Henvisninger Hvem skal du henvise til og hvordan?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NAV Hjelpemiddelsentral Hva kan hjelpemiddelsentralen bistå med for at flere med funksjonsnedsettelser kan delta i arbeidslivet ? Arbeidsmetoder og.
Advertisements

Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke
Bildetolking for døve/døvblitte i arbeid. 2 Bildetolking BAKGRUNN:  Et ønske om å utnytte eksisterende tolkeressurser bedre.  En stor del av tolkenes.
Ferdige veiledere høring fra –
Skole – hjem samarbeid.
HJELPEMIDDELSENTRALEN I AUST-AGDER
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
VOKSENOPPLÆRING OG REALKOMPETANSEVURDERING
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland sin rolle i velferdssamfunnet.
En lærevanske for Læringsakademinettverket??
HVA STYRER TILDELING AV PLASS I SYKEHJEM?
Oslo kommune Bydel Gamle Oslo
Oslo kommune bydel Stovner Boligenheten ARBEID MED STATLIG BOSTØTTE LOKALT Ida Mboge – Boligenheten Bydel Stovner. Seminar Trondheim 12 november 2010.
Prosedyre for å utarbeide oppfølgingsplan (innen 3 uker) på nav.no
Prosedyre for å utarbeide rapport (innen 9 uker sykmelding) på nav.no
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Demensteam Lier Kommune
Fagnettverksmøte 17. september 2009
Habiliteringstilbud for ungdom med nedsatt funksjonsevne, eller lettere psykisk utviklingshemming Meråker Sanitetsforenings Kurbad AS.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
eSøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler. Kort presentasjon av endinger i forbindelse med søknad.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Fremskaffelse av leieboliger
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Samarbeid mellom seksjon BHM og fagdirektør ved Ahus
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Norsk Logopedlag Konferanse for logopeder i privat praksis
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Grunnskole for voksne. Opplæringsloven Alle som har behov for opplæring i grunnskolefag, kan få slik opplæring gratis i sin kommune Det er mulig å få.
Ringerike kommune ALS-seminar oktober Park Inn Hotell, Gardermoen Ergoterapi, tilrettelegging og velferdsteknologi Kari Hidem Sætre,
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
H jelpemiddelformidling lokalt hjelpemidler og tilrettelegging Denne presentasjonen finnes på vår hjemmeside Finnes under
Hvordan sende post elektronisk til NAV  Oppfølgingsplan og rapporteringsskjema  Søknad om bht-refusjon og tilretteleggingstilskudd.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Eg ser at du e trøtt men eg kan ikkje gå alle skrittå for deg Du må gå de sjøl men eg vil gå de med deg Eg vil gå de med deg.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Nyhetsbrev fra Bevegelse Velkommen som leser av tredje utgave av vårt nyhetsbrev. Vi håper det faller i smak! så ny informasjon. 03/17.
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Samhandling mellom kriminalomsorgen, NAV og kommune
Hva er viktig i livet ditt?
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
Støypropper og avhjelpsfunksjon
Informasjon til demensnettverk
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Arbeidsrettede virkemidler
Rådgivningskontor for syn
NAV Hjelpemiddelsentral Telemark Litt om oss og hva vi driver med!
Erfaringer fra Oslo kommune – slik gjør vi det i Gerica Erfaringskonferanse i Kristiansand12. oktober Camilla R. Holm, Oslo kommune.
Enkel brukerveiledning
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
NAV Hjelpemiddelsentral Hordaland
Bergen Voksenopplæring skole og kompetansesenter
Søkje på hjelpemiddel -frå NAV Hjelpemiddelsentral
Larvik kommune - med fokus på mestring Roy Sæther, avd
Digisos Strategi for å ta i bruk digital søknad/Digisos
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Regelverk Kriterier og lovverk november 19
Enkel brukerveiledning
Anskaffelse og Gjenanskaffelse
Utskrift av presentasjonen:

Henvisninger Hvem skal du henvise til og hvordan? 14. august 2019 // Maida Bosnić Thomassen

Veien fram Henvisning Utprøvning Søknad

desember 19 Henvisning Ved vurdering av en henvisning til hjelpemiddelsentralen er det viktig å se på regelverket og kriterier for hvem som kan få synshjelpemidler gjennom folketrygden. For at synshemmede skal få hjelpemidler raskest mulig, skal de henvises til ergoterapitjenesten i bydel/kommunen der de bor. Ved behov for utprøving av svaksyntoptikk utover det som er mulig å få til i din butikken kan pasienter henvises til NAV Hjelpemiddelsentralen.

