Forelesning i SO Ann Christin Nilsen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Nasjonale føringer og suksesskriterier for gode koordinerende enheter for habilitering og rehabilitering Konferanser høsten 2010 avdelingsdirektør Bente.
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Spesialisert rehabilitering
Hvordan sikre best mulig samhandling for/rundt hver bruker
Individuell Plan Palliasjon
BRUKERMEDVIRKNING, INDIVIDUELL PLAN OG ANDRE ENKLE TING Lakselv 15 september 2009  Brukerorganisasjon for LARiNord 1 Vidar Hårvik MARBORG.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Utvikling av ny strategi for arbeidsdrift i kriminalomsorgen
Hege Rismoen Kort om Elverum kommune  innbyggere  implementerte system for IP 2005  alle fagavdelinger har et ansvar  systemkoordinator.
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
INDIVIDUELL PLAN MED FENGSELET SOM ARENA. Hvem har krav på en individuell plan?  Det er personer som har behov for langvarige og koordinerte helse –
Individuell plan.
Nett-basert-individuell plan SamPro
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
Ettervern og samarbeid
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Individuelle planer etter helse- og sosiallovgivningen
Samhandlingsreformen - nytt og endret lovverk
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
Brukermedvirkning, Individuell Plan og andre enkle ting
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Kari Reine, mor og jurist Landskonferansen om Down Syndrom 2012
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Samhandlingsavtalene status og fremtid •Kvalitet i helsetjenestene •Det handler om kvalitet-medvirkning og prioritering •Brukermedvirkning i samhandlingsavtalene.
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Velkommen til opplæring- en ny start!
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Joachim Bjerkvik
Det du gjør, gjør det helt Bedre samordning for utsatte barn og unge (NOU 2009:22) Geir Kjell Andersland Hafjell, 17. mars 2010.
 Utfordringer etter at «Opptrappingsplan for rus» er over..  Lovhjemler, rettigheter, organisering, mv Yngve Osbak, prosjektleder Fylkesmannen.
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Om kunnskapskonstruksjon i en aksjonsforskningstilnærming
Praxis-sør konferanse 9-10 februar 2009
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Oppsummering av FOU - prosjekt
HUSK – Delprosjekt 1 Kompetanseutvikling om samarbeid og samordning på tvers Hva fant vi i kartleggingen? Presentasjon på seminar 22. november 2007.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
BESTILLERKONTORET Pårørendeskole
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Tilsyn med kommunale helse- og omsorgstjenester til voksne personer med psykiske lidelser og samtidig langvarig rusmiddelmisbruk. Seniorrådgiver Arild.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Individuell plan DPS behandlingsplan NAV ARBEID attføringsplan KOMMUNAL RUS/PSYKIATRI behandlingsplan LEGE OVERORDNET INDIVIDUELL PLAN.
Lov om sosiale tjenester, kap. 4A Kompetansebehov og utfordringer – sett fra spesialisthelsetjenesten v/ Nils-Øivind Offernes.
Individuell plan og koordinerende enhet Innspill til KOSTRA arbeidsgruppen Seniorrådgiver May Cecilie Lossius.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Fokus på koordinerende enhet
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Individuell plan og koordinator Hamar kommune
Kontaktlege/-psykolog
Oppsummering av FOU - prosjekt
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Kontaktlege/-psykolog
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Velkommen til koordinatorskolen i Steinkjer kommune
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Forelesning i SO 103 19.02.09 Ann Christin Nilsen Individuell plan Forelesning i SO 103 19.02.09 Ann Christin Nilsen

Forelesningen vil handle om… …hva individuell plan (IP) er …hvorfor IP? …rutiner og arbeidsmåter ved bruk av IP …koordinering av IP …utfordringer i arbeidet med IP

Hva er individuell plan (IP)? En individuell plan er et redskap som skal gi personer med behov for langvarige og koordinerte tjenester innvirkning på sin egen hverdag og på hvilken hjelp som skal gis han eller henne. Hva som er langvarig behov må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Med koordinerte tjenester menes tjenester på tvers av tjenesteområder og tjenestenivåer.

