«Alle med» Skåredalen skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Hurum PPTs erfaringer med LP
UTDANNING FOR BÆREKRAFTIG UTVIKLING
Åsmund Sollien Schau og
Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Fra prøving og feiling til
Skole – hjem samarbeid.
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Utviklingsprosjekt Region nord Mål for dette året • Finne et interesseområde/tema ( 3-4 samarbeider) • Planlegge undervisningen med grunnlag.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Visjoner For oppvekstsektoren: Barn og unge først! For elevene på Seiersten: Study more, get smarter! For ansatte på Seiersten: Vi åpner nye dører …
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
- Hovedrolle eller birolle
STRATEGIKART SKOLE Kunnskap og glede, Mykje er stedet!
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
SKOLEÅRET Vurdering For Læring
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Ungdomstrinn i utvikling
Lektor 2 på Vardal ungdomsskole 5. mars Lektor 2 - ordning Fagpersoner fra industri og øvrig arbeidsliv utenfor skolen deltar aktivt i undervisningen.
Veilederkorpset - Eide kommune Trondheim
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Veien videre Tredelt: Oppfølgingsmøtet med analyse av skolens ståsted
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Undervisningssektoren 2015
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
INTERKOMMUNALT SAMARBEID I VOKSENOPPLÆRINGEN Follo Kvalifiseringssenter IKS (FK) Opprettet kommuner (Frogn, Ski og Vestby) Antall deltakere 250/565.
Finsk skole møter svesk
Ine Skog, Ida Bøhmer, Anders Sandvik og Aleksander B. Andersen
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Praksiseksempel fra Lørenskog
Drop-In metoden i skolen
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Pedagogikk og elevkunnskap
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
Relasjonsbasert klasseledelse Haugalandet
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
1 Innovasjonssamling Spesialundervisning – Tilpasset opplæring Innovasjonssamling
Enhet skole Hemnes kommune Strategisk plan
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Observasjonsoppgave praksis
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kompetanse for mangfold
Den gode skoleeier I Nes.
Integrering gjennom landbruket
Velkommen til foreldremøte!
Finsk lærer i svensk skole
Nasjonale prøver på 5. trinn høst 2017
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til Engebråten skole
Hagaløkka skole Hagaløkka skole, verden i miniatyr.
Rutinar for tilpassa opplæring v/Borgund vgs STOLTE FAGFOLK FOR FRAMTIDA Borgund vgs - ein arena for personleg, fagleg og sosial vekst gjennom samhandling.
LESEUTVIKLINGSSKJEMA ET KVALITETSSYSTEM FOR LÆRER OG ELEV
Vår skole på Fornebulandet
Utskrift av presentasjonen:

«Alle med» Skåredalen skole Bakgrunnen for prosjektet Hensikten med prosjektet Skåredalen skole / Tømmerdalen 15, 5533 Haugesund / Telefon: 52 74 35 50 / E-post: skaredalen.administrasjonen@haugesund.kommune.no

Inkluderende spesialundervisning Samarbeid mellom skoler Strukturendringer?? Hva betyr dette? TPO plan Sammen med Austrheim, Hauge, PPT og SSB har vi utarbeidet et prosjekt. Vi startet med et skolebesøk på Vaulen skole, Vaulen skole har sett på endringer gjort av Nossebro skole i Sverige. Forskning og resultater viser til positive resultater med denne strukturendringen. Ja - det blir en stukturendring, men ALT blir ikke endret. Vi er allerede i gang med flere av tankene i varierende grad på forskjellige trinn. Ressursteamet vårt, Parallellegging av fag, med styrkningslærer, intensive kurs, kontaktlærere som har en del av SNO og SPU for å nevne noe av det. Vi ønsker et godt læringsmiljø for elevene og dere. Benytte ressursene best mulig slik at de rommer flere. Dette er et omfattende tema og jeg kommer til å komme inn på hva det det betyr for dere, for elevene og får vårt videre arbeid/fokus. Viktig at vi holder tankene på helhet/system enn på individnivå akkurat nå. Spørsmål og kommentarer gjennomgår vi etterpå, ønsker å formidle tankene våre først. Skåredalen skole / Tømmerdalen 15, 5533 Haugesund / Telefon: 52 74 35 50 / E-post: skaredalen.administrasjonen@haugesund.kommune.no

