Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb"— Utskrift av presentasjonen:

1 Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb
En ny tid Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb Jon Marthins

2 Historien Tønsberg Seilflyklubb etablert 1939
Selvstendig klubb fra 1991 Flypark fra Blanik, K-8 og Cub til Alliance, LS-3 og Rallye Flyplass Hangar, klubbsenter, 800m asfaltbane

3 Dagens situasjon Få aktive Synkende medlemstall Synkende aktivitet
Trang økonomi

4 Hvorfor det?

5 Aktivitet To ettermiddager og lørdager Ingen flyging i Juli
Mye introturer på lørdagene Ingen flyging i Juli Kanselleringer Mangler slepeflyger, instruktør eller elever Dårlig vær Kun grunnskoling Ingen tilbud til de med sertifikat

6 Skoling Lite effektiv skoling Elevene bruker 2 - 3 år til sertifikat
Mye venting, korte turer Radioprosedyrer, annen trafikk Elevene bruker år til sertifikat Mange faller fra Manglende progresjon og motivasjon Lite videregående opplæring

7 Slepefly Drift av TSK koster 100 000 kr i året
Moden for større overhaling Går for lite til å forsvare kostnaden Sponses av seilflyaktiviteten

8 Andre forhold Kontrollert luftrom Sjøbris Annen trafikk på JB
Transponderkrav, radioprosedyrer, luftromsbegrensninger, klareringer Sjøbris Særlig ettermiddager Annen trafikk på JB Fallskjerm, mikro, landingsrunder

9 Samfunnet Mange andre tilbud, stor konkurranse
Seilflyging er ikke eksotisk nok Slik vi driver den Fritid er en begrenset ressurs Prisen er ikke for høy - men tilbudet er for dårlig

10 Nye muligheter

11 Stort potensiale Flyplass i nærområdet Bra rekruttering
Ideelt for grunnskoling Ettermiddagsflyging Introturer 5 erfarne instruktører strekkinstruktører, aktive konkurranseflygere

12 Slepeflyalternativer
Ruste opp TSK Pris: Bytte slepefly Pris: Leie slepefly Tilgjengelighet, kontinuitet, sårbarhet Slepe med motorglider Pris:

13 Eller tenke helt nytt?

14 Motorglider

15 Begrunnelse Stort sett bare toseteren som flys på JB
Varierende tilgang på slepeflygere Kan ikke forsvare kostnaden med eget slepefly Bedre økonomi Bedre tilbud Mer aktivitet

16 Økonomi Lavere driftskostnader Lavere vedlikeholdskostnader
Rimeligere forsikring Færre uforutsette utgifter Mer aktivitet - større inntekter

17 Tilgjengelighet Kan fly når som helst Kan fly vekk fra plassen
Ikke avhengig av organisert flyging med slepeflyger og bakkemannskap Fly når det er bra vær Kan fly vekk fra plassen Termikk, hang - Lågendalen, Kongsberg, Notodden Ut av kontrollert luftrom Mer effektiv skoling Tilbud til sertifikatpiloter

18 Muligheter Sertifikat etter 6 måneder Strekkskoling Turflyging
Introturer og firma ”happenings” Nye medlemmer Mer aktivitet - flyging hele uken, lengre turer, færre begrensninger

19 To typer: TMG, SLG

20 Touring Motorglider

21 TMG Komfort, turfly, side-by-side, taxing, T&G Ytelser? Pris?
Termikk- og strekkflyging? Grunnskoling? Seilfly eller motorfly? Enkelte typer kan slepe seilfly

22 Self Launching Glider

23 SLG Ensetere 18m Tosetere - åpen klasse Motortyper: to-takt / Wankel
DG 800 Ventus 2 CM ASH 26E Tosetere - åpen klasse Nimbus 4DM ASH 25 Mi DG 500 MB Motortyper: to-takt / Wankel Ikke skolefly

24 Før nå...

25 ASK 21 Mi Ypperlig skolefly Moderne motor, støysvak og vibrasjonsfri
Fortsatt et ”seilfly” Oppfyller alle våre kriterier

26 Utfordringer Bevare klubbmiljøet Ikke slepefly på JB
Faste flydager som før Klubbturer til andre plasser Strekkleir, weekendkonkurranser, Sports-NM Ikke slepefly på JB Beholde TSK i miljøet Leie inn slepefly ved behov Bruke mikrofly til slep?

27 Slottsfjellet eller Jonsknuten? Gauterød eller Gaustadtoppen?


Laste ned ppt "Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google