Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Velkommen til koordinatorskolen i Steinkjer kommune

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Velkommen til koordinatorskolen i Steinkjer kommune"— Utskrift av presentasjonen:

1 Velkommen til koordinatorskolen i Steinkjer kommune
Velkommen til koordinatorskolen i Steinkjer kommune! På vegne av Koordinerende enhet helsesjef Ingeborg Laugsand

2 Koordinatoropplæring 2015
Koordinatorrollen En viktig funksjon for brukerne med behov for langvarige og koordinerte tjenester, og for det offentlige tjenesteapparatet! Lover og forskrifter Koordinerende enhet i Steinkjer Brukermedvirkning Koordinatorrollen Habilitering i 2001 – samhandling, samarbeidsmøter på tvers. Faste møter med brukerorganisasjonene. Opprettet i 2005 * (videre) utviklet gjennom deltakelse i ulike nasjonale fora * og "Steinkjermodellen" ble etablert Servicetorget i rådhuset, hjemmesiden og EQS Koordinatoropplæring 2015

3 Lover og forskrifter - SKAL
Lov om helse- og omsorgstjenester, § 7-3. Lov om folkehelse Lov om helsepersonell Pasientrettighetsloven Lov om barneverntjenester Lov om barnehager Lov om sosiale tjenester i NAV Lov om grunnskolen og den videregående opplæringa (skal medvirke i arbeid) Forskrift om individuell plan Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator, §6. Forskrift om fastlegeordning i kommunene Kapittel 7. Individuell plan, koordinator og koordinerende enhet § 7-1.Individuell plan Kommunen skal utarbeide en individuell plan for pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester etter loven her. Kommunen skal samarbeide med andre tjenesteytere om planen for å bidra til et helhetlig tilbud for den enkelte. Dersom en pasient eller bruker har behov for tilbud både etter loven her og spesialisthelsetjenesteloven eller psykisk helsevernloven, skal kommunen sørge for at det blir utarbeidet en individuell plan, og at planarbeidet koordineres. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvilke pasient- og brukergrupper plikten omfatter, og stille krav til planens innhold. § 7-2.Koordinator For pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester etter loven her, skal kommunen tilby koordinator. Koordinatoren skal sørge for nødvendig oppfølging av den enkelte pasient eller bruker, samt sikre samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan. Kongen i statsråd kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvilken kompetanse og hvilke oppgaver koordinatoren skal ha. § 7-3.Koordinerende enhet Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne enheten skal ha overordnet ansvar for arbeidet med individuell plan, og for oppnevning, opplæring og veiledning av koordinator etter §§ 7-1 og 7-2. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvilket ansvar den koordinerende enheten skal ha. Koordinatoropplæring 2015

4 Koordinatoropplæring 2015
Koordinerende enhet Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator § 21 og 22: Koordinerende enhet skal fungere som redskap for samhandling i kommunen Planlegging Synlig og tilgjengelig Individuelle planer Oversikt over behov Brukermedvirkning (systemnivå) Brukerstyring (individnivå) - ansvarsgrupper Planlegging – i avdelingsforum og koordinatorforum Synlig og tilgjengelig – servicetorget + nettsiden + brosjyre Individuelle planer – prosedyrer + IP-rapport Oversikt over behov – kaller inn interne og eksterne samarbeidspartnere Brukermedvirkning – fast representant i koordinatorforum Koordinatoropplæring 2015

5 Koordinerende enhets overordnede ansvar:
Rutiner og systemer §§ 7-1 og 7-2 i helse-og omsorgstjenesteloven: arbeidet med individuell plan og oppnevning, opplæring og veiledning av koordinatorer. § 6 i forskriften: Motta meldinger om behov for IP Prosedyrer Koordinerende enhets overordnede ansvar: arbeidet med individuell plan - oppnevning, opplæring og veiledning av koordinatorer. - temadager og koordinatorskole Rutiner og systemer – prosedyrer §§ 7-1 og 7-2 Motta meldinger – enkeltpersoner i systemet skal ivareta og vurdere behovet, utenfra kontaktes servicetorget eller tildelingskontoret hvis utskriving fra sykehus/institusjon med behov for oppfølging hjemme Prosedyrer §6 i forskriften Steinkjer kommunes koordinerende enhet – jf trykt vedlegg av brosjyre med funksjonsadresser oppdatert pr – består av 10 ulike koordinatorer på systemnivå i tillegg til systemkoordinator. Rapport IP 2013 Koordinatoropplæring 2015

