Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Forbruker- & Finanstrender 2018

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Forbruker- & Finanstrender 2018"— Utskrift av presentasjonen:

1 Forbruker- & Finanstrender 2018

2 Forbruker- og Finanstrender (FoF) – Forsikring
FoF 2018 er den ledende undersøkelsen om finansnæringens status og fremtidig utvikling og er en syndikert undersøkelse gjennomført av Kantar TNS i samarbeid med Finans Norge Servicekontor innenfor markedene bank og skadeforsikring. FoF (forsikring) 2018 omfatter 2034 intervju gjennomført i ukene 3 til og med , blant befolkningen 18 år+ på Kantar TNS sitt ISO-sertifisert internettpanel som er representativt for den norske internettbefolkningen. Frem til og med 2016 ble webundersøkelsen supplert med et lite postalutvalg. Tilsvarende undersøkelse har blitt gjennomført hvert år siden 2006. Alle grafer viser %, med mindre det er oppgitt annerledes

3 Forbruker- og Finanstrender – Status og fremtid
Del 1: Det norske bankmarkedet Del 2: Det norske forsikringsmarkedet Status i dag: Hvordan bruker nordmenn banker, banktjenester, kanaler Tilfredshet med tjenestene, kundeforhold, rådgivning ol. Bankbytte og mobilitet i markedet Generell holdning til banker og næringen Trender i markedet & Fremtids-perspektiv: Nye betalingsløsninger: utbredelse, bruksområder, tilfredshet, forventninger til banknæringen & fellesskapet Interesse for overlay & tillit til aktører mtp. PSD2 Bruk av personlige data overfor banken Robotisering av rådgivningen Digitalisering av kundeforholdene Status i dag: Hvordan bruker nordmenn forsikringsselskap, tjenester, kanaler Tilfredshet med tjenestene, kundeforhold ol. Selskapsbytte og mobilitet i markedet Bytteårsaker og -triggere Generell holdning til forsikring og næringen Trender i markedet & Fremtids-perspektiv: Bruk av personlige data overfor selskapet Kundetyper i markedet og deres adferd & holdninger

4 Det norske forsikringsmarkedet ‒ Status 2018

5 [Headline] [Second headline]
Hvilke av følgende forsikringer har du i selskap du er kunde i? [Headline] [Second headline]

6 [Headline] [Second headline]
Har du kjøpt noen av de forsikringer du i dag har på nett (dvs. at du fullførte selve kjøpet på nett)? [Headline] [Second headline]

7 [Headline] [Second headline]
Hvilke av disse har du kjøpt på denne måten? [Headline] [Second headline]

8 Har du byttet hovedselskap eller tatt i bruk et nytt selskap i løpet av det siste året?

9 [Headline] [Second headline]
Hva er årsaken(e) til at du byttet forsikringsselskap? [Headline] [Second headline]

10 [Headline] [Second headline]
Opplevde du noe av følgende i forbindelse med bytteprosessen? [Headline] [Second headline]

11 [Headline] [Second headline]
Tenk deg at du skal velge et nytt forsikringsselskap. Hvilke av disse forhold er av størst betydning for deg? [Headline] [Second headline]

12 [Headline] [Second headline]
Hvilken av påstandene beskriver best hvordan du tenker om forsikring? [Headline] [Second headline]

13 [Headline] [Second headline]
Hvordan foretrekker du å kjøpe skadeforsikring? [Headline] [Second headline]

14 [Headline] [Second headline]
Kan det være aktuelt for deg å bytte forsikringsselskap i løpet av de kommende 3 år? [Headline] [Second headline]

15 [Headline] [Second headline]
Tok selskapet du byttet til kontakt med deg før du bestemte deg for å bytte? [Headline] [Second headline]

16 [Headline] [Second headline]
Gjorde selskapet et aktivt forsøk på å forhindre at du byttet? [Headline] [Second headline]

17 [Headline] [Second headline]
Har du meldt et eller flere forsikringstilfeller (f.eks skade, ulykke, tyveri e.l) til et skadeforsikringsselskap i løpet av de siste 3 år? [Headline] [Second headline]

18 [Headline] [Second headline]
Hvor fornøyd er du med skadeforsikringsselskapets behandling av ditt siste forsikringstilfelle (f.eks skade, ulykke, tyveri e.l)? [Headline] [Second headline]

19 [Headline] [Second headline]
Hvor fornøyd er du med ditt hovedselskap totalt sett? [Headline] [Second headline]

20 [Headline] [Second headline]
I hvilken grad foretrekker du ditt hovedselskap fremfor et annet forsikringsselskap? [Headline] [Second headline]

21 [Headline] [Second headline]
I hvilken grad oppfatter du at du har konkurransedyktige betingelser på dine skadeforsikringer i ditt hovedselskap? [Headline] [Second headline]

22 [Headline] [Second headline]
Hvor vanskelig eller lett ville du oppleve det å bytte skadeforsikringsselskap? [Headline] [Second headline]

23 [Headline] [Second headline]
Hvor lett eller vanskelig synes du det er å sammenligne ulike tilbud fra livs- og/eller pensjonsforsikringsselskap? [Headline] [Second headline]

24 [Headline] [Second headline]
I hvilken grad er du villig til å dele informasjon om adferden din med forsikringsselskapet for å få mer skreddersydde forsikringer (produkt og pris)? [Headline] [Second headline]

25 [Headline] [Second headline]
Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander? [Headline] [Second headline]

