Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Produktvalg ved ledig kapasitet og innskrenkninger Flaksehalsberegninger ved én knapp faktor Flaskehalsberegninger ved flere knappe faktorer Kapittel 15

2 bedriften har ledig kapasitet
Produktvalg når bedriften har ledig kapasitet Den kortsiktige regel: Tilleggsordre som gir positive dekningsbidrag er lønnsomme Fordrer at bedriften kjenner sin Marginalkostnad og eventuelle særkostnader forbundet med ordrene Må unngå “smitteeffekt” til ordinære markeder Kapittel 15

3 Eksempel på produktvalg ved full kapasitet i én flaskehals
En mekanisk bedrift har problemer med å fremskaffe nok kapasitet i ett av sine maskineringssentre. Alle bedriftens tre produkter må bearbeides i senteret og det produserer 24 timer i døgnet, 7 dager i uken. Følgende tall er tilgjengelig: Fra et lønnsomhetssynspunkt, hvordan bør bedriften prioritere? Kapittel 15

4 Produktvalg ved innskrenkninger
Dersom dekningsbidraget ikke lenger dekker de faste kostnadene som vil falle vekk nedleggelse eller innskrenkninger, er nedleggelse eller innskrenkninger av produktsortimenter et alternativ som må vurderes Følgene må klargjøres Er fallet i DB permanent eller midlertidig? Hvordan vil bortfall av enkelte produkter påvirke salget av de gjenværende? Hvordan vil de øvrige kostnadene påvirkes? Hvordan vil bedriftens konkurranseprofil påvirkes? Kapittel 15

5 Kapasitetsforbruk per enhet
Produktvalg ved full kapasitet Tilgjengelig kapasitet Kapasitetsforbruk per enhet Flaskehalsens maks. produksjon = Ved én flaskehals må bedriften prioritere produksjonen etter Dekningsbidrag Flaskehalsenhet DB per maskintime/arbeidstime DB per lønnskrone DB per kg, kvm, stk, råstoff DB per kr investert kapital Dekningsgraden når salgskroner er knapp faktor DB i kroner når salgsvolum er knapp faktor Kapittel 15

6 Salgskroner og salgsvolum
La oss anta at en kunde har valget mellom 1 liter maling fra to forskjellige produsenter. Hvilket produkt vil du konsentrere salgsinnsatsen om? Kr 50 Kr 45 Hvis du selger et volumprodukt, må du huske på at det er bedre å tjene 30% av kr 100 enn 100% av kr 0! Kapittel 15


Laste ned ppt "Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google