6 Rådmann Sjef for helseavdelingen – delegert myndighet og ansvar for koordinerende enhet Avdelingsforum Koordinatorforum = Koordinerende enhet: Jf brosjyre på nett og papirutgave med funksjonsadresser

7 Fora for samhandling på tvers Steinkjer-modellen
Avd. for helse – Helsesjef er delegert myndighet som øverste systemansvarlig og koordinerende instans Avdelingsforum – 4 avdelingssjefer : Samfunnsutvikling, Oppvekst, Omsorg, Helse + statlig NAV-leder. Sekretær. - ansvarlig for tilrettelegging og utvikling av samhandling. Koordinatorforum – 10 koordinatorer og leder (systemkoordinator). Brukerrepresentant. Sekretær. - ideutveksling og problemløsning jf meldte utfordringer i feltet. - koordinerende enhet - jf brosjyre. 10 koordinatorer, systemkoordinator, brukerrepresentant, sekretær. Pluss fast enhetsleder PPT og avlastning for barn og unge. 15 stk. Samarbeidspartnere inviteres inn. Avd.forum – 4 møter pr år Koordinatorforum – 11 møter pr år. Møteplan, konkrete samarbeidssaker og tema. IP-rapport som grunnlag for valg Hvordan valgte vi å gjøre det i Steinkjer? Jfr SKUR-rapportene og andre kommuners erfaring Hvorfor valgte vi denne modellen? Koordinatoropplæring 2015

8 Koordinerende enhet i Steinkjer
Rådmann overordnet ansvar for KE i kommunen Delegasjons-reglementet delegerer ansvaret til Helsesjefen Helsesjefen organiserer KE i to fora på systemnivå: Avdelingsforum - beslutingstakere Koordinatorforum - samhandlingsutførere Lover og forskrifter Koordinatoropplæring 2015

9 Koordinerende enhets funksjoner
Koordinatoropplæring 2015

10 Brukermedvirkning og brukerstyring
Systemnivået - brukermedvirkning Rådet for mennesker med nedsatt funksjonsevne Eldres råd Brukerrepresentant i koordinatorforum Brukerrepresentant i planlegging, utforming av ulike prosjekt Individnivået - brukerstyring Ansvarsgrupper Individuell Plan Pasient- og brukerombudets rolle fra 2009 Brukerkontoret – opprettet i Avsluttet høst Arbeider videre med dette. Koordinatoropplæring 2015

