Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Reklame 1.
Advertisements

Markets for Factor Inputs
Imperfekt konkurranse (Monpol, Oligipol)
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Markedsstruktur - teori og empiri
Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Prissetting med markedsmakt
Eksterne virkninger og offentlige goder
Forelesning i mikroøkonomi.
Forelesning i mikroøkonomi.
Tilbud og etterspørsel
Løsningsforslag Eksamen 2009
Forelesning i mikroøkonomi.
Eksamen i samfunnsøkonomi Oppgave 1
4.4 Immaterialrett Hovedproblemstillinger: Hvordan virker immaterialrettigheter (særlig patentrett)? Hvilke rettigheter bør vi ha? Hvordan bør rettighetene.
Forelesning i mikroøkonomi. Forelesning i mikroøkonomi Kapittel 6.
Løsningsforslag Eksamen 2008
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultatmodeller
Arbeidsmarkedets - etterspørselsside Lønn Arbeidere Tilbud Etterspørsel Etterspørselskurven er sammenhengen mellom lønnsnivået og det antall arbeidstakere.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Bedriften er en, eller en av få, produsenter og tar hensyn til at produktprisen er en funksjon av X; p= p(X), som faller når tilbudet øker p’(X)
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Monopol og markedsmakt
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Kostnadsforløpet © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Foreleser: Finn R. Førsund
Kapittel 3 Etterspørsel etter konsumgoder
Innføring i mikroøkonomi
Kapittel 5 Monopol, monopolistisk konkurranse og prisdiskriminering
Store forskjeller i arbeidsledighet
Kapittel 4 Grunnleggende markedsøkonomi
Bedriftens kostnader Rett eller galt?
Markedsmakt: Monopol og Monopsoni
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Individuell og markedsetterspørsel
Kapittel 7: Economic Exposure
Costs and the changes at firms over time
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kurs i mikroøkonomi Førstelektor Ivar Bredesen
Kapittel 4 Bruk av elastisiteter 1.
Kapittel 10 Monopol 1.
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Penger og pengemarked I dette kapitlet skal vi se på følgende forhold:
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Aggregert tilbud og aggregert etterspørsel
Kapittel 7 Markedsteori 1.
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
7 Økonomi og miljø Er forurensning en kostnad? Hvorfor ikke ha totalforbud mot forurensning av luft, jord og vann? Hva har økonomer å bidra med i forurensningsdebatten?
Analyse av konkurranseutsattemarkeder
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Etterspørsel og konsument-atferd
Kapittel 6 Produksjon 1.
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
The Rise and Fall of Industries
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Kapittel 3 Konsument- atferd 1.
Kapittel 7 Inntekter, kostnader og resultat – en teoretisk modell
Tilbud og etterspørsel
Økt kapitalmakt: Et makroøkonomisk skifte
Etterspørsel Etterspørselen etter en vare er avhengig både av prisen på varen og av prisen på andre varer Som regel synker etterspørselen når prisen øker.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1

Emner i kapittel 8 Markeder med perfekt konkurranse Profittmaksimering Grenseinntekt, grensekostnad og profittmaksimering Bedriftens og markedets tilbud på kort og lang sikt Kapittel 8 2

Perfekt konkurranse (frikonkurranse) Viktige forutsetninger for et frikonkurransemarked 1) Bedriftene tar prisen for gitt (prisfaste kvantumstilpassere) 2) Produktene er homogene – ingen preferanser mot en enkelt tilbyder 3) Fri markedsadgang og avgang Kapittel 8 4

Profittmaksimering Antatt mål – bedriftene ønsker å maksimere profitt (resultat) I praksis er satisfiering kanskje mer relevant Bedriftene består av flere interesse- grupper, og ulike gruppers mål må balanseres Kapittel 8 5

Grensekostnad, grenseinntekt og profittmaksimering Hvilket tilbud maksimerer profitt ? Profit () = Totalinntekt - Totalkostnad Totalinntekt (R) = Pq Totalkostnad (C) = Cq Derfor får vi at: Kapittel 8 8

