang

Mønstre og monastiske praksiser Aristoteles vs. Luther? Aristotele’s ethics: The reason for Luther’s reformation? Vår trellbundne vilje Kun gjennom gudommelig inngripen kan vi bli satt i stand til å gjøre det gode Blir vi det vi gjør? (Aristoteles) Gjør vi det vi er? (Luther) Blir vi kristne utenfra og inn? Blir vi kristne innenfra og ut?

Mønstre og mening På vei mot post-postmodernismen? Ungdomskultur = postmodernisme? Hvor er det som 70-tallets opprør? Hvor er 90-tallets ironi? Hva kjennetegner dagens unge? Lojalitet? Ærlighet / Autentisitet? Det unge alvoret? Høflighet? Samlende, demokratiske? Er vi på vei mot post-post modernismen…? Hva er det?

Mønstre og mening På vei mot post-postmodernismen? Strukturalismens far: Ferdinand de Saussure (1857-1913) Meningen ligger i språket, som et mønster / struktur Andre strukturalister Marl Marx - kapitalismens struktur Thomas Kuhn - strukturen i vitenskapelige revolusjoner Claude Lévi-Strauss - menneskehjernen er likt strukturert Det finnes dype strukturer i sosiale fenomener. Disse kan vi observere og studere!

Mønstre og mening På vei mot post-postmodernismen? Respons på 60-70 tallet: Poststrukturalismen Meningen ligger ikke før, ikke i, men i forlengelsen Man ville oppløste strukturalismens strukturer Post-strukturalisme = Postmodernisme? Jacques Derrida (1930-2004): Dekonstruksjon Michel Foucault (1926-84): Diskurs Jacques Lacan (1901-81): The gaze/blikket Roland Barthes (1915-80): Death of the author Mening finnes i fortolkning, forhandling, og forlengelse av tingene

Mønstre og mening På vei mot post-postmodernismen? Meta-modernisme/Transmodernisme Versucheren / Van den Akker 'informed naivety', 'pragmatic idealism’, 'moderate fanaticism’ Sentimentalistene: Knausgård «De nye sentimentalistene ønsker det norske folk en god jul og et riktig godt nytt år!» Fornyet interesse for gamle, evige verdier: (Mening/struktur/mønster i ting og før ting) Dette holdes sammen med en interesse for det subjektive: (Mening/struktur/mønster i forlengelsen av ting) Konstant bevegelse, veksling og integrasjon.

Mønstre og mening På vei mot post-postmodernismen? Det store «og»! (Her bare prøver jeg meg) Gammelt og nytt Fornuft og erfaring Alvorlig og ironisk Intim og distansert Super/unik og offer/sårbar Digital og sentimental Demokratisk/dialogisk og strategisk Utvendige og innvendige Selvutleverende og privat Idealistisk og Materialistisk Aristoteles og Luther Saussure og Derrida Psykoterapi og kognitiv psykologi Spenninger som skaper store rom for indre dialoger behov for systematisering

Mønstre og mestring Kognitiv terapi og kristen livsveiledning? Tankemønstre: Den indre dialogen… Tanker -> Følelser -> Handlinger Selvmonitorering Ikke hva som har skjedd, men hvordan vi forholder oss til hva som har skjedd. Morgenbladet 9/3-2012: Psykoterapi vs. kognitiv terapi? Destruktive tankemønstre mulig å bytte ut Kristen veiledning, i stor grad opptatt av det som har skjedd, å snakke om det… Ørkenfedrene, de første kognitive terapeuter. Noe for kristent ungdomsarbeid?

Mønstre og mestring Kognitiv terapi og kristen livsveiledning? Eksempler på noen vanlige tankemønstre/indre dialoger Alt eller intet. Enten slik eller slik. Aldri eller alltid. Jeg får aldri… Jeg får alltid… Katastrofetenkning. Negativ overdrivelse... Generalisering. Hvis jeg gjør en feil, så er alt feil. Forhastede slutninger... Vet hvordan det ender... Tankelesning. Vi vet hva andre tenker om oss... Følelsesmessig tenkning. Hvis jeg er redd, er det farlig. Årsaksforklaring. Vi tenker ut en årsak til våre problemer... Skulle, burde eller måtte tenkning.

Mønstre og mestring Kognitiv terapi og kristen livsveiledning? Indre dialog: skam – blikkets sykdom Ofte kontrastert med skyld Unik og mislykket (gremmelse, forakt) Jeg med alle disse mulighetene burde levert på en helt annen måte. «Unnskyld at jeg er som jeg er…» Mine indre dialoger Selvevaluering på avveier : preking Perfeksjonisme: skriving (Skriving) Jeg har skilte foreldre

Nåden i kristen livsveiledning På tide å blankpusse diamanten i evangeliet? Gnisten utenfra som kan bryte mønstre… Gnisten utenfra som kan etablere mønstre… Peter Hanen Bålet Voksne msk var helt avgjørende Å tro på noen bibelord var helt avgjørende Edin Løvås i Aud 1 på MF

Mønstre i ungdomsteologien 1) Mønstre og monastiske praksiser Aristoteles vs. Luther 2) Mønstre og mening På vei mot post-post-modernismen? 3) Mønstre og mestring Kognitive terapi og kristen livsveiledning Nåden i kristen veiledning Et tegn i tiden? I think so.

Litteratur Aristoteles, Rabbås, Stigen, Eriksen. Den nikomakiske etikk. Oslo: Bokklubben dagens bøker, 1999. Luther, Martin. Om den trellbundne vilje. Vol. 5. København: Gad, 1983. Culler, Jonathan. Ferdinand de Saussure. Itacha, N.Y.: Cornell University Press, 1986. (Se særlig kapittel 3 og 4) Radford & Radford. Structuralism, post-structuralism, and the library: de Saussure and Foucault. Journal of Documentation Vol. 61 No. 1, 2005 pp. 60-78. (Morsom og informativ artikkel, tilgjengelig på http://www.theprofessors.net/Structuralism.pdf) Vermeulen, Timotheus and Robin van den Akker. "Notes on metamodernism", Journal of Aesthetics and Culture" 2010. Berge, Torkil, and Arne Repål. Den indre samtalen. Oslo: Gyldendal akademisk, 2010. Morgenbladet 9/3-2012: (Temanummer om kognitiv terapi. Se også debatten som gikk i de påfølgende numrene.) Evagrius, Ponticus, and David Brakke. Talking back. Trappist, Ky.: Cistercian Publications, 2009. (Et eksempel fra ørkenfedrene på en bibelbruk som minner om kognitiv terapi). www.kognitiv.no (Norsk Forening for kognitiv terapi. Her finnes flere presentasjoner) Smedes, Lewis. Shame and Grace. Healing the shame we don't deserve. NY: HarperOne, 1994.