Samarbeidspartnere Flere samarbeidspartnere kan vurdere behov for henvisning til Hjelpemiddelsentralen: NAV kontorer, arbeidsgivere, Rådgivningskontor for syn og hørsel (Oslo kommune), kommunale ergoterapeuter, Statped, PPT (Oslo), skoler, Voksenopplæring øyeleger, optikere og interesseorganisasjoner. Alle henvisninger fra våre samarbeidspartnere skal sendes til ergoterapitjenesten i bydelene og kommunene.

Hvor skal du henvise? 2 valgmuligheter : Til øyelegen dersom pasienten ikke har en kjent diagnose og du finner visusreduksjon og eventuell patologi hvis det er lenge siden siste undersøkelsen hos øyelegen og synet har blitt dårligere 2. Til kommunen / bydelen dersom pasienten har synshjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen diagnosen er kjent og pasienten blir fulgt opp av en øyelege

Henvisning til øyelegen ved ukjent diagnose Hvorfor henvise til øyelegen? få forklaring for visusreduksjon og eventuelle patologiske funn diagnostisering og dokumentasjon av øyemedisinsk tilstand eventuell behandling og oppfølging hos øyelegen Ved henvisning av nye synshemmede for utredning og utprøving på hjelpemiddelsentralen, skal det alltid ligge ved øyemedisinske opplysninger.

Henvisning til kommunen / bydelen desember 19 Henvisning til kommunen / bydelen For å bedre kvaliteten på hjelpemiddelformidlingen og sørge for at synshemmede får god oppfølging, er det behov for at synshemmede får oppfølging lokalt med sine hjelpemidler. «Ved tilståelse av stønader må det være avklart at nødvendig opplæring og oppfølgning blir gitt. Dersom dette ikke er tilfelle, vil heller ikke stønaden kunne anses som hensiktsmessig.» § 10-6 Stønad til bedring av funksjonsevnen i dagliglivet 1.2.3 Hensiktsmessig Slik at de benyttes mest mulig hensiktsmessig og tilpasses brukers behov i hjemmet

Henvisning til kommunen / bydelen desember 19 Henvisning til kommunen / bydelen Hver kommune i Akershus og hver bydel i Oslo kommune har synskontakter. Synskontaktene er ergoterapeuter som gjennomgår flere kurs angående syn og synshjelpemidler på hjelpemiddelsentralen. http://www.kunnskapsbanken.net/grunnkurs-syn/ Synskontaktene har synskofferter med enkle synshjelpemidler som kan prøves ut og søkes om. Synskofferter inneholder noen få håndholdte luper med lys, lydbokavspiller, maxTV kikkertbriller, og for det meste ADL hjelpemidler.

Synskontaktenes arbeidsområder desember 19 Synskontaktenes arbeidsområder Hjemmebesøk og kartlegging av behov Prøver ut enkle synshjelpemidler fra synskofferten Henviser til hjelpemiddelsentralen Deltar under utprøvingen Bistår med å søke om hjelpemidlene Tilpasser hjelpemidler i hjemmet og gir opplæring Følger opp bruken av synshjelpemidlene Fanger opp nye behov Foretar hjemmebesøk hos synshemmede og kartlegger hva de har vanskeligheter med i det daglige livet. Henviser til hjelpemiddelsentralen for videre utredning av hjelpemiddelbehov og utprøving av synshjelpemidler Er til stede under utredninger og utprøvinger av synshjelpemidler på hjelpemiddelsentralen Bistår synshemmede med å skrive søknad om hjelpemidlene Gir opplæring hjemme hos synshemmede når hjelpemidlene kommer på plass, hjelper med montering og plassering av dem. Bistår med retur av hjelpemidlene og bestilling av nye når de blir ødelagt.

