Å se andre innenfra og seg selv utenfra

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

De dårige følelsene. Veiene ut..
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Svein Øverland psykologivirkeligheten.blogspot.no
Sommervikar i Blend.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
Mat, måltider og følelser
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Om å skrive om litterære tekster
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Hvordan det er å være kjæreste, forelder og småbarnsfamilie
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 6 e) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Mestring og forebygging av depresjon
I dag snakker vi om psykiske problem:
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
KOMMUNIKASJON MED SPILLERE OG MEDIA. PÅ BANEN…OG UTENFOR BANEN AKTØRER Spillere, lagledelse, publikum, media DOMMEREN Ærlig, blid, tydelig, seg selv,
Livsstilsending - uke 5 -
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
”Når jeg ser han får jeg sånn stikk i hjertet” Hverdagen for barn og ungdom når foreldre strever med rusmiddelproblemer En kvalitativ studie utført på.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Livsstilsendring Uke 6. Fra handling til reaksjon Hendelse Tanke Følelse Valg reaksjon.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Idoler & idealer. Et trygt rom Her er du velkommen som den du er Du er en bra person akkurat slik du er Ikke si og gjør noe du ikke selv vil Ha respekt.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Informasjonssikkerhet i hverdagen
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Livsstilsendring Uke 6.
Helsesøsterkongressen 2017
Velg selv er en film  med tilhørende  samtaleopplegg for tweens, aldersgruppen 9-13 år. Vi ønsker at samtaleopplegget skal skape refleksjon rundt rus-
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Roller og forventninger
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Venner og valg Film og samtale.
1 Kommunikasjon.
Nysgjerrighet Hva er du nysgjerrig på akkurat nå?
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Makt & myter Velkommen En god start kan være å få alle til å reise seg opp, og være med på en enkel lek eller bevegelsessang.
Kommunikasjon Gode samtaler. Kommunikasjon Gode samtaler.
Konflikt Hva betyr ordet konflikt? Gi eksempler på konflikter.
Å være trist Spør elevene om hvorfor de tenker denne jenta er trist.
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Denne presentasjonen er ment for barn 9-12 år
Livsstilsendring Uke 6.
Kapittel 6 f) Sett inn sin, si, sitt, sine, hans, hennes eller deres.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Fysisk og psykisk helse
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Om Verdensdagen for psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Å se andre innenfra og seg selv utenfra Mentalisering Å se andre innenfra og seg selv utenfra

Hva er mentalisering? Mentalisering er å tenke på hvordan folk har det inni seg, altså hvilke tanker og følelser som kan forklare deres handlinger. Alle har sin egen oppfattelse av verden; vi kan forestille oss hvordan andre har det, men vi kan ikke vite noe som helst, uten å spørre. Det å spørre og å være nysgjerrig i møte med andre er viktig - det høres enkelt ut, men er hardt arbeid for folk flest. God mentalisering er viktig for å takle livet, ha gode relasjoner og forstå seg selv.

Hvordan kan vi forstå hva andre tenker og føler ? 2. Prøve å forstå andres opplevelser og handling i lys av tanker, følelser, holdninger og motiver (Mentalisering) 1. Kroppsspråk Ansiktsuttrykk Stemmeleie https://www.nrk.no/v ideo/PS*5891 Oppgave. Se på filmsnutten (Skam). Prøv å forstå de tre personene i filmen innenifra dvs hva de tenker, føler og ønsker. Begrunn svaret. Snakk sammen i liten gruppe https://tv.nrk.no/serie/skam/sesong/3/episode/1/avspiller (skam fra 25 min. ut i episoden- 26.20)

Se på bildene og snakk sammen i liten gruppe om hva dere tror skjer på bildene og hva slags følelser og tanker som finnes. Begrunn svarene.

Hvorfor er mentalisering viktig? Kommunikasjon med venner, kjæreste og familie Takle egne og andres følelser Unngå misforståelser Andres og egen atferd blir lettere å forstå

Eksempel: Sara har deltatt i en viktig idrettskonkurranse. Hennes gode venninne Martine ble vinner. Martine er lykkelig over seieren. Hun spør Sara om hun vil være med ut å spise pizza etterpå. Sara svarer at hun har tenkt seg ut med noen andre. Svarer Sara som hun gjør fordi: Sara ønsker ikke å delta i Martines begeistring og vil heller unngå henne Sara er opphisset på grunn av Martines suksess og ønsker å såre henne Sara har fått nok, og hun ønsker ikke å la Martine ta mer av det som er hennes, i dette tilfelle vennene Sara liker ikke pizza Kommentar: Å forklare Saras reaksjon med at hun ikke liker pizza, er eksempel på svak mentalisering. Trolig er hun skuffet over at hun ikke vant selv, og ønsker å holde avstand til venninnen en stund.

Eksempel; Emil kommer syk hjem fra skolen. Han ser frem til å få trøst og ekstra oppvartning av mor. Når mor kommer, sier hun «Hei, jeg er så sliten i dag, så jeg tar et bad. Etterpå stikker over til Elsa" Andreas går opp til rommet sitt. Han slår døren igjen. Var det fordi: Andreas var skuffet over at mor ikke så at han trengte trøst. Andreas vil ha mor for seg selv. Andreas gikk på rommet sitt fordi han hadde vondt i magen Døren slo hardt igjen fordi det var gjennomtrekk? Kommentar: Svaralternativene om gjennomtrekk og vondt i magen, dvs. fysiske forklaringer, er eksempler på svak mentalisering.

Oppgave: Stine sitter i sofaen ved siden av Martin. Hun er så forelsket og de har det fint sammen. Men hvorfor er han så stille? Kjeder han seg? Liker han meg ikke? Tankene til Stine begynner å kverne. Plutselig gjesper Martin. Det er beviset: Han liker meg ikke! Hun blir lei seg. Og sint på Martin. Men hva ville Stine tenkt om hun prøvde å sette seg i Martins sted? Han er kanskje bare trøtt? Eller synes det er vanskelig å finne på noe å si og håper at hun skal ta initiativet? Om hun selv satt i den andre enden av sofaen og gjespet, ville hun neppe tenkt at det var avvisende. 

For å forstå andres atferd må du undersøke hvordan de har det inni seg? Du kan for eksempel: stille spørsmål Vær nysgjerrig Vise at du ikke vet best Være åpen Ikke dømme Snakke sammen to og to og lag et eksempel på en situasjon hvor dere skal forsøke å finne ut hvorfor en venn er sur på deg.

Tilslutt et eksempel på god mentaliseringsevne https://tv.nrk.no/serie/skam/sesong/1/episode/11/avspiller (Fra Skam; Venninnene til Vilde skjønner at hun har det vanskelig og føler seg skamfull, pga blackout (var svært full) kvelden før. De viser respekt og ivaretakelse og ikke f.eks latterliggjøring og utestengelse) (fra ca. 1 min 30 sek. til ca 5.13). -og et eksempel på dårlig mentaliseringsevne: https://www.youtube.com/watch?v=OoI57NeMwCc (mr.Bean på sykehus)