Velkommen til kurs for språkhjelpere

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kurs for kulturvertene
Advertisements

Elever og sosiale medier
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Nettevett – utvidet versjon
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Arbeidslivskurs og språkpraksisoppgaver tilpasset B-løpselever
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Synger du sammen med meg
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
Om å skrive om litterære tekster
Forventninger til oss som skole:
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 40 Personlig økonomi.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
BARNAS BARNEVERN 2020.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Kapittel 34 Ernesto intervjuer en bussjåfør og en ekspeditrise Ernesto.
Seksualitet - glede og ansvar Lærings- mål Reflektere over og uttrykkje synspunkt på tema som seksuell debut, seksuell orientering, seksuell fridom og.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Stavskrift Zeppelin: stavskrifthefte Bokbind  lettere gjenkjennelig for barna. Følg godt med på elevens sporing. Dette har vi lært på skolen.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
Skole/hjem samarbeid.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å drive samtalegrupper
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Roller og forventninger
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
Samarbeid Forslag til spørsmål -Hva er samarbeid, og hva er vitsen?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
Fest & følelser Velkommen
Skole/hjem samarbeid.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Venner & valg Velkommen.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Emilios jobb som assistent
Barn i krise K og T Presentasjon Litt om Rvts.
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
1. Case fra politiet 2. Gjennomgang av app 3. Elevarbeid 4
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Vil du bli språkhjelper?
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Tilpasset opplæring Kurs 5
Forberedelse til praksis
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Å si fra 5.-7.trinn TYSDAG trinn «DÅRLEG GJORT»
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til kurs for språkhjelpere Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Plan for dagen Presentasjonsrunde Hva er oppsummering og dagens ord? Hvorfor er du viktig som språkhjelper? Regler Taushetsplikt Oppgaver Hva har vi snakket om i dag? Plan for dagen  Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Hvorfor er du viktig som språkhjelper? Det er veldig vanskelig å lære noe når man ikke forstår hva læreren sier. Det kan være lettere å lære seg et nytt språk hvis man får hjelp på morsmålet. Du kan hjelpe noen å lære norsk  Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Du vil også lære noe Du lærer mer norsk. Du lærer studieteknikk. Du lærer hvordan du kan hjelpe andre å lære. Du får arbeidserfaring.  Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Regler Hva synes dere er viktige regler for en språkhjelper?  Snakk sammen to og to for å bli enige om hvilke regler vi må ha. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Forslag til regler Du må være presis til timene. Du må ikke ha ugyldig fravær. Du må alltid gi beskjed hvis du ikke kan møte til undervisning.  Det er viktig at du deltar på alle kursene! Du hjelper andre å lære. Du gir dem ikke svarene. Du må respektere taushetsplikten. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Språkhjelperne skal ikke ... Hjelpe deltakerne utenom skolen (for eksempel være med dem på kontorer eller ringe for dem). 01 Ha ansvar for undervisningen alene. Norsklæreren har ansvaret, men språkhjelperen har en viktig rolle.  02 Vite svaret på alt. Ikke bli stresset- spør læreren  03 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Taushetsplikt                           Lærere får ofte vite mye om elevene sine. Man kan få informasjon som er konfidensiell. Lærere har taushetsplikt. Taus betyr stille (ikke snakke). Det betyr at læreren ikke har lov å snakke om elevene sine slik at de kan gjenkjennes. Å bryte taushetsplikten er straffbart. Når du er språkhjelper på skolen, har du også taushetsplikt.   Du har fortsatt taushetsplikt når du har sluttet som språkhjelper. Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Du jobber som språkhjelper Du jobber som språkhjelper. En av elevene i gruppa, Nadia, er veldig lei seg en dag. Hun forteller at mannen hennes har flyttet ut. Hun forteller dette til klassen fordi hun vil forklare hvorfor hun gråter. Etter skolen drikker du kaffe med noen venner. En av vennene dine kjenner Nadia. Han spør om det er sant at mannen hennes har flyttet ut. Hva gjør du? Oppgave 1 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Ahmad jobber som språkhjelper Ahmad jobber som språkhjelper. Sahra, en av elevene i klassen, viser Ahmad en SMS og spør hva det står i meldingen. Ahmad oversetter meldingen for Sahra. Det står at Sahra må betale strømregningen fort, hvis ikke vil strømmen bli slått av. Sahra får tårer i øynene og forteller at hun ikke har penger til å betale regningen.  Om kvelden forteller Ahmad om Sahra til en venn. Han synes synd på henne og ønsker å hjelpe, men vet ikke hvordan. Kanskje vennen hans har noen gode forslag? Hva mener du om det Ahmad gjør her? Oppgave 2  Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Oppgave 3 Er det noen ganger greit å bryte taushetsplikten? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Taushetserklæring Jeg skal være språkhjelper i en klasse på Rosenhof VO. Da kan jeg få vite personlige ting om de som jeg hjelper. Dette vil jeg ikke fortelle videre til andre. Navn: …………………………………………………………………………………… Fødselsdato: ……………………………………… ………………… …………………………………………           Dato                            Underskrift Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019

Hva har vi snakket om i dag? Husk på dagens ord og oppsummering. Hva har vi snakket om i dag? Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI www.språkstøtte.no 2019