Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
LUB og nasjonale planer
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Bruk ”malvisning” for å få tilgang til denne teksten: I nedtrekksmenyen ”Vis” velger du ”Maler” og ”Lysbildemal” Oppsummering av arbeidet med KRaV på programnivå.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
Utdanningsledelse - En rapport fra felten…. Bjørn Stensaker.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Denne informasjonen gjelder for
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Kvalifikasjonsrammeverk
Erfaringer med utdanningsmelding med fokus på kvalitetsutfordringer
Kvalifikasjonsrammeverket
Vurdering for læring.
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Utdanningskomiteen 19. mai
NOKUTs evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013
Ny studietilsynsforskrift - NOKUT
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Gjennomføring av tilsynet
Hjertelig velkommen til utdanningsseminar for Nord 2017
Kvalitetssikring av studieprogram ved Nord universitet
Strategi for Nord universitet 2020
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Karin Helle og Gro Beate Vige
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
ALLE SKAL UT.
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Sivilingeniørprogram i medisinsk teknologi
Formål og vurdering i høyere utdanning
Om opprykk til førstelektor
Oddbjørn Almli, seniorrådgiver HR
Implementering - sentralt
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Kandidatundersøkelsen 2018
Nytt studieutvalg ved HF (2016-høst vår)
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Evalueringssystemet ved MN-fakultetet
Utdanningskvalitet og NOKUT-tilsyn
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Canvas-prosjekter 2017/2018 Det nedsettes en prosjektgruppe + en referansegruppe som skal legge til rette for administrativ og pedagogisk support og opplæring.
Bli kjent med forsøkslæreplanene for FVO
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord Seminar ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi - mai 2011 Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – bakgrunn for arbeidet Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord

Bakgrunn og prosess To ulike, men korresponderende rammeverk for høyere utdanning i Europa: Europeisk rammeverk for høyere utdanning (vedtatt av Bologna-ministrene i Bergen i 2005) EQF (EUs rammeverk for livslang læring, 2008) ”Vi er ikke alene i verden” - vi må sette mål for og dokumentere kvalifikasjonene til alle som fullfører studier på en slik måte at de kan overføres og innpasses i et internasjonalt utdannings- og arbeidsmarked. Norsk arbeidsgruppe nedsatt i 2005. Rapport levert departementet i 2007. Bred høring. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning fastsatt av departementet i 2009 tilpasset både EQF og det europeiske kvalifikasjons-rammeverket for høyere utdanning Departementets frist for å implementere rammeverket i alle studieprogram: utgangen av 2012 26.07.2019

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk – beskrivelse Kvalifikasjonsrammeverket beskriver det læringsutbyttet det forventes at alle kandidater som har fullført utdanning på det aktuelle nivå skal ha ved endt utdanning Tre nivåer: bachelor, master, ph.d. Omfatter mangfoldet av utdanninger (teoretisk baserte akademiske utdanninger, kunstfaglige utdanninger og profesjonsutdanninger) Graderingen av prestasjonen gjøres ved hjelp av karakterskalaen Læringsutbyttet beskrives i kategoriene kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse Kvalifikasjonsrammeverket er kumulativt – det skal være progresjon i læringsutbytte fra nivå til nivå 26.07.2019

Formål med kvalifikasjonsrammeverket (utvalg) Dreining i fokus fra innsatsfaktorer til læringsutbytte Bidra til klargjøring av hva studenter skal lære, med konsekvenser for utforming av undervisning og eksamen Gi bedre informasjon om utdanningene til søkere, arbeidsgivere og samfunnet generelt Bidra til rekruttering av studenter - til ”riktige” studieprogram Bidra til å gi kandidatene kvalifikasjoner som er mer tilpasset kravene i arbeidslivet NB: Kravene i kvalifikasjonsrammeverket legger stor vekt på at kandidatene skal utvikle kunnskaper og ferdigheter i tillegg til de rent fagspesifikke ”Metodisk grep” for å strukturere den faglige kvalitetssikringen av studieprogrammene Letter godkjenningen av kvalifikasjoner over landegrensene Legge til rette for livslang læring 26.07.2019

Implementeringsarbeidet Fakultetene definerer selv hvordan oppdraget fra KD skal operasjonaliseres innenfor de rammer som UiT har fastsatt Arbeidet med å utforme læringsutbyttebeskrivelser for emner og studieprogram skal være mer enn en formalitet/skrivebordsøvelse – altså ikke bare tekstlige justeringer av eksisterende emne- og studieplaner Gjennomgang av læringsutbyttebeskrivelser for studieprogrammene skal være en faglig refleksjons- og utviklingsprosess, forankret i fagmiljøene – vurdering av faglig identitet, helhet og sammenheng i programmene Administrativt tilsatte kan/bør være viktige støttespillere Vil pågå i overskuelig framtid 26.07.2019

Studieprogram versus emner Studieprogrammets totale læringsutbytte er overordnet og bestemmende: avgjør hva studentenes samlede læringsutbytte skal være når hele programmet er fullført skal styre forventet læringsutbytte til emnene i programmet emnene i et studieprogram skal samlet sett lede frem til det totale læringsutbytte for studieprogrammet hvert emne skal oppfylle sin del av studieprogrammets totale læringsutbytte emneansvarlig bør kunne godtgjøre hvordan emnet bidrar i forhold til studieprogrammets læringsutbytte 26.07.2019

Noen utfordringer Balanse i detaljnivået: hvor spesifikt eller generelt bør studieprogrammets samlede læringsutbytte defineres? Hvilke pedagogiske metoder vil være de beste for at studentene skal oppnå læringsutbyttet? Hvilke vurderingsformer kan benyttes for å vurdere/”måle” hvorvidt læringsutbyttet er oppnådd? Den virkelig utfordrende oppgaven er å lage ”vurderingssituasjoner” som viser om kandidaten har kunnskapene, forståelsen samt evnen til å anvende, analysere, formidle skriftlig og muntlig, kommunisere osv Studieprogram med stor grad av valgbare emner - nødvendiggjør en nærmere avklaring av hvilken eller hvilke emnegruppe(r) som skal bære de overordnede kravene i kvalifikasjonsrammeverket Ikke komplisere 26.07.2019

Nokuts tilsynsforskrift (av 27.1.2011)* § 4-2 Plan for studiet, 2. punkt: Studiet** skal beskrives med utgangspunkt i læringsutbyttebeskrivelse: a. Læringsutbyttet skal være beskrevet som det en kandidat skal ha oppnådd ved fullført utdanning i form av kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse i samsvar med nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk. b. Studiets relevans for arbeidsliv og/eller videre studier skal være tydelig. c. Studiets innhold og oppbygging skal tilfredsstillende relateres til læringsutbyttet slik det er beskrevet i planen. d. Studiets arbeids- og undervisningsformer skal være egnet til å oppnå læringsutbytte slik det er beskrevet i planen. e. Eksamensordninger og andre vurderingsformer skal være egnet til å vurdere i hvilken grad studentene har oppnådd læringsutbyttet. *Forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning ** Gjelder studier både på bachelor-, master- og ph.d.-nivå 26.07.2019