Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Erfaringer fra Oslo kommune – slik gjør vi det i Gerica Erfaringskonferanse i Kristiansand12. oktober Camilla R. Holm, Oslo kommune.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Erfaringer fra Oslo kommune – slik gjør vi det i Gerica Erfaringskonferanse i Kristiansand12. oktober Camilla R. Holm, Oslo kommune."— Utskrift av presentasjonen:

1 Erfaringer fra Oslo kommune – slik gjør vi det i Gerica Erfaringskonferanse i Kristiansand12. oktober Camilla R. Holm, Oslo kommune

2 Live visning av helsenorge.no og Gerica
Løsningen i Gerica og Helsenorge.no Landingssiden på helsenorge.no/kommunetjenester KS læring

3 Oppstart i Oslo kommune
Fire bydeler Perioden oktober t.o.m. desember Kriteriene for valg: Deltok i prosjektarbeidet Ble tidlig forespurt om deltagelse i dette arbeidet Hadde mye informasjon om prosjektet

4 Måltall I piloten vil vi ha et måltall på 10% av mottakere av tjenester I tall er det ca 350 brukere Hentet fra gruppen aktive brukere på to ulike tjenestetyper – hjemmesykepleie og praktisk bistand Bydelene må selv være med å utforme videre måltall i drift Gjennomførte 0-punktsmålinger i uke 37 (papirskjema) Oppfølging underveis og etter pilot Videre utrulling Evaluering og justering av rutiner i januar Opplæring for resterende bydeler fra februar til mai 2018

5 Viktige suksessfaktorer før oppstart:
Forankring på ledernivå Forankring for alle ansatte som blir berørt og skal ta i bruk den nye løsningen Godt innarbeidede rutiner for tiltaksplaner - i forhold til visning av kalender Godt innarbeidede rutiner for bruk av håndholdt terminal (LMP) – i forhold til varsel til pårørende God faglig dokumentasjon i Gerica – for dialog med innbygger At god opplæring i ny modul er gjennomført, og nye rutiner er innarbeidet At nye rutiner bygges inn sammen med eksisterende rutiner for bruk av PLO meldinger

6 Opplæring Opplæring av ansatte
Helseetaten gjennomførte visning for nøkkelpersonell (2 t) Helseetaten gjennomførte førstegangsopplæring for alle berørte ansatte i bydel (2 t) Helseetaten vil bistå og være tett på alle bydeler i pilotperioden Bydelene har selv holdt opplæring lokalt Opplæring av innbyggere Helsenorge.no og 800Helse (egen opplæring for de ansatte) Oslo kommune kontaktsenter (egen informasjon til disse) Ansatte i hjemmetjenesten bistår med utlevering av informasjonsmateriell

7 Flere tjenestetyper For å nå måltallet koblet flere bydeler på andre tjenester: Praktisk bistand og opplæring Psykisk helse Avstandsoppfølging Hverdagsrehabilitering Rask psykisk helsehjelp Frisklivssentral Kreftkoordinator Hukommelsesteam Demenssenter Ergoterapi og fysioterapi Spesialpedagogisk hjelp før opplæringspliktig alder Filtrering mellom adm og helse

8 Erfaringer Ingen store tekniske problemer
Tieto har reagert raskt med feilretting Gode responstider En god del brukere benytter løsningen, både med dialog og visning av kalender

9 Utfordringer Få rekruttert nok brukere/pårørende
Manglende manuelt fullmaktsskjema for ikke-digitale brukere Er løst fra september 2018 Helsenorge.no er for lite kjent i befolkningen

10 Tallene Ser en økning i antall digitalt aktive brukere
Samtykke til bruksvilkår Samtykket til dialogtjenester og personlig helsearkiv Ser en økning i antall dialogmeldinger Ser en økning i antall unike brukere Ser en økning i hvor mange som er inne å ser på sin kalender

11 Innhold i dialog Administrativt innhold i forhold til endring og avlysning av besøk Spørsmål rundt multidose og medisiner Ris og ros til tjenesten Har nådd en ny brukergruppe  Yngre innen psykiatri som er svært digitale

12 Infrastruktur for DigiHelse i Gerica
Krever at man har «Lifecare» infrastruktur på plass 1 server og 3 databaser pr miljø Utgifter til oppsett, drift og vedlikehold av infrastrukturen avhenger av priser regulert i avtalen med kommunens driftsleverandør Tips før igangsetting: Involver driftsleverandør så tidlig som mulig for å få avklart roller, ansvar og utgifter til oppsett, drift og vedlikehold Kartlegg om det må gjøres endringer i brannmurer for å få kommunikasjonen til å flyte mellom Gerica og Helsenorge.no, og gjør nødvendige bestillinger/ROS Brannmur - Gjennomfør kommunikasjonstest. Oslo har f.eks 3 miljøer så for oss ble det 3 servere og 9 databaser (sprint, preprod og prod) eRom kjøres også på Lifecare så hvis kommunen har en nyere installasjon av eRom kan det hende de har dette på plass allerede (Oslo startet med eRom på gammelt miljø, men i forbindelse med DigiHelse har vi samlet disse modulene i samme miljø) Oppsett, drift og vedlikehold Her var vi avhengig av tett dialog mellom Tieto og driftsleverandøren vår - Evry. Siden Evry ikke hadde kompetanse om det nye produktet måtte Tieto levere driftsdokumentasjon som Evry kunne benytte. I praksis ble det Tieto som installerte Lifecare på det nye miljøet når dette var bestilt og tilgjengeliggjort av Evry i henhold til krav til server og database (Operativsystem med riktig versjon, minne o.l) NB! Vi slet med ustabil leverandørtilgang for Tieto så det ble dårlig utnyttelse av ressurser så hvis Tieto skal installere må dette sikres eller det må bli et krav at Tieto fysisk sitter i kundens miljø Brannmur – Gjennomfør kommunikasjonstest. Vi har et tungt regime for bestilling av brannmuråpninger slik at det er behov for både å identifisere og bestille gjennomføring. Dette kan være helt annerledes i andre kommuner

13 Avtaler og kostnad Teknisk driftsavtale med Tieto
Vedlikeholdsutgifter pr innbygger


Laste ned ppt "Erfaringer fra Oslo kommune – slik gjør vi det i Gerica Erfaringskonferanse i Kristiansand12. oktober Camilla R. Holm, Oslo kommune."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google