Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møteplass for etisk refleksjon
Advertisements

Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Frivillighet og kultur – dialog og demokrati
Norges Bank Investment Management Filname Eierskapsutøvelse og stemmegivning Perspektiver fra Statens pensjonsfond – Utland / Norges Bank Investment Management.
Trusler mot samlivet, og hva gode samliv krever av oss.
7 Demokrati.
Etiske modeller - hva er det?
Penger & etikk to sider av samme sak? Henrik Syse, forsker og filosof
Ny kommunestruktur i Salten?. Hvorfor vurdere kommunestruktur? • Endrede ”rammebetingelser” –Flere oppgaver –Mer krevende ”kunder” –Økt avhengighet av.
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Vennskap mellom to-treåringer i barnehagen
Ansvar i teori og praksis Fagdag, Grimstad 24. mai 2010 Dag G. Aasland.
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
Etikk.
Stemmerett 16 år: Skolens rolle Kompetansemål Demokratisk deltakelse Elevenes læring – i og utenfor skolen Stemmerett 16 år: Skolens rolle.
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Klimaetiske utfordringer – et etisk og moralsk blikk på klima og CO2
Lederforum 15. og 16. april 2013 Diktator mot dikter
Filosofisk visdom i den kommunale hverdag
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Måtehold og forsiktighet - dyder eller laster?
Etikk og moral i lederskap
Zippys venner og Kunnskapsløftet (06), sammenfallende mål
Etikk i arbeidslivet Noen filosofiske morgentanker
Et globalt og mobilt samfunn Filosofiske og etiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Solakonferansen, 16. september 2014.
informasjon fra Haugesund kommune
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Justis- og beredskapsdepartementet Norsk mal: Startside Etikk og politikk Dilemma i et politisk/administrativt system Ekspedisjonssjef Øystein Blymke UiO.
Etikk og verdier – bare ord
Fire modeller som kan brukes når dere skal vurdere hva
Den entusiastiske lærer
«Hvorfor gjør vi det?» Refleksjoner om etikken – og grunnmuren
OMS 9. mars Eirik Øwre Thorshaug Verdier verdt å verne.
Innføring i yrkesetikk for lærere
(Demokratisk) terapeutisk samfunn (E. Fog) Sosial terapeut (jf.L/S..miljøets psykologiske, sosiale og materielle betingelser…) – bryter med den medisinske.
Hvorfor skal vi ha barnehager?
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Etikk – ja takk! Refleksjoner om etikk i praksis Henrik Syse, forsker og filosof Lørenskog kommune 27. og 29. oktober 2014.
Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.
Bedrifters samfunnsansvar - filosofiske utfordringer Henrik Syse, forsker og filosof Konferansen «Næringsliv og sosialt ansvar» 31. mars.
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Pluralisme; Muligheter og utfordringer Praktiske og ideologiske konsekvenser Innledning til et spesialpedagogisk svar på normalitets-/avviksspørsmålet.
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Verdier – noen tanker og observasjoner
Kapittel 7 Demokrati.
Menneskerettighetene - et verdig liv for alle
«Utviklende læring i matematikk»
Samarbeid eller isolasjon? Idealisme eller egeninteresse?
Bedre dager på jobben Noen filosofiske utfordringer
Demokrati og diktatur (Presentasjonen er laget med utgangspunkt i samfunnsfagboka Fokus samfunnsfag – lokus.no/open/samfunnsfag)
Må staten effektivisere?
2) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Moralske holdninger - Dydsetikk
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Kapittel 1 SAMSPILL.
Etikk, omsorg og straff – noen filosofiske refleksjoner
Nuray Yildirim Gullestad regional koordinator v/IMDi Vest
Å miste noen i selvmord.
Å miste noen i selvmord.
Tverrfaglige tema.
Dag G. Aasland Samarbeid om velferdsteknologi Agder 7. mars 2019
Utskrift av presentasjonen:

Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om våre valg i et komplekst samfunn Henrik Syse, forfatter, forsker og filosof syse@prio.org Filosofidagen for videregående skole Oslo, 20. mars 2019

Uhyre komplisert – eller common sense? De fleste er i teorien enige om hva som er god etikk… Men hva kommer da i veien? En ikke-ideell verden. Uenighet om idealene. Kulturelle forskjeller. Raske endringer. Kompleksitet og reelle dilemmaer. Hvordan takler vi disse uten å miste den sunne fornuft?

Raske endringer

Usikkerhet

Det raske og det langsomme To livsviktige kompetanser: Evnen til å takle forandring, se muligheter, holde seg orientert og være dynamisk. Evnen til å ta vare på grunnleggende verdier, være føre-var, nøye og tilstedeværende i det nære. Hvordan kan vi kombinere disse to?

Valg og deltagelse Demokratiet fungerer bare når mange nok borgere opplever et moralsk ansvar for å delta i og ivareta den demokratiske rettsstaten. En slik deltagelse forutsetter: Trygghet – juridisk og psykologisk. Respekt. Korte avstander mellom mennesker. Lojalitet og støtte til prosedyrene og reglene.

Store avstander …

Spørsmål til diskusjon Hva slags moralske plikter har jeg for å ivareta den demokratiske rettsstaten? Hva er de største truslene i dag mot demokratiet, rettsstaten og menneskeverdet?