Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Informasjon til demensnettverk

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Informasjon til demensnettverk"— Utskrift av presentasjonen:

1 Informasjon til demensnettverk 17.09.13
Om lover og regler. Bruk av søknader og henvisninger v/ saksbehandler Per Rune Smedstad Informasjon til demensnettverk

2 Generelt ved søknad om hjelpemidler
vær bevisst på: Et hjelpemiddel er ikke et mål i seg selv og er ikke det eneste tiltaket som kan løse praktiske problemer. Den beste løsningen er ofte en kombinasjon av tiltak. Enkle endringer i omgivelsene eller omlegging av arbeidsmetoder kan være bedre en kompliserte hjelpemidler. Viktig med forsvarlig veiledning, opplæring og trening i å bruke hjelpemidlet. I utgangspunktet er dette begrunner sitt ansvar å sørge for at blir ivaretatt.

3 Vilkåret for å kunne få stønad til hjelpemidler
FOLKETRYGDLOVEN KAPITTEL 10 Inngangsvilkår § 10-5 (Stønad til bedring av funksjonsevnen i arbeidslivet ) Utdrag fra lovtekst: Det ytes stønad etter § 10-7 til et medlem som på grunn av sykdom, skade eller lyte a)har fått sin evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt, (676) eller b) har fått sine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass vesentlig innskrenket Stønaden ytes i forbindelse med tiltak som er nødvendige og hensiktsmessige for at medlemmet skal bli i stand til å skaffe seg eller beholde høvelig arbeid» Side 3-6 er rimelig detaljert med utdrag av lovhjemmel, side 7 er noe forenklet i forhold til dagligliv.

4 Vilkåret for å kunne få stønad til hjelpemidler
FOLKETRYGDLOVEN KAPITTEL 10 Inngangsvilkår (fortsatt) § 10-6 (Stønad til bedring av funksjonsevnen i dagliglivet) Utdrag fra lovtekst: Når et medlem har fått sin funksjonsevne i dagliglivet vesentlig og varig nedsatt på grunn av sykdom, skade eller lyte, ytes det stønad etter § 10-7. Stønaden ytes i forbindelse med tiltak som er nødvendige og hensiktsmessige for å bedre medlemmets funksjonsevne i dagliglivet eller for at vedkommende skal kunne bli pleid i hjemmet

5 Vilkåret for å kunne få stønad til hjelpemidler
FOLKETRYGDLOVEN KAPITTEL 10 Hjelpemiddel som stønad §10-7 bokstav a, forskriftenes § 2 (stønad til hjelpemidler) Utdrag fra lovtekst: Et medlem som fyller vilkårene i § 10-5 eller 10-6, kan få stønad i form av utlån av, tilskott til eller lån til a) hjelpemidler, herunder skolehjelpemidler med unntak av læremidler……..

6 Vilkåret for å kunne få stønad til hjelpemidler
FOLKETRYGDLOVEN KAPITTEL 10 Ansvarsområde annen lovgivning §10-8 (Forholdet til ytelser etter annen lovgivning) Utdrag fra lovtekst: Retten til ytelser etter dette kapitlet faller bort i den utstrekning ytelsene kommer inn under ansvarsområdet i annen lovgivning.

7 Vilkåret for å kunne få stønad til hjelpemidler
Enkelt og greit så kan man si at vilkåret for å kunne gi stønad til hjelpemidler i dagliglivet er slik: «Den som har en varig og vesentlig nedsatt funksjon som følge av sykdom, skade eller lyte vil kunne gis stønad til nødvendige og hensiktsmessige hjelpemidler for å bedre sin funksjon i dagliglivet» (varighetskravet er 2-3 år) «Dette såfremt ikke ansvaret faller under annen lovgivning (eks: plan og bygning, opplæringsloven) Si noe om at sannsynlig forventet varighet vil vektlegges

