Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Hvordan undersøke? Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
Hurum PPTs erfaringer med LP
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
OBSERVASJON.
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
Innføring i kvalitativ/kvantitativ metode
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Reidun Tangen og Steinar Theie
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Undervisning om ulike trostradisjoner
Om arbeid med problemstilling og valg av metode.
STRATEGIER FOR DATAKOMBINASJONER
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
OBSERVASJON AV AKTØRER
Sigmund Grønmo: Samfunnsvitenskapelige metoder Kapittel 5
Kirsten Ribu - Samfunnsinformatikk - HiO 2008 Intervju og spørreskjema Datainnsamling Kirsten Ribu - Ingeniørutdanningen.
Hva er en artikkel?.
Randomisering av deltakere i eksperiment
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Kvalitative og kvantitative metoder
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Kvalitativ metode i medisinsk forskning
Testing, måling og forskningsdesign.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Hovedoppgaveforberedende seminar
Testing, måling og forskningsdesign.  Hvor får vi vår informasjon om personligheten fra?  Hvordan evaluerer vi kvaliteten på disse målene?  Hvordan.
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Forskningsopplegg og metoder
God morgen! Tanker etter i går?
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
Det vurderende øyet. Observasjon Intervju Spørreskjema Logg
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Opplegg for prosjektarbeid i mediekunnskap 07/08
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Om metoder Skolevurderingsprosessen Om metode «Før jeg ved, hvad jeg skal undersøge, kan jeg ikke vide, hvordan jeg skal gjøre det» (Jette Fog, 1979)
Sosiologiske metoder. Kvantitative metoder: ulike metoder for å måle mengder og er underlag for statistikk. Kvalitative metoder: et mangfold av teknikker.
Metodetriangulering i forvaltningsrevisjon.
Delprosjekt 3 Endring av praksis på lang sikt Siri A. Devik
Forskningsdesign En plan eller skisse til hvordan en undersøkelse skal gjennomføres - er det vi kaller et forskningsdesign. Problemstillingen bestemmer.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Arbeidet med prosjektskissen
Kvalitative og kvantitative metoder
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjennomgang før eksamen
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning 4/2/2017 Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning Avdeling for Psykisk helsearbeid

Tre utgangspunkt Kvalitativ metode har lavere vitenskapelig standing - særlig innen det medisinske feltet selv om det kliniske skjønnet og den faktiske behandlingen flommer over av det Det er lett å gjøre en dårlig kvalitativ undersøkelse men vanskelig å gjøre en god og dessverre har det vært for mye av det første Primært på jakt etter fenomenets mangetydighet mindre på utbredelse

Ulike metoder Observasjon Intervjuer passiv og deltakende observasjon Intervjuer det semistrukturerte intervju, fokusgrupper Dokumentanalyse, historiske kilder som jeg ikke sier noe om her

Hensikt med de ulike metodene I intervjuer som regel å avdekke ulike aktørers perspektiv på fenomenet I observasjon å avdekke ulike aspekter ved et fenomen

Utvalget - Hvor skal man hente informasjonen? Kvalitative utvalg er strategiske - ikke tilfeldige Man velger ut fra hva man tror best vil belyse problemstillingen og det gir intet grunnlag for statistisk generalisering Men kan derimot åpne opp for teoretisk generalisering Goffmans asylum er et godt eksempel

Utvalget - forts. Ifølge Patton (1980) finnes det 15 ulike kvalitative utvalgsstrategier (tre eks.) Maksimal variasjon - de med antatt størst forskjell Snøballmetode - ”kjenner du noen andre som kan mye om dette” Ekstreme case - de man antar har størst avvik

Metodetriangulering (Denzin) En variant av metodetriangulering er ”within method triangulering” kombinere ulike kvalitative metoder - eksempelvis intervjuer og observasjon

Intervjuet Ulik grad av strukturering - fra det åpne livsløpsintervjuet til det basert på en semistrukturert intervjuguide det siste sikrer en helt annen grad av sikkerhet for at man berører de tema som er sentrale

Fokusgruppeintervjuet Grupper som kan belyse fenomenet To utvalgsstrategier - med hver sine styrker og svakheter ulike aktørgrupper i samme fokusgruppe (leger, sykepleiere, ledere) - for å oppnå en ”synergi”. Ulempe - fare for posisjonering Samme aktørgruppe - flere fokusgrupper - for å fange dybde/mangfold innen en. Ulempe - oppnår ikke synergi 2 bør ”intervjue” - en spørre - en organisere tungt å håndtere alt alene

Intervjuet Hva skal vi spørre om - avgrens til det som er det mest sentrale viktig - fordi vi i de fleste tilfeller har en viss tidsramme forberedes gjennom to strategier hva vet vi fra før gjennom litteratur - hva er viktige elementer? Hva tenker vi selv er viktige forhold - analyse av egen forforståelse Dilemma - sammenlignbarhet på tvers av intervjuene opp mot det å kunne gå i dybden på det unike

Observasjonen Den passive Den deltakende en observerer det som skjer en deltar i det livet en skal observere - og observerer samtidig

Intervjueren/observatøren som subjekt En vanlig feilkilde både i datainnsamling og dataanalyse er at man ikke skiller tydelig mellom egne oppfatninger og situasjon/informant - og da finner man gjerne det man mente på forhånd fordrer at an har analysert egen posisjon på forhånd - og tilstreber en analytisk distanse til dette

Noen praktiske råd Anbefaler varmt å bruke opptaksutstyr og skrive ut i tekstprogram Slipper å måtte skrive ned alt underveis lettere å analysere elektronisk senere NB! - det finnes mye dårlig utstyr på markedet Utskriving tar lang tid - kostbart - legg inn i prosjektsøknaden Legg mye arbeid ned i forberedelsene (intervjuguide) prøv gjerne ut - og drøft med andre

Avslutning Kvalitative metoder er en utrolig rik kilde til ny kunnskap særlig hvis man klarer å bevare det nysgjerrige barnet i seg