Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
-ikke bare for zippylæreren…
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Veiledning av elever / lærlinger
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Historiefaget i skolen
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Om voksenpedagogikk.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet lesing Mørkved skole
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
I dag snakker vi om psykiske problem:
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Hjem-skole-samarbeid Rollemodeller Engasjement
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Grunnleggende pedagogikk,
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Lyshovden Oppveksttun!
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Velkommen til et nytt skoleår!
Pedagogikk og elevkunnskap
Problemløsning.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Mobbing og psykisk helse (Ungdomstrinnet)
Redsel Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er redd
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Emilios jobb som assistent
Sinne Film:
Denne presentasjonen er ment for ungdom
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
LYKKE TIL MAT I BARNEHAGEN.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Foreldremøte 8. trinn Midtstuen skole 6.mars 2019
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i barneskole
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Vil du bli språkhjelper?
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Forberedelse til praksis
Utskrift av presentasjonen:

Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2 19.08.2019 Voksen-pedagogikk Kurs 2 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 19.08.2019 - Referat og dagens ord - Avtaler til neste gang - Voksnes læring - Oppsummering Plan for dagen Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 19.08.2019 Hvordan lærer voksne? Voksne har erfaringer. De har opplevd mye, og mange har barn, familie og ansvar. Voksne kjenner seg selv og vet hvem de er. De spør ofte: Hvilke erfaringer har jeg? Hva vil jeg gjøre i framtida? Voksne er selvstyrte. Mange ønsker for eksempel å ta ansvar for sin egen læring. De vet hva de kan og hva de ikke kan. Voksne vil vite at de har bruk for det de lærer. De vil ikke kaste bort tiden. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 19.08.2019 Lærer voksne og barn på samme måte? Oppgave 1 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 19.08.2019 Hva er nyttig læring? Voksne spør: Hvorfor skal jeg lære dette? Voksne er målrettet. De vil videre i livene sine. Voksne vil bruke det de lærer i hverdagslivet og jobben. Når voksne synes det de lærer er nyttig, vil de gjerne jobbe mer. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 19.08.2019 Motivasjon Voksne spør seg selv:  - Klarer jeg dette? - Trenger jeg dette? Å mestre er motiverende. Det gir oss selvtillit. Vi vil vise at vi kan. Vi blir mer motivert når vi klarer noe. Vi blir ofte mer motivert når vi samarbeider med andre.  Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 19.08.2019 Voksne kan ofte reagere med motstand i læringssituasjoner. - Hvorfor?  - Hvordan kommer det til uttrykk? Voksne er i et dilemma. Vi både vil og vil ikke lære på samme tid. Motstand Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 19.08.2019 Klassen jobber med verb og elevene kommer med eksempler på bruk av verb i preteritum. Så spør en elev: «Hvorfor snakker vi ikke om klokka?» Diskuter: - Hvorfor sier eleven dette? - Hvordan vil du reagere hvis du er lærer? - Hvordan tror du de andre i klassen reagerer? Oppgave 1 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 19.08.2019 Oppgave 2 Klassen arbeider med farger. Læreren har diktat. Deltakerne skal farge de tingene læreren leser. En deltaker fargelegger ikke og blir sittende uten å gjøre noe. Læreren spør: «Hvorfor farger du ikke?» Deltakeren svarer: «Det er barnslig. Det er bare barn som gjør det.» Diskuter: Hva tror dere deltakerne kan lære av denne oppgaven? Er dette en bra oppgave for voksne? Hvorfor synes deltakeren det er barnslig å fargelegge? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof Relasjonsbygging 19.08.2019 Barn godtar i større grad å lære av autoriteter, eldre barn, foreldre og lærere på grunn av aldersforskjell og status. En voksen må ha tillit til dem de skal lære av eller med. Som voksenlærere må vi derfor skape tillit mellom elev og lærer og tenke på hvordan vi møter andre mennesker. Vi må også vise at vi kan det vi skal formidle, og at vi kan formidle den kunnskapen vi har. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Relasjonen mellom deltakere og lærere Osloskolen Oslo VO Rosenhof 19.08.2019 Relasjonen mellom deltakere og lærere Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Prestasjon og sårbarhet Osloskolen Oslo VO Rosenhof 19.08.2019 Prestasjon og sårbarhet Som voksen er det veldig ubehagelig å framstå som uvitende eller dum. Vi ønsker ikke å tape ansikt i en læringssituasjon. Voksne kan være mer sårbare enn barn, og voksne i en læringssituasjon krever varsomhet og takt. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no

Osloskolen Oslo VO Rosenhof 19.08.2019 Hva har vi snakket om i dag?  Husk på dagens ord og referat Oppsummering Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no