8 Hjelpemiddelbegrepet hva gir vi og hva gir vi ikke (generelt beskrevet)
Et hjelpemiddel i folketrygdlovens forstand, er i utgangspunktet et hjelpemiddel som er egnet til direkte å avhjelpe/erstatte/kompensere for en funksjonssvikt. Et hjelpemiddel er i utgangspunktet utstyr som er spesiallaget eller spesialtilpasset for funksjonshemmede. Rimelige og universelt utformede produkter: «I statsbudsjettet for 2012 ble det vedtatt at rimelige og universelt utformede produkter anses som utstyr som den enkelte selv bør ta ansvar for å kjøpe ved behov.» Eksempler veggur med store tall og visere Telefon med programmering og bildestøtte Et hjelpemiddel i folketrygdlovens forstand, er i utgangspunktet et hjelpemiddel som er egnet til direkte å avhjelpe/erstatte/kompensere for en funksjonssvikt, jf. Trygderettens femmedlemskjennelse 03/01172. Det gis som hovedregel ikke stønad til ordinært utstyr. Momenter som kan inngå i en vurdering av om et produkt anses som ordinært, er hvorvidt produktet er rettet mot allmennheten og generelt er vanlig i befolkningen å anskaffe. Eksemplerpå utstyr som det ikke lenger gis stønad til,er utstyr som brukes i husholdningen til: Å lage mat (redskaper med eksempelvis tykke eller vinklet grep, boks- og flaskeåpnere med mer), spise og drikke, påkledning, personlig hygiene og annet utstyr som eksempelvis sakser, penner og ulike grepsforstørrere. Enkle støttehåndtak og luper med lav grad av forstørrelse utgår også. Utvalget i bestillingsordningen gir en veiledende nedre grense for hvilke hjelpemidler det kan gis stønad til. Det gis derfor i utgangspunktet ikke stønad til produkter som er enklere eller rimeligere enn produktene i bestillingsordningen, da dette er utstyr som brukere for en rimelig pris antas å kunne skaffe selv. Spesialtilpasninger av ordinært utstyr kan det gis stønad til selv om produktet ikke inngår i bestillingsordningen.

9 Hjelpemiddelbegrepet hva gir vi og hva gir vi ikke (generelt beskrevet)
Utstyr som klart faller utenfor hjelpemiddelbegrepet er vanlig utrustning i hjemmet, så som vanlige møbler, brunevarer, hvitevarer, alminnelig kjøkkenutstyr. Komfyrvakt i nye hjem, renovering kjøkken. - Skal ivaretas av boligeier Behandlingshjelpemidler Behandlingshjelpemidler, det vil si hjelpemidler egnet til opprettholdelse eller helbredelse av helsetilstand og funksjon, er i utgangspunktet ikke omfattet av stønadsordningen etter folketrygdloven § 10-7 fordi behandlingshjelpemidler ikke direkte avhjelper en funksjonsnedsettelse. Tidligere hadde hjelpemiddelforskriftens § 2 et fjerde ledd som ga hjemmel for Rikstrygdeverket til å kunne fastsette retningslinjer for hvilke behandlingshjelpemidler som likevel kunne omfattes av stønadsordningen. Stønad til behandlingshjelpemidler, bortsett fra hjelpemidler til medlemmer med pustevansker og de med muskelsykdommer, er fra 1.januar 2003 lagt inn under Spesialisthelsetjenesteloven for behandling ved de statlige helseforetakene. Uttømmende liste over hvilke behandlingshjelpemidler (nå hjelpemidler mot pustevansker) som per i dag fremdeles omfattes av § 10-7, finnes i vedlegg nr.7. I forhold til hjemmelsgrunnlaget for å gi en slik uttømmende liste over folketrygdens ansvar vises det til Trygderettskjennelse 04/03908: ”Rikstrygdeverket viser under sine anførsler til overnevnte lovendring og anfører i denne forbindelse at det ved overføringen av ansvaret for behandlingshjelpemidlene til de statlige helseforetak, ikke var meningen å utvide folketrygdens ansvar for behandlingshjelpemidler, og at det således ikke kan gis stønad til andre behandlingshjelpemidler enn de det ble gitt til før lovendringen. Retten kan ikke se at Rikstrygdeverket har feil i at lovendringen ikke var ment å utvide Folketrygdens ansvar for behandlingshjelpemidler. Retten finner også støtte for dette i Trygderettens kjennelse av 7. januar 2005, ankesak nr. 04/05078, der tilsvarende ble lagt til grunn.”

