Lyrikk og poetisk språk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
15 Notater og markeringer i teksten
Advertisements

2 Leseferdigheter og lesevaner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Språklige virkemidler
4 Bruk øynene riktig.
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Lesing i alle fag om leseopplæring på Stabbursmoen skole
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Litterære virkemidler
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
DIKT virkemidler.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
DIKT Vite litt om Inger Hagerup og Halldis Moren Vesaas
Språkstimulering og barnelyrikk
Roman- og novelleanalyse
STASJONSUNDERVISNING
Tekst, bilde og komposisjon
12 Reflekterende lesing.
Essay er en skriftlig sjanger.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Litterære virkemidler
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
som eksamensbesvarelse
Dikt.
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Roman/Novelle Oppbygning og analyse.
Arnulf Øverland
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Skriving i begynneropplæringa
Fra lyrikk til lyrics Lyrikk er et forsøk på å uttrykke noe som ikke kan uttrykkes (Rolf Jacobsen) Å skrive poesi er blant annet et forsøk på å si noe.
Dikt. RIM: Katt - hatt RYTME: sanger. Kan klappe. GJENTAKELSE: Ord og linjer blir gjenteke. METAFORAR: Skogens konge (elgen). BESJELING: Sola smiler og.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Lesing som grunnleggende ferdighet og kulturell kompetanse.
HIP HOP- Prosjekt Mål for prosjektet Lage en Hip-Hopsang fra en instrumentalbeat og en av tekstene. Fremføre sangen live for publikum Spille inn.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Om lyrikk. Hva er lyrikk? Lyrikken utnytter klangen og rytmen i språket. Lyrikk er beslekta med musikk: ordet lyrikk kommer fra «sang til lyrespill».
HISTORISK- BIOGRAFISK METODE. Mer moderat forhold mellom litteratur og historie. Også her er man opptatt av kontekst, men i form av avsender og forfatter.
Poetiske virkemidler Mål for arbeidet:
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Sammensatte tekster. Mål: gjenkjenne, beskrive og analysere elementer fra egenlaget sammensatt tekst. Faguttrykk: Format Blikkfang Bildeutsnitt Leseretning.
Novelle - Å skrive en novelle…. Kjennetegn på novelle Forholdsvis kort fortelling Få personer og kort tidsrom I en novelle kan mye være bare antydet Bare.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lyrikk Ordet lyrikk kommer fra «lyre», som er et musikkinstrument.
Krig og etterkrigstid Lyrikk og prosa under og etter 2. verdskrig.
Studieteknikk Bison.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
Post 1 Sett deg ned ved et bord i kantina. Velg deg ut en tilfeldig person som sitter i kantina. Skriv noen setninger med personal synsvinkel, tredjepersonsforteller.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Å skrive noveller.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Om lyrikk.
Lyrikk.
Intervju.
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Modernismens poetiske provokasjon
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Lesskriv 4.
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Basis Lesing Panorama Vg1 Læreplanmål:
Utskrift av presentasjonen:

Lyrikk og poetisk språk KURS 5.8 I NORSK BASISBOK Av Sina

Hva tenker dere? Hva er lyrikk? Kan dere noen dikt utenat?

Du må ikke sove – Arnulf Øverland https://www.youtube.com/watch?v=csXYJHOGuVA Hva handler det om? Tolke dikt

Hva er lyrikk? Lyrikk/poesi/dikt Stemning, følelser og tanker er ofte viktige kjennetegn Mye blir sagt med få ord Den som skriver slike tekster, prøver å vekke ettertanke hos leseren Bruk av metaforer og symboler gjør at vi kan forstå et dikt på flere måter Tolkning er viktig, leseren må finne svarene selv Hva er lyrikk?

Dikt – kjennetegn Har ofte korte linjer, men ikke alltid Er ofte inndelt i strofer (vers) Er som regel ikke så langt Har noen ganger enderim og fast rytme Bruker ord som lett skaper assosiasjoner Bruker ofte språkbilder: metaforer, sammenlikninger, besjeling Er konsentrert, med fortettet, poetisk språk Mye blir sagt med få ord

Virkemidler i lyrikk Rim, rytme og klang Bokstavrim Linjedeling Rim skaper sammenheng Rytme gir jevn takt Fullrim og halvrim Bokstavrim Når to eller flere ord begynner på samme konsonant eller ulik vokal F.eks. drikk en drue, alle elsker idrett Linjedeling Linjene kan være delt på en spesiell måte Gir et brudd i lesingen Gjentakelse Å gjenta ord eller setninger skaper sammenheng Vanlig i sangtekster (refreng) Språklige bilder Metaforer, sammenligning, besjeling

Oppgaver – skriv svar i boka (eller på PC) Oppgave 1 a og b på side 246 Les side 241-244 for å finne svar Oppgave 3 a og b Oppgave 4 EGET ARK Finn rim og gjentakelser i lyriske tekster (kom fram til kateteret og velg et ark) Skriv 1-3 setninger om hva teksten handler om Du kan gjøre dette med flere av tekstene hvis du vil! Oppgave 6 Oppgave 7