Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Ad. oppsummering av FINF4001
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Dag Wiese Schartum, AFIN
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Muntlige presentasjoner
Prosjekt og forskningsrapport
Strategier og kompetanse
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Resonnerende tekst.
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
«Lese og løse oppgaver»
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Notater vedrørende kildekritikk (inspirert av Idar Helles notat ( )) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2010 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon Dag Wiese Schartum.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
EST4001: Metode og prosjektbeskrivelse Introduksjon onsdag Ragnhild Tronstad.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
På tide å tenke på masteroppgave!. Hovedpunkter i opplegget for Masterskolen (FINF4002) Fra nå og i de neste 2 månedene bør dere tenke grundig på mulige.
Arbeidet med prosjektskissen
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Ad. oppsummering av FINF4001
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
Dag Wiese Schartum, AFIN
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Dag Wiese Schartum, AFIN
Om å disponere masteroppgaver
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Fellesveiledning Jur5030 Postdoktor Markus Jerkø.
Oppsummering, FINF4021 Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Om å skrive fagartikkel innen forvaltningsinformatikk (FINF4031)
Utskrift av presentasjonen:

Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk Dag Wiese Schartum, AFIN

Om å velge emne og lage idéskisse Valg av emne Egne interesser Yrkesrettethet Forhåndskunnskaper Samfunnsmessig betydning Setter forvaltningsinformatikken grenser for emnevalg? Idéskisse Er én av flere mulige måter å undersøke et emne på. Skriv skissen i saksprosa. Legg vekt på å resonnement (snarere enn på struktur). Formulere gjerne ut i fra foreløpige antakelser (som senere må bekreftes/avkreftes). Skriv uten forbehold om at faktiske og teoretiske antakelser mv holder mål.

Litt om å disponere Disposisjonen må (deretter) ha en klar "retning" (streng relevansvurdering ift problemstillingen). "Standardelementer" Problemstilling Forskningsstatus Metode Faktisk beskrivelse Teoriredegjørelse Teorianvendelse Anbefalinger/(retts)politiske synspunkter Standardelementene (ovenfor) kan kombineres på mange måter. Utfordringen er å skape "dynamikk"

Nærmere om problemstilling Problemstillingen blir delvis til under veis og kan ofte sluttføres til sist. Problemstillingen kan formuleres i to omganger og på ulike nivå. En viktig del av problemstillingen er problemoversikten. En annen viktig del av problemstillingen er problemavgrensingen.

Nærmere om metode Et standardelement. Generelle metodespørsmål tidlig i oppgaven. Spesielle metodespørsmål på det aktuelle stedet i oppgaven. Gå ut i fra at du må ta opp metodespørsmålene vedrørende alle faglige aspekter. Ha høy metodisk bevissthet, notere etterhvert, skriv ut når det er modnet eller når det er nødvendig for å skape klarhet (f.eks. skrive om intervjuer før du intervjuer). Ofte nødvendig å kommentere eventuelle avvik fra standard metode og begrunne hvorfor dette avviket er hensiktsmessig og forsvarlig. Spesielt om metodiske krav til dokumentstudier. Spesielt om strukturerte intervjuer. Eksplisitt presentasjon av forvaltningsinformatikk er ikke obligatorisk! (men det kan være et godt poeng, og egenreklame er ikke dumt)

Nærmere om faktisk beskrivelse Teknologi med "omgivelser" må alltid beskrives i oppgaver som ikke er rent teoretisk anlagt. Sammenhenger mellom IKT og organisasjon vil ofte være framtredende i forvaltningsinformatikkoppgaver. Beskrivelse av politiske og rettslige forhold vil ofte være med i en forvaltningsinformatikkoppgave. Faktiske beskrivelser må stå i forhold til problemstillingen – de må være nyttige for det du skal drøfte. Faktiske beskrivelser vil ofte ha begrenset holdbarhet: Velg stabile områder hvis du kan og/eller redegjør klart for kravene til oppdaterte beskrivelser (og begrunn). Figurer er nesten alltid nødvendige som supplement til tekstlige beskrivelser.

Nærmere om teoriredegjørelse og -anvendelse Velg teori i forhold til problemstillingen. Noe av utfordringen er å kombinere teori, gjerne fra ulike fagfelt. Vær analytisk og kritisk – teorier har ofte morsomme svakheter. Selvstendig og kritisk forhold til teori belønnes godt (men ikke vær kranglete). Redegjørelse for og bruk/drøftelse av teori kan kombineres på mange ulike måter. De friskeste prøver eksplisitt å tilføre eksisterende teori noe selv.

Nærmere om anbefalinger/(retts)politiske synspunkter Oppgaven kan godt være (bør også være!) praktisk rettet. Løsningsforslag kan gjelde alle elementer (teknologi, politikk, jus, organisering m.v.) Du kan til og med lage en prototyp e.l., jf Herbjørns "Hypertoddy".

Veiledere og andre støttepersoner Hovedveileder Biveileder Veiledere skal brukes! Veiledere legger føringer, men det er du som treffer valgene (og må stå inne for dem) Omfag og hyppighet av veiledningen Kontaktpersoner og intervjuobjekter "Alminnelige lesere"

Litt om selve skriveprosessen (I) Skriv så meget som mulig inn i manus, så tidlig som mulig (men skriv det inn i disposisjonen). Skriv ferdig en del i første versjon før du begynner på en ny del – ikke gjør litt her og litt der (uten at det er i henhold til en gjennomtenkt plan). Ikke les alt for meget litteratur før du skriver noe selv(!) Det er din kreativitet som skal fram. Vær flink til å lese litteratur når du har skrevet en del selv – og vær forberedt på å endre. Vær nøye på å innarbeide litteratur m.v. etter hvert. Henvis på samvittighetsfulle måter. "Finn tonen", men unngå å være for formell (unngå passiv og upersonlige vendinger – det er deg som skriver og det skal synes)

Litt om selve skriveprosessen (II) Skriv heller korte enn lange setninger (tenk nynorsk!) Ikke bruk henvisningsord mellom kapitler/avsnitt. "Ta leseren i hånden" – da oppdager du svakheter i disposisjonen lettere. Hold deg til saken, jf. overskriften. Ikke splitt opp teksten med mange overskrifter (men ha gjerne en skjult disposisjon som styrer innholdet av brødteksten). Tekst i petit er sjelden nødvendig å bruke. Ikke bruk begreper du ikke fullt ut forstår. Vær konsekvent i begrepsbruken, vær forsiktig med ordvariasjon ut i fra stilistiske hensyn. Egne avsnitt med begrepsdefinisjoner ser sjelden nødvendig. Før fullstendige litteratur- og kildefortegnelser etter hvert.