10 Hvordan søker en? Dersom en vet hvilket hjelpemiddel som dekker behovet så kan ferdig utfylt søknadsskjema, med eventuelle hjelpeskjema, sendes oss Ved usikkerhet angående løsning skal henvisning om bistand fra NAV Hjelpemiddelsentral sendes i stedet for søknad kopi av presentasjon vi bruker ved innføring av elektronisk dokumenthåndtering hos oss.

11 Sjekkliste for søknad Beskriv:
Personens funksjonsnivå (hva klarer man og hva klarer man ikke) De praktiske problemene hjelpemidlet skal avhjelpe Andre tiltak / hjelpemidler som er forsøkt tidligere og hvorfor de ikke fungerte bra nok (det er et krav at enklere alternativer skal være prøvd) Hvilken opplæring er nødvendig før hjelpemidlet kan tas i bruk? Hvem skal ha ansvar for opplæringen? Hvilke planer foreligger for lokal oppfølging av hjelpemiddelbruken overfor bruker?

12 Hjelp til vurdering og utprøving av hjelpemidler (= Henvisning)».
Brukes i de tilfeller hvor dere som første linje trenger vår kompetanse (da ikke undertegnedes) til å velge riktig løsning En avventer da søknad til en har kommet frem til nødvendig? og hensiktsmessig løsning Se også skjemaveileder i forhold til dette. I 2012 har det vært jobbet med utformingen av alle våre skjemaer (søknad, hjelpeskjema, henvisning m.m.). Det har fått konsekvenser. Noen av endringene er opplysninger som etterspørres i skjemaene, navn på skjema og layout. Det er fortsatt skjema som er under bearbeidelse. Først et godt stykke ut i 2013 vil alle skjema være ferdige og lagt ut på nav.no. Et av skjemaene som er endret, er det vi tidligere kalte «Henvisning». Det har nå fått navnet «Hjelp til vurdering og utprøving». Hjelpemiddelsentralen i Telemark har som målsetting at dette tas mye mer i bruk. Skjemaet skal benyttes når du er usikker på hva som kan være en egnet løsning år du har behov for å prøve ut et hjelpemiddel når du har behov for råd/veiledning i en situasjon der det er behov for tilrettelegging (for eksempel på arbeidsplassen), men hvor andre enn Folketrygden må dekke kostnadene Årsaken til at vi ønsker større bruk av dette skjemaet, skyldes interne arbeidslinjer. Søknadsskjema behandles i avdeling for Vedtak, mens skjema «Hjelp til vurdering og utprøving av hjelpemidler» behandles i avdeling for Formidling. Saksbehandlingen vil gå raskere, når det du etterspør, kommer til riktig avdeling. Du vil normalt bli kontaktet innen to uker for å gjøre avtale for utprøving noe frem i tid. Hvordan bruke skjema «Hjelp til vurdering og utprøving av hjelpemidler»? 1) Ta ut Førsteside. 2) Fyll inn alle opplysninger som etterspørres i «Hjelp til vurdering og utprøving av hjelpemidler» 3) Vær nøye med å beskrive hensikt, behov og funksjon. 4) Legg ved utfylt hjelpeskjema. 5) Legg ved aktuell informasjon fra lege, spesialisthelsetjenester e. l . 6) Skjemaer må være signert før innsending. Send alle skjemaer til skanning. NB! Legg Førstesiden først i bunken av papirer. Bruk postadressen som fremgår av førstesiden. 7) Send direkte pr. post/e-post til hjelpemiddelsentralen bilder , tegninger e. l som har betydning for saken. Husk å merke det innsendte med hva saken gjelder + brukernummer (kan oppgis av oss pr. telefon til deg). Vår postadresse er: NAV Hjelpemiddelsentral Telemark Avdeling for Formidling Postboks 2861 Kjørbekk 3702 Skien E-post: 8) Når søknad skal fylles ut, vis til de opplysningene som allerede er sendt inn (unødvendig å gjenta informasjonen).

13 Vedlegg: Presentasjon elektronisk dokumenthåndtering: se også våre sider:

14 Oversikt over noen av de aktuelle hjelpemidlene
Utskrift fra geriatrisk ressurssenter, Oslo kommune 21. august 2013 09:19 Oversikt over noen av de aktuelle hjelpemidlene


Laste ned ppt "Informasjon til demensnettverk"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google