Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Samhandling.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
-ikke bare for zippylæreren…
Trygge organisasjoner
-ikke bare for zippylæreren…
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Mobbing i barnehagen?.
Glitre barnehage.
Rolighetsmoen barnehage
Om å skrive om litterære tekster
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Utfordringer i familien
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
I dag snakker vi om psykiske problem:
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Mosjøen 4.mai 09 Kjell Amundsen 1 Kommunikasjon og Sosial kompetanse Dialogkonferanse Mosjøen Kjell Amundsen.
-ikke bare for zippylæreren…
HelART i Ulåsen barnehage
Etikk i pedagogisk arbeid
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Opprettholdende faktorområder
Lek og Læring i barnehagen
BARNAS BARNEVERN 2020.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Barnas læringsmiljø Foreldrenes påvirkningsmuligheter Hanne Steen og Marit Brekke Lone skole 25.april 2016 Hanne Steen1.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Foreldremøte 7. September 2016 OPPVEKST | Søm barnehage.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Kommunikasjon og veilederrollen Kristin Bie 2016.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Bli med! Barn.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
1 Kommunikasjon.
Barnehagepolitisk offensiv
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Siste året i barnehagen
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Sosial kompetanse og psykisk helse.
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Danning og voksenrollen i barnehagen
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen Agenda: Forarbeid til Kvalitetsoppfølging 8.november 2018
Voldsforebyggende opplæring
Klasseregler. Målsetting med dette kapitlet vise hvordan reglene kan arbeides med i klassen for å skape tilslutning og ansvarsfølelse blant elevene vise.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing Vennskap som beskyttelse mot mobbing Kjennetegn på små barns vennskap Populære barn i lek og vennskap Barnet i samarbeid Foreldresamarbeid som forebygging mot mobbing Kjøreregler når samarbeidet utfordres Konkrete tiltak mot mobbing i barnehagen

Vennskap som beskyttelse mot mobbing Vi voksne må hjelpe barna å etablere og legge tilrette for vennskap Hjelpe barn å få venner, stille barn må ikke overses Se hvem som danner gode relasjoner, av og til styre hvem som får sitte sammen, holde i hånden, være sammen, ta hensyn til barnas ønsker til en viss grad Samspill mellom barn som ofte havner i konflikt: vær tydelig på hva du forventer av samspillet, lede og følge opp, lære dem hvordan man er sammen på en god måte

1.Similarity= likhet : Barns som treffes på fritiden Foreldre som legger til rette for besøk Barn velger ofte barn som er like dem selv: - stille barn velger stille barn - utagerende barn velger utagerende venner

2. Equality= Likeverd Likhet og maktbalanse mellom barna, de får bestemme like mye 3. Mutual liking= De liker de samme tingene og har de samme holdningene Har lyst til de samme tingene og blir fort enige om hva leken skal inneholde og regler i leken. Mindre konflikter.

4. Closeness= Relasjonen De følelsesmessige båndene i relasjonen. Når noen er glad for å se deg om morgenen, spør om du vil sitte ved siden av, leie hånden på tur = dekker grunnleggende behov som å høre til. Å være en del av fellesskapet gir trivsel. 5. Loyalty= Lojalitet En god allianse mellom barna og at de opplever at de kan stole på hverandre. Vite at den andre ikke lurer en. Har hemmelogheter sammen. Viktig at barnehagen snakker med ungene om temaet ”sladring” fordi dette kan skape problem ift mobbing og lojalitet til venner.

Populære barn i lek og vennskap Noen barn velges av andre barn fremfor andre. Barns atferd medvirkende årsak til om de blir valgt eller ikke

Kjennetegn på populære barn Er positive og glade Kommer lett i kontakt med andre Er villige til å dele Oppfattes som gode ledere i lek Er lite aggressive

Barnet i samarbeid Tydelige og varme voksne som er opptatt av barns medvirkning Barnet få oppleve at vi snakker MED ikke TIL = aktiv aktør og reflektere Suksess!!! Invitere barnet inn i prosessen, ikke bare informere om hva de voksne har bestemt

Foreldresamarbeid som forebygging mot mobbing Når mobbing skjer i barnehagen skal foreldre og ansatte sammen samtale om hvilke tiltak som skal iverksettes Både foreldre til barn som blir mobbet og barnet som mobber er sårbare. Sårbare foreldre gir utfordrende dialog. Viktig at vi anerkjenner foreldrenes opplevelse selv om vi mener noe annet. Målet er å finne ut sammen hva som er til beste for barnet!

Hvorfor blir kommunikasjonen noen ganger så vanskelig? Et budskap er ikke bare et budskap * Det en faktisk sier Det en mener å si, men som av og til forsvinner i for mange ord eller følelser Slik motparten tolker det som blir sagt Måten du sier det på (f.eks: irritasjon, likegyldighet) Det som ikke sies i ord, men som kroppsspråket uttrykker (f.eks: smil, nikk, sukk, nedvendt blikk) Hvilke erfaringer mottakeren har fra før med deg (barnehagen)

Erfaringer, følelser, tolkninger, forventninger og relasjoner MOTTAKER SENDER FILTER BUDSKAP

Kjøreregler når samarbeidet utfordres Mobbing er et tema som utfordrer samarbeidet både når det gjelder enkeltpersoner, relasjoner og barnehagen som system. En kan bli stående fast i diskusjoner med foreldrene om hvem som skal gjøre hva på hvilken måte. Viktig å våge å ta opp temaet raskt og at en legger vekt på den gode dialogen.

Kjøreregler: Relasjonelt mot Ubehaget Budskapet framføres i tydelig jeg-form Gi den andre tid og mulighet til å svare på det ubehagelige Erkjennelsen Dialog og refleksjon Avslutning

Hvordan går vi frem? Foreldre til involverte barn: Separate samtaler med foreldre til de involverte barna Forklare bakgrunnen for møtet Spør hva foreldrene vet om den aktuelle hendelsen Beskrive det som hendte ut ifra den/de voksnes tolkning av hendelsen og barnas opplevelse av episoden (krever at den voksne har samarbeidet med de involverte barna og fått de ulike perspektivene) Markere at barnehagen og foreldrene har et felles ansvar overfor de involverte barna Avklare hva som skal gjøres videre og hvem som skal gjøre hva Alltid skrive referat / tiltaksplan Avtale eventuelt nytt møte Ta kontakt med PPT /helsesøster eller annen ekspertise ved behov for ekstra hjelp/støtte

Dersom vi ikke får til en tydelig avslutning har disse kjørereglene likevel vært en viktig prosess fordi vi har invitert til dialog og gitt dem mulighet til å svare og komme med sine reaksjoner og forslag til tiltak. UANSETT – viktig å formidle til foreldrene at: ”Dere kan alltid forvente av oss i vår barnehage at dere alltid vil bli tatt på alvor når dere tar kontakt med oss for å formidle bekymring for at barnet deres er utsatt for mobbing. Vi forventer at dere sammen med oss ønsker å finne løsninger når deres barn er med på å mobbe andre eller er utsatt for mobbing.”