Seilflykonferansen 2012 En introduksjon om nye regler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Side 1 / Seilflykonferansen 2006/RCB SEILFLYKONFERANSEN 2006 Orientering fra Luftfartstilsynet Elverum 28. oktober 2006.
Advertisements

Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Luftromsproblematikken i Norge
Vingedress. Regler,utdanning, kompendium
Norsk seilflyging Hvem har ansvaret? 1.Departementet •Forvalter norsk lov (Lov om luftfart) 2.Luftfartstilsynet •Utgir BSL-er / forskrifter •Fører.
Læring på arbeidsplassen
KORTERE VEI TIL INSTRUMENTRETTIGHET.
Velkommen til Fagforbundet og F E R I E
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Fagseminar NLF CAMO HVA NÅ?. Hva er CAMO •CAMO: Contiinuing Airworthiness Management Organisasjon •Organisasjon som tar for seg å administrere.
Spørsmål til Klubbledelse, Instruktører og Fartøysjefer.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Skolesjefseminar 2012 Motorflyseksjonen Gardermoen
Noen av sakene Norges Luftsportforbund jobber med Skolesjefsamling motorfly november 2011, Gardermoen John Eirik Laupsa.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Seilflyging – klubben min! Del 1 Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
 36 år i bransjen  To avdelinger, Oslo+Torp  10 fast ansatte  >20 faglærere og instruktører  >300 studenter årlig  Offentlig godkjent Fagskole 
Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb
Fallskjermseksjonen F/NLFs fagseminar 2003, # 1 Del 300- Fallskjermsertifikater mars 2003 Rica Hotell Gardemoen.
Krav til A-beviset Helikopter Kilde: Norges Luftsportsforbund / NAK Modellflyseksjonen.
Krav til modellflybevis
Sikkerhet og utdanningskomiteen
Fra BSL til Part-M Hvem gjelder den for: EASA Luftfartøy, Luftfartøy som har luftdyktigheten styrt av EASA regelverket. Dette gjelder ca. 655 luftfartøyer.
Ny Diskriminerings – og tilgjengelighetslov UMB/NTNU Ski Kjell Erik Øie Statssekretær 21. Oktober 2008.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Innovative offentlige anskaffelser
Japan Karate Association Norway
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Motorflyseksjonen i NLF
Forhåndsvarsling av all eksport til EU n EUs nye sikkerhetsregler i ”Customs Code” – vedtatt i april 2005 (forordning 648/2005) n Prinsipp om å etablere.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
FIRST LEGO LEAGUE 2014.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Forskerutdanning og karriereløp Kjersti Baksaas-Aasen kjersti. baksaas
- muligheter og utfordringer
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
 Ett klubb til klubb utvekslingsprogram  Distrikt/multidistrikt er sentrale støttespillere og koordinatorer  Se
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
PAL SSNW?SSNW? ame hitew rapping. Hva er PAL? Prosjekt for Allmennflyging og Luftsport Startet i 2000 Deltagere –Luftfartstilsynet –NAK / NLF –EAA –AOPA.
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Felleseuropeisk regelverk Trussel eller mulighet?.
Operativ Leder - Hvem, hva og hvordan -.
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Norsk seilflyging Hva bekymrer oss? Fagsjefen: Nedgang i medlemstallet –Aktive utøvere, starter og timer Aktivitet – sikkerhet Ny Seilflyforskrift.
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
FLYTRYGGINGSARBEIDET I NLF OG I KLUBBENE. Blir vi tatt på alvor?
Seilflykonferansen 2008 Elverum, søndag 6. april Seilflyging i kontrollert luftrom.
Hva kan vi lære av et havari med seilfly Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
GAP – Good Aviation Practice Seilflykonferansen 2005 Elverum.
Overgangsprosjektet NY GIV
Instruktører utgått på dato Ole Reistad Senter Starmoen – Elverum mars -
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Professional Warranty - konsept for økt kundelojalitet!
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
1 Praksis i ingeniørutdanningen, NRT okt 2007 NITOs syn på praksis Bjørn Olsen, fagsjef Pål Espen Bondestad, leder NITO Studentene.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Forskriften har regler om
Valg av fag til Vg3 Foreldremøte Oslo kommune
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Oppdateringsseminar 5. – 6. februar 2011 PFT OG UTSJEKKER.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
Seminar for ledere i norsk mikroflyging Norges Luftsportforbund Generalsekretær John Eirik Laupsa.
Hvorfor Norsk Luftsportstilsyn (NLT)?
Styrking av vår instruktøropplæring- og oppdatering
IK-1 seminar Status/erfaringer
Utskrift av presentasjonen:

Seilflykonferansen 2012 En introduksjon om nye regler Steinar Øksenholt, avdelingsleder / fagsjef John Eirik Laupsa, generalsekretær NLF

Norge er forpliktet til å følge regelverk som blir besluttet av det felleseuropeiske flysikkerhetsbyrået, EASA. (Köln, Tyskland). Regelverket skal implementeres i hvert enkelt land av den nasjonale luftfartsmyndigheten. I Norge er dette Luftfartstilsynet (LT). Forskjellige fagområder. Første erfaring på det flytekniske området, Part M. (CAMO). –Norge var ”flinkest i klassen” -rigid regelverkstolking. Forskjellige praksis i ulike land. EASA prosjekt for tilpassing. –På forslagsstadiet!

De neste områdene som kommer er krav til treningsorganisasjon (utdanning) samt innføring av nye lisenser. Part OR og Part FCL (Aktuelle begrep -ATO og LAPL) EASA-prosjektet som nå er iverksatt fokuserer på de generelle rammebetingelsene for luftsport og GA. –Mot ”amerikanske tilstander”. NLF hadde opprinnelig overfor Samferdselsdep. (SD) og LT signalisert offensiv holdning og sterkt ønske om å ta hånd om så mye som mulig. Nytt signal nå. Mer avventende. Synes som om tiden arbeider for oss. Pos.relasjon til SD og LT.

LAPL Nytt offentlig sertifikat for motor, helikopter, seil og ballong. Erstatter dagens seilfly- og ballonglisens! Vil ”utkonkurrere” PPL-A? Vil ”utkonkurrere” dagens mikroflylisens (LSA)? Potensial for betydelig aktivitetsvekst!

ATO Nye formelle krav for opplæring av flygere. Samme forskrift omfatter både kommersielle og ikke-kommersielle. Omfatter motor (helikopter), seil og ballong. Mikro er ikke inkludert, men? Innen NLF berøres: 37 motorflyskoler 20 seilflyskoler Ballongskole? Et antall mikroflyskoler?

EASAs tidsplan Trer i kraft i EU 8.april 2012! ”Hovedforskrift” først 7.april 2012? Norsk lov etter EØS i løpet av 3-6 mnd? Tre års overgangsperiode. ”Underforskrifter” trinnvis i overgangsperioden. ”Grandfathers rights” i overgangsperioden. Gjennomføringsfrist 8.april 2015!

NLFs fremtidige rolle Har i lengre tid, overfor LT og SD, flagget ønske om å ivareta sentrale oppgaver omkring LAPL. Begrunnelse: Bedre service og lavere kostnader for utøverne. SD har gitt uttrykk for en positiv innstilling. LT har gitt uttrykk for en positiv innstilling.

LAPL Alternativer: Forvaltes av LT som dagens PPL-A B. Forvaltes av NLF, som dagens seilflybevis. C. En kombinasjon av A og B.

ATO Alternativer: A. Desentralisert løsning: Klubbskolene etablerer hver sin ATO Sentralisert løsning: NLF etablerer sentral ATO for motor, seil og ballong. Kombinasjon: Desentralisert løsning for motor, sentralisert løsning for seil og ballong

ATO/LAPL Veivalg vil være bestemmende for: a) Organisasjonsutvikling b) Prioriteringer c) Ressursbruk d) Finansiering f) Rekruttering av nøkkelpersonell g) Kvalitets- og sikkerhetssystemer

LAPL Kritiske oppstartsfaktorer EASA-FCL: Gjeldende norsk lov høsten 2012. Markedet ønsker ”umiddelbar adgang” til nytt sertifikat! Til hvilket tidspunkt er det mulig for NLF å ha sitt ”apparat” på plass? Til hvilket tidspunkt vil LT/SD kreve at NLFs ”apparat” er på plass? Glidende oppstart i seil? Bråstart i motor? Økonomiske prinsipper og risiko for NLF?