26 Topp 2 (Usedvanlig og svært fornøyd)
Hvor fornøyd er du med skadeforsikringsselskapets behandling av ditt siste forsikringstilfelle (f.eks skade, ulykke, tyveri e.l)? [Headline] [Second headline] Topp 2 (Usedvanlig og svært fornøyd)

27 Topp 2 (Usedvanlig og svært fornøyd)
Hvor fornøyd er du med ditt hovedselskap totalt sett? [Headline] [Second headline] Topp 2 (Usedvanlig og svært fornøyd)

28 Topp 2 (I usedvanlig og svært stor grad)
I hvilken grad foretrekker du ditt hovedselskap fremfor et annet forsikringsselskap? [Headline] [Second headline] Topp 2 (I usedvanlig og svært stor grad)

29 [Headline] [Second headline]
Hvor fornøyd er du med ditt hovedselskap totalt sett? [Headline] [Second headline]

30 [Headline] [Second headline]
I hvilken grad foretrekker du ditt hovedselskap fremfor et annet forsikringsselskap? [Headline] [Second headline]

31 [Headline] [Second headline]
Hvor vanskelig eller lett ville du oppleve det å bytte skadeforsikringsselskap? [Headline] [Second headline]

32 [Headline] [Second headline]
Hvordan vil du vurdere skadeforsikringsselskapenes samlede omdømme eller anseelse? [Headline] [Second headline]

33 Hvordan vil du vurdere det samlede omdømmet eller anseelsen til ditt hovedselskap?

34 Er du villig til å betale en høyere pris eller akseptere lavere avkastning på dine spareprodukter for at et selskap innen bank og forsikring skal ta samfunnsansvar?

35 Hvor viktig avgjørelse er valg av forsikringsselskap for deg, det vil si hvilket selskap du velger å være kunde i?

36 Har ny folketrygd og pensjonsreformene bidratt til at du selv sparer penger eller planlegger å spare til alderdommen?

37 Det norske forsikringsmarkedet ‒ Trender 2018

38 Fremtidsperspektivet: Opinionsledere driver utviklingen i finansmarkedet
Det er ikke mangel på utfordringer for finansbransjen: Fragmentering av kundeforhold, store endringer som følge av endringer i lovverket (PSD 2 og tillatelse for overlay- og tredjepartsaktører), nye betalingsløsninger, digitalisering av kundeforhold, robotisering av rådgivning, strukturelle demografiske endringer (flytting til sentrale kommuner). Ved å se på opinionsledernes adferd og holdninger vil vi kunne identifisere retningen finansmarkedet beveger seg i. Å være opinionsleder er i aller høyeste grad avhengig av kategori/bransje. Motsatsen av opinionsledere kalles for ‘yesteryear consumers’. Disse ligger på andre enden av skalaen når det gjelder villighet til å teste nye produkter og tjenester. Opinionsledere Har kunnskap om forsikring … …snakker om finans… …får gehør hos andre… …i et stort sosialt nettverk. Ved å kombinere disse 3 dimensjoner kan vi identifisere personer med innflytelse innenfor kategorien forsikring Opinionsledere kjennetegnes ved spesielle holdninger og adferd som massemarkedet vil adoptere i fremtiden.

39 [Headline] [Second headline]
Hvilke av følgende forsikringer har du i selskap du er kunde i? [Headline] [Second headline]

40 [Headline] [Second headline]
Har du kjøpt noen av de forsikringer du i dag har på nett (dvs. at du fullførte selve kjøpet på nett)? [Headline] [Second headline]

41 [Headline] [Second headline]
Hvilke av disse har du kjøpt på denne måten? [Headline] [Second headline]

42 [Headline] [Second headline]
Har du byttet hovedselskap innen skadeforsikring i løpet av det siste året? [Headline] [Second headline]

43 [Headline] [Second headline]
Tenk deg at du skal velge et nytt forsikringsselskap. Hvilke av disse forhold er av størst betydning for deg? [Headline] [Second headline]

44 [Headline] [Second headline]
Hvilken av påstandene beskriver best hvordan du tenker om forsikring? [Headline] [Second headline]

45 [Headline] [Second headline]
Hvordan foretrekker du å kjøpe skadeforsikring? [Headline] [Second headline]

46 [Headline] [Second headline]
Kan det være aktuelt for deg å bytte forsikringsselskap i løpet av de kommende 3 år? [Headline] [Second headline]

47 [Headline] [Second headline]
Tok selskapet du byttet til kontakt med deg før du bestemte deg for å bytte? [Headline] [Second headline]

48 [Headline] [Second headline]
Gjorde selskapet et aktivt forsøk på å forhindre at du byttet? [Headline] [Second headline]

49 [Headline] [Second headline]
Har du meldt et eller flere forsikringstilfeller (f.eks skade, ulykke, tyveri e.l) til et skadeforsikringsselskap i løpet av de siste 3 år? [Headline] [Second headline]

50 [Headline] [Second headline]
Hvor enig eller uenig er du i følgende påstander? [Headline] [Second headline]

51 [Headline] [Second headline]
Hvor fornøyd er du med ditt hovedselskap totalt sett? [Headline] [Second headline]

52 [Headline] [Second headline]
I hvilken grad foretrekker du ditt hovedselskap fremfor et annet forsikringsselskap? [Headline] [Second headline]

53 [Headline] [Second headline]
Hvor vanskelig eller lett ville du oppleve det å bytte skadeforsikringsselskap? [Headline] [Second headline]

54 [Headline] [Second headline]
Hvordan vil du vurdere skadeforsikringsselskapenes samlede omdømme eller anseelse? [Headline] [Second headline]


Laste ned ppt "Forbruker- & Finanstrender 2018"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google