Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Advertisements

12. Oppsummering.
Daglig leder Sult-gruppen Siviløkonom BI
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Mål deg til kontroll! Even Aas-Eng McCann Worldgroup.
Markedsplanen At presenteres 30.01
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Segmentering og målgruppetenkning
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
Markedsføringsloven ● 16.juni 1972 ● Spilleregler for næringsdrivende.
M&L2 Kap. 7, del 2 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Presentasjonsmal Norinnova Technology Transfer AS.
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
Markedsføring.
Hvordan rekruttere nye frivillige? ...og beholde dem?
Hundetrening skole Levert av:
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Intro om lærende nettverk - videreføring av utviklingsnettverk
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Hva er service og hva betyr det for oss. Morten H
Offensiv markedsføring
Nettverk og relasjoner: Hvordan drive markedsføring når du er avhengig av andre? Morten H. Abrahamsen, Førsteamanuensis i Markedsføring Handelshøyskolen.
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Flere lesere, flere muligheter
6. desember desember 2018 Hei, mitt navn er Trude, og jeg er ny i jobben som digital markedsfører hos blivakker.no. Jeg fått i oppgave og foreslå.
Den matematiske samtalen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kommunikasjonsformer
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Velkommen til Academic Day!
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Plan for forbedring av kundetilfredshet FORBEDRE KUNDE-TILFREDSHETEN
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
Segmentering og målgruppetenkning
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Posisjonering og differensiering
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Rekruttere elever til å lage innhold
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.5 Steigum
Inflasjons kostnader (og fordeler)
Kurs i entreprenørskap
Strategisk markedsføring
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Er du til for kunden, eller er kunden til for deg?

Hvem er kundene våre?

Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

Verdi: Hvorfor skal kunden velge oss?

“There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage “There are three kinds of pipe. There's aluminum, which is garbage. There's bronze, which is pretty good, unless something goes wrong. And something always goes wrong. Then, there's copper, which is the only pipe I use. It costs money. It costs money because it saves money.” (Vincent Gardenia i Moonstruck, 1987)

Tenk litt på dette: Frida Forbruker er 17 år og ute og shopper klær med en venninne. Hun kjøper en jakke og et par sko. Når Frida vurderer disse produktenes verdi, hva mener du hun legger mest vekt på? Økonomisk verdi? Psykologisk verdi? Sosiologisk verdi? Funksjonell verdi?

Behov: Hvorfor trener vi på Elixia?

= flere typer behov!

Hva leverer vi egentlig?

Hvem konkurrerer vi mot? Hvor kommer konkurransen fra? Hvem konkurrerer vi mot?

Posisjonering: Hvordan skille oss ut? Idag er alt likt og alle kan alt!

……..eller, hvordan få en kunde til å betale for et produkt som egentlig er gratis ! Gjøre produktet attraktivt Sette høy pris for å skape eksklusivitet Lekker reklame – kommunikasjon Smart distribusjon

Hva forbinder du med: Audi? Mercedes? BMV? Skoda? Toyota? Opel?

Reposisjonering: OPEL Innovativt design Traust gubbebil Sporty ungdomsbil Konservativt design

Tenk litt på dette: Hva er grunnen til at bilprodusenten Volkswagen ikke kaller alle bilene sine VW, men skiller mellom eksempelvis Audi, VW, Seat og Skoda?

Opprinnelsesland/-sted Geografisk posisjonering Opprinnelsesland/-sted

Nytteposisjonering

Fordels posisjonering

Hvordan skal vi innfri kundenes forventninger?

Det vi lover og det vi gjør Bedrift Muliggjøre serviceløftet Gi serviceløftet Kunde Levere serviceløftet Ansatt

Markedsføringsforståelse hjelper deg å Skjønne at bedriften tjener penger på kundene, ikke på produktene Forstå hva som er kundenes egentlige behov Motivere og bygge en organisasjon som kan levere Overleve i en stadig mer uforutsigbar og tøffere konkurranse

Viktige begreper i markedsføring Segmentering – Hvilke kunder skal vi velge? Posisjonering – Hva er vi gode på? Merkevarebygging – Hva skal vi bli kjent for? Produktutvikling – Hva skal vi levere? Prissetting – Hvor mye skal det koste? Distribusjon – Hvordan skal vi levere det? Markedskommunikasjon – Hvordan skal vi gjøre kundene oppmerksomme på oss? Markedsstrategi - Sammenhenger

Markedsførere må kunne regne…

… ha tydelige budskap,

… segmentere markedet,

… og være troverdige!

Det er ikke alltid like lett..

… men et sted må man begynne!