Lovverket (1) Sosialtjenesteloven § 4-3a. Rett til individuell plan Den som har behov for langvarige og koordinerte tjenester, har rett til å få utarbeidet individuell plan. Planen skal utformes i samarbeid med brukeren, jf. § 8-4. Sosialtjenesten i kommunen skal samarbeide med andre tjenesteytere om planen for å bidra til et helhetlig tilbud for den det gjelder. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvem rettighetene gjelder for, og om planens innhold. (i kraft 1. januar 2004) Stikkord: Langvarige og koordinerte tjenester Brukermedvirkning Samarbeid

Lovverket (2) Pasientrettighetsloven § 2-5. Rett til individuell plan Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell plan i samsvar med bestemmelsene i kommunehelsetjenesteloven, spesialisthelsetjenesteloven og lov om etablering og gjennomføring av psykisk helsevern. (i kraft 1. juli 2001) IP = en rettighet for brukeren, og dermed en plikt for tjenesteapparatet

Hvem omfattes av ordningen? Brukere med ulike diagnoser, funksjonsnedsettelser og behov, som har det til felles at de har behov for tjenester fra flere aktører over lengre tid ”Alle” innenfor habilitering og rehabilitering (jfr Normann et al. 2003) F.eks: brukere innenfor rus og/eller psykiatri, barn med nedsatt funksjonsevne Ulik praksis i kommunene ift hvem (hvilke grupper) som får vedtak om IP

Noen myter om IP IP utløser rettigheter  stemmer ikke IP må følge en bestemt mal  ofte vanlig, men ingen nødvendighet IP er et ”skrivebordsdokument”  kommer an på hvordan det praktiseres, man kan dessverre ofte oppleves slik. IP koster kommunen penger  kan snarere virke mer kostnadseffektivt fordi innsatsen samordnes bedre. I tillegg kan antallet IP’er i en kommune utløse ekstra bevilgninger.

Hvorfor IP? Et samarbeidsdokument som ideelt sett kan bidra til… å få en helhetlig oversikt over behov, mål, tiltak, hjelpere… å skape en felles forståelse blant de involverte å ansvarliggjøre brukeren og samarbeidspartnerne å synliggjøre brukerens utvikling å ivareta brukeren i overganger (f.eks. fra barnehage til skole til videre utdanning til arbeidsliv, ved flytting fra en kommune til en annen, fra behandling til rehabilitering…)

Hvordan igangsette en IP? ”Den nye forskriften inneholder en presisering om at den delen av kommunens helse- og sosialtjenester eller helseforetaket som tjenestemottakeren henvender seg til, har en selvstendig plikt til å sørge for at arbeidet med individuell plan igangsettes uavhengig av om tjenestemottaker mottar eller har mottatt bistand fra andre deler av tjenesteapparatet (forskriftens § 6 første ledd).” (jfr. Veileder for individuell plan 2005)

Vedtak om IP – ulike praksiser Bestiller-utøver modellen: Kommunens enhet for bestilling av tjenester gjør vedtak om IP og utpeker koordinator Systemkoordinatoren i kommunen gjør vedtak om IP og utpeker koordinator i samarbeid med bruker (og evt kontaktperson i kommunen). ”Vi begynte bare å jobbe sånn…”: IP brukes som arbeidsmåte og eventuelt vedtak gjøres etter at arbeidet er igangsatt. I noen tilfeller vil brukeren ”ha med seg” en IP fra et behandlingssted. Andre ganger starter man opp arbeidet med IP i kommunen. I begge tilfeller må det som regel gjøres et vedtak om IP i kommunen. Hvordan det gjøres vil variere.

Arbeidsmåter (1) Arbeidet med IP bør være prosessorientert snarere enn produktorientert. Planen er ikke et mål i seg selv, men skal være et levende dokument . Brukeren skal være delaktig i utformingen av planen. Det er vanlig at planen føres i pennen av brukerens personlige koordinator. I noen tilfeller skriver brukeren sin egen plan.

Arbeidsmåter (2) Samarbeidet rundt IP foregår som oftest i form av ansvarsgruppemøter. Andre alternativ kan være - møter med færre deltakere (mer på ad hoc basis) - en aktiv koordinator som fungerer som kontaktledd mellom brukeren og hjelpeapparatet

Arbeidsmåter (3) - ansvarsgruppe Det bør vurderes: hvem som skal innkalles hver gang – noen ganger er det hensiktsmessig med en mindre gruppe å etablere noen felles ”kjøreregler” i form av rutiner for hvem som skal lede møtene, hvem som skriver referat, hvorvidt man skal lage en agenda, hvordan man melder frafall osv

Plandokumentet Det er vanlig at kommunen har en egen mal for hva en IP bør inneholde Kommunens mal er som regel annerledes enn den malen som brukes i spesialisthelsetjenesten En mal bør betraktes som en veiledning om hva planen kan inneholde og ikke som et skjema som må utfylles.