NLF/SD/LT Tidsplan: Signal om veivalg til LT/SD Prinsippavklaring om forvaltning av LAPL. Infrastruktur for forvaltning av LAPL. Sentral ATO for seilfly og ballong, godkjent Utdanning til LAPL/S (SPL), oppstart Sentral ATO for motor, godkjent. Utdanning til LAPL/M, oppstart. RF avviklet

Light Aircraft Pilot Licence To typer av sertifikater: LAPL = Light Aircraft Pilot License LALP-S (seilfly) SPL = Sailplane Pilot Licence Høyere medisinsk krav Kan benyttes for kommersiell flyging Stegvis utdanning – byggeklosser! S/NLF vil vektlegge LAPL

Sertifikatregler Du kan begynne og fly solo når du er 14 år Du må være 16 for å få sertifikatet 15 timer, min 2 timer solo og min 45 starter Strekkflyging inngår 50km eller 100km DK Teori, 120 spørsmål, nye fag MYB Fornyelseskrav: 5 timer, 15 starter siste 2 år + 2 instruktørstarter

TMG Kan ikke benyttes til 100% 7 av 15 timer Kompletteres med Flyslep Vinsj Selvstart Utdanning til LAPL-A 

Teori Felles fag: Lufttrafikkregler Menneskelige ytelser og begrensinger Metrologi Flytelefoni Fag relatert til kategori av fly Aerodynamikk Operasjonelle prosedyrer Flygeteori og planlegging Flykjennskap (Fly og motorlære) Navigasjon

Utvidelse til TMG 6 timers flyging Fornyelse 4 timer instruksjon 1 solonav på minst 150 km, full stopp landing på annen flyplass Bestå en skill-test Teoriprøver for TMG (del b) Fornyelse Siste 24 mnd 12 timer som fartøysjef, 12 avganger og landinger, 1 time instruksjon Kan erstattes av flygetid på motorfly for de med LAPL (A)

Påbygging Passasjerflyging: +10 timer og 30 starter som fartøysjef Akroflyging 40 timer flygetid, 120 starter 5 timer og 20 starter med acrotrening Teori Slepeflyging 30 timer flygetid, 60 starter 10 prøveslep, min 5 under instruksjon 5 starter i seilflyslep Utøve rettigheten: Min 5 slep over 24 mnd

Nattflyging Fjellflyging (bush, ski)

Instruktør (FI) 18 år 100 timer, 200 starter som fartøysjef Instruktørkurs Opptaksprøve 6 måneder før kursstart 25 timer flyging, min 6 timer og 20 staretr instruksjon Minimum 30 timer teori 15 timer og 50 starter instruksjon Kan ikke sende første solo og første solo-strekk.

Fornyelse av FI 2 av 3 karv må være innfridd: 30 timer og 60 starter innenfor gyldighetstiden av sertifikatet Oppfriskningskurs innenfor gyldighetstiden Bestå en vurdering av ferdigheten (PFT/I) Hver tredje fornyelse bestå en vurdering Ved utløp i mer enn 12 mnd Oppfriskningsseminar og en vurdering

Sensorer Eget sensorsertifikat Gjennomgå et standariseringskurs Utenfor ATO-en som rettighetens skal utøves i Må gjennomføre 2 skilltester, PC eller vurderinger hvert år 1 Skilltest eller PC skal vurderes av CA/ATO i det siste året av gyldighetstiden Delta på oppfriskningsseminarer Føre logg for sitt virke inkl resulter som skal kunne forelegges CA på anmodning

Flight instructor examiner 500 timer flygetid Flight examiners - FE 300 timer flygetid Min 150 timer og 300 starter som instruktør Flight instructor examiner 500 timer flygetid 10 timer og 30 starter instruktørtid for instruktørkandudater Det samme i tillegg på TMG, hvis TMG

Medical Class 1 Class 2 (nødvendig for SPL) LAPL medical Lokal myndighet definerer krave til nivå på doktor GP – allmennleger AeMC/AME – flymedisinere

Gyldighet for Class 2 Inntil 40 år: 60 mnd (maks til 42 år) 40-50 år: 24 mnd (maks til 51 år) Etter 50 år: 12 mnd Gyldighet for LAPL-medical Inntil 40 år: 60 mnd Etter 40 år: 24 mnd