RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Veilederen fra eldst til yngst. Stortingsmelding 31 ….Legge fram en veileder om samarbeid mellom barnehage og skole. Kartlegging av enkeltelevers ferdighetsnivå.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Fylkesnettverk karriereveiledning UTDANNINGSVALG
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forsering av fag på høyere nivå - forseringsprosjektet
N Y G IV – OKTOBER 2012 Erfaringer med Ny Giv-prosjektet fra Tæruddalen skole.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Hva skal til for å gi ungdom og voksne et bedre grunnlag for yrkes- og utdanningsvalg? Rådgiving og karrièreveiledning.
Kroppsøvingsdidaktikk
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Didaktiske analysekategorier
Borre ungdomsskole
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Mandal videregående skole - vi bryr oss ”Hospitering på videregående skole” - utprøving av utdanningsprogram. Et samarbeid mellom ungdomsskolen og videregående.
Anne Stein Bankgata ungdomsskole Eksempler på vurdering i;
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
2. FREMMEDSPRÅK, ENGELSK FAGLIG FORDYPNING ELLER ARBEIDSLIVSFAGET
Velkommen til Vikhammer ungdomsskole
Lokal arbeidstidsavtale
Velkommen til Ski videregående skole. Program Generell orientering om skolen Presentasjon av rådgivere Fagvalg Vurdering Møte med kontaktlærerne.
OVERGANGEN FRA GRUNNSKOLE TIL VIDEREGÅENDE SKOLE.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Slåtthaug ungdomsskole
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
JOBBSKYGGING.
Skoleeiers kapasitetsbygging
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Arbeidslivsfag -utprøving av nytt praktisk fag på ungdomsskolen.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
 Unge & Rus eies og driftes av KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge  Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom −KoRus-Nord −Høgskolen i Bergen.
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Om praksis - praksisplan og vurderingsrapport Samarbeids- og vurderingsmøte TOSBA/TOS Studieleder Vibeke Bjarnø 11. JANUAR 2016.
Elevundersøkelsen 2015 Består av temaene; trivsel, motivasjon, hjem-skole, støtte fra lærerne, arbeidsfordeling og læring, vurdering og læring, medvirkning,
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
RÅDGIVERNETTVERK Vefsn Grane Hattfjelldal
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Rådgiversamling 2. november 2016
INFORMASJON FRA RÅDGIVEREN
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Utvikle en felles plan for faget utdanningsvalg i Vestfold
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
REalfagskommune!.
Velkommen til Apalløkka
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Møte for foresatte til høstens 8.klassinger 2018
Arbeidsseminar for faget Velkommen!
VELKOMMEN TIL BJØRNSLETTA SKOLE!
Høstrapport – tall og statistikk
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp Helhet og sammenheng i hele opplæringsløpet

Et perspektiv : Helhet i fag, progresjon og læringsutvikling Grunnopplæring i matematikk Videregående skole trinn 11-13 (SF:140+84 = 224t) eller (YF: 84 t)* Overgang 1201 t Ungdomsskolen trinn 8-10 (313 t) Overgang 888 t Barneskolen trinn 5-7 (328 t) Barneskolen trinn 1-4 (560 t) Overgang Barnehagen Antall, rom og form * obligatorisk: studieforberedende/yrkesforberedende

Filmen om profesjonsnettverk

Hva lærte vi av profesjonsnettverkene? Jeg har lært å se hele eleven fra barnehage til videregående opplæring og faktisk blitt klar over hvor likt vi egentlig jobber. Og så har jeg også erfart at det er viktig å framsnakke hverandre – lærer 5.klasse Viktig å vite hvor elevene kommer fra. Hva har de opplevd? Hva har de jobba med? Hvordan har de jobba? Hvordan er de vandt til å forholde seg til forskjellige oppgaver? Og hvor de skal videre. Jeg synes det er utrolig viktig at vi tar større ansvar for helheten – alle! – lærer u-skole For å få en bedre sammenheng i opplæringsløpet så må det forankres hos ledelse. Både i kommuner og fylkesnivå og på hver skole. Jeg tror det er veldig viktig at vi møtes for å få et mer helhetlig løp. Snakker sammen, deler erfaringer om hvordan vi jobber i de ulike ledda, og inspirerer hverandre til hvordan vi kan drive bedre praksis.

Handlingsområder Kvalitet i opplæringen Overgangene Arenaer for samhandling og læring Handlingsområder Statistikk og analyse Kvalitet i opplæringen Overgangene

Kvalitetskjennetegn på gode overganger Barnehagepersonalet og pedagogisk personale i skolen kjenner til kompetansemål og arbeidsmåter i sine fag på foregående og neste nivå i opplæringsløpet. De tar hensyn til dette når de planlegger, tilrettelegger og gjennomfører opplæringen. Barn, unge og foresatte opplever at det er god kommunikasjon mellom nivåene, slik at overgangen oppleves som trygg og god. Neste nivå er godt forberedt og tilpasninger og tilrettelegginger i opplæringen som er avtalt, blir gjennomført Barn, unge og foresatte opplever å bli lyttet til og veiledet i overgangene Barn, unge og foresatte kan lett innhente god informasjon om neste nivå og gjør bevisste valg om videre utdanning på grunnlag av egne interesser, kompetanse, evner og forutsetninger. Utarbeidet gjennom en prosess: Utdanningsdirektoratets beskrivelser Hvordan jobber vi nå med kjennetegnene

Hvordan kan kvalitetskjennetegnene påvirke god praksis? Bruke dem som en kvalitetsstandard for refleksjon og vurdering av egne rutiner og praksis. Hvor er vi gode? Hvor trenger vi å gjøre forbedringer Kommuneledelse med sine ledere for opplæringen Rektornettverkene Karrierenettverkene Nettverk for overganger i andre deler av løpet

Kvalitet for alle….

Utdanningsvalg – hvordan gjennomføres faget? Undersøkt med elever, lærere, rådgivere, ungdomsskoler og videregående skoler Store forskjeller: i hva elevene forteller om faget hvordan UDV-lærerne opplever oppgaven rammene for faget Prosjektarbeid med «noe» som er klart høst 2018: Har hatt samling med rådgivere og rektorer Har etablert en prosjektgruppe Arbeidsseminar 24.januar 08.30 – 12.00

Arbeidslivsfaget i videregående skole http://www.opplaringslopet.no/eneste-landet- tonsberg-kommune-og-vestfold-fylkeskommune- samarbeider-om-arbeidslivsfaget/opphav/13/

Arbeidslivsfaget i videregående skole Rådgiverne Helene Lindhjem(K) og Lise Sørensen(P) og lærerne i videregående forteller om fordelene de ser ved ordningen Elevene blir sikrere på hva de skal velge/ikke velge Videregående blir kjent med elevene som vil komme året etter Elever som ofte føler at de mislykkes i andre fag, kjenner ofte mestring her. Det blir et løft i uka. De fleste ønsker å komme opp i arbeidslivsfag til eksamen – og det er stas å få gå opp til eksamen på vgs når du er ungdomsskoleelev Pga intensive perioder, blir det mye avspasering i faget og elevene synes det er stas å være ferdig i mai når de andre fremdeles har en måned igjen Noen elever går fra lite skolemestring til å velge linjen de har forsøkt og blir «co-piloter» for lærer Ved å tilby faget kan det også bli bedre grupper i norsk og engelsk fordypning Elevene skulker sjelden faget Elevene velger ofte samme vgs som de er i arbeidslivsfaget. Det blir et trygt valg.

Takk for meg Og lykke til alle sammen med viktig arbeid!