Henvisning til kommunen / bydelen Postadresser til ergoterapitjeneste i bydeler / kommuner finner du på NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus → Lokal informasjon → Praktisk informasjon : https://www.nav.no/no/Lokalt/Oslo/NAV+Hjelpemiddelsentral+Oslo+og+Akershus/Lokal+informasjon/praktisk-informasjon

Hva skal henvisning til bydelen / kommunen inneholde? Personalia RX og VA Diagnose (kjent / ukjent = henvise også til øyelegen) Øyemedisinske opplysninger fra øyelege? Hvilke briller og luper som brukes Hva som er prøvd ut (fungerer / ikke fungerer) Hvorfor er det behov for utprøving av synshjelpemidler? Andre relevante opplysninger om synsfunksjonen (eks. kontrastsensitivitet, prismekorreksjonsbehov o.l.), eller om andre nedsatte funksjonsevner

desember 19 Søknad 14. august 2019 // Maida Bosnić Thomassen

Søknad Optikere som har foretatt utprøving av synshjelpemidler kan bistå søkere med å begrunne søknad. Øyemedisinske opplysninger fra øyelege må vedlegges ved førstegangssøknad. Ved søknad om briller eller kontaktlinser (briller med sterk nærtillegg, filterbriller, keratokonuslinser, filterlinser o.a.) må skjemaet «Prisoverslag – briller og linser» fylles ut i tillegg til søknadsskjemaet og forsiden.

Søknad Alle nødvendige skjema finner man via skjemaveilederen på nav.no. Skjemaveilederen erstattes nå med en ny løsning som heter Søknadsveiviseren. Lanseres gradvis utover høsten. Søknadsveiviseren vil kreve færre steg enn i dagens løsning, og gi tydeligere valg når man skal legge ved dokumentasjon. Skjemaene er ikke endret.

Søknad Søknaden må inneholde nødvendig informasjon for å kunne gi et vedtak og bestille hjelpemiddelet: Gammel / ny rx og ADD PD og H Glasstype Filterfarge – hva er prøvd ut, hvilket filter søkes det på? Innfatning Korrekt artikkelnummer og antall Hvis aktuelt: kan du levere hjelpemiddelet? Prisoverslag (eget skjema)

Prisoverslag – briller og kontaktlinser Skjemaet skal vedlegges alle søknader om briller og kontaktlinser. Prisoverslagskjemaet ligger på NAV Hjelpemiddelsentralen Oslo og Akershus → Lokal informasjon → Lokale skjema https://www.nav.no/no/Lokalt/Oslo/NAV+Hjelpemiddelsentral+Oslo+og+Akershus/Lokal+informasjon/lokale-skjema

Viktig å huske: Håndskrift må være leselig. desember 19 Viktig å huske: Håndskrift må være leselig. Priser (u/mva) og antall må være korrekte. Det må fremkomme av prisoverslaget hvilken butikk det skal bestilles fra. Ikke legg til tilleggsprodukter slik som luper o.l. på dette skjemaet. Det skal inneholde kun prisoverslag for briller og linser u/mva. Bruk NAV art.nr. også når vårt prisoverslag ikke brukes. Kvittering for mottatte briller/linser kan med fordel sendes med fakturaen, ikke søknaden. minne dem om at det er ulik pris på innfatning til barn/voksne og at vi ikke dekker synsprøve.

Eksempel 

Søknad Husk førsteside! Mangelfulle søknader returneres. Søknaden må ha søkerens signatur – alternativt fullmakt.

Søknad – Behov og hensikt (pkt. 5) Se på søknaden med «vårt» blikk. Tydeliggjør hvorfor hjelpemiddelet er nødvendig og hensiktsmessig. - Er det nødvendig for brukeren å ha briller / linser o.l. det søkes om? - Hvorfor er løsningen du kom frem til den mest hensiktsmessige? Informasjon som gis brukes til å vurdere dette.

Behov og hensikt (pkt. 5) - eksempel

Behov og hensikt (pkt. 5) - eksempel

+ prisoverslag