IP og andre planer IP er en overordnet plan som kan inneholde andre planer/hjelpedokument (som tiltaksplan, behandlingsplan, individuell opplæringsplan (IOP)…) Slike hjelpedokument er som regel mer konkrete enn en IP og knyttet til et bestemt tjenesteområde

Samarbeid og samordning (Zahl 2003) Forankret på ledelses- eller organisasjonsnivå (”top-down”) Formalisering Varighet Begrenset autonomi for partene Samarbeid Forankret på individnivå Mer uformell kontakt Begrenset varighet (ofte på ad-hoc basis) Basert på gjensidig tillit mellom partene Utgangspunktet er en felles interesse Forskjellen mellom samarbeid og samordning dreier seg hovedsaklig om graden av formalisering (Zahl 2003). Mens samarbeid er forankret på individnivå, er samordning forankret på ledelses- eller organisasjonsnivå, og omhandler i så måte et ”top-down” fenomen. Samordning preges dermed av formalitet og varighet, og innebærer en reduksjon av autonomi for partene. Samordning dreier seg om en prosess der to eller flere organisasjoner eller enheter etablerer samarbeid i form av blant annet arbeidsdeling og organisasjonsstruktur på en slik måte at det sikrer partenes videre eksistens. Samarbeid på individnivå (både formelt og uformelt) kan bidra til å lette samordningen og heve kvaliteten på de tjenester som tilbys på bakgrunn av samordningen. det å arbeide mot et felles mål som partene er enige om, med den antakelse at det innebærer økt effektivitet og økonomisering av innsats (Timms og Timms 1982, gjengitt i Zahl 2003). Dette perspektivet på samarbeid er konsensuspreget – samarbeidet er ønsket og gjensidig. I følge Zahl (2003) har imidlertid samarbeid også innebygd et konfliktpotensiale. Hun beskriver samarbeid som uformell kontakt mellom partene, med forankring på individnivå. Samarbeidet søkes av egeninteresse, og er basert på en antakelse om at måloppnåelsen blir forbedret i fellesskap enn hver for seg. Utgangspunktet for samarbeidet er en felles interesse. Ettersom samarbeidet som regel er knyttet til et mer eller mindre definert interesseområde har det ofte begrenset varighet, og utføres på ad-hoc basis. Samarbeidet er videre basert på tillit mellom partene, og antas som regel å inneholde et læringspotensiale. Samarbeid og samordning forutsetter hverandre

Samarbeidet rundt IP – to måter å se det på bruker koordinator støtteperson koordinator Støtteperson lege bruker lege Repr. fra NAV Reprfra NAV Samarbeid mellom likeverdige parter der brukeren inngår som en del av samarbeidet. Samarbeid mot et felles mål som er brukeren psykolog psykolog behandler behandler

Samarbeid på tvers 1. og 2. linjen har ofte ulike tilnærminger som vil spille inn på deres vurderinger av brukerens behov (f.eks diagnostisk vs individorientert tilnærming) Godt samarbeid forutsetter god samordning. Det oppleves av mange som en utfordring at det brukes ulike maler for IP og at arbeidsmåtene er ulike (f.eks hvordan man vurderer behovet for en ansvarsgruppe) Felles ”kjøreregler” kan bidra til et positivt samarbeid.

Samarbeidet mellom koordinator og bruker Koordinatoren regnes ofte som en ”nøkkelperson” i samarbeidet ”Personen som planen skal utarbeides for, bør kunne påvirke valget av sin egen koordinator.” (jfr Veileder til individuell plan 2005:23) Brukere vektlegger at ”kjemien” med koordinatoren er avgjørende for hvordan samarbeidet fungerer

Koordinatorrollen Ikke knyttet til profesjon, men ofte til tjenestested (profesjonsnøytral) En balansegang mellom nærheten til brukeren og profesjonell tjenesteyting Viktig at koordinatoren har god kjennskap til brukerens behov og god oversikt over tjenesteapparatet koordinatorrollen beskrives som det å være støttespiller, veileder, samtalepartner, advokat, mekler, leder….

Noen forutsetninger for god kvalitet på IP Et godt samarbeid mellom de involverte aktørene Reell brukermedvirkning Engasjert og dyktig koordinator som kan lede Jevnlig oppdatering av planen Forankring/støtte i ”systemet” God opplæring

Til ettertanke På hvilke måter kan IP representere noe nytt sammenlignet med ansvarsgrupper? Vurder hvordan man kan tilrettelegge for brukermedvirkning i arbeidet med IP. Finn veilederen for IP og gå gjennom forslaget til mal (vedlegg 4). Tenk gjennom hvordan man kan utarbeide en IP for ulike brukergrupper. http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00027/IS-1253NY_27349a.pdf