Spesialundervisning Elever som ikke får tilfredsstillende utbytte av den ordinære opplæringen, har rett på spesialundervisning Derfor skape best mulig ordinær undervisning Skåredalen skole / Tømmerdalen 15, 5533 Haugesund / Telefon: 52 74 35 50 / E-post: skaredalen.administrasjonen@haugesund.kommune.no

Best mulig ordinær undervisning Sammen om TPO, bruke hverandres styrke/kompetanse Spesialmetodikk inn i klasserommet, større mulighet for praktisk og variert undervisning Delekultur Jobbe systematisk og kunnskapsbasert sammen Bedre samlet oversikt Mindre forstyrrelser med elever inn og ut Styrkning i deler av fagene norsk, matematikk og engelsk Elevene: mer motivert, sosial gevinst, går ikke glipp av noe annet Skåredalen skole har 8,1 % spesialundervisning vs nasjonalt 6%. Økonomisk: økonomi tvinger oss til å tenke, få oss til å undersøke i forskning og andres erfaringer. Dere sitter kanskje med samme tanke som vi satt med helt i starten med SSB tilstede, hva om vi lykkes? Får vi gode resultater gjennom dette, skal ikke vi kuttes pga det. Evt andre faktorer som påvirker så lenge tildelingsmodellen er slik den er. Elevfaktor som vist tidligere er styrende. Forskning/erfaring fra andre skoler: Lars Myhr, Hedmark http://www.nrk.no/ho/halverte-spesialundervisningen-1.11754668 http://www.utdanningsnytt.no/nyheter/2013/januar/fra-darligst-til-best-pa-1-2-3/ Skåredalen skole / Tømmerdalen 15, 5533 Haugesund / Telefon: 52 74 35 50 / E-post: skaredalen.administrasjonen@haugesund.kommune.no

«Alle med» på Skåredalen Forskning støtter dette, jmf Nordahl, Myhr, Haug, Hattie m.fl Politikerne vil dette Skoleeier vil dette Vårt lokale PPT vil dette Ledelsen på Skåredalen vil dette Hvordan få dere til å ville dette? Har en del utfordringer: Tid til samarbeid, kunnskap/erfaring, rolleavklaring, ansvarsfordeling, lik praksis på hele skolen?, innstilling til endring, samarbeidspartnere Skåredalen skole / Tømmerdalen 15, 5533 Haugesund / Telefon: 52 74 35 50 / E-post: skaredalen.administrasjonen@haugesund.kommune.no

«Alle med» på Skåredalen For å lykkes med endring, så må vi alle se nytten og være inkludert i prosessen Har lyst å gå veien sammen med dere. Alle med Vi ønsker konstruktive tilbakemeldinger og dialog Vi vil legge til rette for samarbeid Vi er i utgangspunktet åpne og fleksible, MEN ikke unnvikende på målet. Vi tror at dette er til det beste for elever og lærere. Oppstart høsten 2016 Dette er vårt mandat, flere stortingsmeldinger som går på dette. Vil være en prosess, skolen er stadig i endring og vil alltid være i endring. Skjult agenda? Nei, samme ønske som dere. Skåredalen skole / Tømmerdalen 15, 5533 Haugesund / Telefon: 52 74 35 50 / E-post: skaredalen.administrasjonen@haugesund.kommune.no

TPO plan I uke 10 og 11 vil vi presentere/jobbe med TPO plan for Skåredalen skole Anita ved Skåredalen skole startet før dette prosjektet, med å lage til en TPO plan. Skåredalen skole / Tømmerdalen 15, 5533 Haugesund / Telefon: 52 74 35 50 / E-post: skaredalen.administrasjonen@haugesund.kommune.no

«Alle med» veien videre TPO planen «laguttaket»(disponering av personalet) planleggingsdager høst Evaluering av «Alle med» Skåredalen skole / Tømmerdalen 15, 5533 Haugesund / Telefon: 52 74 35 50 / E-post: skaredalen.administrasjonen@haugesund.kommune.no

Hvordan få «alle med»? Suksesskriterier Åpenhet Respekt for gjeldende praksis (utvikling /endring) Takhøyde Medvirkning Eierforhold – felles forståelse Tydelig ledelse - felles forpliktelse – klare forventninger Informasjon Tid – realisme – hva er mulig nå? Forskning Evaluering – justeringer ved behov Skåredalen skole / Tømmerdalen 15, 5533 Haugesund / Telefon: 52 74 35 50 / E-post: skaredalen.administrasjonen@haugesund.kommune.no