Kraljic matrise.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Advertisements

SCM 04: Designing Distribution Networks
E-handel.
Anvendelse av verktøyene
Sentralisering av oppdrag – hva med SMB?
Felles anskaffelse av LMS
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Komplett ASA Utfordringer og muligheter - hittil og videre Logistikkforeningen’s årsseminar 2005 Logistikkdirektør Pål Vindegg.
Tariffrevisjonen Utfordringer Direktør Pål Skarsbak, Virke.
Informasjonsmøte vedr. konkurransen: Rammeavtale juridiske tjenester Oslo 5. november 2013 Kate-Mari Hagen og Monika Hagen Sykehuspartner.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Nærings- og fiskeridepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 1 Nærings- og fiskeridepartementet Seniorrådgiver Jan Henrik Skogen NHOs Anskaffelseskonferanse.
Den gode kunde Kompetanse, involvering og kultur Magne Jørgensen Simula Research Laboratory.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse EØS Rammeavtale for kjøp av renholdsprodukter og leie av doseringsutstyr Innkjøpsseksjonen Onsdag 23. oktober.
UGRADERT Økt operativ evne gjennom effektiv logistikk FORSVARET Forsvarets logistikkorganisasjon Tilbyderkonferanse Ny utviklingsavtale for.
Regnskap og regnskapsrutiner
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Veileder for gevinstrapportering
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
”Hvem bygger ut nye barnehageplasser – kommunalt eller privat
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Kapittel 19 Operative tiltak.
Resultatmåling av brukerstyrt forskning Styrker og svakheter
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Dialog Elektronisk medisineringsstøtte - fra apotek til mage
Firmanavn Forretningsplan.
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Brukerveiledning til programmering av LEGO Mindstorm NXT-roboter
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Verktøy for leverandørkategorisering
SkatteFUNN Eirik Normann,
Anskaffelser i Møre og Romsdal fylkeskommune Rammeavtaler
Presentasjon for virksomhetens ledelse
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Veiledning - Verktøy for vurdering av strategier i en anskaffelse
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
E-handel.
Innkjøpsforum Del 1: E-handel
Strategiske kostnadsdrivere
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Innkjøpstjenester i Helse Sør-Øst
Relasjonsmarkedsføring
Kjøpsatferd - bedriftsmarkedet
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Interne analyser - for utvikling av kategoristrategi
Prioritering av kategorier - mulighetsanalyse
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Analyser – eksterne for valgt kategori
5 Andre markedsformer Hvilke andre markedsformer finnes? Hvorfor produserer ikke bedriftene helt like varer? Hva er strategisk adferd? Hvorfor annonserer.
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Direktoratet  for IKT og fellestjenester  i høyere utdanning 
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
anskaffelse av pasientvarslingsanlegg og trygghetsskapende teknologi
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Kraljic matrise

Kraljics matrise (Antall leverandører) (Innkjøpets betydning for virksomheten) En Kraljic analyse kan utføres som et ledd i å prioritere hvilke kategorier som det skal jobbes videre med: Kategoriene settes inn i matrisen ut i fra to vurderinger: hvor viktig er kategoriene for virksomheten? hvor komplekst er leverandørmarkedet? Strategisk virkemiddel for forsyningsledelse: Lanseringen av Peter Kraljics artikkel «Purchasing must become Supply Management» i Harvard Business Review i 1983 markerte et tidsskille med hensyn til hvordan virksomheter betraktet innkjøp. Presenterte en enkel matrise som klassifiserer innkjøpsporteføljen. Bygger på to variabler 1) innkjøpets økonomiske betydning og 2)forsyningsrisiko

Hva betyr høy strategisk viktighet for virksomheten? Høy verdi Liten prisforskjell gir høyt utslag på bunnlinjen Leveransen er kritisk for forretningsvirksomheten Hva betyr lav strategisk viktighet for virksomheten? Standardprodukter/tjenester Ikke kritisk for virksomhetens direkte tjenesteytelse Hva betyr lav kompleksitet i leverandørmarkedet? Sterk konkurranse med mange leverandører som leverer tilsvarende varer/tjenester Generiske varer eller tjenester som kan skaffes fra flere leverandører og til en standard kvalitet Kostnaden ved å bytte leverandør er lav Hva betyr høy kompleksitet i leverandørmarkedet? Lav konkurranse i markedet – oligopol? Høye byttekostnader ved skifte av leverandør Gjerne tilpassede produkter

Direktoratet for forvaltning og IKT Volumkjøp Kjennetegn: Høy verdi, lav risiko Aktivt marked med mange leverandører Generiske varer eller tjenester som kan skaffes fra flere leverandører og til en standard kvalitet Kostnaden ved å bytte leverandør er lav Liten prisforskjell gir høyt utslag på bunnlinjen Tiltak kan være å legge opp til økt konkurranse i anskaffelsen. Eksempel: telefoni Dato Direktoratet for forvaltning og IKT

Ikke-kritiske kjøp Kjennetegn: Lav verdi, lav risiko Hyllevare av liten verdi som ikke er kritisk for tjenesteyting. Sterk konkurranse med mange leverandører Transaksjonskostnadene ved innkjøpet kan være høyere enn verdien til vare- eller tjenesten Tiltak kan være å effektivisere bestillings-, logistikk- og betalingsprosesser for å oppnå lavere transaksjonskostnader (standardisering, rammeavtaler, bruk av elektronisk handel) Eksempel: kontormateriell og rekvisita

Direktoratet for forvaltning og IKT Strategiske kjøp Kjennetegn: Høy verdi, høy risiko Kritisk for forretningsvirksomheten Dette er avanserte produkter og tjenester kjøpt i store volum som ofte er levert etter kundens unike spesifikasjoner Krever høy kvalitet og forutsigbar levering Liten konkurranse/vanskelig å skaffe. Bare en eller få leverandører som er kilde for leveranser Bytte av leverandør på kort sikt gir risiko for høy byttekostnad Tiltak kan være å innlede et strategisk langsiktig samarbeid for å hente ut gevinster på lang sikt Eksempel: Tilpassede IT systemer (for eksempel økonomisystem) Dato Direktoratet for forvaltning og IKT

Flaskehalskjøp Kjennetegn: Lav verdi, høy risiko Varen/tjenesten vanskelig å skaffe Ikke kritisk for virksomheten Normalt få leverandører Liten effekt på tjenesteytelsen Disse varene og tjenestene representerer en relativt liten økonomisk verdi, men er sårbare i forhold til leveringssikkerhet Ofte engangskjøp Tiltak kan være å vurdere flere leveringskilder for å sikre seg. Eller å spesifisere ned anskaffelsen, evt. dele den opp for å få flere leverandører. Eksempel: reservedeler til kontormaskiner og konsulenter med spesialkompetanse