Profittmaksimering på kort sikt Kostnad/ Inntekt R(q) Total inntekt Helning R(q) = MR Produksjon Kapittel 8 10

Profittmaksimering på kort sikt C(q) Totalkostnad Helning C(q) = MC Hvorfor er kostnadene > 0 når q = 0? Kostnad/ Inntekt produksjon Kapittel 8 11

Grensekostnad, grenseinntekt og profittmaksimering Grenseinntekt (marginalinntekt) er inntektsøkningen ved å selge en enhet til. Grensekostnad (marginalkostnad) er kostnadsøkningen ved å selge en enhet til. Kapittel 8 14

Grensekostnad, grenseinntekt og profittmaksimering  (q) = R(q) – C(q) Maksimum  når:  /  q =  R/  q –  C/  q = 0, dvs når  R/  q =  C/  q Vinningsoptimum når MC = MR. Kostnad/ Inntekt Produksjon C(q) A B q0 q* R(q) Kapittel 8 22

Grensekostnad, grenseinntekt og profittmaksimering Bedriften under frikonkurranse: Prisfast kvantumstilpasser Markedets tilbud (Q) og bedriftens tilbud (q) Markedets etterspørsel (D) og etterspørsel etter den enkelte bedrifts produkter (d) R(q) er en rett linje (fordi prisen er gitt) Kapittel 8 25

Etterspørsel og grenseinntekt Pris Pris Bedriften Markedet D 4 d 4 100 200 produksjon 100 Prod (mill) 27

Grensekostnad, grenseinntekt og profittmaksimering Under frikonkurranse er prisen gitt, slik at P = MR = AR Profittmaksimering når MR = MC, siden P = MR, blir profittmaksimum P = MC Kapittel 8 28

Tilbud på kort sikt – positiv profitt MC Pris 60 q0 Tapt profitt q1 < q* q2 > q* q1 q2 50 AVC ATC Ved q*: MR = MC og P > ATC D A B C q1 : MR > MC og q2: MC > MR og q0: MC = MR men MC fallende 40 AR=MR=P q* 30 20 10 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 Kvantum Kapittel 8 36

Negativ profitt AVC ATC MC q* P = MR B F C A E D Ved q*: MR = MC og P < ATC Tap = (P- AC) x q* eller ABCD Bør bedriften trekke seg ut av markedet? Produksjon Kapittel 8 39

Tilbudskurven på kort sikt Pris P1 q1 Tilbudt kvantum bestemmes ved at P = MC, gitt at bedriften får dekket sine variable kostnader MC AVC ATC P2 q2 P = AVC Hva hvis P < AVC? Produksjon Kapittel 8 46

Tilbudskurven på kort sikt Pris S = MC over minimum AVC MC ATC P2 AVC P1 P = AVC Legg ned Produksjon q1 q2 Kapittel 8 49

Tilbudsvirkning av kostnadsøkning Pris MC2 q2 Økte kostnader og MC øker til MC2 og q faller til q2. Besparelse ved å redusere produksjon MC1 q1 5 Produksjon Kapittel 8 54

Markedets tilbud på kort sikt Markedets tilbudskurve er summen av alle grense- kostnadskurvene for enkelt- bedriftene MC1 MC2 Pris MC3 P1 P3 P2 2 4 5 7 8 10 15 Kvantum 21 Kapittel 8 64

Tilbud på kort sikt Tilbudselastisitet Kapittel 8 66

Markedets tilbud på kort sikt Perfekt uelastisk tilbud på kort sikt kan forekomme når all tilgjengelig kapasitet er utnyttet, slik at ny kapasitet må bygges før tilbudet kan øke Perfekt elastisk tilbud får vi når grensekostnadene er konstante Kapittel 8 67