11 Koordinatoropplæring 2015
Koordinatorrollen Ny § 4a i forskriften (tilsvarer helse- og omsorgstjenesteloven § 7-2 første ledd) Uavhengig av IP Kontaktperson Ansvar for å følge opp innspill fra tjenestemottaker og pårørende Viktig i samhandling med spesialisthelsetjenesten for å bidra til et sømløst tilbud Etablere kontakt med fastlegen Profesjonsnøytral – kommunen vurderer hvem som er best egnet ifht den enkelte pasient/bruker Temadag IP (halve dager) høst og vår har vært holdt de siste 5 årene. Opplæringen har vært orientert mot nye koordinatorer på vårens temadag og erfarne koordinatorer på høstens temadag. Koordinatorskolen er opprettet for å få systematisert opplæring av koordinatorene, og i tillegg foregår det opplæring av enkeltpersoner gjennom hele året på de ulike arbeidsplassene opplæring av 54 koordinatorer fordelt på 4 dager (12-16) Kompetansekartlegging og opplæring av koordinatorer er et sentralt område for å levere tjenester i tråd med myndighetenes og brukernes forventninger. Helse- og omsorgstjenestelovens § 7-2: "For pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester etter loven her, skal kommunen tilby koordinator. Koordinatoren skal sørge for nødvendig oppfølging av den enkelte pasient eller bruker, samt sikre samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan…." Koordinatorrollen Pasient- og brukerrettighetslovens § 2-5 gir rett til individuell plan. Det gis ingen tilsvarende rett til koordinator i denne lovgivningen, men kommunen har plikt til å oppnevne koordinator for å sikre at det til enhver tid er en tjenesteyter som har hovedansvaret for oppfølging av pasienten eller brukeren. Plikten til å oppnevne koordinator skal gjelde uavhengig av om pasienten eller brukeren ønsker individuell plan. I merknadene til § 7-2 står det videre at "Oppnevning av koordinator innebærer at en bestemt person får hovedansvar for koordinering og oppfølging av den enkelte pasient eller bruker, men ikke at vedkommende skal ha eneansvar for å koordinere tjenestetilbudet. Ansvaret for å utarbeide individuell plan må være forankret hos ledelsen av virksomheten, og ledelsen må sørge for rammebetingelser som gjør det mulig å fylle en koordinatorrolle." Slik koordinatorrollen er definert i lovverket pålegges koordinator flere oppgaver for å sikre at tjenestemottaker får et helhetlig offentlig tilbud. Koordinator skal være kontaktperson med ansvar for å følge opp innspill fra tjenestemottaker og pårørende. I samhandling med spesialisthelsetjenesten skal koordinator bidra til at pasienten får et sømløst tilbud. Koordinator etablerer kontakt med fastlege hvis denne ikke er involvert i re-/habiliteringsarbeidet. Kommunen vurderer selv hvem som er best egnet til å inneha koordinatorrollen, da ordningen er profesjonsnøytral. Steinkjer kommunes koordinerende enhet er opptatt av fortsatt fokus på utvikling og tilpassing til brukernes og ansattes behov, i tråd med de til enhver tid gjeldende lovbestemmelser. Koordinatorrollen er ny i lovverket, og prosedyrene som legges frem er tilpasset kravene i lovteksten. Utforming og utøvelse av koordinatorrollen er avhengig av de samme suksesskriteriene som undersøkelsene av koordinerende enhet viser. Arbeidet med å styrke de som oppnevnes som koordinatorer i komplekse re-/habiliteringssaker i kommunen må prioriteres i tiden fremover, både når det gjelder opplæring, støtte og legitimitet til tidsbruk på området. I tillegg til å utøve sin fagrolle for pasient eller bruker, må koordinatorer tilegne seg kunnskap om kommunens andre enheter og tjenester i kommunen. Steinkjer kommune har praktisert bred tverrfaglighet i dette arbeidet, og har et godt utgangspunkt for å innfri det sentrale myndigheter krever. Likevel må det fremover legges vekt på å øke forståelse for kompleksiteten i re-/habiliteringsfeltet. De mest komplekse sakene omhandler den tiden barn og unge er tilknyttet skoleverket, både det kommunale og det fylkeskommunale. Det betyr at det er mange ulike faggrupper (ulike typer helsepersonell og pedagogisk personell) med ulik fagideologi (behandlingsideologi kontra habiliteringsideologi), som skal lære hverandres områder å kjenne, for å kunne tilby best mulige helhetlige tjenester for pasienter/brukere. Enkelte fagpersoner kan ha flere pasienter eller brukere som de er koordinatorer for, og i tillegg utarbeider individuell plan for. Det er stort behov for å følge den enkelte medarbeiders arbeidssituasjon og gi rom for reelle muligheter til å oppfylle lovens krav som koordinator etter helse- og omsorgstjenesteloven. Samhandlingskompetanse er viktig, og må læres. En god koordinator er avgjørende for kontinuitet og kvalitet i tjenesten. Det er vanskelig å være koordinator om en ikke kjenner øvrig hjelpeapparat og det ikke er satt av ressurser til oppfølging. Prosedyrene er utformet for å sikre at ansvar og oppfølging rundt den enkelte bruker gir best mulige helhetlige tjenester i tråd med samhandlingsreformens intensjoner. Koordinatoropplæring 2015

