Skikkethet i grunnskolelærerutdanningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skikkethetsvurdering
Advertisements

Fagrettet praksis i allmennlærerutdanningen 8. september 2009
Praksis i studieåret 2009/2010: Trinn 2-AU
Skikkethetvurderinger og nemndsarbeid
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Velkommen til praksismøte i kunnskapsområdet: Samfunnsfag, religion, livssyn og etikk (SRLE) Fredag 2. oktober Barnehagelærarutdanninga 2015.
Informasjonsmøte om kurset «Barnehagenorsk» Høgskolen i Oslo og Akershus
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Bonde i medgang og motgang. Kleiva Halle Arnes Distriktsleder HMS Nord Norge. 1.
Velkommen til Foreldremøte Vg1 og Vg2 Danielsen Videregående Skole
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Er du klar for nye utfordringer? Du får verdifull erfaring, kunnskap og kompetanse! Bli frivillig i Kirkens SOS krisetelefon eller SOS-chat!
Bacheloroppgave Bygge videre på det som fungerer godt – forandre på det som ikke fungerer optimalt.
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Dokumentasjon – Relevans, kvalitet og fullstendighet Juridisk perspektiv på dokumentasjonskravet ved særskilt skikkethetsvurdering.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Barneverntjenesten i Åmot
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
SU – Mortenstua skole skoleåret
PRAKTISKE OPPGAVER.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
INFORMASJON OM BARNEVERN
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Rådgiversamling 3. mars 2017 Anna Skarheim.
Kvalitet I barnehagen Presentasjon
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Overgang barneskole ungdomsskole
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Fellesmøte Fellesmøte.
Valgfag innsats for andre
Hva er innenfor UiOs ansvarssfære?
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
HMS © Caritas Norge..
Oppstart SU Jevnakerskolene
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Kompetanse for mangfold Jåttå vgs
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Matematikk på ungdomstrinnet
Velkommen til førskoledager HASLE SKOLE på Brynseng
Vold og overgrep Hvordan avdekke og følge opp vold og overgrep på helsestasjonen – hvordan kommunisere med barneverntjenesten? Hvordan er vår praksis i.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
SMISO Hamar et selvhjelpssenter for:
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Bikkjestykket barnehage Tidlig innsats og utfordrende atferd
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
Velkommen til foreldremøte
Fysisk og psykisk helse
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Enkel brukerveiledning
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Skikkethet i grunnskolelærerutdanningen Praksisseminar for 19MAGLU5-10 Presentasjon av meg. Flere kjenner sikkert godt til dette. For andre er det kanskje mer ukjent. Økt nasjonalt fokus – skikkethet skal være en mer naturlig og synlig del av en lærerutdanning. Så ved å være her i dag, håper jeg å bidra til en økt bevisstgjøring, men kanskje også en viss avdramatisering av hva skikkethet er. I tillegg til at jeg ønsker at enhver praksislærer som veileder studenter fra HiØ skal vite hvem jeg er og vite at jeg kan kontaktes ved behov. Jeg kommer gjerne på skolebesøk. 25.9.19 v/ Karl-Arne Korseberg, institusjonsansvarlig for skikkethet

Grunnloven §109 Rett til utdanning som en menneskerett i norsk lov. Alle skal sikres like muligheter til høyere utdanning på grunnlag av kvalifikasjoner. Statens plikt: et rettferdig system for utvelgelse.

Skikkethetsvurdering i høyere utdanning Begrenser den grunnleggende rett til utdanning som nedfelt i Grunnloven §109. Studenter som vurderes som ikke skikket for en bestemt utdannelse som lærer eller innenfor helsevesenet, kan utestenges fra studiet i inntil 5 år.

Skikkethetsvurdering Skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetninger for å kunne utøve yrket. En student som utgjør en mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til de elever eller andre studenten vil komme i kontakt med under praksisstudiene eller under fremtidig yrkesutøvelse, er ikke skikket for yrket. Løpende skikkethetsvurdering Særskilt skikkethetsvurdering

Skikkethetsvurdering Skikkethetsvurdering skal avdekke om studenten har de nødvendige forutsetninger for å kunne utøve yrket. En student som utgjør en mulig fare for liv, fysisk og psykisk helse, rettigheter og sikkerhet til de elever eller andre studenten vil komme i kontakt med under praksisstudiene eller under fremtidig yrkesutøvelse, er ikke skikket for yrket. Løpende skikkethetsvurdering Særskilt skikkethetsvurdering

Har sammen et viktig ansvar for å vurdere om studenten er skikket for et virke som grunnskolelærer

Å være skikket «En ting er å underkjenne praksis, slik at studenten må ta den på nytt igjen, men det er noe helt annet å skulle «dømme» og vurdere en person uskikket til å skulle bli lærer Det tror jeg de fleste du snakker med vil kunne skrive under på Det er nok kanskje dumt, for gjør man en feil kan det faktisk få ganske store konsekvenser». Intervju med erfaren praksislærer på en videregående skole i Østfold, 2018

Å være skikket «Det er vanskelig å skulle si at noen ikke er egnet for noe de har lyst til å bli. Overordnet sett føler jeg at de vurderingene jeg gjør er innenfor og hensiktsmessige, men jeg er redd for at jeg enkelte ganger har latt progresjon og vilje til utvikling få for stor betydning. Utvikling i praksis er jo enormt viktig, uansett utgangspunkt, men ikke nødvendigvis nok for å si at noen er egnet til noe». Intervju med erfaren praksislærer på en ungdomsskole i Østfold, 2018

Mistanke om uskikkethet Ved begynnende tvil om skikkethet, kontakt og gå i dialog med høgskolen. Man skal ikke stå alene. Dialog med basisgruppeveiledere. Skriftlig beskjed til studieleder. Institusjonsansvarlig for skikkethet. 03.10.2019

Institusjonsansvarlige for skikkethet Mette Tindvik Hansen Karl-Arne Næss Korseberg Tlf: +47 696 08 886 E-post: mette.t.hansen@hiof.no Avdeling for helse og velferd, Fredrikstad Tlf: +47 696 08 187 E-post: kak@hiof.no Avdeling for lærerutdanning, Halden

Underkjent praksis Man kan være uegnet som lærer uten at man nødvendigvis er uskikket. Underkjent praksis betyr ikke automatisk at det bør meldes tvil om skikkethet. Skal være en del av vurderingen. Løpende skikkethetsvurdering.

