Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Materiellgrunnlaget for Miljøpartiet De Grønne
Advertisements

Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Informasjonssjef Christian Fossen
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Startkurs rådgivere 30 min. om Karrieresenter Telemark:
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Morgendagens kompetanse
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Posisjonering Kapittel 10.
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Hva vil du? Hva tror du? Har du ideer?. Hva tenker du ? Det er en utfordring til daglig for styret å få tak i hva meningmann egentlig ønsker seg Forumet.
Felteksperiment - OU. Eksperiment Test av en teori, dvs. test av noe som foreligger forut for eksperimentet. Eksperimentet blir dermed styrt av teorien.
Utviklingspsykologi Status og framtid
Software Requirements Elicitation
Hvordan forsterke merkevaren?
Nettverkskommunikasjon og utviklingsprosjekter
Definere og velge hovedmål og delmål
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
#tilveggs Kommunikasjon er veien fra å bli hørt og forstått til aksept og samhandling Girl Geek Dinner August 2014 Hvordan forberede seg på å fortelle.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Tema: Kommunikasjon i team
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Dobbel kompetanse 4 årig løp
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Generelle betraktninger Kommunesektoren skal legge til rette for gode liv for innbyggerne i det lange løp. Det normale er at konjunkturene svinger. Buffer.
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Søknadsrunde Oktober 2005 Forskningsbasert kompetansemegling.
Politisk påvirkning.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Ressurser og samspill i styret Ernst A. Eik. Styrets oppgaver Styrets oppgaver kan være av forskjellig karakter: –Strategisk –Rådgivende –Kontrollerende.
Foto: Jo Michael Sosialt enterprenørskap og næringslivet Erik Lundeby, NHO.
HVORDAN TA VARE PÅ KUNDENE VRI bedriftsprosjekt Simenstad Gård.
Innspel til folkehelsearbeidet Møre og Romsdal Roar Amdam Høgskulen i Volda
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Generell tilnærminger og holdninger Tilhørighet i en viss periode av livet Styrking av identitet Holdningsendring hos voksengenerasjonen Bevissthet hos.
God kommunikasjon. God sosial kompetanse gir et grunnlag for god kommunikasjon Hva kjennetegner god kommunikasjon? –Vise interesse –Bruke passiv og aktiv.
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
Verdensdagen for Psykisk Helse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan møte pårørendes behov?
Sett inn video fra Vimeo:
Gode alene – enda bedre sammen?
Ulvejakt og media.
JELØY MENIGHET HVA ER VI SKAPT TIL Å VÆRE HVA ER VI SKAPT TIL Å GJØRE.
Kommunikasjonsstrategi for Meteorologisk institutt
En visjon om å utvikle vanlige folkekirkemenigheter.
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Innovasjon i lokalarbeidet
Forbruker- & Finanstrender 2018
Stress Hva betyr det å være stresset? Hva gjør deg stresset?
Styresamling i Gresvik idrettsforening
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Camilla Hall-Henriksen
Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
Danning og voksenrollen i barnehagen
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Hvordan få forståelse for smidige metoder i organisasjonen – eller Mellommenneskelige og ”myke” utfordringer i smidige prosjekter Vidar Moe, mars 2006.
Utskrift av presentasjonen:

Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018 Christian Bjørnæs Broen til fremtiden

Hvorfor klimakommunikasjon Klimautfordringen er et resultat av måten vi har organisert oss, både de store samfunnssystemene og våre daglige liv. Skal vi løse den krever det at vi organiserer oss annerledes. Det krever endring og for å få til det, må vi ha med oss folk. Og da kan kommunikasjon være et viktig verktøy. Kommunikasjonsutfordringene er derfor mange: Hvordan skaper vi engasjement rundt klimasaken? Hvordan skaper vi aksept for nye restriksjoner? Hvordan får vi kundene til å velge de grønne løsningene? Mange bedrifter og kommuner har skjønt at man må jobbe strategisk. Innbyggerne og kundene kan ikke tvinges til omstilling, de må ville det. Restriktive reguleringer må kombineres med strategisk kommunikasjon. Og selskaper må ta tak i klimautfordringer som de gjennom sin virksomhet de kan være med å løse. Kommunikasjon av klimaendringer og -tiltak har i løpet av de siste tiårene nærmest blitt et eget forskningsfelt. Det forskes på mange samfunnsproblemer, men ikke så ofte på hvordan man skal kommunisere selve forskningen og hvordan tilhørende løsninger kan implementeres. Denne forskningen er i liten grad blitt sammenstilt med generelle kommunikasjonstrender og erfaring fra kommersielle kommunikasjons- og markedsføringseksperter. I denne rapporten har vi både sammenstilt forskning på klimakommunikasjon og intervjuet en rekke internasjonale kommunikasjonseksperter om hvordan du bedre kan nå gjennom med budskapene dine og skape engasjement om klimasaker. Basert på dette har vi trukket ut fem læringspunkter vi mener er sentrale for å lykkes i klimakommunikasjonene.

Det handler om det lokale

Nært og gjenkjennelig i hverdagen Folk er gjerne med på å løse problemer, men da må du ta utgangspunkt i noe nært. Dersom problemet du ønsker å løse ikke er viktig nok for de du vil involvere, må du finne et tilstøtende problem som kan løses som i andre rekke kan føre til det du ønsker å oppnå. Ting som er tett på folks hverdag Snakke om ting og muligheter folk har i eget lokalsamfunn

Synlig engasjement smitter Være med på noe som er større enn deg selv

Noe større enn deg selv Informasjonen om de andres engasjement Se på YOU som en større gruppe en det personlige YOU Forsterke følelsen av at dette er noe man må være med på Følge ildsjeler Folk vet hva du er med på Med på å bygge din egen merkevare

Tilpasse budskap

Hvem fremfører et budskap

Talspersoner Gjenklang Identifiserer seg med Tiltro i målgruppen Lokale Opplevd noe lignende Overraskende

Fra handling til holdning Holdningsendringer tar ofte lang tid. For noen aktører er det mer effektivt å endre handling. Kommuner kan forby oljefyr og fjerne parkeringsplasser. Vi vet at endret handling kan føre til nye holdninger. Folk er mer motivert til å være med på handlinger som de klarer å gjøre og som de tror har effekt. Fra handling til holdning

https://cicero.oslo.no/no/publications

Christian Bjørnæs og Astrid Arnslett christian.bjornas@cicero.oslo.no astrid.arnslett@cicero.oslo.no