Produsentoverskudd Produsentoverskudd på kort sikt Bedriftene tjener penger på alle solgte enheter unntatt den siste Produsentoverskuddet er summen av gevinstene ved å produsere alle enhetene, det vil si summen av avviket mellom pris og grensekostnad i produksjonen Kapittel 8 69

Produsentoverskudd Produsent- overskudd P q* A D B C MC AVC Pris Ved q* MC = MR. Mellom 0 and q , er MR > MC for alle enheter Pris A D B C Produsent- overskudd Alternativt, VC er sum av MC eller ODCq* . R er P x q* eller OABq*. Produsenoverskudd = R - VC or ABCD. MC AVC Produksjon Kapittel 8 73

Markedets produsentoverskudd Pris S D P* Q* Produsent- overskudd Markedets produsentoverskudd er forskjellen mellom P* og S fra 0 til Q*. Produksjon Kapittel 8 77

Tilbud på lang sikt q3 q2 G F 30 LAC E LMC SAC SMC q1 A B C D P = MR Pris På lang sikt økes produksjonen til q3. Resultat på lang sikt, EFGD > kortsiktig profitt ABCD. q3 q2 G F 30 LAC E LMC SAC SMC q1 A B C D På kort sikt er faktorbruk gitt. P = 40 > ATC. Profitt tilsvarer ABCD. P = MR 40 Produksjon Kapittel 8 84

Tilbud på lang sikt Adgang og avgang Langsiktig likevekt Profitt på kort sikt fører til økt tilbud Profitt fører til nyetableringer Nyetableringer og økt tilbud presser prisen Kapittel 8 89

Likevekt på lang sikt 30 Q2 P2 Bedrift Markedet S1 D 40 P1 Q1 S2 q2 Profit fører til nyetablering Tilbud øker inntil profitt = 0 Pris Pris Bedrift Markedet S1 D LAC LMC 40 P1 Q1 S2 q2 Produksjon Produksjon 92

Likevekt på lang sikt Likevekt på lang sikt: 1) MC = MR 2) P = LAC Ingen insentiver for nyetablering eller for å trekke seg ut av markedet Profit = 0 Kapittel 8 93

Markedets tilbud på lang sikt Formen på tilbudskurven på lang sikt avhenger av om bedriften må betale mer eller mindre for innsatsfaktorene når produksjonen øker Konstante kostnader, økende kostnader og fallende kostnader Alle bedrifter har tilgang til samme teknologi Kapittel 8 101

Tilbud ved konstante kostnader Q2 Profit fører til nyetablering. Tilbud øker til S2 og vi oppnår langsiktig likevekt SL Tilbud øker fra Q til Q2. Tilbud på lang sikt = SL = LRAC. Pris Pris A P1 AC MC q1 D1 S1 Q1 C D2 P2 q2 Kvantum Kvantum 106

Tilbud med økende kostnader SL P3 SMC2 Økt pris for inputs fører til at tilbudskurven på sikt blir stigende LAC2 Pris Pris S1 D1 P1 LAC1 SMC1 q1 Q1 A B S2 P3 Q3 q2 P2 D1 Q2 Produksjon Produksjon 111

Langsiktig tilbud med fallende kostnad SL P3 Q3 SMC2 LAC2 Siden kostnader for inputs faller, blir tilbuds- kurven fallende Pris Pris P1 SMC1 A D1 S1 Q1 q1 LAC1 Q2 q2 P2 D2 Produksjon Produksjon 117

Virkning av avgift t AVC2 q2 AVC1 MC1 P1 q1 MC2 = MC1 + avgift Kvantum Pris t MC2 = MC1 + avgift AVC2 En avgift øker grensekostnaden med et beløp lik avgiften Produksjonen reduseres inntil prisen tilsvarer MC + avgift q2 AVC1 MC1 P1 q1 Kvantum Kapittel 8 121

Virkning av avgift på markedets tilbud Pris S2 = S1 + t t Avgiften øker S1 til S2 og tilbud faller til Q2. Prisen øker til P2. P1 S1 Q1 D P2 Q2 Produksjon Kapittel 8 124