Vurderingskriterier Studenten viser manglende vilje eller evne til omsorg og til å lede læringsprosesser for barn, unge og voksne i samsvar med mål og retningslinjer for barnehagens og skolens virksomhet. Studenten viser manglende vilje eller evne til å ha oversikt over hva som foregår i en barnegruppe eller klasse og ut fra dette skape et miljø som tar hensyn til barn, unge og voksnes sikkerhet og deres psykiske og fysiske helse. Studenten unnlater å ta ansvar som rollemodell for barn, unge og voksne i samsvar med mål og retningslinjer for barnehagens og skolens virksomhet. Studenten viser manglende vilje eller evne til å kommunisere og samarbeide med barn, unge og voksne.

Vurderingskriterier Studenten har problemer av en slik art at han/hun fungerer svært dårlig i forhold til sine omgivelser. Studenten viser for liten grad av selvinnsikt i forbindelse med oppgaver i studiet eller kommende yrkesrolle. Studenten viser manglende vilje eller evne til å endre uakseptabel adferd i samsvar med veiledning. Studenten viser truende eller krenkende atferd i studiesituasjonen.

Eksempler på vanlige skikkethetssaker Ytrer seg på tvers av yrkets verdisyn. Viser manglende vilje til samarbeid. Endrer ikke uønsket atferd etter veiledning. Bryter taushetsplikten. Utsetter elever, barn, pasienter, klienter, brukere for fare. Viser ikke vilje og evne til å reflektere over egne handlinger.

Fra løpende til særskilt vurdering

Ved sending av tvilsmelding Tvilsmelding skal sendes skriftlig til institusjonsansvarlig for skikkethet. Merk: Ikke på e-post. Leveres personlig til institusjonsansvarlig (eller studieleder). Sendes i posten eller legges i posthylle i lukket konvolutt. Digitalt system kort tid unna.

Merk: Alle kan levere tvilsmelding, både faglig personale som for eksempel praksisveiledere og faglærere, samt studenter og administrativt personale.

Innsendte tvilsmeldinger Ansatte ved utdanningsinstitusjonene Ansatte ved praksisfeltet Medstudenter

Spørsmål som ofte stilles: Hva skjer når jeg har sendt en tvilsmelding? Hva skjer med studenten? Hvordan går Høgskolen fram da? Kan jeg som melder være anonym? Kan jeg få informasjon om hvordan det går videre med saken? 03.10.2019

Saksgang ved skikkethetsvurderinger Tvilsmelding: Behandles av institusjonsansvarlig for skikkethetsvurdering. Plikt til å få saken så godt opplyst som mulig: Snakke med tvilsmelderne, studieleder, lese praksisdokumenter mm. Tvilsmeldinger som er åpenbart ugrunnet skal ikke behandles videre av institusjonsansvarlig, jfr. Forskriften§8.

Anonymitet og videre innblikk i saken Man har ikke umiddelbart rett til å være anonym som melder i en skikkethetssak. Med klare unntak når det er fare for liv, helse, represalier etc. Vurderes av institusjonsansvarlig og jurist. Når sak er meldt og et møte med tvilsmelder er avholdt, er tvilsmelder formelt ute av saken.

Saksgang ved skikkethetsvurderinger Vurderingssamtale med studenten det er meldt tvil om. Informasjon om innholdet i tvilsmeldingen og hvem som har sendt meldingen. Studenten kan ha med seg én person. Kan ikke være ansatt ved Høgskolen i Østfold Studentombud

Saksgang ved skikkethetsvurderinger Vurderingssamtale med studenten det er meldt tvil om. Informasjon om innholdet i tvilsmeldingen og hvem som har sendt meldingen. Studenten kan ha med seg én person. Kan ikke være ansatt ved Høgskolen i Østfold Studentombud HIØ stiller med sekretær/referent i møtet. Kan være flere samtaler.

Saksgang ved skikkethetsvurderinger Utvidet veiledning/oppfølging av studenten: Studenten får oppnevnt veileder. 12 timer som utgangspunkt. Stort spenn i tilnærminger. Faglig veiledning tilstrekkelig? Kan ta lang tid –evt. utsatt praksis.

Saksgang ved skikkethetsvurderinger Vurdering om studenten anses som skikket for yrket, eller ikke. Om utvidet veiledning og oppfølging ikke gir ønsket utvikling hos studenten sendes saken fra institusjonsansvarlig til skikkethetsnemnda ved HIØ, som består av representanter fra praksisfeltet, HIØ og jurist.

Saksgang ved skikkethetsvurderinger Nemnda sender sin vurdering av studenten til Høgskolestyret. Tar den endelige beslutning om studenten regnes som skikket eller ikke. Dersom studenten ikke regnes som skikket: Vedtak sendes Samordna opptak. Et nasjonalt register over de som er vurdert til ikke å være skikket.

Nettside om skikkethet https://www.hiof.no/studier/skikkethet/