12 Koordinatoropplæring 2015
Koordinatorrollen God samhandling og sømløse tjenester - enhver må ha tro på at andre kan bidra til et bedre resultat!! Temadag IP (halve dager) høst og vår har vært holdt de siste 5 årene. Opplæringen har vært orientert mot nye koordinatorer på vårens temadag og erfarne koordinatorer på høstens temadag. Koordinatorskolen er opprettet for å få systematisert opplæring av koordinatorene, og i tillegg foregår det opplæring av enkeltpersoner gjennom hele året på de ulike arbeidsplassene opplæring av 54 koordinatorer fordelt på 4 dager (12-16) Kompetansekartlegging og opplæring av koordinatorer er et sentralt område for å levere tjenester i tråd med myndighetenes og brukernes forventninger. Helse- og omsorgstjenestelovens § 7-2: "For pasienter og brukere med behov for langvarige og koordinerte tjenester etter loven her, skal kommunen tilby koordinator. Koordinatoren skal sørge for nødvendig oppfølging av den enkelte pasient eller bruker, samt sikre samordning av tjenestetilbudet og fremdrift i arbeidet med individuell plan…." Koordinatorrollen Pasient- og brukerrettighetslovens § 2-5 gir rett til individuell plan. Det gis ingen tilsvarende rett til koordinator i denne lovgivningen, men kommunen har plikt til å oppnevne koordinator for å sikre at det til enhver tid er en tjenesteyter som har hovedansvaret for oppfølging av pasienten eller brukeren. Plikten til å oppnevne koordinator skal gjelde uavhengig av om pasienten eller brukeren ønsker individuell plan. I merknadene til § 7-2 står det videre at "Oppnevning av koordinator innebærer at en bestemt person får hovedansvar for koordinering og oppfølging av den enkelte pasient eller bruker, men ikke at vedkommende skal ha eneansvar for å koordinere tjenestetilbudet. Ansvaret for å utarbeide individuell plan må være forankret hos ledelsen av virksomheten, og ledelsen må sørge for rammebetingelser som gjør det mulig å fylle en koordinatorrolle." Slik koordinatorrollen er definert i lovverket pålegges koordinator flere oppgaver for å sikre at tjenestemottaker får et helhetlig offentlig tilbud. Koordinator skal være kontaktperson med ansvar for å følge opp innspill fra tjenestemottaker og pårørende. I samhandling med spesialisthelsetjenesten skal koordinator bidra til at pasienten får et sømløst tilbud. Koordinator etablerer kontakt med fastlege hvis denne ikke er involvert i re-/habiliteringsarbeidet. Kommunen vurderer selv hvem som er best egnet til å inneha koordinatorrollen, da ordningen er profesjonsnøytral. Steinkjer kommunes koordinerende enhet er opptatt av fortsatt fokus på utvikling og tilpassing til brukernes og ansattes behov, i tråd med de til enhver tid gjeldende lovbestemmelser. Koordinatorrollen er ny i lovverket, og prosedyrene som legges frem er tilpasset kravene i lovteksten. Utforming og utøvelse av koordinatorrollen er avhengig av de samme suksesskriteriene som undersøkelsene av koordinerende enhet viser. Arbeidet med å styrke de som oppnevnes som koordinatorer i komplekse re-/habiliteringssaker i kommunen må prioriteres i tiden fremover, både når det gjelder opplæring, støtte og legitimitet til tidsbruk på området. I tillegg til å utøve sin fagrolle for pasient eller bruker, må koordinatorer tilegne seg kunnskap om kommunens andre enheter og tjenester i kommunen. Steinkjer kommune har praktisert bred tverrfaglighet i dette arbeidet, og har et godt utgangspunkt for å innfri det sentrale myndigheter krever. Likevel må det fremover legges vekt på å øke forståelse for kompleksiteten i re-/habiliteringsfeltet. De mest komplekse sakene omhandler den tiden barn og unge er tilknyttet skoleverket, både det kommunale og det fylkeskommunale. Det betyr at det er mange ulike faggrupper (ulike typer helsepersonell og pedagogisk personell) med ulik fagideologi (behandlingsideologi kontra habiliteringsideologi), som skal lære hverandres områder å kjenne, for å kunne tilby best mulige helhetlige tjenester for pasienter/brukere. Enkelte fagpersoner kan ha flere pasienter eller brukere som de er koordinatorer for, og i tillegg utarbeider individuell plan for. Det er stort behov for å følge den enkelte medarbeiders arbeidssituasjon og gi rom for reelle muligheter til å oppfylle lovens krav som koordinator etter helse- og omsorgstjenesteloven. Samhandlingskompetanse er viktig, og må læres. En god koordinator er avgjørende for kontinuitet og kvalitet i tjenesten. Det er vanskelig å være koordinator om en ikke kjenner øvrig hjelpeapparat og det ikke er satt av ressurser til oppfølging. Prosedyrene er utformet for å sikre at ansvar og oppfølging rundt den enkelte bruker gir best mulige helhetlige tjenester i tråd med samhandlingsreformens intensjoner. Koordinatoropplæring 2015

13 Takk for oppmerksomheten og lykke til i arbeidet med
koordinatorfunksjonen! Utsikt fra Oftenåsen Koordinatoropplæring 2015


Laste ned ppt "Velkommen til koordinatorskolen i Steinkjer kommune"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google